PDA

Vis full versjon : Knaking i dørene bak ved..



Mojito71
24/04/12, 16:27
Har kjøpt en XC70 D5 2011 modell, kom da fra en BMW 5 serie. Det jeg stusser litt over, er at når en f.eks rygger, og det ene bakhjulet skal opp en "kneik" først. Mao bilen blir utsatt for en vridning i lengderetningen, så knaker det i området rundt dørstolpene til bakdørene.

Har forsøkt å smøre listene med silikon, men lyden virker mer som den kommer fra selve dørstolpen.
Noen som opplever det samme?

Thomas

Bjørn A.
24/04/12, 20:18
Ja. V70 2012 som knaker i b-stolpe når bil er kald. Veldig irriterende lyd....

-Tommy
25/04/12, 00:10
Føler at dette er noe Volvo sliter med generelt. For C30'en min knaker som en jøde i ett gasskammer når bakhjulene har ulik høyde...

SagaPer
25/04/12, 21:17
Føler at dette er noe Volvo sliter med generelt. For C30'en min knaker som en jøde i ett gasskammer når bakhjulene har ulik høyde...

Kanskje litt upassende å sammenligne litt knaking i bilen med en av verdens største forbrytelser mot menneskeheten..?

C.Erstad
25/04/12, 21:21
Prøv og smør baksetelåsene... hjelper av og til!
De låsene som holder ryggen altså.

Mojito71
26/04/12, 11:55
Prøv og smør baksetelåsene... hjelper av og til!
De låsene som holder ryggen altså.

Hva er best å bruke til sånn "innvending" smøring?

Ivar Hestø
26/04/12, 12:31
Syrefri silikon-grease tenker jeg er fint til slikt, Blank å fin.

radar
03/05/12, 11:38
Hei.

Har akkurat samme problem som dere beskriver her. Var innom verkstedet, og de smurte pakningene. Det virket en stund men nå er det tilbake til start igjen. Har ikke prøvd å smøre baksetelåsene, som C.Erstad foreslår. Jeg har en V70 2011 R-design. Har noen av dere vært i kontakt med Volvo ang. dette? Har også "problem" med førersete når det føres fremover, da tar det i midtkonsollen og lager lyd. Håper vi kan finne ut av dette.

Mojito71
04/05/12, 12:31
Jeg har ikke snakket med Volvo om det nei. Skal ha den innen til garantitest nå i mai, så skal forhøre meg om det da. Men hvis det er muligheter for å gjøre litt smøring selv, så er det greit for meg. Men skulle hatt en oversikt over hvor en skal smøre, om det er hengslene, "dørdemperen", baksetelåsene osv :)

Pjoltergeist
20/10/12, 20:00
Gammel tråd, men jeg har gjort meg en verdifull erfaring:

Siden jeg begynte å rengjøre filt-listene langs dørkantene på bakdørene har jeg ikke opplevd noe som helst knirk slik jeg gjorde før.
Det er også viktig å ikke legge lakkforsegling langs anlegsflaten for disse filt-listene.
Citrusrens og mikrofiber - og altså IKKE silikon. Gummipakningene kan derimot få litt stell på vanlig vis.

Mojito71
22/10/12, 07:29
Gammel tråd, men jeg har gjort meg en verdifull erfaring:

Siden jeg begynte å rengjøre filt-listene langs dørkantene på bakdørene har jeg ikke opplevd noe som helst knirk slik jeg gjorde før.
Det er også viktig å ikke legge lakkforsegling langs anlegsflaten for disse filt-listene.
Citrusrens og mikrofiber - og altså IKKE silikon. Gummipakningene kan derimot få litt stell på vanlig vis.

Takk for tipset, skal teste det ut. Bilen var inne på garantitest, og da sa de at den knakingen ved bakdørene var "normal" :confused:.

Nå har jeg fått en mer irriterende gnikkelyd. Det er grinden, ser de har brukt en slags filtteip der grinden har kontakt med baksetene. Hvor får en tak i slik teip? Og hvor må en smøre for å få bort den gnikkelyden?

Pjoltergeist
22/10/12, 21:33
Takk for tipset, skal teste det ut. Bilen var inne på garantitest, og da sa de at den knakingen ved bakdørene var "normal" :confused:.

Nå har jeg fått en mer irriterende gnikkelyd. Det er grinden, ser de har brukt en slags filtteip der grinden har kontakt med baksetene. Hvor får en tak i slik teip? Og hvor må en smøre for å få bort den gnikkelyden?

Ja, min beskrivelse av knirk er kanskje upresis; det er mer gnikkelyd som disse filtlistene forårsaker. Jeg har hatt bilen inne til fiksing av knirk/knepp i B-stolpene; de klarte å fikse på førersia, men ikke på passasjersia. Jeg er overbevist om at det knytter seg til varmluftskanalene i stolpene da ulydene er som værst når bilen varmes opp. Bilen er krute god den, og den blir stadig bedre når jeg får rydda unna "unotene".

radar
24/10/12, 12:20
Enig med deg, Pjoltergeist. Noen som vet om det er mye arbeide å ta av disse dekslene, evt. hvordan man går frem for ikke å ødelegge noe?

Petter
25/10/12, 10:54
Smør opp låsebøylen i karrosseriet til bakluka dere. Samt 4 gummistopperene til bakluke. Gjør underverker. Hvitt høytemppasta

Pjoltergeist
25/10/12, 11:44
Smør opp låsebøylen i karrosseriet til bakluka dere. Samt 4 gummistopperene til bakluke. Gjør underverker. Hvitt høytemppasta

Bakluka har vi god kontroll på - den er smurt, men det er ikke der problemet ligger.
Det bor en liten bankenisse i B-stolpene, og de våkner til liv når det går varmluft i ventilasjonskanalene.... ;)

Oscarthegreat
25/10/12, 17:58
Føler at dette er noe Volvo sliter med generelt. For C30'en min knaker som en jøde i ett gasskammer når bakhjulene har ulik høyde...
Det er meget skjelden jeg får lyst til å spørre folk om de er dumme, men dette er noe av det styggeste jeg har lest.

Mojito71
11/11/12, 20:52
Hvis jeg tar og røsker i grinden når den er nede, så får jeg fremprovosert den samme lyden som når jeg kjører. Ser verkstedet har satt på en filtteip der grinden er i kontakt med baksetet, men den har blitt litt slitt. Hvor får en tak i en slik filtteip? Ser også at de har snurret på slik filtteip på låsbøylen mellom setene.

radar
13/11/12, 09:54
Har hatt av begge dekslene til b-stolpene og lagt filt i disse. Kjøpte en plate på biltema. For mitt vedkommende er lydene borte. Håper dette kan hjelpe flere.

Mojito71
13/11/12, 12:39
Har hatt av begge dekslene til b-stolpene og lagt filt i disse. Kjøpte en plate på biltema. For mitt vedkommende er lydene borte. Håper dette kan hjelpe flere.

Interessant, fant du en guide på nettet, eller krummet du nakken og satte igang ut i fra intuisjon? Virker litt skummelt å bryte på de dekslene uten at jeg vet hva jeg gjør :)

radar
13/11/12, 15:19
Jeg var hos Volvo og fikk skrevet ut tegninger. Gikk ganske greit. Du må først løsne dørpakninger foran og bak. Dra av to stk klips som sitter oppe. Ta så forsiktig, men med ett bestemt lite rykk nederst i dekslet, så på midten. Dem er der festet med små gule plugger. Får å få av hele dekslet må du nå vri den ut så den slipper øverst. Kanskje ikke den beste forklaringen, men håper det er til hjelp. Lykke til.

jacobsen
09/01/13, 22:58
Kjøp en 740/940 og kjør med den daglig noen uker, så tenker jeg dere slutter å klage :) :)