Vis full versjon : Uggla's 78' 242 med fora blokk.
Denne prosjektråden er dedikert til testing av den nye fora blokka til Cylmo. Er du intresert i å kjøpe en lik motorblokk, kontakt Tosk her på forumet eller Cylmo, Trondheim. For info om motorblokka sjekk ut "prosjekttråden" her: http://forum.vccn.no/showthread.php?40138-Foring-av-B230-Del-1-og-Del-2
Gamle volvo'n blei handla inn i fjor høst, da med B19 og turbo som gikk på e85. Kansje norges hittil råeste (les mest holdbare) volvomotor. Tanken var at den skulle dø under hard misshandling for å så bygge ny motor. Slik gikk det ikke. Siste måneden før snøen kom ble den brukt som pendlerbil og starta HVER dag med flat pedal og launchkontroll på til motoren var blitt varm. Vi snakker minst 260k på tellern og org toppakning. B19 er nå på vei inn i ny bil hehe.
Volvon blei stående på en låve over vintern, og for tre uker siden tok vi den ned for å få den klar for første gatebiltreffet på våler
Her kommer en salig blanding av kamera\mobilbilder fra de tre siste ukene på verkste:
B19 på vei ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3485.jpg
Av med mellomaksling og Eksos.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3486.jpg
Dette er en test, Støpt i poly (94D) i det gamle typen mellomaksellager, skal bli spennende å se om det holder kontra hel aksel
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3487.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3488.jpg
I bagasjerommet blir det sørga for at suppa kommer til avtalt tid. Består av ny holley pumpe som mater swirlpotten (som ikke er swirl, bare pott) samt to Bosch 044 pumper og to aeromotivefilter. Om noen har en ny orginaltank liggende så si fra, tenkte å skumfylle den selv. Minuset med setupen er at pumpene sammenføyes av et T-stykke i stedet for Y
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3489.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3490.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3491.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3492.jpg
Dreid svinghjul med noe "reservedeler"
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3493.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3494.jpg
Clutch av toplata type som er noe vrien i rosenkransgata på vei til drammen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3495.jpg
Kapping av hjulbuer på innsiden for å få plass til comphjula på 225\45. Blir litt smått bak så må tel med no valsing.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3496.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3497.jpg
Prøver oss på ombygd vannpumpe istedet for å snu retningen på kjølinga gjennom frostpluggene. Innmaten er tatt ut og den er sveist tett slik at den fungerer som colector for davies-craig pumpa. Må også finne på vannkjøling for turboen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3498.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3499.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3500.jpg
Greit oppsatt sellholmunderstell (org bærebruer enn så lenge). Topplagra er montert på cirka over en kasse pils (det er jo tross alt volvo 240). Bremsene er div E55 AMG med caliptere som klemmer bra. Ellers har resten av understellet fått polyforinger samt sellholm (bilstein) fjærer\dempere bak. Truetrack i bakaksel med ny lager og stikkakslinger Var ordentlig sugen på å lage bra 4/watt-link, men det rekker vi ikke for i år. Kjøring er prioritert!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3501.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3502.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3503.jpg
Gamleturboen som fulgte med bilen + alternativ størrelsesmåling.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3504.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3505.jpg
Div kjøling på plass. Oljekjøler vil bli flytta + det kommer på en til.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3506.jpg
Filterflytter, Her kobler vi også på Accusump. Accusump må til om pumpa skulle suge tørt i bånnpanna.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3507.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3508.jpg
Sellholm kortstyring på vei inn, Blir kobla opp mot den "berykta" volvopumpa.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3509.jpg
Cockpitt hehe, Retro VDO målere, egen turbotrykksmåler som kan gjemmes, heslige bøtteseter og Pedersen skrud bur.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3510.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3511.jpg
Tko600 på vei oppunder etter en liten overhaling med bremserens og olje
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3512.jpg
Det er ikke alltid man får tid tel volvo:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3513.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3514.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3515.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3516.jpg
Lite bilde fra jobben. Gromvogna til venstre. Dieselmaskin med 280.000nm på veiva.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3517.jpg
Så over til det mer vesentlige.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ble kontakta av Mats på Cylmo som ville lage skuddsikker blokk til meg (da de forje har sprekt, en med betong og en uten). Dette er strøkent arbeid og stooor takk til Tosk. Denne blokka skal testes ordentlig i løpet av sesongen og sjekkes med jevne mellomrom.
Div info om motor:
Fora B230. Orginal boring
Stenparner Veiv 2.6l
H-råder, JE stempler
V.S-motor 531topp med customkam
Cometic pakning
KRB innsug \ gren + masse div
Compturbo
Autronic sm4 med single MSD coiler og F3CS plugger
Bosch 1650cc dyser som mater e85
Blokka i hus.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3518.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3519.jpg
Underspyling på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3520.jpg
Stempler og veiv ferdig montert, sviver som aldri før.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3521.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3522.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3523.jpg
Toppen vaskes med bremserens og monteres.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3524.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3525.jpg
Nye turboen som skal på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3526.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3527.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3528.jpg
HAHAHAHA (bestemt av Eivind. Her med samme alternativ på motoren til Koff)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3529.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3530.jpg
Dette bør bli bra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3531.jpg
Mappinga fra forrige gang hos V.S. Håper på bedre spoolup nå og litt bedre register med ny turbo, detta er tross alt ikke noe 16v. Neste mapping vil bli i Dynapacken til Sondre (krb) borti gata. Kansje vi snuser litt på høyere ladetrykk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3532.jpg
Klargjøring for Koff's 13:1 i komp 8v cih så det blir bedre plass i garasjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3533.jpg
more to come i de siste fire ukene mot gatebil!
Mye fint her ja =)
Følges med ;)
Kansje en rimelig surrete prosjekttråd hvor det ser ut som delene bare ligger i hauger av møkk overalt.. sånn er det også hehe :D
VolvoR-Sport
30/04/12, 17:26
ventet lenge på å få sett denne! helt ok effekt i en 8v da ^^
skal følge med fremover :D
Ja, bra til å være 100år gammal teknologi med 20år gammal tenning :D . Hu er fæl med bakdekka. Kommer litt for brått så håper den nye comp turboen + diferansiert turbotrykk til hvert gir skal gjøre noe med det. Blir vel egentlig tatt ut på hastighet da TKO600 ikke har girindikator
Gromt hehe
jeg er 99% sikker på at foringen skal holde, d jeg jeg er mest spent på nå er om du får vann i bunn panna etter en stund :)
men har allerede tenkt ut ny løsning på dette, som skal gjøres på neste forings jobb :)
learning by doing hehe :)
lykke til
Får vel bare kjøre med litt kondensveske i olja ;)
Ikke gjort stort om dagen.
Kassa er på plass igjen, må ha ny luftenippel
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/728.jpg
Ny regreim i kevelar + tenker ut feste for trigger til aluhjula på veiv\hjelpeaksel
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/729.jpg
AN koblinger på plass for retur til turbo og dreid lufting på andre sia av dahlern (ikke bilde)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/730.jpg
8stk nye plugger i hus, bosch F3CS (supre til e85)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/731.jpg
ellers har dagene gått med til å tømme denne for liv
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/732.jpg
Ser slettes ikke dumt ut dette :D
Drar opp i dag og prøver å lage triggerfeste + sikringer bak.. ikke lett med baby når man skal være ferdig til den 15 :P
Nå gleder jeg meg til gatebil:) blir Gromt å se ja ! jobber du i cargonet ?
Nei kjører for NSB, men mye oppe på verkste i drammen. Kom plutselig en ekvipasje med 20 stk tanx på. Så fett ut
oja riktig, måtte spørre. jeg kjører for cargonet og blant annet di dieseldyra der :)
Spenstig!
Skal følges med på :)
Så gøy, Var de beste dagene på skolen å kjøre dem på Alnabu med nuddel i kjelen hehe. Trist at det ikke er stasjonering på Sundland lengre
Fått lakt på litt bandasje å lagd sikringer + rele til pumpene. regreima stemte ikke helt da vi satte kammen + veiva på gamle merkene så justerte litt på kamdrevet. finner ut av det i benken ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/929.jpg
Holder for trigersensor på Hjelpeaksel\veiv
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/930.jpg
Gleder meg til og se denne på våler, om du blir klar da :)
tempo_panter
10/05/12, 20:45
Looking good! :D
Det er hele målet. bestilt benken om 6 dager.. og motorn er ikke i enda :D
Da er det mer enn nok og gjøre :p hehe
Anders Dybvadsskog
12/05/12, 13:57
Tror dette blir bra:) spent på å se:)
Mr. Crepsley
13/05/12, 00:52
Dette blir rått :) Stå på ;)
Liten uppdate fra i natt!
Motor var klar for å hives nedi, skulle BARE montere sving\clutch + dynamo. pga festene til hallsensor 1+2 og sellholmstyringa passa ikke dynamoen på feste sitt lengre. kl var 1 og detta var ikke planen, så gamle spaden som lå på utsia av verkste fikk gjennomgå. Det ble til og med kappet av deler på motorbukken for og lage feste som gjør at detta kan gå sånn ca :D Får ned på industrien i mårra og lage ei reim + koble alt i motorrommet. Da gjenstår bare div gøy som å koble styring for vann\vifte + følere til det og vann\oljekjøling til turbo. (om de grå cellene er med i dag)
Motor på vei
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1194.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1195.jpg
Gammel spade blir nytt dynamofeste. Sveisa med pinneapp og pinner beregna på sveising av type buldoseraksel :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1196.jpg
Bilde fra "oppmåling" av turboer på KRB, ny vs gammal
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1197.jpg
Amundsen T5r
13/05/12, 16:49
Hehe, arti med ''tar det vi har'' løsninger :P Gleder meg til å se denne på gatebil våler hvis dere får det til =)
Målet er at den er ferdig innkjørt til benken på onsdag :D og det iberegna både jobb og babysvømming hehe
Amundsen T5r
13/05/12, 17:04
Hehe. Satse på at allt klaffer da ;) Være der hele helga isåfall ell?
Ja må jo få til det. Ta ei lita ringerunde å høre på noe annet en slurehjul. Melte meg på gardermoen den 19 også. Bare mappinga blir i orden og får babyfri ;)
Amundsen T5r
13/05/12, 17:13
Det er bra =)
Blitt to seine netter nå. Kadetten går endelig. En liten sensasjon da ingen av stempelfabrikene sa de hadde lagd stempler til 1:13 komp på cih motor før. Noen sa også det ikke var mulig.
Volvomotoren "skulle bare monteres". Men ingenting av orginale fester til noe som helst passa lengre, pga sensorer og div så har tatt litt tid. Har heller ikke fått jobba i dag så bremsinga ryker i mårra. Motorn står rimelig stumt selv om den er godt avfjæra og ballansert så håper på god respons, sett ifra utgangspunktet ;)
Kadetten sviver og går etter vi fikk justert tenninga så den ikke jobber mot startern hehe.. tenningsmapp på 15 grader holder til 30t tommgangsinnkjøring :D
Gutta på garasjen blir fort våryre av e85 lukta og er klare for vårslepp :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1414.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1415.jpg
Div justeringer og henslengte sm4rer. wilwood brekk funker?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1416.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1417.jpg
Ting MÅ bli ferdige.. Feste for dynamo i klassisk løftebukk-matriale og gamle spaden til han Hans.. PS: sjekk ut tivolifargene :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1418.jpg
Begynner å hjelpe i motorrommet.. snart klar for no spooling på skogen.. Blokka skal få jobbe ordentlig
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1419.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1420.jpg
"Stemningsbilder" av både gåen bil og batteri
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1421.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1422.jpg
Satser på at kjøling er i orden i mårra og sprutet ferdig trekt..
Amundsen T5r
15/05/12, 22:39
Gromt! ;-)
Blir spennende, stå på :-)
får du ny bremsetime før gatebilhelga da? :)
trillern bort i dynan når det passer ;)
såpass ja.. har dere egen eller? :p
Kamerat sin, kjøpt største dynan for 4wd dynapack leverer. intil 2400hk i 4wd elns... ganske gøy og ha det privat da, som eneste i europa hehe. skrupause nå. blir oppstart etterpå om tenninga stemmer sånn ca. om ikke blir det øl. Kadett motorn døde i benken i stad. kom biter av ventilen ut eksospotta i benken hehe
Nice! ;)
Men kjedelig når eksos starter og spytte motordeler :rolleyes:
Kadetten er min :P Var ikke så gøy å se så mange timer og kroner komme flygende både ut spjelda og ut eksosen... Blir vel å sette inn noe som holder nå tenker jeg. Volvo eller noe :P Men nå er det viktigste å få igang Volvoen til Uggla :) Vi hadde besøk i dag for å prøve å starte den, men dessverre uten hell :( Godt det kommer en dag i morra og...
startern blei hvertfall god og varm i dag. må huske å ta med litt tec7 i mårra
hm, fått fyra i dag etter litt kødd med no sensorer. noen har satt på skive på muttern til hallsensoren etter jeg tok den av. har subba i sensorn så det var grunnen til plunderet kvelden før. Etter motorn havna i bilen sviver den ordentlig tungt. var også hull på slangen til clutchen så har ikke fått sparka den. håper at det er noe i clutchen som kjiler seg da motorn sviva som en drøm i bukken
Etter en ordentlig lang kveld er vi sånn ca klare for benken i mårra. Clutchen var rimelig gåen etter vi skulle være raske på med kassa og koble alt så ikke rart motorn sviva tungt. mellomplatene var også helt varmskjærte, så en skulle tru clutchen har liggi på lenge (les hele fjor sommer). Siden målet er kjøring til hælja blei alt handla inn på dagen, noe som resultere at det ikke er penger til øl eller dekk!. Det blei jobba iherdig av 8 stk på bilen i dag, så gjenstår bare et oljeskift og noen timer tomgang + ny dynamo.
Det røyk på mange timer da slangen til tiltonlageret i kassa lakk flere steder og kassa blei montert hver gang for å teste. lakk også innante fra lageret så har nå bytta alle tetninger. Kjøpte verdens dyreste gummipakning på KRB til 650.- hehe, mån kjøre så mån.
Tips om du skal ha på tremec med flerplata clutch. Sentrer med Chevyspline. På med kassa til det er 2 cm igjen. Av med kammreima og roter veiva mens man skrur inn 1 cm uten at veiva skal gå trått. spark clutch når det er litt under 1 cm igjen. skru inn og kontroler konstant ved å turne veiva.
Gamle tøsa er tatt ut av låven
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1991.jpg
Skal tidlig krøkes
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1992.jpg
Utløserlager fra tilton + stålomspunna bremseslanger skapte mye hodebry og mange ekstra timer
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1993.jpg
Ene clutchplata + mellomplate.. rimelig gåene
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1994.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1995.jpg
Mye nye rele som skal på plass. her til servopumpa som ikke er kobla enda
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1995.jpg
mye folk i arbe og cola + bamsemums til alle.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1996.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1997.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1998.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1999.jpg
Endelig hjemme på natta, godt onkel er litt barnevakt på verkste!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2000.jpg
Knall dag med masse skruing og litt småmapping uten motstand :) Ser fram til dagen i morra! Bare ring meg før dere begynner for fult oppi der i morra! Synd du ikke fikk bilde av når det lå 4 mann under bilen på en gang :P
Her er to videoer. ene er når a endelig går greit på tomgang, andre er når kadetten fortsatt levde
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2017.jpg (http://s1167.photobucket.com/albums/q630/Larskristian/?action=view¤t=2012-05-14_22-40-38_90.mp4)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2018.jpg (http://s1167.photobucket.com/albums/q630/Larskristian/?action=view¤t=2012-05-22_23-29-25_372.mp4)
Amundsen T5r
23/05/12, 13:36
Ser det lyst ut for helga?:-)
Ser du har ungen oppå dynometeret, kor mangen bhp får du? (babyhorsepower)
Hehe er ikke alle som vokser opp på en dynobenk.
Maskinisten produserer ordentlig bra med effekt. Mappa opp til underkant av 1.2b i dag med 460hk og 550nm på hjula. Tok ei pause for oljeskift og tette div lekasjer. Da vi skulle fyre igjen sprakk huset på startern inni girkassa og tok noen tenner. prøvde og sette på en ny starter men svinghjulet er helt gåent. Tok bilen ut av benken for å gatemappe, men da fuska bilen noe verre og sylsynken begynte å telle flere runder samt trigger hoppa opp og ned mellom 0-110% så blei bare feiltenning. Har vert flere 12 - 17 timersdager på bilen med MASSE hjelp fra Koff og Bror min + mange andre, og ingen hadde mer trua for i kveld. gameplan nå er å ta pause til i mårra ettermiddag. Da drar vi opp og bytter alle koblinger + triggersensorer og svinghjul i gårdsplassen mens det mappes en RC-bil i benken. funker det ikke å mappe på kvelden da så ryker første gatebil
Amundsen T5r
23/05/12, 22:29
Krysse allt av bein og fingre da =)
Blir litt folk når ryktene går på bygda :P
Og lille Mikkel må være med der det skjer, ellers så blir han sinna!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2078.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2079.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2080.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2081.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2082.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2083.jpg
Håper det blir årdnings nå =)
Fant ikke ut av problemene. bytta Svinghjul til noe enda lettere (3,7 tror jeg det var) + gjorde om hallsynkfeste og flytta synk 1/2 mm nærmere veivtrigger + splitta ledningene til begge syl\veiv og la de i egne strømper så vi ikke skulle få overslag, samt gikk over fra 4-1 på veiva til 2-1 = NÅ BLIR DET GATEBIL! pakker stikkaksler, sluredekk og suppe i mårra. Drar så fort brodern er ferdig med examn.
PS, har du sluredekk på stålfelg du hadde tenkt å kaste får du 50 kr i pant for pare av meg ;) bare bank på ruta på bilen.
Huskeliste.
-Montere fanger
-Koble servo + olje + swedol
-Div verktøy
-Jekk
-Dekk
-E85
-Hjelmer
-Agregat
-Kjøleskap
-justere forstillinga
-Dynamoreim
-Pluggkabler
-flytte coiler
Tilfeldig film fra tøbben http://www.youtube.com/watch?v=fqj3KU6Lq5I&feature=g-upl
tøft! håpe redskapen holder heile helga da:) kommer å ser på om lørdan!
hva blei effekten foresten?:cool:
blei 480 på hjula med 550 eller noe i denn dur, husker ikke helt. legger ut no kurver etterhvert. Da er testing unnagjort og spissinga satt til nøytral, var det vi rakk. da bærer det avsted til våler
Bilen fuska når det blei litt godt med varme i den, så det så mørkt ut et lite øyeblikk... Men så fort vi fikk coilene inn i "kulda" inni bilen var det slutt på fuskeslaga :-) Vi fikk ikke reist fra hokksund før kl 9 i kveld, men nå er vi ihvertfall på vei :-D
Spennende helg. Var seint fremme og det blei derfor ikke tid til noe særlig øl, fikk heller ikke plass i depo. Var tidlig oppe og fort ferdig med teknisk, så blei førstemann utpå etter driftingkonken. Fikk bra med Skyv og fant et par "feil" med understellet. Siden vi hadde det travelt med å få bilen til å funke fredags kvelden blei et par løsninger litt provisoriske. Coilene ble flytta inn i bilen for å fjerne varme fra de bla. De hadde løsna på 4\5 runda og tatt med seg ledningen til vifta (fra autronicen) så den stoppa. Hadde beregna høy varme så vi la inn turtallskutt på 4000rpm om temp på vannet blei over 110 grader. Det fikk vi på runde 6/7 samtidig som oljetrykket var nede på 1-2 bar da kjølinga der bruker samme vifta, og oljetempen hadde passert 150 grader. Noe vi ikke så da målet var å aldri bli passert :P Vi turde ikke stoppe så kjørte ei kjølerunde (uten å vite at vifta ikke fungerte). noe som antagentligvis gjorde vondt verre. Da vi endelig fant ut av det var toppkn gåen og muligens toppen litt skjev. Bilen er hjeme igjen nå og blir demontert for å så sende blokka og toppen til Cylmo i trondhjem. Derfra får vi nok en utfyllende rapport av Tosk. Det er ikke vann noe sted i olja eller vise versa. kunn bobler litt i radiatorn når motorn går. Den starter og går akkurat like fint nå som før. Dette hadde aldrri vert tilfelle med en std blokk. Da hadde veiva og rådene fortsatt liggi på enden av langstrekka. uten tvil.
Legg gjerne ut bilder \ video om du har fra hælja
synd det gikk slik da, var nabo til bilen din på campen:) så fikk inspisert den litt:)
blir vel årnings på bilen igjen vel:)
Et par bilder.
Her er svinghjulet som gikk føyken + en starter
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2314.jpg
Nytt svinghjul på 3.7 kg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2315.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2316.jpg
Klar for ei godhælj på våler!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2317.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2318.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2319.jpg
synd det gikk slik da, var nabo til bilen din på campen:) så fikk inspisert den litt:)
blir vel årnings på bilen igjen vel:)
Ja, satser på at den er spent fast i benken om en tre ukers tid fra nå. må begynne å få på no ladetrøkk.
Etter sommern og motor er blitt bra er det definitivt en dogkasse og wattlink som er pri 1. Bedritent å kjøre pannhard når man må ha den litt bløt bak for å få feste. og "ventinga" mellom 2\3 gir på manuellen
Fort gjort å miste oversikt over tempraturer når man blir ivrig hehe :)
Ska få sett overe delen så fort de kommer :) kose litt me dem før styrkeprøven på 2+bar hehehe =)
Trenger en god betta massasje med noe attåt skal dem holde ut kjøringa i etterkant også hehe
Filtvedt Racing
30/05/12, 15:05
Fort gjort å miste oversikt over tempraturer når man blir ivrig hehe :)
Ska få sett overe delen så fort de kommer :) kose litt me dem før styrkeprøven på 2+bar hehehe =)
Ordentlig turbobygge er det KUN startern som går rent under 2 kg turbotrykk:):):):)
Ordentlig turbobygge er det KUN startern som går rent under 2 kg turbotrykk:):):):)
hehe ja, hos oss gikk ikke den rent engang ;) stilte tenninga litt væl tidlig så fikk tilbakeslag å tok med både svinghjul å starter.
Filtvedt Racing
30/05/12, 19:17
Hehe blir ofte noe små problemer. Spesielt når man stresserq og skal ha ting klart til en fast dato.
Når blir neste kjøring?
Jeg satser på volvo treff og trackday.
Kunne godt tenke meg en tur til swe hvis mange henger med over grensa med samme interesse og redskap som sannsynlig hvis ikke holder ut dagen:):)
Lykke til med nye foringer. Vi følger med :).
Filtis
ja blir pri med gatebil (promotere litt) + volvotreff og trackday når ting henger sammen. når\hvor hadde du tenkt swe? gatebil mantorp?
synd att det ikke blei no årnings på temperaturene! men regner med du kommer sterkere tilbake! :cool:
ja, ikke så greit å holde motorn varm med gåen toppakning, hadde ikke med reserve heller. Fant en i depo til slutt men da var klokka langt over øl
ja, ikke så greit å holde motorn varm med gåen toppakning, hadde ikke med reserve heller. Fant en i depo til slutt men da var klokka langt over øl
Regner med du mener at det ikke er så lett å holde motor kald med gåen toppakning :P For å holde den varm var ikke noe problem såvidt jeg kan huske... Men morro var det, så lenge det varte :D
Skal nok få feid overe delen fort som faan, så maskina får opp og gå igjen :) vi vet nå at foringene tåler umenskelig tempreatur, men holder den 2.6 veiv og 2bar blir neste spørsmål :D
ja, kald. Blir en liten halvtime demontering nå før øl med koff, ledsaga av bestefar. Veiva til gamle stenparnern holder nok koken. Selv om den er for lang for blokka haha
Njål Nilssen
02/06/12, 15:53
Skal nok få feid overe delen fort som faan, så maskina får opp og gå igjen :) vi vet nå at foringene tåler umenskelig tempreatur, men holder den 2.6 veiv og 2bar blir neste spørsmål :D Langslag har sine ulemper ja... Bedre å varve mer istedet :D
Frigstad Racing
03/06/12, 12:06
Rått prosjekt :)
Utrolig kult. Gleder meg til og se fortsettelsen :D
Takk takk.. Det er nå det er sesong, så vi må gi gass!
Vert godvenn med hr hjemmebrent i det siste (ikke bare slitne gamle volvoer som går på det) så det har gått litt trått siste dagene.
Nå er a demontert og klar for en liten tur opp til cylmo for litt nakkemassasje. Ikke så vanskelig og se hva a går på.. rødt og klissete over alt! Innsugspakningen fra biltema var det lite igjen av. Samt underspylingsdysa på syl 2 har fått seg en av veiva.. hmm! Svinghjulet er nok heller ikke helt i plan ut ifa slitasjen.. så det blir med på vei nordover. Neste på lista nå er studs, gjøre om kjølinga og MER ladetrøkk!
Tydelig at det har vert varmt her ja.. olja er som lim i bånnpanna
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1110.jpg
Ikke tatt helt som det skal
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1111.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1112.jpg
Ikke så vanskelig å se hvor dysene sitter i innsuget :D Samt litt innvendig klin.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1113.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1114.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1115.jpg
Sånn ser cometicen ut når han ikke orker mer
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1116.jpg
Njål Nilssen
10/06/12, 19:57
Lite forslag til eksperiment... drit i tradisjonell pakning og lag hylser rundt hver sylinder som også går "inn" i toppen. istedet for pakning bruker du samme type lim mellom blokk og topp som man bruker mellom seksjonene på hvitmotorer ;) forutsettningen er jo at flatene er nymaskinerte og plane. Da ligger toppen metall mot metall imot blokka, og noe mere stabilt enn det blir nok vanskelig å få til. Lekkasjer bør ikke bli noe problem heller... Når forbrenningstrykket over forspennet til toppboltene er det nok andre deler som har røket LENGE i forveien ;)
hm, hørtes ut som et gøy ekspriment.. men kansje ikke når det er 4 uker til neste treff? :P er en god del småfeil og rette når det kommer til plassering av div også.. SMC boksen til brodern brant seg i dag når vi putta den inn i s14.. Passe bedritent siden kretskorta på autronic er så billig
Ska du kjøre på gatebil rudskgen i sommer ?
Ja fikk ordna fri lørdagen så blir kjøring da, muligens kjøring på fredag da jeg er ferdig på jobb halv 1. RR motor stiller med teambuss og plass i depo for volvon :D
Njål Nilssen
11/06/12, 15:14
hm, hørtes ut som et gøy ekspriment.. men kansje ikke når det er 4 uker til neste treff? :P er en god del småfeil og rette når det kommer til plassering av div også.. SMC boksen til brodern brant seg i dag når vi putta den inn i s14.. Passe bedritent siden kretskorta på autronic er så billig Kanskje lurt å vente til med etter en stor bengivenhet, sånn i tilfelle noe ikke skulle gå helt etter planen :p Svidd elektronikk er ikke noe gøy nei... glad DTA ecu'n min har beskyttelse mot det meste av tenkelige og utenkelige feil...
BTW, kanskje lurt for din del å erstatte det støpte svinghjulet til Volvo med ett CNC-frest rustfritt ett :) Er vel helst lav-karbon innholdige metaller de typene lamell er beregnet på, og ei plan flate sådan :p
200mm type "race-clutch" du har?, de skal vel gjerne ha en sentreringsanordning endten i form av inner eller ytterdiameter. De med innvendig "plattå/kontaktflate" til lokalisering har gjerne typ 201,95mm diam og en høyde typ. 2-2,5mm. Uten denne "hylla" får jo ikke clutchen i nærheten av det trykket den skal ha heller... TTV (britisk selskap) har noen svinghjul, usikker om de er rustfri, men det er lavt carboninnhold i de...
Om ikke annet: http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=32&s1cat=663&showprod=7193&lang=sv De har også for 184mm race-type clutch...
Er vi som kobla feil. kobla opp sprute mot org coilene på sr20det. Men de er vist "dumme coiler" som sender strøm i retur om jeg skjønte det rett.. Var å leverte boksen i dag, få håpe den kan reddes med litt lodding. La et rettjern på svinghjulet i dag og det er helt rett etter det vi kunne se.. jaja, går seg tel. om det blir dårlig med clutch får vi prøve svinghjulet til dli
Njål Nilssen
12/06/12, 23:43
Er vi som kobla feil. kobla opp sprute mot org coilene på sr20det. Men de er vist "dumme coiler" som sender strøm i retur om jeg skjønte det rett.. Var å leverte boksen i dag, få håpe den kan reddes med litt lodding. La et rettjern på svinghjulet i dag og det er helt rett etter det vi kunne se.. jaja, går seg tel. om det blir dårlig med clutch får vi prøve svinghjulet til dli Mulig det originale letta/neddreide svinghjulet slår seg under press? Noe stemmer i alle fall ikke :p Kan forsåvidt se ut som om innerdiameteren på svinghjulet (søkket der bolta sitter) er for stort, slik at trykkplata bøyer lamellen...
hm ja, litt usikker enda så skal forske litt.. ordner med litt småmuffens om dagen. skal få tel en update.. regner med Tosk legger inn en liten update fra Sentrum av landet.
Filtvedt Racing
13/06/12, 20:20
Heisan.
Svart klin fikk jeg i innsuget også. Begynte og blande inn en tillsettning, Fra Redline. Si alcohol het den mener jeg. Dette hjalp endel. Samt at dysene 'henger' seg etter å ha stått rolig en stund unngås.
Filtis
Ja, prøvde å spe på det samma av et annet slag.. veit at ikke alle blander seg så godt, men redline skal være bra ja
Frigstad Racing
13/06/12, 22:18
Blir moro å se hva som skjer når du får maskinen tilbake! Gromt som fy dette :)
Hvorfor har du fått slik klin i innsuget?
Njål Nilssen
13/06/12, 23:38
Blir moro å se hva som skjer når du får maskinen tilbake! Gromt som fy dette :)
Hvorfor har du fått slik klin i innsuget? Pakningsmasse som har gått i oppløsning pga alkoholen vil jeg tro ;)
litt av det + at e85 blir sånn.. har lest med liten skrift at saab osv som har flexfuel blir anbefalt og trå litt på gassen med vanlig fuel av og til. blir sånn de også
Jeg har kjørt E85 daglig på b230 i flere år. Det klinet dere beskriver kjenner jeg altfor godt til. :)
Flott hvis denne tilsetningen demper problemet.
Knall at den eneste bilen som passerte oss var Porschen hehe
http://www.facebook.com/photo.php?v=3348115389078&set=t.639430146&type=3&theater
Tøft prosjekt :)
Håper blokka har tålt all julinga så langt og at det bare er å sette sammen igjen.
Du skal på Gatebil Rudskogen eller?
ja, den burde være i henda på Tosk nå, sendte på mandag så regner med han drar en uppdate her kansje. Legger opp til rudskogen nå som jeg har fått fri lørdag å greier
Uppdate kommer, men blokka har ikke kommet til trøndelag enda :(
ikke så rart siden den sto i gården til mr tollpost
Alt jeg veit er at blokka skal være sendt oppover til cylmo. Den bør være framme der nå egentlig!
kommer i retur tidligs til hælja
Blokka er sendt i retur, uppdate av jobben kommer i helga :)
helt utrolig hvor bra den var tross den høye varmen og voltekten hehe, toppen derimot var d værre me :D
bilder kommer.
Planet var ikke skeivt i d hele tatt, tok et lite sleik på 0.06mm så var den fin igjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2622.jpg
foringene var bitte litt oval, pga vame kansje hehe
bare og rette over med hona så var dem god som ny.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2623.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2624.jpg
Så til toppen, første jeg så var at to av løfterne og kammen hadde tatt kveld. Nesten slitt hull i 2stk eksos løftere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2625.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2626.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2627.jpg
Skeiv topp kansje? hehehe 0.40mm
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2628.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2629.jpg
Alt får nå, håper på mere misshandling i tiden som kommer, over og ut fra barte by`n :)
Njål Nilssen
29/06/12, 23:15
Gått greit fett den da :p
Laget suppeskåler ser jeg :)
KM er i gang med ny kam å løftere siden begge var slitt. Da blire bil til hælja igjen!
At det bare var å hone blokka viser bare hvor bra en ordentlig fora blokk av denne typen fra Cylmo er! (andre som har fora tidligere har bare resultert i løse foringer) Helt drøyt at det bare er å lade mer i benken når'n kommer i retur til uka hehe
Om noen vil ha en litt slitt customkam (løfter fortsatt 14.5) som passer grom turbomotor med mye slag så går den for 500. Må rettes hos KM, koster 1000 for jobben. Har mye annet også, letta svinghjul til tko 600 kasse, 3" downpipe tilpassa org\T3 turbo som er ferdig wrappa med lambda uttak, 12.9 bolter osv. bare send PM
Njål Nilssen
30/06/12, 13:45
Siden toppen din slo seg så djevelsk... på tide å prøve ut "toppenrettpåblokka" konseptet jeg foreslo, med tettehylser rundt sylinderen og inn i toppen? Er ikke noe pakning som kan gi etter da ;) Men nå skal ikke ting bli så varmt som det har vært hos deg heller da forsåvidt :p
nei sant, så siden det er kjøring om to uker og alt fortsatt ligger et sted i postnorge og venter satser vi på gode "gamle" løsninger. Så skal vi begynne å eksprimentere litt til vintern
Jeg blei også veldig overasket over hvor "lite" som feilte den etter slik missbruk, men veldig glad jeg fikk kontrolert og målt over hvilke "skader" om vi skal kalle det d blokka fikk etter slik varm gang og troll kjøring, lærerikt for meg. Litt usikker på om jeg vet helt hvorfor dem blei litt ovale (snakk om 0.03mm) så d hadde nokk gått uten honing, men jeg liker og rette opp alle feil selv om de er små og ubetydlig.
D kan ha vært pga den enorme varmen(mest sannsynlig), mulig betongen herdet seg ferdig, vet ikke hvordan betong reagerer med slik varme heller, toppen var og skeiv, noe som resulterer i ujevnt stress på blokk, så mange muligheter.
Gleder meg til og se om den holder unna for 2bar i benken nå, jeg er fortsatt ikke sikker på at den er skudd sikker, men nå er jo jeg pesimist og da hehe :)
Mvh
Får KM målt opp hvilken duration og nock vinkel gammel kammen hadde? vil gjerne vite data på den, kan jo tenke på at denne leverte nesten 500hk i motor på 1bar, d er ikke mange 8v motorer som gjør :)
Njål Nilssen
30/06/12, 18:06
Får KM målt opp hvilken duration og nock vinkel gammel kammen hadde? vil gjerne vite data på den, kan jo tenke på at denne leverte nesten 500hk i motor på 1bar, d er ikke mange 8v motorer som gjør :) Sånn uten å ha målt noe tipper jeg den har mye areal under løftkurven ift. durasjon... mulig derfor det har vært hardt for løfterne blandt noen årsaker. Løftet på 14,5mm kan jo ha endel å si på effekten også da de 10-12mm løft disse motorene leveres med originalt er "underløfting" så det holder på 44++ ventiler.... og 14,5mm er jo ommentrent bare i nedre del av "akseptabelt" løft for feks. en 46mm ventil. Strengt talt er 18mm løft passelig på en 46mm ventil, men klart kanalen må klare å forsyne den også :)
Enormt areal i innusgs kanalen på denne, porta MYE, vell mye spør du meg men d funker, tipper den var bygd for sugemotor i utgangspunkte, toppen har 48-37.5mm ventiler.
Mvh
Njål Nilssen
01/07/12, 11:04
Enormt areal i innusgs kanalen på denne, porta MYE, vell mye spør du meg men d funker, tipper den var bygd for sugemotor i utgangspunkte, toppen har 48-37.5mm ventiler.
Mvh
Rart det funker så bra da, med så "liten" eksosventil? :p Iht en jeg diskuterer mye med MÅ man ha så stor eksosventil som mulig for innsug er ikke så viktig på turbo :p Den toppen der har faktisk et fint forhold mellom innsug og eksosventil :) Mange undervurderer sterkt scavanging-potensiale med å ha en "mindre" eksosventil da det gir høyere hastigheter... da suger eksosen seg selv ut etter blowdown og man slipper å måtte "dytte" den ut vha stempelet... Innsugskanalen måvel helst være litt størrelse på HVIS en har original form dvs ganske krapp bøy... Er den løfta opp og retta ut vha epoxy feks. (sånn at luta går nesten rett fram) så trenger den ikke være like stor, og man kan utnytte hastighetene i større grad ;)
Hadde vært interresant å fått durasjon og LSA på den kammen ja... men tror ikke LSA er så veldig høy, vil tippe rundt 114* Vet du noe om eksostemp på den motoren? Nå er det jo sprit så den er nok rimelig lav i utgangspunktet, men er den veldig lav kan det jo tyde på rimelig lav durasjon på eksos i alle fall til tross :)
aldri målt eksostemp. Blir spennende om vi får samme kam igjen ja, om ikke blir det jo litt kjedligere tall bare.. virkligheten er jo bare spinning uansett hehe ;) regner med løfterane\slitasjen på kammen har mye med to runder på våler med olje som holdt 150+ grader og så ut som kaffegrut i bånnpanna når vi demonterte hehe
Endelig var ting i havn. Takk til super service fra Cylmo og spessielt til Tosk. Alt er maskinert og ser strøkent ut. Bygger motorn opp igjen på nytt med god hjelp fra Koff. endringer i oppsett denne gang er litt høyere komp. (får ikke håpe effekten bare går i varme når vi begynner å lade litt). Ståltoppakning på nytt og ARP studs + Cylmos veiv\rådelager samt accusump i bagasjen
Littt fra skruinga i går i midlertidig garasje
Blokk klar og bunndel satt sammen. merk de gamle innpakningsgardinene hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/292.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/293.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/294.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/295.jpg
Ny kam er bestilt da den gamle er ferdig for mitt bruk. Blir spennende å se om den kommer med samme måla hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/296.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/297.jpg
Ny elefant fra Swedol Drammen! Helt knall og superbillig
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/298.jpg
More to come i løpet av hælja. håper kammen dukker opp i posten snart. ellers blir det ikke mapping før til uka igjen
Er det en ting jeg er god på så er det å stikke fram trynet mitt på bildene dine, og å holde alle tinga du skal ta bilde av :P Har du forresten underspylingsdysene til blokka jeg fikk av deg? Dem sto ikke i...
Ser brukbart ut :)
Om jeg har skjønt det riktig så bruker du opp igjen toppen men med annen kam?
Annen kam for mere effekt eller kjørbarhet?
Njål Nilssen
05/07/12, 22:31
Ser brukbart ut :)
Om jeg har skjønt det riktig så bruker du opp igjen toppen men med annen kam?
Annen kam for mere effekt eller kjørbarhet? Helst nummer to vil jeg tro? Den forrige kammen ser ut til å være av den sinnte sorten...
Samme måla på kammen, den forje var blitt ganske lei seg i all varmen, både skakk og slitt. Kennet har den klar på mandag, skal grille hos Johannes nå vistnok. kom ned i 7 tia så har jeg dysene i en påsa et sted
Da var a ferdig montert kl1 i natt! Bilen blir varmkjørt og montert i benken ass we speak!
Oppdaga noe nytt i motorverden ingen av oss skjønte. montert helt ny starter, når vi kjinner (selv uten tennplugger) hender det den slår feil vei et lite øyeblikk før den fortsetter som normalt. Fatter ikke hva detta e r. fortsetter det sånn er det ikke lenge før vi må inn med et tredje svinghjul.
noen monteringsbilder:
ny og stor oljekjøler med vifte
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1025.jpg
accusump så vi beholder stabilt ladertrøkk
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1026.jpg
motor på vei oppi
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1027.jpg
Mange sarte sjeler som har mye å gjøre
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1028.jpg
halvferdig motor
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1029.jpg
etter detta ble det ikke flere bilder for å rekke å setta a sammen ut kvelden. håper alt går bra i benken nå så blire gatebil i mårra
Morro.
Håper den holder nå.
Bare å holde stram vaier! :D
Kos dekk på Gatebil :)
Hører rykter om enda en ødelagt starter... Denna bilen spiser jo startere...
kutt ut a??? trill start neste :D
Ettersom jeg skjønte så sto bilen i benken nå. Jeg er på jobb, så får bare noen bittesmå oppdateringer innimellom. Men da har dem vel fått på ny starter igjen da kanskje :-P
Dette blir spennende :D
Tosk: Blir kanskje litt vanskelig å trille i gang i benken hehe :D
Enda en ny starter er på plass. vannet ble varmt = for lite vann bare. tømte turbon på 1.6-7b trodde den skulle klare mye mer.. men men, 530 hjulhester funker det og lol. Bussen med benkern har kjørt, jeg må jobbe i mårra så drar innover etter det. (få anders til og legge om til r888 mens jeg er på jobb)
533 på nava på 1.6 var talla jeg leste når jeg var der oppe i stad! husker ikke momentet :-P
tom så tildlig a gitt? :)
jaja 500 på hjul holder da til litt spølings ;) men drit i denna varm kjøringa hele tia :P
rock on i helga
hørtes frisk ut lukter e-85 på horgen
Vært gøy å sedd kurve å vist turbo str.
Liten raport fra hælja:
Dro opp på verkste på fredag og spente den gamle dama løs fra benken, anders hadde vert og ordna et sett med r888 og satte det på forran. Vi fyra opp og tok turen gjennom hokksund for og teste litt. Ble no lokal tåke over brua og horgensletta (på vei bort til og ved vazborris). Det var nok til at det dukka opp en gjeng fra Hokksund i noen biler og tilba seg å ta bilen på henger. Passa jo bra siden bussen allerede var i depo siden torsdag. Resten av dagen var øl + litt burning på hengerdepo (glattkjøringsbanen).
Lørdagen begynte med tekninsk og de evige køer for å få fylt ut skjemane til gatebil. ble målt til 85db på den vanlige tekniske, da vi fik bruke egen utkjøring fra gamle depo måtte vi støymåle på nytt. Da ble det 98db??
Hu gikk bra 5 runder men blw fort 105 grader på loggern etter det. Fylte vann (mangla 2liter). Etter 2 runder igjen ble a like varm. Har snudd retningen på vannet i motorn så det kommer inn toppen først. Ville det så vi ikke smelta hull mellom kompresjonsromma i toppen. Fant ut at vannet presser seg ut sikkerhetsventlien i radiatorn, så da måtte vi snu retninga på vannet igjen. Magnus Nedberg (krb) stilte med scootertaxi og vi jakta rundt etter silikon. Stian Sørlie overhørte oss og sa han hadde. Han løp hele nye depo på tvers med kjøredress på og vi på moped etter. For et syn og for en service! haha. Det ble orden på temp selv om den i snitt steg 10 grader etterpå. Etter det ble det ordentlig muffentenning på fult pådrag. viste seg at silikonslangen til WG hadde sprekt på langs og turboen peaka 2.6b. Det gikk mest sannsynlig litt utover lagra (comp er litt var her) så ble litt olje inni trykkrøra. Da glapp silikonslangene i trykkrøra av to ganger og vi ga oss etter det, før turboen hadde kvella helt.
Planen er nå å sveise fester mellom alle røra så de kan skrus sammen. Bruker a sånn a er ut de siste treffa før det blir nye forandringer. Har fått tak på en org motor så det blir å godkjenne bilen før vi bygger om mere og kansje satse på en lisens av noe slag. Det hadde vert gøy.
Var kul å snakke med mange fra forumet gjennom hælja! last gjerne opp bilder\video da vi bare har vert opptatt av å kjøre hehe
eneste bilde fra hælja lol
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/582104_10150922252840811_1711735607_n.jpg
skulle tro det nå, legger inn litt mer fuel i sprute når jeg går av gassen nå så kansje kjernetempen synker litt
Blir det trackday til helga da? :)
Blir vell ikke mye film av 5 runder Tosk ........
Blir vell ikke mye film av 5 runder Tosk ........
Vi hadde vel rundt 10 runder totalt tror jeg :P
En del barnesykdommer som må rettes opp i, men begynner å ligne noe nå :)
Blankpolerte trykkrør uten krave er ikke noe særlig heller. Poppa av 2 ganger på enden av langsletta...
Men morro var det ihvertfall :D
Vi hadde vel rundt 10 runder totalt tror jeg :P
En del barnesykdommer som må rettes opp i, men begynner å ligne noe nå :)
Blankpolerte trykkrør uten krave er ikke noe særlig heller. Poppa av 2 ganger på enden av langsletta...
Men morro var det ihvertfall :D
Hva slags klemmer bruker dere på denne?
Jeg bruker 3" melkerør som trykkrør og har ingen problemer med at ting sklir av på mye trykk
Jeg har t-boltklemmer fra Torshov alle steder.
AleksanderK
16/07/12, 11:54
Denne likte jeg!
Besøk av nabon nedi gata i dag aka vazborris, Mer strøkent motorrom enn meg ! hehe. Blir vel no felles tåke i bygda bare han får fylt og jeg bytta ic rør. Lagra i turbon beveger seg et stykke inn\ut og det er litt olje her og der i trykkrøra. Kjører med den til han ikke spinner mer (aka krb på skogen, fingern sto med forlenger og fikk ikke snurra til og snurre det grann hehe). Da får det bli nye lager og større eksoshus, gjetter på baktrykket i turbon som holdt igjen for ladetrykk (ikke målt). Har vist fått kasta papira på blåsa så finner ikke ut hva den heter annet en CT3B. Noen som veit hvor det står noe mer på dem? kan jo seff måle inn\ut men det er litt gidd akkurat i kveld. I mårra kommer Koff opp, da ere sammen med en 405 topp på stuebordet. Blir saker!
160topp vi skal sette sammen i morra :P En som er porta enda litt mere enn din i eksoskanalene. Omtrent lik i innsugskanalene. Veit ikke hva Tosk mener om det jeg men :P Kommer sikkert til å virke i den gamle oplen uansett :P
MatsTeigen
19/07/12, 12:04
Har heldigvis noen bilder og et par videor på lur, bra at noen husker det hehe. Hjelmkameraet mitt blei knust under sist bremsing så får ikke no bra film fra innsiden med mobiltelefon.
Her er det som er
KdYaXjn3dg0&feature=g-upl
Første utkjøringa etter regnet ga seg og tanken var full igjen! :)
LEiZ7KdkyoQ&feature=g-upl
Kobbla opp launchcontrollen på natta så den var klar til raskt å komme utpå på lørdagen :) Ikke lett når det nesten er kø på frikjøringa med mange utpå av gangen
yV3zXWgd9Vs&feature=g-upl Etter litt rask rådslåing ble det til at vi snudde vannpumpa og wrappa den godt inn så WG ikke skulle smelte den
Bilder kommer snart
MatsTeigen
19/07/12, 12:20
Her kommer det noen bilder :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1770.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1771.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1772.jpg
Audien til sondre
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1773.jpg
Alfaen Ruben har bygd og tok med for å teste
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1774.jpg
Tilfeldig bilde fra bremsinga på torsdagen før gatebil
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1775.jpg
Her er et bilde fra da jeg skulle borre nytt hull til lufttempsensoren, innsuget var helt fint å jobbe med.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1776.jpg
På vei til rudskogen!
Har et par hundre bilder, helt tilfeldige. Kan se om flere blir slengt ut med tiden :)
MatsTeigen
19/07/12, 13:21
Photobucket som bugga :S
så bilen din på rudskogen, likte det jeg så !
Kjører Ruben 543nm på hold på 3500rpm på det bildet ditt Mats? :P Syns jeg ikke fikk vært der da... haha
MatsTeigen
19/07/12, 16:58
Det stemmer
Lykke til meg å kjøre Drammen-Hønefoss-Hokksund på en tank med fuel! :P
Marius Skau
20/07/12, 13:06
Rått :D
Det gikk akkurat! Fylte full tank på Rundtom i Drammen. Kjørte Til Hønefoss og tilbake til Hokksund. er på siste streken nå. Holder akkurat tilbake til Drammen.. Veit ikke heeelt om vi skal kjøre getaway med denna? LOL
-=om noen skal ta ut penger i banken etter stengetid, PM=-
Kjører Ruben 543nm på hold på 3500rpm på det bildet ditt Mats? :P Syns jeg ikke fikk vært der da... haha
hehe, får nesten sånn trist V8 feeling.. BIGBLOCK!
MatsTeigen
21/07/12, 13:05
hehe ganske leit, neste steg er vel å lage pullingmotor av b230`? hahahah PULLING - kan det kalles en aktivitet med mening i?
Relativt deilig å stige ut av volvoen etter 2 timer i strekk med 5 min pause i hønefoss hehe, lite med brems på veien nedover, bra det går ann å gire hehe :D
Moseby Racing
21/07/12, 14:46
faen har ikke sett detta prosjekte før nå jeg!! ser jo veldig bra ut og ba med effekt :) skal du kjøre på skogen i morgen eller?
lofsbergracing
21/07/12, 22:04
Rått detta guttæær ;)
takk for det Moseby. Raser a blire supramotor, problemet nå er egentlig bakstillinga.
Mating uten bremser er spennende. Er vel en god kombinasjon av bremsepumpa og fordelingsblokka som lekker litt annahver hehe.
Blei ikke kjøring på søndag da jeg måtte jobbe hele hælja pga ferieaviklinga. Tatt meg ferie til gatebil september + sater på en trackday og kjøringa med klubben på gardermoen
Rått detta guttæær ;)
Blire no gassing snart ell? Er jo du som har mest hk av alle her om du tørr å lade?? ;) hehe
lofsbergracing
24/07/12, 00:29
Filtvedt ligger vel en hundrings over? :p
Blir vel havari muligheter snart, deletur til sverige kommende onsdag. Har jo tatt nesten 1år å få tak i bremser som matcher :P
Filtvedt Racing
24/07/12, 07:28
Filtvedt ligger vel en hundrings over? :p
Blir vel havari muligheter snart, deletur til sverige kommende onsdag. Har jo tatt nesten 1år å få tak i bremser som matcher :P
Heisan.
Var du som blei med den bilen ja. Har noen timer på den jeg i verksted her:). Utrolig fin bil.
Motoren ble bygget paralellt med min. 85% like. :). De siste 100 hk kommer vel ikke jeg til og bruke uansett. Hehe den turbon du har var egentlig min som jeg bremset med først. Presicion 66mm. Da den bremset 726 hk på første draget bestemte vi oss for og satse på slå shs målet:).
Nye bremser var nok et meget klokt valg. Spennende og pumpe ut gira og ikke vite om du får stoppa:).
Lykke til og håpe vi møtes til en hyggelig juge og skravle kveld en gang.
Filtis
Filtvedt Racing
24/07/12, 07:32
Beklager hvis jeg søpler til din tråd teigen.
Når tenker du på trackday??
Hadde vært moro og tittet på prosjektet ditt.
Filtis
haha, tråden er jo ganske rør og rot as fra begynnelsen av. tenkte den i august og den i september om det ikke krasjer med noe annet.. skal si fra hvem det blir. Nå bobler det i vannet igjen så blir enda en planerunde og ny pakning etter vårt lille ekspriment med og snu vannet lol. Tosk eru klar? :P
Filtvedt Racing
24/07/12, 19:55
Hehe godt. Da håper det ordner seg. Var det sånn at du kjøpte pumpe som meg. Craig? Min blir for varm den også når jeg plager for fullt flere runder i strekk. Jeg bruker hjernen som hører til pumpa idag. Vuderer og koble den direkte på fullt øs men er lei det også.
Hvordan gjør du dette?
Pumpa etter jeg skjønner går av og på med forskjellige sykluser hvor nermere set punkt den er. Så går den konstant fra 6v til 14v over set punkt.
Tosk har sikkert en god løsning på dette:).
Filtis
Njål Nilssen
24/07/12, 21:44
haha, tråden er jo ganske rør og rot as fra begynnelsen av. tenkte den i august og den i september om det ikke krasjer med noe annet.. skal si fra hvem det blir. Nå bobler det i vannet igjen så blir enda en planerunde og ny pakning etter vårt lille ekspriment med og snu vannet lol. Tosk eru klar? :P Verdt å gjøre et forsøk på pakningsløst nå da, med lim og trykk/sporringer? :p Prøvd med større radiator? Skal også sies at for lav innvanstemperatur ikke er bra heller, so da bør man kanskje vurdere høyere fløde også...
haha, tråden er jo ganske rør og rot as fra begynnelsen av. tenkte den i august og den i september om det ikke krasjer med noe annet.. skal si fra hvem det blir. Nå bobler det i vannet igjen så blir enda en planerunde og ny pakning etter vårt lille ekspriment med og snu vannet lol. Tosk eru klar? :P
haha du er ikke god :D
ja bring it on :P men må få orden på denne kjølinga de før du bygger noe videre hehe, men 2.6b å hurramegrundt tenning hjalp vell ikke heller :P
haha du er ikke god :D
ja bring it on :P men må få orden på denne kjølinga de før du bygger noe videre hehe, men 2.6b å hurramegrundt tenning hjalp vell ikke heller :P
Tror det er greit Ruben la inn tenning så ikke motor skulle funke nå særlig over 1,8kg egentlig. Ellers hadde det vel endt mye verre. :-P
Sjekker om det e rlagra i turbon nå som sørger for bobbler av glede i radiatoren og ikke toppakningen. Styringa fra Craigpumpa døde etter vi tok polene av\på batteriet en gang. Den subber og går for fult hele tia nå. For stor radiator er ikke alltid et triks, 343 (sykt breie krb volvon) gikk fra griffin alu radiator til orginal volvo og fikk ned kjølinga da vannet brukte lenger tid gjennom den. prøver muligens med kjøler etter vannet kommer ut av turboen. Det er det som drar opp tempen så veldig + no waterwetter elns. Compen tålte ikke at silikon fløy av to ganger hehe, kan jo dra hele skovelhjulet inn\ut med 0.5-1cm! Tikker mye i en coil eller to også så det må byttes.
Blitt litt leiking i det siste med skralt lager og mye vann som forsvinner hehe. bestiller div lager og coiler i dag. Her er no random bilder\film fra siste tia.
Noen som har en sånn? msd 8245
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/6.jpg
Noen bilder fra gatebil:
Banesjef 1\2
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/7.jpg
Mange kokker
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/11.jpg
En film fra gatebil, sitter ganske greit på sletta, samt en film fra litt leiking med widebody M3 til Tim nedi bygda hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/12.jpg (http://s1167.photobucket.com/albums/q630/Larskristian/?action=view¤t=20120714_161151.mp4)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/13.jpg (http://s1167.photobucket.com/albums/q630/Larskristian/?action=view¤t=2012-07-31_21-54-08_496.mp4)
Gøy gøy. :) Tøff bil. Hvor blir det vannet av?
forsvinner gjennom lagra i turboen, kobler vannet utenom så slutter det å boble i radiatorn +\- . Skal sjekke komp når jeg er hjemme fra ferie for å være helt sikker
Mye skruing på andre biler for tia.. Kobla opp noen løene coiler og den dårlige turboen i dag. Dro ut på veien og AKSA FRA EN KAWA NINJA!!! for en DEILIG dag
Frigstad Racing
20/08/12, 16:40
Ja det hørtes deilig ut!! :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Liten overhaling før det blir tyning av sperra på Rudskogen igjen.
Vannslangen til turboen smelta dagen vi rasa fra ninjutsun, så rakk og koke i 30sec før vi fikk på mer vann. Det resulterte i varierende komp fra 4 blank til 7.7. Fant en stor sprekk i grenrøret som ble sveisa i dag og har begynt på nye rørgater. Turboen er også overhalt med nye lager utpå tunet og er nå i storform. Lakk fortsatt litt olje i front?! så har kjøpt reduksjonsventil for olja nå. Hullet i den er ca 100 ganger mindre enn det jeg har brukt så ikke så rart i kansje hehe. Ei pakke med coiler ligger i tolla og venter + nye plugger\olje.
Div smelta slanger hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1823.jpg
ikke no subbing i noen av husa
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1824.jpg
Nye lager i blåsa og pakning
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1825.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1826.jpg
Reduksjonsventil etter filteret
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1827.jpg
Sveising og wrapping av grenrør, får håpe sveisen holder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1828.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1829.jpg
Har jeg flaks så får jeg demontert toppen nå i hælja, uka går med til jobbing rundt klokka. Får jeg demontert og sendt oppover blir det nice, om ikke så får de sleike over'n på lokale mekken også sender jeg den til cylmo etter septembertreffet.
ps. du må bare digge turbooverhaling på svillene i gårdsplassen!! hehe
Får planslipt topper til en fornuftig pris på jobben om du ikke rekker og sende den vekk
det hadde jeg jaggu glemt, ser hva som blir av tid
kjipt med smelta slanger :( å digger turbo overhalling på svillene hehe =) hvor får man tak i reduksjonsventilen? tess?
tok den fra S1 til Kai :P
Njål Nilssen
25/08/12, 09:35
Lage rør kanskje?
ja, skal se om jeg får til å bøye til no i de varmeste områdene
kjipt med smelta slanger :( å digger turbo overhalling på svillene hehe =) hvor får man tak i reduksjonsventilen? tess?
Du kan kjøpe deg ei skjøtehylse til tilførselen din på tess/wurth også sveiser du igjen hullet og borrer opp til riktig dimensjon.
Den jeg kjøpte hadde for liten dim så jeg måtte borre opp.
Også må du finne ut hva som er anbefalt for din turbo. Får den for lite olje kan den fort havarere :/
Min er anbefalt å ha 4mm hull på. Og det er vel noen turboer som gjerne vil ha 2mm også
hehe, trippel kulelagra i kjeramikk skal ha 0.0x mm hull
Njål Nilssen
25/08/12, 21:51
hehe, trippel kulelagra i kjeramikk skal ha 0.0x mm hull Iaffal 0,noe men den er jo vannkjølt så trenger kun tåkesmøring av lagra :) kun lagra som skal ha lett kjøling av olja da, og ikke hele CHRA... Er ikke fra fabrikk dyser montert internt som sikter på lagra da som har innebygd dyse? Om ikke så har tydeligvis enda turbofabrikantene ting å lære fra gassturbinmotorindustrien :)
Tess? Wüert? Glad i å kaste penger ut av vinduet? Prøv Swedol isteden...
Njål Nilssen
25/08/12, 22:04
Tess? Wüert? Glad i å kaste penger ut av vinduet? Prøv Swedol isteden... Dreie sjøl er vel billigst :p
garrett oljerestriktor er 0.9mm :)
Hva er d på turbonetics da ?:)
Om ikke så har tydeligvis enda turbofabrikantene ting å lære fra gassturbinmotorindustrien :)
Jess, de har noe å lære!
Tess? Wüert? Glad i å kaste penger ut av vinduet? Prøv Swedol isteden...
swedol er kongen!
Hva er d på turbonetics da ?:)
netics snurrer legger mere vekt på mindre oilje slange hele turen, så bremser jo d orginale filtere som står der orginalt (i messing fittinga)
de skal kjøres med AN -3 lr max AN -4 slange, ikke større. har brukt AN -4 på mine uten stress i flere motorer.
Mvh
Ferdig planet topp ikke så gærnt ble rein på 0,25mm
Da blire orden, har kun mandagen som kommer og sette den sammen på :P two thumbs way up!!
blire gatebil hele helga på deg ?
MatsTeigen
31/08/12, 14:18
Vi skrur det vi kan på hver vår bil for å rekke gatebilhelga, vi pleier som regel å få det til med endel radikale fixes om det trengs :)
Mangler selv på min bil:
Lage eksos fra turbo og hele veien
Koble opp et par sensorer til autronicen
Fikse bremser ettersom jeg fjernet ABS enheten
koble til radiator, og kjølevifter
lagd pakning til bunnpanne og spyle igjennom motoren som har stått 3 år før den skal rusles igang
Montere innsug
montere girkasse
Sette inn seter og batteri bak og da er det go :)
Bilen skal bremses på onsdag, og vi er på ferie på sørlandet og er ikke tilbake før helga er slutt. 2 dager å gå på , jippi :)
Edit: Lars drar hjem lørdag, vi ankommer tors
fått no deler, reklame og t-skjorter?
MatsTeigen
01/09/12, 10:29
Kommer hjem på søndag så regner med at det kommer på mandag :) Her vi er nå (Søgne) er det bare båtrånere hehe, bassbølger fra båtene rundt :) Her er det båter det går i, ser dem er ute å rusler med et halv tonn cerwin vega høyttalere jekka fast på sidene ;)
Blir deilig å komme hjem å skru seg ihjel :)
HOI jeg er bare Large altså! hehe. Bra med tskjorter og div her nå, drar på overtid i natt så skrurjeg sammen motorn igjen når jeg kommer hjem. Blir å reise ned torsdag's formidag og hjem lørdags kvelden. Strøkent som alltid Tosk :D (nytt motoroppsett er på tegnebrette)
Dan Bay-Johansen
02/09/12, 21:02
Måkke gjøre narr av båtlivet på palmekysten :-P
Ja jeg kommer fra og bor i Søgne ;-)
Njål Nilssen
02/09/12, 21:13
Måkke gjøre narr av båtlivet på palmekysten :-P
Ja jeg kommer fra og bor i Søgne ;-) Slutt å klag! Nordlendinger får somregel mere pryl jamt over :p
Njål Nilssen
02/09/12, 21:13
HOI jeg er bare Large altså! hehe. Bra med tskjorter og div her nå, drar på overtid i natt så skrurjeg sammen motorn igjen når jeg kommer hjem. Blir å reise ned torsdag's formidag og hjem lørdags kvelden. Strøkent som alltid Tosk :D (nytt motoroppsett er på tegnebrette) Uten toppakning? :p
Digger snekker med carwin på taket og bølger av bass hehe.
Dine planer om toppakning er på tegnebrette ja
Dan Bay-Johansen
03/09/12, 14:40
Slutt å klag! Nordlendinger får somregel mere pryl jamt over :p
Bla bla ugebla :p
wohoho, fyra 38 min før jeg måtte dra på jobb i kveld, trengte bare en siste overhaling med hammern på dysene for å subbe "fint" på tomgang hehe. Da blire gatebil i mårra tidlig. Ta med hjelm og noen dårlige dekk på stålfelg så får du sitta på til det er tomt for dekk ;)
Gatebil ble nice, glemte bort og legge opp nye pumpe\rør til bremsene før jeg dro så brukte torsdags kvelden\fredag formiddag på det. Blei masse kjørerig og fant flere rom for utbedringer. WG'n hadde løsna på dragen så det som skulle være launch ble muffenstenning over hele sletta hehe. ladetrykke hoppa opp og ned, enda en score til forablokka fra cylmo som orker alt detta tullet. Ble litt ulyd fra turboen som veldig fort ble veldig masse ulyd. Svaret var en mutter i luftfilteret. WHAT. Muttern som holder kompressorvifta på plass har skrudd seg selv ut, enda det er links. også har komphjulet løsna. Blei dyr avsluttning på sesongen. Skal prøve å rekke å fikse den innen vccn på gardermoen \ trackday hovedtreffet.
Skal prøve å få gjørt om følgende iløpet av vintern:
1: 4\w-link
2: Prøvebakaksler med camber
3: Bytte kassa i ei med dog
4: Ny motor på tegnebrette med flere deler fra Cylmo
5: 150kg mindre bil burde være overkommelig
6: nye hjulhus bak så vi får a nedover
Tia vil vise hvor mye vi rekker da det er nytt verksed på gang etter nyttår
MatsTeigen
14/09/12, 22:12
skarru ha t66 snurra :D
må jo lade litt på vccn da, hvis det ikke funker med litt 1800 papir i compen.. :)
var no sms her om 3k for t66. blir jo rimelig trå å kjøre i forhold når man har såpas treg girkasse hehe. får se ståa på blåsa når vi har demontert a i mårra først. PS: har lyst på "ny" massey, helst 35\135\165 ombygd til 4wd. gjerne med 5 ekstra girspaker oh hydraulik alle veier hehe.
MatsTeigen
15/09/12, 08:05
Hørte no rykter om noe dem brukte under krigen på 1800tallet, van no dem brukte på damptraktorane, tror de kalt det antilag??
Hørte no rykter om noe dem brukte under krigen på 1800tallet, van no dem brukte på damptraktorane, tror de kalt det antilag??
bytt kasse med meg så skal jeg kjøre t66 glatt ;)
MatsTeigen
15/09/12, 08:53
hehehe
t66 snurrer igang fort på 2.6liter fult øs på 4000rpm :)
MatsTeigen
15/09/12, 17:32
har en Garrett 4094r m 94 eksos. virru ha bratt kurve? heheh
Kan jo se om vi får mekka om noe kasser med tiden men har lyst til å prøve den først i hvertfall, + den er splitter ny og gått 3 bremsinger og 15 runder på våler hehe
t66 snurrer igang fort på 2.6liter fult øs på 4000rpm :)
Må ha ny traktor! kommer olje opp rundt dysene?! hehehe. Tenkte jo å ta ut motorn på volvon etter gardermoen uansett, så er vel like greit å begynne på det nå som over hælja. og heller la turboen ligge. Er bare lagra + skovlene som er leie. Skal se hva det blir til i turboverden. T66 er nok 100 ganger mer stabil en comp. Heller kjøre litt hardere på antilagen så vi oppretholder ladinga mellom gira på "mr slow tko600" hehe. Er gira på å se denna K1 veiva med custom råder\stempel fra Cylmo stå i blokka!
Bra plan?
d er en kjempe plan :)
har k1 veiv selv i min :) fine greier d serru hehe
hoi!
blir det no volvo skruing om dagen, eller kjører du bare tog?.. blir det 16v på deg nå?
Har blitt feig ja hehe, er i gang med et 16v emne som det kommer inn noen oppdateringer på etterhvert som det går i boks. Cylmo skal stelle med ei ny veiv\råder\stempel + maskinering. Kansje vi får til en motor med kjørbar og konstant effekt på 200 +/- mer enn sist. Har kommet oss inn i ny garasje. Blir div mods på bilen ang høyde, feste bak og kjøling i selve motoromet og bremsene.Progresjon er litt så som så om dagen men uppdates fra garasjen kommer.
Hovedsaken i prosjektet blir å få høy konstant effekt hos oss med volvomotor også ;)
Gamlemotorn minus blokka havner i kadeten til koff. noe som kommer til å gå bedre enn volvoen (ca 350 kg bedre hehe). Ellers blir det isbil med en ft motor og brodern har kjøpt seg rimelig vill sr20 motor til s14. Skal komme med en liten felles logg fra garasjen etterhvert
MatsTeigen
17/10/12, 22:41
SE Å FÅ SKRUDD NO NÅ, ikke bare skriv på forum haha!!!!
Kan fortsatt se tusj-merkinga på stemplene i blokka fra svensken nevnt over
reinplukka motorrom og pusser før lakkering, deretter skal BTCC maskinisten inn, med TURB0
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1022.jpg
Digg å poste litt riskoker på svenskeforum >;)
Njål Nilssen
17/10/12, 22:44
Imotsettning til hva folk tror så kan faktisk riskokerfolket motordesign...
MatsTeigen
17/10/12, 23:16
Hehe :) har laget en fjesbokside med bilder av alle bilene http://www.facebook.com/AlmostTopSecret jeg oppdaterer den daglig
finner faen ikke markeringstusjen, nekter å kjøpe ny
MatsTeigen
18/10/12, 15:03
hehe, bare å leite videre da!
1stk fora "big bore" SR20 på jobb nå, syns synd på alle deler som sitter i en bil der sjåførene har etternavn Teigen, da vet man at de ikke for et normalt liv :P hahahaha
MatsTeigen
18/10/12, 21:37
heheheh :)
1stk fora "big bore" SR20 på jobb nå, syns synd på alle deler som sitter i en bil der sjåførene har etternavn Teigen, da vet man at de ikke for et normalt liv :P hahahaha
skulle blir bedre nå som bilen ikke har panser med tanke på kjølinga hehe.. Skal bli gøy å se hvordan sr20'n sviver i benken med litt god-olje på veiva. Tenker jeg dogringane i tko600'n skal få kjørt seg hehe..
appropo, hvordan funker dissa dogringene i den kassa når man nærmer seg litt mer seriøse rpm?
skulle blir bedre nå som bilen ikke har panser med tanke på kjølinga hehe.. Skal bli gøy å se hvordan sr20'n sviver i benken med litt god-olje på veiva. Tenker jeg dogringane i tko600'n skal få kjørt seg hehe..
appropo, hvordan funker dissa dogringene i den kassa når man nærmer seg litt mer seriøse rpm?
Hviket fabrikat av inmat da? jeg har lagt TKO600 for hat da de ikke vil i gir på høyt turtall, men siste TKO i en 800hk's mercedes 190 (faktisk) fra disse kanter har liberty innmat og den girer som smør på 7000rpm. så d går å få de bra.
MatsTeigen
19/10/12, 17:49
Kassa mi har fullt kit fra liberty, girer fint på 9k
heller ikke problem med 3gir på denne visstnok
fabrikksny med ny innmat
tulling, må jo høre om noen har nappa gir på hør rpm med dogmaten før
Vært mere volvomotor i gamleopern enn i volvoen din de siste dagene nå :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1165.jpg
kan skimte rund-løktene baki der ja! hehe den løvblåsern der skulle kunne rydde etter de verste løvfalla, selv på vestlandet ?!
til dere som selger/slutter for å prioritere familie ---> Velkommen til RR-motor hehe!
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/557742_383333075077808_652232154_n.jpg
MatsTeigen
26/11/12, 22:58
Er klar for å få prøvd ut kassa mi nå! Tremec fra Liberty gears med dog++ skifter fint på 9k
Fått samme tilbake melding fra flere med med relativt høy rpm som har samme kasse som jeg har. Så da vet du hva du må kjøpe!
2 mnd til med overtid nå så kan galskapen begynne og ta form igjen
tease = såpass skumle planer på g her nå når det kommer til motor. Nå er blokka overlevert customgarasjen ved tor24 som har noen ordentlig kule planer og ikke minst reale beregninger. Denne mannen er av få ord, men kunnskapen er stor ;) deretter blir blokka oversendt Cylmo for final check og real bunndel som skal inn. Dette blir antagentligvis den rødblokka som kommer til å gjennomgå mest stress, noen gang på en bane. Dette vil vise en gang for alle hvor bra "cylmoblokka" er.
-=stay tuned=-
Det blir moro å se byggingen videre og resultatet til slutt. Stå på! Og godt nytt år !
Må vell få etterfylt litt betong og? mangla d ikke 2cm? ;D
legga på no coating lag over betongen kansje? har skrapa litt så ikke så verst. Må finne noe som ikke stikker av når det blir litt varme der
regner med den fester seg på gammle betongen, bare ikke ha sånn lurium i kjøle vannet denne gang hehe
luriumsvann, gå over til mere lokale saker som bråjupt brønnvann av typen som konsumeres på nyttårsaften
alkohol som kjølevekse ja, d hadde vert no hehe :)
MatsTeigen
29/12/12, 23:28
Blir vel villeste rødblokka noensinne hehe
noeno som har et greit alternativ til vifte i bilen? har rivi ut gamle vifta da den skar seg på likt med turbon :D Hårførner på 12v kansje?? hehe
Mojaveheater eller hva det heter. Fra summitracing funker veldig bra :)
ser ut som bare en boks med ventliler i, ikke vifte
Er vifte på den! Med 3 forskjellige hastigheter
noeno som har et greit alternativ til vifte i bilen? har rivi ut gamle vifta da den skar seg på likt med turbon :D Hårførner på 12v kansje?? hehe
kjølevifte fra 960/ 850 funker meget bra.... stor og kraftig
Frigstad Racing
04/01/13, 13:04
Er vell vifte inni bilen han tenker på :)
stemmer Frigstad, bilen generelt har fire vifter allerede
faen ser de nå når eg las skikkelig:P hehe
Stemningsbilde fra i sommer <3 savn <3
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/178965_383336048410844_1310159021_n.jpg
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/309214_10152004948665147_1014878979_n.jpg
Jeg og Buster83 var innom Tor24 her om dagen å jugde litt og fikk høre om noen motorplaner. Ikke at han røpet alt av planer :D
Hva blir motorspec og når skal dette være ferdig?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.