PDA

Vis full versjon : Bygge om til blokkmontert fordeler b230fk



thomasd
27/04/12, 00:29
Har fjernet lokket der fordeleren skal inn i blokka. Skal axelen inn bak svinghjulet?. Der sitter et lokk der også tillsvarende det andre bare større. Har ikke axel eller en annen motor stående så har ikke noe og se etter.

Jan-Einar Jenssen
27/04/12, 01:04
Har fjernet lokket der fordeleren skal inn i blokka. Skal axelen inn bak svinghjulet?. Der sitter et lokk der også tillsvarende det andre bare større. Har ikke axel eller en annen motor stående så har ikke noe og se etter.

du må ta av veivhusventilasjonen for å dra ut aksel. så vis jeg ikke husker helt feil ligger det en "tapp" med et tanhjul neddi hullet til veivhusbiksen. denne må tas ut. aksling dras ut i framkant av motor. aksel med fordelertannhjul må inn. :)

og bak svinghjulet skal du ikke :p

thomasd
27/04/12, 02:47
Takker for svar :)

Ola Moen
30/04/12, 07:41
Skru av aluminiumslokk i framkant. Du må av med nedre reimhjul, registerreim, registerdrev, drev på hjelpeaksel, bolten til det drevet lønner det seg å løsne før du tar av registerreima. Av med boksen på veivhusventilasjon, og napp opp akslen til oljepumpe med en magnetstav. Ut med hjelpeaksel, inn med ny aksel med fordelerspor, og skru det sammen igjen. ikke glem den lille akslen til oljepumpa da. sjøl om den kan være litt vond å få på plass noen ganger, så ikke kast den, eller legg den til side. (Det finnes de som har gjort det ja...) :)

thomasd
01/05/12, 02:06
Takker for svar. Kan jeg bruke en aksel fra en hvilken som helst rødblokk med blokkmontert fordeler? Har en b200k delemotor samt en b230a delemotor.

Ola Moen
01/05/12, 02:08
Jepp :) De skal passe inn begge to :)

Batland
01/05/12, 14:33
Takker for svar. Kan jeg bruke en aksel fra en hvilken som helst rødblokk med blokkmontert fordeler? Har en b200k delemotor samt en b230a delemotor.
Jeg kjenner dårlig til B200K, men B230A fordeleren er velkjent så jeg anbefaler at du iallefall bruker den.

Ola Moen
01/05/12, 21:14
Det er det samme hvilken motor akslen kommer fra. Fordeleren spiller heller ingen rolle. bare akslen inni er fast. Den skal bare snurre fordeleren rundt. Fordeler fra B230K og B230F med både LH 2.2 og 2.4 er med fast aksel. EZK styrer tenningen utover det.

thomasd
01/05/12, 21:42
Takker:D da tror jeg at jeg har alle deler.

Batland
01/05/12, 21:50
Det er det samme hvilken motor akslen kommer fra. Fordeleren spiller heller ingen rolle. bare akslen inni er fast. Den skal bare snurre fordeleren rundt. Fordeler fra B230K og B230F med både LH 2.2 og 2.4 er med fast aksel. EZK styrer tenningen utover det.
Du må tenker større og utenfor boksen, V20T. ;)

Ola Moen
01/05/12, 23:05
Joda, da har man noe som heter Bosch Motorsport,Motec, Electromotive, DTA, med COP funksjon.
Fra off-topic til on-topic.
Her var det snakk om å flytte fordeleren fra bakkant av topp til blokk. ;) Da gjør man det sånn :) Da tenker man inni den boksen hvor spørsmålet er stilt ;)

thomasd
02/05/12, 04:28
Da var axelen ute bare og sette inn ny :)

Batland
02/05/12, 11:27
Joda, da har man noe som heter Bosch Motorsport,Motec, Electromotive, DTA, med COP funksjon.
Fra off-topic til on-topic.
Her var det snakk om å flytte fordeleren fra bakkant av topp til blokk. ;) Da gjør man det sånn :) Da tenker man inni den boksen hvor spørsmålet er stilt ;)
Datasprut er jo noe alle gjør.
Selv om man velger den rette løsningen og kjører blokkmontert fordeler så er det ikke nødvendig å alltid begrense valgmuligheten maksimalt selv om alle andre gjør det, og spesielt ikke på disse motoren hvor ingen VET noe om tenningskurvene, eller?