PDA

Vis full versjon : Vacuumslanger og turbotrykk på '97 2,0 LT - hvordan??



Mauser
28/04/12, 16:35
Jeg driver med siste finpuss på stage 0, og ser over vakuumslanger. Men jeg får det ikke til å stemme med noe jeg finner her inne, på Volvoforums eller for den saks skyld Haynes. Alle refererer til tre slanger via BCS, men jeg finner bare to, og ingen BCS?

En hvitmerket slange fra innsugsmanifolden like innenfor spjeldhuset, som går til bypassventilen på turbohuset, og en umerket som går fra undersiden av turbohuset til wastegate-aktuatoren. Den er i tillegg nokså tilsølt av olje i den enden som er koblet til turbohuset.

Wastegaten åpner på temmelig nøyaktig 0,2 bar. Når jeg måler ladetrykket i wastegateslangen øker det til 0,3 bar til rundt 4000 rpm, så stiger det til kanskje 0,4. Tykket i slangen fra innsuget er -0,8 på tomgangscruising til 0,4 på full åpning og kickdown. Motoren går helt fint og drar jevnt hele veien, men føles ikke spesielt sprek.

Tidligere eier har bedrevet litt fikling, for det er en amatørmessig avblendet slangestuss på spjeldhuset - regner med at det har vært EGR? Jeg finner ikke noe som minner om EGR noe sted, i hvert fall.


Noen som har en skisse eller lettfattelig forklaring på hvordan det egentlig skal være på denne motoren?

Mauser
28/04/12, 20:23
Nærmere undersøkelser viser at stussen på innsugsrøret like etter MAF er plugget med en gummihatt, og kontakten til BCS-en er festet på en blindplugg på luftfilterboksen. Det betyr jo muligens at denne modellen ikke har hverken boost control solenoid eller turbo control valve som vel kom på 1998-modellen?

Noen som har en 1997-mod enten med eller uten BCSsom kan uttale seg her - skal det være BCS eller ikke?

Nilsebu
30/04/12, 10:42
BCS og TCV er vel det samme? 1997 modellene har dette montert originalt. 3 slanger som står på. 2 fra turboen (hvis jeg husker rett), og en som er kobler til innsuget rett etter LMM. Resultatet av å blende en av de som går til turboen er at du bypasser TCV`en, så den ikke får regulert trykket, ergo mer HK.

EGR er noe som er montert på dieselmotorene for å ha litt mindre utslipp

Mauser
30/04/12, 17:47
Flott, takk.

Ikke noen BCS her i det hele tatt. Uttaket på innsuget er blendet av, og wastegateaktuatoren er koblet rett på boost-uttaket på turboen. Ergo åpner den straks det blir litt ladetrykk (0,2 bar), og da blir det lite hester. Har koblet opp en boost controller nå for å se om det blir litt mer lading, men må vel få tak i en BCS for å få det originalt først slik at jeg starter fra riktig utgangspunkt. Det pussige er dog at det ikke dukker opp noen feilkoder - frakoblet BSC skal jo gi det?

Slik jeg har forstått det er BCS på 850, mens TCV kom på V70/tilsv (men de gjør det samme).

BSC:

http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_4373.jpg


TCV

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3564.jpg

Folkvord
01/05/12, 00:55
EGR er noe miljøpiss som bare kan blokes og fjernes:P og er og finne på både bensin og diesel;-)

Nilsebu
01/05/12, 21:38
De gjør vel uansett samme jobben? Hvis du blender en TCV så kan du få feilkode ved for mye trykk. Men hvis WG`en åpner med en gang turboen bygger trygg så er det ikke noe høyt trykk å gi feilkode for.