PDA

Vis full versjon : Lekker olje. Volvo 850 t5 1997



kjetil850
29/04/12, 20:48
Hei.

Jeg har nå tatt ut oljefellen av bilen, og hvilkne andre pakninger burde jeg bytte? bortsett fra pakningen til innsuget, for at motoren nå skal være helt tett? oljefellen var stort sett helt tett, og den er nå rengjort skikkelig.

kjetil850
30/04/12, 19:54
Ingen som vet?

850GLTsilver
30/04/12, 21:00
Ikke godt å si, men pakninga bak oljepumpa kan til tide være kilen.
Spørsmålet blir i hvilken grad du hadde lekkasje på den motoren din, fordi tett veivhusventilasjon gjerne presser olje ut gjennom simringene mens resten av pakningene som regel vil være i orden.
Du får inspisere litt nøye rundt oljepumpa for å se om du kan se om eventuelle oljelekkasjer der ser ut til å komme fra bare simringen, eller om du ser tegn til at det har kommet olje også andre steder der.

kjetil850
30/04/12, 22:00
Ikke godt å si, men pakninga bak oljepumpa kan til tide være kilen.
Spørsmålet blir i hvilken grad du hadde lekkasje på den motoren din, fordi tett veivhusventilasjon gjerne presser olje ut gjennom simringene mens resten av pakningene som regel vil være i orden.
Du får inspisere litt nøye rundt oljepumpa for å se om du kan se om eventuelle oljelekkasjer der ser ut til å komme fra bare simringen, eller om du ser tegn til at det har kommet olje også andre steder der.


Ser ut som alt kommer fra simeringene etter at jeg innspiserte tidligere idag. er simmeringer dyre?;p

850GLTsilver
30/04/12, 22:54
Ser ut som alt kommer fra simeringene etter at jeg innspiserte tidligere idag. er simmeringer dyre?;p

Ikke mange kronene for de.
Men som sagt; Tett veivhusventilasjon tvinger olje gjennom ved simringene. De kan faktisk være helt i orden de.
Ville faktisk prøvd uten å gjøre særlig annet enn å få fiksa veivhusventilasjonen jeg.
Problemet med de simringene er at det er en drittjobb å få skifta de. Den på oljepumpesiden er null problem, men den på girkassesiden er en smule mere arbeide kan man trygt si.

Mauser
30/04/12, 22:55
Nei (kommer selvsagt an på hvor du kjøper dem). To er enkle å bytte: Kamakslinger bak på motor (under fordelerlokk og under giveren på den andre akselen). To er litt mer pes: Kamakslingene på regreimsiden. En er ut med motor, eller i alle fall girkasse: Den store mellom veivhus og girkasse. Det er gjerne den som lekker (mest) når ventilasjonen er tett. Den i andre enden av veiva vet jeg ikke hvordan er å bytte, men jeg har ikke inntrykk av at den pleier å lekke?

I tillegg bør du sjekke pakninger på oljereturrøret fra turbo, både der røret går ned i blokka og oppe under turboen, og ikke minst pakningen på oljepåfyllingslokket. Den er gjerne steinhard og utett.