PDA

Vis full versjon : Runar: 164 - 1970/71



Runar
30/04/12, 15:33
I 1988 krasjet jeg min vinrøde 164 -72 . Har mange ganger tenkt å skaffe meg en igjen.
På sensommeren i fjor fant jeg en som falt i smak på blocket.se, ikke vinrød som jeg egentlig
ville ha omgjen, men California hvit.
Kjørte den fra Sverige og hjem, og momset den etterpå, ikke helt popluært hos Tollvesenet..
Bilen ble satt på lagring og hentet ut for et par uker siden.
Chassinr tilsier 1970, men den er registert i sept 1971 så får nok ikke velge skiltnr. :(

Hjulbuer bak og panserfester er sveist, ser ut som en ok jobb. Bilen er visst nok lakkert
for 9-10 år siden. Har kommet litt brunt rundt ene baklykten, gulvproppen og litt i motorrommet.
Resten ser bra ut. Lekker vann i høyrekant av frontruten så må av med listen å sjekke der.
19" felgene tenkte jeg å selge, men har blitt vant til de, og gjør seg med chromeringen mot
chromen på bilen ellers, jeg liker chrome!


Kortsiktige planer:
- bytte styrekuler,bærekuler og foringer i forstilling.
- montere servo som fulgte med
- byttte fjærer bak, litt segne
- fikse litt rust
- male kalipre i sølv eller gull, (røde nå)

Senere
- senkefjærer, panhardstag
- ventilerte skiver foran
- friske opp skinninteriør
- støydempe kupe
- nye gummilister til dører
- nye tepper
- montere plast innerskjermer fra f.eks 240


Ønskeliste
-Rally instrument
-Chrome låseknapper
-123Ignition elektronisk tenning
-Bytte til topp som tåler blyfri

Bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3543.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3544.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3545.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3546.jpg

ovlov86
30/04/12, 16:45
Oi, denne var pen!! :)

Runar
01/05/12, 16:33
Så denne for sent på blocket.se, gikk for 1500SEK..
http://213.132.112.105/images_full/59/5957357393.jpg

larsverm
01/05/12, 17:44
Ser ut til å være et godt utgangspunkt for en fin bil. :)

Når det gjelder hjulene: Skikkelig stilbrudd, etter min oppfatning. :p Så noe annet må vel til der...?

Runar
01/05/12, 17:56
Likte som sagt ikke felgene selv til å begynne med, "VAG look". Byttet til et sett med 15" Rial felger, men ble en annen bil.
Synes 164 kler store felger, Superstar f.eks, men de koster..
Hadde bilen vært usveiset, orginallakk osv, så hadde hjulene blitt tatt av rimelig fort. Men jeg kommer nok til å sette bilen
i stand slik som jeg liker den. Tenkte på -72 dørtrekk f.eks, senkefjærer osv, ikke noe vilt, bare litt "forbedringer"

Christer-164
01/05/12, 20:50
Likte som sagt ikke felgene selv til å begynne med, "VAG look". Byttet til et sett med 15" Rial felger, men ble en annen bil.
Synes 164 kler store felger, Superstar f.eks, men de koster..
Hadde bilen vært usveiset, orginallakk osv, så hadde hjulene blitt tatt av rimelig fort. Men jeg kommer nok til å sette bilen
i stand slik som jeg liker den. Tenkte på -72 dørtrekk f.eks, senkefjærer osv, ikke noe vilt, bare litt "forbedringer"

Hei Runar!
Kjempe flott bil/prosjekt :) Godt og sjå fleire 164 :-) Må nok sei meg einige med felgane - Men det er smak og behag! Om du lika dei er det berre og bruke dei :) Men det ser litt ekstra "rart" ut no vil eg tru i ogmed den ikkje er senket. Den blir sikkert mykje stiligere når du får senka den :)

Har en 1-2-3 tenning liggendes om du er interissert. Den er omtrent ubrukt - Sto på en B30A en sesong :)
En annen ting er att du får eget skilt nummer til bilen når det er 71 modell. Regelen gjelder til og med 1971 modella :)
Av nyssjerrighet - hvorfor vil du montere plast innerskjermer ? Pga støy?

christer
01/05/12, 21:11
Fin denna ja, jeg ville behold felgene, lett! Fått må noe senk og kjørt av gårde!

Runar
01/05/12, 21:33
Hei Runar!
Kjempe flott bil/prosjekt :) Godt og sjå fleire 164 :-) Må nok sei meg einige med felgane - Men det er smak og behag! Om du lika dei er det berre og bruke dei :) Men det ser litt ekstra "rart" ut no vil eg tru i ogmed den ikkje er senket. Den blir sikkert mykje stiligere når du får senka den :)

Har en 1-2-3 tenning liggendes om du er interissert. Den er omtrent ubrukt - Sto på en B30A en sesong :)
En annen ting er att du får eget skilt nummer til bilen når det er 71 modell. Regelen gjelder til og med 1971 modella :)
Av nyssjerrighet - hvorfor vil du montere plast innerskjermer ? Pga støy?


Blir nok senk også, men etter tur til BT. Fikk tak i fjærer og Bilstein dempere veldig rimelig, uten papirer(som vel heller ikke finnes)
Siden bilen er registert i sept 71 så får jeg nok ikke velge skiltnr, selv om chassinr sier at det er en 70 modell.
Biler registert etter april 71 får ikke velge skiltnr så vidt jeg har fått opplyst.
Vil ha plastskjermer for å beskytte bilen, særlig foran, er jo veldig åpent der mot innerskjerm.
1-2-3 :) hva skal du ha for den?

Christer-164
01/05/12, 21:46
Blir nok senk også, men etter tur til BT. Fikk tak i fjærer og Bilstein dempere veldig rimelig, uten papirer(som vel heller ikke finnes)
Siden bilen er registert i sept 71 så får jeg nok ikke velge skiltnr, selv om chassinr sier at det er en 70 modell.
Biler registert etter april 71 får ikke velge skiltnr så vidt jeg har fått opplyst.
Vil ha plastskjermer for å beskytte bilen, særlig foran, er jo veldig åpent der mot innerskjerm.
1-2-3 :) hva skal du ha for den?



Høres bra ut :) Nei det er umulig og finne tak i TUV godkjent senkesett til 69-72 desverre. Dei hadde TUV godkjente senkesett til 73-75 men dei eg har sendt mail til har faktisk sagt att dei ikkje her det heller lenger ( KG trimming,VP auto parts osv) Heldivis kjøpte eg ett i 2006 med TUV :) Ditta med att det går på måned var ikkje eg klar over? Bilen in er fra 71 og har eget skilt nummer, men usikker på ka tid den var reg. Det kan eg evt sjekke opp. Synst det høres heilt på trynet ut iallefall.

Okei. Skjønner det med plast skjermane:) Eg har iallefall ikkje plass til plast skjermer. Hehe.
Nei dei kosta vell over 3000 nye? So en par tusen? Den ser heilt ny ut og er forsovidt det også. Meget smertefri og anbefalt oppgradering iallefall!

Men tilbake til det med senkesett - Vil egentlig anbefale deg og kappe org. fjøre istadenfor senkesett framme iallefall. Det blir iallefall altfor stivt for min del og heller ikkje "lavt" nok i og med bilen ser ut som den er lavere bak en framme pga hjulbue plasseringen. Du får no ikkje godkjent senking uansett :) Men det er min mening :)

larsverm
01/05/12, 21:53
Når det gjelder felgene, tror jeg kanskje ikke det er størrelsen jeg reagerer mest på - men mer det at det er så mye svart i midten... :p

Runar
01/05/12, 22:07
Jeg har to sett med senkefjærer, der minst ett er for 140, så kanskje de er litt mykere?
Får prøve i allefall. Hvis ikke blir det vel kapp da, selv om jeg ikke liker det.
Christer-164, er interessert i 1-2-3, sender deg PM om ikke lenge!

larssverm, har vurdert lakkering i midten av felgene, får prøve litt photoshop.
Samtidig er det noe med kombinasjonen av hvit bil og sorte felger som fenger litt, jeg får se hva det blir tilslutt!

Christer-164
01/05/12, 22:25
Senkesett fra 140 er mykere ja - Stivheita er vell beregna for vekta på en B20 :) So det går sikkert å prøve ;)
Ikkje nåke problem med og kappe 1.5 - 2 ringa på org. fjøre:) MEn ditta finne du vell ut av tenke eg :)
Send meg en PM du ;)

Runar
01/05/12, 23:25
Dette 30mm senkesettet har TUV papirer:
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=4963&iPageID=1202

marhaugen91
01/05/12, 23:29
Meget pen bil du skaffet deg :)

Christer-164
02/05/12, 22:41
Nei, sendte mail for og få det bekrefta. Da fikk eg beskjed om att det ikkje var TUV godkjent men ISO godkjent. Og att dei holder på med en ny side so der skulle det bli oppdatert :)

Runar
21/07/12, 14:19
En liten oppdatering. Har fått skilt på bilen siden sist, gikk rett igjennom, bare et løst batteri som var feil.
Men bilen ble registert som verneverdig, så blir begrenset hva jeg kan gjøre av endringer så vidt jeg skjønner.
Har ikke noen planer heller om å endre så mye så det går nok bra.

Siden sist:
-nye kalipre, nye skiver og klosser foran.
-meget pent brukte dørtrekk foran, 1972 utgave de med lommer og i helt lyseblå.

Følgende er kjøpt inn:
-nye bremseskjold
-nye øvre og nedre bærearmer foran
-senkefjærer, som nye
-brukte Bilstein dempere
-fine brukte fjærer bak
-orginal bensinkanne
-skiltbelysning bak i god stand
-hjullagre foran
-nye hjulbolter foran

Har liggende.
-servo, men mangler slanger

Bestilt:
-lager inngående til girkasse
-kromlister og pakninger til baklyktene
-bremsesko håndbrekk
-foring hjelpesnekke
-bremseslanger foran
-pedalgummi
-skrapelister til dørene
-nye hjulmuttere

Planlagt:
-123 fordeler
-ny coil
-nytt gulvteppe
-lydemping


Ønskes:
-låseknapper til dørene i chrome
-chrome pyntering til armlener foran
-dørtrekk bak i lyseblått 1972-
-gummilister til dørene
-

kompi
21/07/12, 18:20
strøken. elsker 164 så denne kommer jeg til å følge med på:)

volvobrage
21/07/12, 18:36
Likte som sagt ikke felgene selv til å begynne med, "VAG look". Byttet til et sett med 15" Rial felger, men ble en annen bil.
Synes 164 kler store felger, Superstar f.eks, men de koster..
Hadde bilen vært usveiset, orginallakk osv, så hadde hjulene blitt tatt av rimelig fort. Men jeg kommer nok til å sette bilen
i stand slik som jeg liker den. Tenkte på -72 dørtrekk f.eks, senkefjærer osv, ikke noe vilt, bare litt "forbedringer"

Bra du gjer som du sjølv vil med bilen sjøl om det ikkje alltid er "etter boka"!:)

Tøff bil, drømmer om ein 164 sjølv ein dag:)

Runar
21/07/12, 21:32
Bilen er nok ikke strøken og det er heller ikke målet, men den skal bli i meget god stand.
Slik at når bilen er gjennomgått så kan man kjøre endel somre uten for mye uventet mekk.

Fordeleren har denne enkle elektroniske tenningen, som ser ut til å funke bra:
http://www.hot-spark.com/

Men coilen er en gammel Biltema sak så bestilte denne nå:
http://www.hot-spark.com/1-HS17HEC.htm

Nye gummilister til dørene er også bestilt:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/doors/seals/door-seal/791/