PDA

Vis full versjon : Bolter fjærbein



runepv50
28/04/12, 13:27
De 2 boltene som holder fjær beinet i nerkant....skal det være ulik (varierende) diameter på den? Altså en diameter nærme hodet og noe mindre før gjengepartiet.

C.Erstad
28/04/12, 18:00
De 2 boltene som holder fjær beinet i nerkant....skal det være ulik (varierende) diameter på den? Altså en diameter nærme hodet og noe mindre før gjengepartiet.

Ja...

C.Erstad
28/04/12, 18:06
Men du må være obs på¨at du kan justere camber med de boltene... så se om du for annlegsflaten til bolten tilbake på plass der den var :)

runepv50
28/04/12, 23:49
Men du må være obs på¨at du kan justere camber med de boltene... så se om du for annlegsflaten til bolten tilbake på plass der den var :)

hmm...den skjønnte jeg ikke...disse 2 boltene drar en vel bare til med rett moment....skjønner ikke hvordan en kan foreta noen justering der??

Vatnehol
28/04/12, 23:57
er ikke noe justering der orignalt, det han kanskje mener er slakken som er mellom bolten, fjærbenet, og navet før du strammer det i hop. mens derimot som på kw'ane mine sitter det en oval skive som snurrer i ett spor på demperen som stiller camber.
driver med clutch bytte på t5'n nå, og der var boltene like oppe og nede. men det spiller ingen rolle så lenge de er fyller ut hullet i navet og demperen 90%<
mens på s40'n jeg hadde var det to forskjellige size.

cortinaterje
29/04/12, 09:47
Det er slarken i hullene her som er camberjusteringen. Har du ikke målt før du demonterte bør du på forstillingskontroll. Vær våken for dekkslitasje om du ikke tar kontroll, eller om rattet har endret stilling når du kjører rett frem.

Jeg mener det var kun ett av hullene som det var slark i. det nederste hullet var trangt og fungerte som en slags hengselbolt, mens det øvre var det et par mm bevegelsemulighet. Det er ikke mye som skal til før camberen endrer seg ganske mye.

C.Erstad
29/04/12, 10:50
er ikke noe justering der orignalt, det han kanskje mener er slakken som er mellom bolten, fjærbenet, og navet før du strammer det i hop. mens derimot som på kw'ane mine sitter det en oval skive som snurrer i ett spor på demperen som stiller camber.
driver med clutch bytte på t5'n nå, og der var boltene like oppe og nede. men det spiller ingen rolle så lenge de er fyller ut hullet i navet og demperen 90%<
mens på s40'n jeg hadde var det to forskjellige size.
Er justering der orginal jo! Står på hjulstilling maskinen det!
Som oftes når du har demontert dette treffer du innenfor camber toleransen!
Er som sagt oppenfor ett av hullene som går ann å justere og det er det øverste!

Står også på VIDA ;)

runepv50
29/04/12, 13:01
ok...jeg hadde ut fjærbeinet for å skifte disse putene i toppen av fjærbeinet....skal inn på kontroll om 1 uke i forbindelse med skifte til nye dekk. Sto også i haynes at en skulle måle stillingen til demper så er vel noe med det ja :)

Vatnehol
29/04/12, 21:45
Er justering der orginal jo! Står på hjulstilling maskinen det!
Som oftes når du har demontert dette treffer du innenfor camber toleransen!
Er som sagt oppenfor ett av hullene som går ann å justere og det er det øverste!

Står også på VIDA ;)

var helt klart dårlig formulert av meg, de bruker å justere camber med den lille slakken som er der, med du kan som regel bare justere ett par-tre grader der, noe som kan utgjøre mye om du kjører på store felger og lite gummi.
og man skal sette merke på fjærbein fremme når man tar av boltene.

men det jeg prøvde å si på kw'ene som jeg har så er hullet en god del meir utvidet, og der er en asentrisk skive på øverste bolten som tillater mye mer justering på camber.