PDA

Vis full versjon : Hvordan kjenne igjen original diff.bremsaksling?



PekaillVolvo
15/04/10, 18:15
Har vært innom et par bildemonteringsbedrifter på litt leting etter diff.brems-aksling til Volvo 245.

Nå kunne de mye om bil, iallfall en av dem, de jeg snakket med... Men de var usikker på om for eksempel sedan ble levert med diff.brems-aksling og om det var noen forskjell på sedanversjonene og stasjons- og varebil-versjonene... Og siden jeg ikke er bevandret så mye i saken selv, så ble jeg også litt svar skyldig...

Så jeg spør folk som kan her inne: Er det samme akslingene på alt? Eller er det forskjell på varebil/stasjonsvogn/sedan-versjoner av diff.brems-akslingene?

Og jeg mener jeg så et eller annet her inne (eller kanskje et annet sted - husken er ikke slik den en gang var...) at det var en oppdeling av akslingene og hvordan de passet i - 85, 86-91 og 92-93 - som gikk på det med..., ja, hva gikk det på? Speedometeropplegget?

Samtidig: Hvordan ser egentlig en diff.bremsaksling ut i forhold til en uten? Altså om det er forskjell? Tok bilde av en aksling jeg fant, men den er kanskje både for gammel og for rustet... men... Kan kanskje legge det ut etter hvert og få kommentarer...

Hjæææælp...

Agrostar
15/04/10, 20:44
Både 1030 og 1031 som blei levert på 200 er så og sei heilt like. 1031 er litt grøvre innmat i, og har eit ekstra avstivings"stag" på klokka. Einaste forskjellen du kan sjå på desse er da om du finn eit aluskilt der det står at du kun må bruke limited slip olje. Ellers må du få akslingen opp i lufta, snurre eine hjulet og sjå korleis det andre hjulet går samme veg.

PekaillVolvo
15/04/10, 21:36
Ok...

Det var noen som sa noe om at diff-akslingen hadde en "utbygging" bak på akslingen... "klokka" var større med diff enn uten... om man forstår hva jeg nå sier... Samtidig ser jeg de som sier man kan sette inn aussie lockers, dana og alt mulig i den originale akslingen uansett om det var diff der fra før eller ikke...

Men det trikset ditt var jo ikke så dumt. Ruller begge hjulene, så er det diff.brems på den...?

Hva med de forskjellige utførelsene av dem? Er det tre forskjellige for å få speedometeret rett på. Og finnes det noen overganger om man finner en annen enn den man burde hatt? Beklager alle spørsmålene... men er man lite informert er det en grei måte å bli litt oppdatert... :)

Agrostar
16/04/10, 05:07
Den utbyggingen er forskjellen på 1030 og 1031 akslingane, det har ingenting med diff å gjere :p Du kan sette inn akkuratt kva sperre du vil i begge dei to akslingane uavhengig om det har vore diffbrems der ifra før eller ikkje.

Ruller hjulene samme veg, så er det brems, ruller dei ulike, så er det open diff.

Ekren
16/04/10, 07:39
kan jo være sveisa om dem ruller samme vei, så tar det med en klype salt.

bruker og lete etter skilta jeg. Kan forekomme at dem har detti av.
så da skrur jeg av dem tre skruene til høre på baklokket og kikker etter en liten rest av lappen ;)

gaupe
16/04/10, 10:14
Leit kun etter akslingar på 91-93 modell, for å vere sikker, gå etter 92-93. Dette er sjeldan vare, så det kjem nok til å ta tid før du finn noko slikt.

Soulair
16/04/10, 10:27
Sikreste måten å finne ut om det er brems i diffen, er å åpne den. En sliten diffbrems oppfører seg svært likt åpen diff!

Volvo-Lars
16/04/10, 10:39
Se etter 240 varebiler....oftere at de har sperre enn vanlig 5 seter...

PekaillVolvo
16/04/10, 11:20
Takker for mange gode tips. Og ja: Det er VELDIG vanskelig å finne dette... Spørs om jeg må bare bite i det gamle eplet og skru av bakenden som jeg har og få på nye foringer og andre nødvendige deler og bare oppgradere den rett og slett...

Men - når jeg eventuelt skrur opp det lokket på en aksling jeg måtte finne et sted - hva er da kriteriet for at det er diff, og om den er sliten som det ble kommentert her...?

Et spørsmål til det som gjaldt å se etter 92-93-biler... Hvorfor det når jeg har en 88-modell som fortrinnsvis skulle hatt denne diffen? Er det ingen problemer med å plassere en nyere sak på den gamle, framfor å sette en eldre på en nyere? Om du forstår... hehe...

PekaillVolvo
16/04/10, 11:22
Se etter 240 varebiler....oftere at de har sperre enn vanlig 5 seter...

Jeg ser og jeg ser til øyet blir stort og tørt... og etter hvert veldig vått... :) :(

gaupe
16/04/10, 11:30
Et spørsmål til det som gjaldt å se etter 92-93-biler... Hvorfor det når jeg har en 88-modell som fortrinnsvis skulle hatt denne diffen? Er det ingen problemer med å plassere en nyere sak på den gamle, framfor å sette en eldre på en nyere? Om du forstår... hehe...

Åja, trudde det var på 93, då kan du bruke diff frå 86-90, då skal sensoren vere lik.

Soulair
16/04/10, 16:37
Takker for mange gode tips. Og ja: Det er VELDIG vanskelig å finne dette... Spørs om jeg må bare bite i det gamle eplet og skru av bakenden som jeg har og få på nye foringer og andre nødvendige deler og bare oppgradere den rett og slett...

Men - når jeg eventuelt skrur opp det lokket på en aksling jeg måtte finne et sted - hva er da kriteriet for at det er diff, og om den er sliten som det ble kommentert her...?

Et spørsmål til det som gjaldt å se etter 92-93-biler... Hvorfor det når jeg har en 88-modell som fortrinnsvis skulle hatt denne diffen? Er det ingen problemer med å plassere en nyere sak på den gamle, framfor å sette en eldre på en nyere? Om du forstår... hehe...

Sånn ser en diffbrems ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1936.jpg

Kort forklart så er høyre halvdel innkapslet. Her inne ligger bl.a. lamellene, "trykkplata" og 2 stk akslinger i kryss hvorav sistnevnte er svakheten på diffbremsen. For å sjekke tilstanden er det som nevnt bare å dreie på et hjul og den andre skal følge med i samme retning, og det skal ikke være mulig å holde det igjen.

Hvis det andre hjulet står i ro eller går i motsatt retning må diffen overhales noe som er dyrt.

På en åpen diff derimot kan du på høyre side av diffen se 4 små tannhjul. Dette kan du si er selve differensialen, dvs den som sørger for at høyre og venstre hjul kan rulle uavhengig av hverandre. Ellers er det rimelig åpent i en slik diff, derav navnet "åpen diff".:)

Jeg har forresten fått overhalt bakakslingen med original diffbrems. Kom seg på 5000 i deler + arbeid. I mitt tilfelle var lamellene faktisk helt ok tross 300 000 på telleren, men ble allikevel byttet for sikkerhets skyld.

Problemet var de 2 akslingene som ligger i kryss. Disse er svakheten i diffbremsen til Volvo og kan knekke. Er du riktig uheldig kan bitene løsne og havarere diffen totalt!

gl740turbo
16/04/10, 17:39
Sånn ser en diffbrems ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/1936.jpg

Kort forklart så er høyre halvdel innkapslet. Her inne ligger bl.a. lamellene, "trykkplata" og 2 stk akslinger i kryss hvorav sistnevnte er svakheten på diffbremsen. For å sjekke tilstanden er det som nevnt bare å dreie på et hjul og den andre skal følge med i samme retning, og det skal ikke være mulig å holde det igjen.

Hvis det andre hjulet står i ro eller går i motsatt retning må diffen overhales noe som er dyrt.

På en åpen diff derimot kan du på høyre side av diffen se 4 små tannhjul. Dette kan du si er selve differensialen, dvs den som sørger for at høyre og venstre hjul kan rulle uavhengig av hverandre. Ellers er det rimelig åpent i en slik diff, derav navnet "åpen diff".:)

Jeg har forresten fått overhalt bakakslingen med original diffbrems. Kom seg på 5000 i deler + arbeid. I mitt tilfelle var lamellene faktisk helt ok tross 300 000 på telleren, men ble allikevel byttet for sikkerhets skyld.

Problemet var de 2 akslingene som ligger i kryss. Disse er svakheten i diffbremsen til Volvo og kan knekke. Er du riktig uheldig kan bitene løsne og havarere diffen totalt!

Ser det slik ut i en 1041 aksling med slyngediff?

slevjus
16/04/10, 21:05
nei er ikke likt.

gl740turbo
16/04/10, 22:40
nei er ikke likt.

Bør sikkert lage ny tråd men spør her jeg ;) Hvordan ser disse slyngediffene ut inni 1041 aksel?

PekaillVolvo
17/04/10, 01:49
Bør sikkert lage ny tråd men spør her jeg ;) Hvordan ser disse slyngediffene ut inni 1041 aksel?

Nei, bare spør du om noen kan gi svar... Så kan kanskje jeg og andre lære noe om det også... Man vet jo aldri - kanskje man skal ha en 940 neste gang... :)

ArneR
17/04/10, 01:53
Tittelen på tråden er jo "Hvordan kjenne igjen original diff.bremsaksling?" uten noen spesifisering av modell, så det må jo gå an å bruke denne tråden til en FAQ om emnet..

Denne siden omhandler bakakslinger på Volvo: http://www.davebarton.com/volvorearends.html

Agrostar
17/04/10, 20:01
Kunne nokon ha posta bilde av innmaten i ein aksling med open diff slik at ein ser forskjellen lettare? :p

ChrML
17/04/10, 22:50
Kunne nokon ha posta bilde av innmaten i ein aksling med open diff slik at ein ser forskjellen lettare? :p
Det ser du med en gang du åpner en. En åpen diff er kun et diffhus med 3 små tannhjul inni, ingenting mer. Ingen mekanismer, fjører, lameller osv... Huset er så åpent at man tydelig kan se at det er en åpen diff.