PDA

Vis full versjon : LØSNING: Oppgradering til DAB-radio i XC70 2008/2009 modeller uten prep.kabel



Sider : [1] 2

SagaPer
22/04/12, 13:04
Jeg har en Volvo XC70 Summum 2009 modell uten DAB forberedelse. Dette vil si at den som bestilte bilen ny ikke valgte en opsjon som gjør at man senere kan oppgradere til DAB-radio ved å kjøpe oppgraderings-kit. Mulighet for valg av DAB prep som opsjon gjaldt på 2008 og 2009 modellene. Fra 2010 modellene lå DAB prep inne som standard.

Skrev en e-post til Volvo Personbiler Norge den 14. februar 2012:


Til Volvo Norge.

Hei, jeg har tidligere fått beskjed om at radioen i min bil ikke kan oppgraderes til DAB pga manglende prep kabel i produksjon.

I 2017 slukkes FM-nettet i Norge. Hva gjør Volvo for at min bil og tilsvarende modeller vil ha en fungerende radioløsning?

Har Volvo funnet en løsning pr dato og kan denne eventuelt ettermonteres i min bil? VIN nr: YV1B....................

Fikk dette svaret fra Volvo Personbiler Norge den 15. februar 2012:


Hei, takk for din henvendelse. I dag finnes dessverre ingen løsning på hvordan man skal kunna konvertere nåværende FM radio til DAB idag. Det jobbes i Gøteborg med å se på ulike løsninger.

Med vennlig hilsen
Anne Berit Austheim Ohme

Kundesupport

Volvo Personbiler Norge AS
Lienga 2
N-1411 Kolbotn
Norway

Min lokale Volvo-forhandler (Frydenbø) er helt overbesvist om at Volvo kommer opp med løsninger som gjør at man kan oppgradere til DAB.

Noen her inne som jobber på Volvo som vet noe mer om "DAB-prosjektet" hos Volvo i Göteborg?

Texascom
22/04/12, 13:48
Info om dette vil ikke slippes før de har en løsning, men er ganske sikker på at de gjennomfører dette!
Så eneste å gjøre pr. dags dato er å være tålmodig.

SagaPer
27/10/12, 14:27
Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig RSE (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

Link til monteringsanvisning for DAB-oppgradering i V70/XC70 fra modellåret 2008:
ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf (http://www.buz.no/volvo/ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf)

2108

2109

2180

SagaPer
27/11/12, 12:09
Jeg har over en periode prøvd å finne ut om DAB-radio kan ettermonteres i min bil. Ifølge produksjonsspesifikasjonen har den ikke klargjøring for DAB, men siden jeg har oppdaget at det er flere feil i produksjonsspesifikasjonen (feil type frontrute, feil type grill etc) så tenkte jeg at det kanskje kunne være flere ting som var oppgitt feil fra fabrikken. Jeg har konferert med Frydenbø Bilsenter Sandane, hatt bilen inne på verkstedet og hatt mekaniker til å se på bilen, de har igjen snakket med Volvo og jeg har skrevet til Volvo Norge og lagt ved bilder av utstyr i bilen (se forrige post i tråden).

Ingen av partene kan svare på hva slags utstyr som er montert under baksetet på høyre side (se bilder over). Nå trenger jeg hjelp fra en av dere som jobber på Volvo. Hva viser bildene? Finnes det oppdatert info om hva Volvo akter å gjøre med oppgradering av DAB-radio på disse bilene?

Trenger du VIN-nummer så kan jeg sende dette i PM.

Her siste svar fra Volvo Norge i e-post datert 23.11.2012:


Hei

Beklager , har undersøkt og vi kan ikke se i våre systemer at denne bilen har fabrikksmontert Dab forberedelse. Kan ikke ikke utifra bilene dine svare deg på dette. Men ser du på bruksanvisningen så kan du her sammenligne hva du ser på din bil og hva som står i denne.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe nærmere. Evt så må du få verkstedet til å undersøke dette nærmere for deg.


Mvh Anne berit Austheim Ohme

kundesupport

Volvo Car Corporation
Dept. 1496381000/
Kolbotn
Norway

MadAss
27/11/12, 17:25
Hvis jeg husker rett, så er det bare to tilkoblinger som kan ligge rett bak baksetet. Dette er SUB og DAB. Begge går på optisk fiberkabel (i tillegg til strøm og antennekabel), så har du en fiberkabel som er loopet tilovers og du har SUB, så bør du nok ha forbredelse for DAB ja.
Det skal ikke være montert noe DAB boks i din bil fra før.

Grunnen til at fiberkabelen er loopet, er fordi at man ikke kan bryte lyskretsen i fiberkabelen. Alt er seriekoblet, så om du kobler bort kontakten vil ikke signalet bli videresendt til neste styreenhet. Ved ettermontering av DAB, tar man bort denne loopen og kobler kablene i styreenheten i stedet.

SagaPer
27/11/12, 17:56
Hvis jeg husker rett, så er det bare to tilkoblinger som kan ligge rett bak baksetet. Dette er SUB og DAB. Begge går på optisk fiberkabel (i tillegg til strøm og antennekabel), så har du en fiberkabel som er loopet tilovers og du har SUB, så bør du nok ha forbredelse for DAB ja.
Det skal ikke være montert noe DAB boks i din bil fra før.

Grunnen til at fiberkabelen er loopet, er fordi at man ikke kan bryte lyskretsen i fiberkabelen. Alt er seriekoblet, så om du kobler bort kontakten vil ikke signalet bli videresendt til neste styreenhet. Ved ettermontering av DAB, tar man bort denne loopen og kobler kablene i styreenheten i stedet.

Takk for svar. Dette var mer info enn Volvo kunne by på. Så du mener at den coax-lignende kabelen i grått klips (på bildet) er kabel til DAB-radio? I monteringsanvisningen (se link i tidligere post i tråden) virker det som om det skal ligge flere kabler for DAB-tilkopling ved braketten. Du nevner i ditt svar at det er flere kabler som skal koples til DAB-boks. Skal det være flere kabler som skal koples til DAB-boks? Jeg kan bare finne den ene Coax'en i klips på braketten under baksetet. Det sitter forøvrig to kabler plugget i boksen i braketten merket FoMoCo. Hva slags boks er dette? Er det kanskje disse kablene/pluggene som skal koples til DAB-boks?

Jeg har lagt til et tredje bilde i posten med bilder ovenfor. Der ser du fiber/coax lengst til venstre og så to kabler som går inn i boks merket FoMoCo. Som du ser så har den ene kabelen en tape-bit rundt skumgummien (skumgummi med blå stripe på), noe som kanskje kan tyde på at det ligger ekstra uttak fra denne kabelen til DAB. Må sikkert sjekkes nærmere.

Ellers kan jeg informere deg om at jeg har både Premium Sound System med original SUB og RSE (Rear Seat Entertainment).

MadAss
27/11/12, 21:29
De kablene som er koblet til denne FoMoCo boksen skal nok være koblet slik som det er. Kan ikke på stående fot si hva denne gjør, men om du finner et delenr på den, så er det fort gjort å sjekke.
Den fiberkabelen som har grå tape på: har den et kontaktstykke med en ledning som går i sløyfe rundt? Altså den er ikke koblet til noe konktret, den bare sender signalet tilbake igjen?
Er en stund siden jeg har ettermontert DAB, men du må iallefall ha et kontaktstykke med strømforsyning (+ og -), et kontaktstykke med fiberoptisk og et kontaktstykke for antenne (coaxial). Den coax-kabelen din KAN være antenneledning.

Fiberkablene er forresten oransje

SagaPer
27/11/12, 22:25
Da vil jeg tro at det mangler fiberkabler + strøm frem til braketten. At bilen er levert uten DAB prep er nok sikkert riktig.

Da kan man jo lure på hvordan Volvo skal levere DAB-oppgradering til disse bilene (2008 og 2009 modeller uten prep-kabler).

MadAss
28/11/12, 19:36
Det finnes jo alltid en måte å få det til på. Spørmålet er bare hvor mye tid og energi man skal bruke for å få det til.
Når du ikke har DAB prep, så mangler du nok mest sannsynlig DAB antennen i sideruten din bak. Da må du enten skifte rute, eller montere en ny antenne et annet sted.
Strøm kan du mest sannsynlig "stjele" fra SUBen. Da gjenstår det optiske signalet (MOST). Det optiske nettet er seriekoblet, så det skal i grunn være nok å koble seg i mellom feks ved SUB. Da må MOST-kabler kuttes og skøytes. Er en spesiell prosedyre for dette. Volvo selv godkjenner kun innkorting av kabler og ikke forlenging/skøyting. En mulighet er vel også å kjøpe nye MOST-kabler for DAB og legge dem opp på nytt.

MEN, alle styreenheten skal ligge i rett rekkefølge. Dette kan man finne ut på VIDA tror jeg. Da er det bare programvare som gjenstår. Jeg kan på ingen måte garantere at programvaren vil kunne lastes inn i din bil - men ser heller ingen grunn til hvorfor den ikke skal kunne gjøre det.
Dette kan være en mulighet for å for original DAB i bilen din, men da må du være villig å bruke en del penger på det - i tillegg til at du risikerer å sitte med "skjegget i postkassa" dersom det ikke fungerer.


Den eneste originale ettermontering av DAB Volvo evt. kommer til å komme med, tror jeg vil være en liten ekstra boks som monteres på dashbordet ditt (lik ettermontering av Bluetooth), som vil motta DAB-signal fra en ettermontert antenne på bilen, og som igjen videresender dette signalet via FM til din radio.

SagaPer
02/12/12, 16:14
Siden hverken Volvo Norge, lokal forhandler eller andre kan svare meg på hva slags boks som sitter i braketten under baksetet (merket FoMoCo) så svarer jeg like godt selv:

Det du ser på bildene over er styresystemet for Four-C Active Chassis. Kabelen på et klips på braketten (som også skal brukes til montering av DAB-radio) er en antennekabel for DAB. Hadde bilen vært klargjort for DAB så skulle det også ligget 2 stk fiberkabel + power frem til braketten.

Takk til Peter på fabrikken i Gøteborg.

SagaPer
06/10/13, 14:19
Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

"Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

Har ikke fått noen respons :-(

Morgis
10/10/13, 20:44
kunne ogaå tenkt meg dab. hvor ligger evnt denne prep kabelen?

SagaPer
11/10/13, 12:26
kunne også tenkt meg dab. hvor ligger evnt denne prep kabelen?

Dersom bilen din er forberedt for DAB så finnes denne informasjonen i produksjonsspesifikasjonen for bilen. Be din forhandler om en utskrift av prod.spek. Det skal da ligge en fiberkabel fra radio-enheten i midtkonsollen bak til brakett under baksetet samt en antenneforberedelse opp i tak (til haifinne). Uten denne forbedelsen tilbyr ikke Volvo pr dato oppgradering til DAB. Håpet er at de finner en måte å løse dette på for biler som ikke er produsert med denne forberedelsen.

hsyvers
14/10/13, 10:16
Hei
Et spørsmål litt på sidelinjen av tråden, men det virker som dere har greie på hvor ting er i bilen.
Hvor er FM antenna innkoblet i bilen? er den innkoblet bak i radioen som i eldre biler eller er den koblet inn i en boks som er plassert andre steder i bilen.
Hilsen Henning

Morgis
14/10/13, 10:18
mulig den går på canbus systemet, men selve antenne og antenneforsterker, er plasset under siderute bak i bilen

hsyvers
14/10/13, 10:32
Takk for svar. Skal muligens prøve denne Tiny C1 http://www.ttmicro.no/Forside/Radio/DAB/DAB-plus--adapter/Tiny-Audio/Tiny-Audio-C1-DAB-adapter-til-bil-DAB-DAB-FM-adapter-for-skjult-montering-100566-p0000000682.aspx

Og da må jeg koble meg inn på kabelen som FM antenna er på.


mulig den går på canbus systemet, men selve antenne og antenneforsterker, er plasset under siderute bak i bilen

SagaPer
18/10/13, 09:10
Skrev dette innlegget på Volvo Personbilder Norge sin Facebook-side den 2. oktober 2013 (https://www.facebook.com/volvocarsno?fref=ts&filter=2):

"Nå har det gått over to år siden jeg kontaktet lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane og senere direktør i Volvo Personbiler Norge og til slutt teknisk direktør hos VPN ang mulighet for å få installert DAB-radio oppgradering i min 2009 XC70 Summum. Alle har vært hyggelige og velvillige og lovet å ta dette opp med Volvo i Gøteborg. Jeg har ikke fått noe svar som tyder på at det er håp om DAB-radio i min bil. Dette er en bil som koster over kr 800.000 ny. Premium kjøretøy. Men altså uten DAB-radio. Regner med at jeg ikke er alene om dette i Norge. Hva gjør Volvo for å kunne tilby DAB-oppgradering i min bil? Når kommer det en løsning fra Volvo?"

Har ikke fått noen respons :-(

Fikk dette svaret fra Volvo Personbiler Norge på Facebook den 17.10.2013:


Volvo Personbiler Norge Takk for din henvendelse. Vi beklager sen tilbakemelding. Volvo arbeider med å utvikle en løsning som kan gjøre det mulig å konvertere FM-signaler til DAB- signaler. Dessverre kan vi ikke gi en tidsangivelse for når dette er klart. Vi lover å holde kundene våre orientert om utviklingen, blant annet her på våre Facebook-sider.

Mitt svar tilbake til VPN samme dag:


Takk for svar. Dette høres ganske fantastisk ut og må være skrevet i kommunikasjonsavdelingen. Mener dere at Volvo jobber med å lage en løsning for våre biler der FM-signal (analogt) skal konverteres til DAB-signal (digitalt)? Såvidt jeg vet så går ikke dette an og dessuten: når FM slukkes i 2017 så finnes det jo ikke et FM-signal å konvertere. Fint om dere kan gi oss MEGET HARDCORE VOLVO FANS et skikkelig svar som vi kan slå oss til ro med mens vi venter på DAB i bilen. Husk at dette gjelder biler produsert med DAB-radio men med manglende kabelopplegg for fiber til DAB-boks og DAB-antenne.

Morgis
18/10/13, 09:22
antageligvis mener dem en boks som konverterer DAB til FM, slik at dette kan kobles inn på eksisterende antenneopplegg for eksisterende FM anlegg i bilene.
Med en software oppdatering kan nok dette la seg gjøre.
Men burde være unødvendig.
CAN bus ligger over alt i bilen.
En liten boks i bagasjerommet med antenne til eksisterende FM antenne eller opp til GPS antenne burde holde, sammen med en software for radioen til dette.

SagaPer
18/10/13, 16:11
antageligvis mener dem en boks som konverterer DAB til FM, slik at dette kan kobles inn på eksisterende antenneopplegg for eksisterende FM anlegg i bilene.
Med en software oppdatering kan nok dette la seg gjøre.
Men burde være unødvendig.
CAN bus ligger over alt i bilen.
En liten boks i bagasjerommet med antenne til eksisterende FM antenne eller opp til GPS antenne burde holde, sammen med en software for radioen til dette.

Det høres mer logisk ut. Vi får håpe de kommer opp med en pakkeløsning til en fornuftig pris.

MadAss
21/10/13, 18:22
Her kan være en løsning for dere med USB :)
http://www.dinside.no/923883/dab-i-bil-dette-er-losningen

SagaPer
21/10/13, 20:30
Her kan være en løsning for dere med USB :)
http://www.dinside.no/923883/dab-i-bil-dette-er-losningen

Dette virker jo også lovende. Har USB-kabel til anlegget i midtkonsollen og denne dingsen sklir rett inn på listen over mulige løsninger :-) Takk for tipset.

SagaPer
05/11/13, 20:18
Du kan også følge diskusjonen om ettermontering av DAB-radio i forumet Jagrullar.se: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=58444

SagaPer
14/11/13, 16:31
Har i dag testet produktet Dension DAB+U i min bil. Løsningen fungerer ikke. Ved valg av USB i meny i radio sier displayet «Leser…» en stund mens grønn lampe på Dension-boksen blinker. Etter ca 30 sekunder sier radiodisplay «Uleselig». Har meldt dette til importør www.autohifi.no som sier dette i en e-post: "Dension jobber med å finne løsninger til de bilmodellene DAB+U ikke fungerer på pr i dag. Dette kan ta noe tid."

Link produkt: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/TV/Radio-mottaker-bil/DAB-mottaker/Dension/DENSION-DAB-DAB-MOTTAKER-For-de-fleste-headunits-med-USB-inngang-DBU1GEN-p0000012961.

Har også oppdatert teknisk sjef hos Volvo Personbiler Norge (VPN) som lovte å melde dette videre til avd Servicemarked hos VPN samt til teknisk avd i Sverige. Så får vi se hva som skjer.

SagaPer
15/11/13, 09:18
Skrev dette til Dension på Facebook 14.11.2013: "I bought a set of Dension DAB+U today and tried to set it up in my Volvo XC70 Summum 2009 with Premium Audio, interfaces for iPod, Aux and Usb, and original Sub. The kit does not work in my car. The radio display reads the USB connection, but after approc 30 seconds the display says "Unreadable". The kit works on my computer. So my question is: when will there be a version on the market that works in my car?"

Fikk dette svaret fra Dension 15.11.2013: "Dear Mr. Per Lund, we are stating on the relevant web page that there is a number of compatible head units. Unfortunately while most home audio systems are capable of playing the DAB+U, it is slightly different with the car head units. The list is improved and new compatibilities are added by the day, so it is worthwhile to check on a regular basis. Currently the Volvo models are not supported but we are working on a solution to be available with a future firmware update."

Link til post på Facebook: https://www.facebook.com/Dension/posts/753805991312065?comment_id=117003358

Link til produktside hos Dension: http://www.dension.com/products/dbu

Mojito71
11/02/14, 19:20
Er det noen som vet noe om løsningen som Bilradiospesialisten har?

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15633&katid=1427&id=

Morgis
11/02/14, 21:37
jøss for noe jall. ;)
Så dyr bil, og volvo klarer ikke å ettermontere DAB ei gang. utrolig flaut.

Per Turbo
12/02/14, 08:08
Det kommer i god tid før FM nettet slukkes en løsning fra Volvo. Bare å vente det :)
Vil man ha DAB nå blir det andre løsninger.. Ikke verre enn det :)

ragge1
12/02/14, 20:01
Det kommer i god tid før FM nettet slukkes en løsning fra Volvo. Bare å vente det :)
Vil man ha DAB nå blir det andre løsninger.. Ikke verre enn det :)

håper det ;)

locked
18/02/14, 06:12
Er ikkje noko å jage etter detta DAB tullet alikavel, enn så lenge nettet ikkje er skikkeleg utbygd så vert det stille veldig ofte på krokete vestlandsvegar. FM nettet skurrar litt, det er irriterande men når du har bra guff på en god sang og det blir heilt stilt 8 ganga på 15km då kan heile DAB greia berre vente for min del :)

Virka knall på radioen på soverommet då om ikkje anna :)

Morgis
18/02/14, 14:27
Antar at en dato i 2017, stenges FM momentant, og DAB erstatter alle radioantennene, på lik linje som rikstv gjorde

locked
18/02/14, 21:31
Antar at en dato i 2017, stenges FM momentant, og DAB erstatter alle radioantennene, på lik linje som rikstv gjorde
Ja og derfor forstår eg ikkje heilt panikken enkelte har for å skaffe seg DAB radio i en bil dei ikkje en gang veit om dei eige i 2017. Nokon har jo stressa med dette i et par-tre år allerede.

SagaPer
23/02/14, 16:30
Denne meldingen ble sendt ut til Volvo-forhandlere i Norge 21. februar 2014:


Til: Daglig ledere, selgere, servicemarked, tilbehørs coacher.

I disse dager så er DAB og DAB+ radio et varmt tema. Vi hos VCN jobber for å skape gode løsninger for våre bileiere med kun FM radio. Men mange av våre Volvo eiere har også biler med DAB radio, og det er ikke det samme som DAB+. DAB+ gir tilgang til flere radiokanaler og noen av disse kanalene som tidligere sendte på DAB har gått over til DAB+, dette gjør at mange Volvo eiere mister radiokanaler.

Det finnes i dag mulighet å oppgradere radioen fra DAB til DAB+ på vår tilbehørs katalog http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO

For de av dere som er usikre på forskjellen mellom DAB og DAB+ så har jeg lagt ut informasjon om dette på forhandler web, dette finner dere på startsiden under nyheter og det ligger flere steder, både til salg og servicemarked.

For våre biler med kun FM radio (uten DAB prep. fra fabrikk), så jobbes det mot Volvo i Gøteborg om en god løsning, men det er ennå ikke funnet den beste løsningen.

Dette var en nokså konkret melding om at det jobbes med en løsning for modeller uten DAB-prep. Vi venter i spenning.

Minner også om at Dension (www.dension.com) jobber med en USB-løsning for DAB som skal fungere i V70/XC70 fra 2007 og oppover.

SagaPer
07/05/14, 20:38
Skrev dette på Facebook-siden til Volvo Car Norway AS i dag den 7. mai 2014:

"Vi skriver nå 7. mai 2014 og jeg har gjennom 3 år jevnlig spurt Volvo Personbiler Norge og lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane om når Volvo kommer med en løsning for ettermontering av DAB-radio i min Volvo XC70 D5 Summum 2009 med Premium Audio. Bilen ble levert uten DAB-prep. Ingen i Volvo-systemet har hittil klart å svare på hva som kan leveres og når. Er det ikke snart på tide Volvo Car Norway AS å komme opp med noen gode svar til alle Volvo-eiere som ønsker DAB-radio ettermontert i sin bil? Har dere en plan og et produkt og en dato?"

Link til innlegg: https://www.facebook.com/volvocarsno/posts/674754029216690.

Fint om flere også skriver innlegg i posten og ber om fortgang i DAB-saken.

SagaPer
04/11/14, 16:23
Skrev dette i en e-post til Thomas Andresen hos Volvo Personbiler Norge 31.oktober 2014:


"Hei, jeg kjøpte min Volvo XC70 D5 2009 Summum som bruktimport hos Frydenbø Bilsenter Sandane i desember 2010.

Som du kan se av chassisnummer er dette en bil med absolutt alt utstyr fra fabrikk. Bortsett fra DAB-radio. Jeg har de siste 3 årene skrevet til Volvo Personbiler Norge, Volvo Personbiler Sverige, til Frydenbø Bilsenter Sandane, skrevet på bloggen til adm.dir Øystein Herland, postet en rekke innlegg på forum som www.vccn.no, www.jagrullar.se og www.svxc.se ang løsning for ettermontering av DAB-radio på biler uten fabrikk-prep for DAB (fabrikk-kode 683). Ingen har så langt gitt et svar som gir håp om løsning. Hos Frydenbø har jeg fått som svar at "vi regner med at Volvo jobber med en løsning og at de kommer med dette snart"

Kan du fortelle meg om Volvo snart kommer med en løsning for min bil og tilsvarende modeller? Det er svært mange som lurer på dette og jeg regner med at Volvo også er opptatt av dette på vegne av oss som kjører Premium-biler. I Norge er nå DAB-nettet bygget ut til å dekke 98,5% av landet og vi er mange som ønsker å kunne benytte oss av dette i egen bil.

Med hilsen Per Lund"

Fikk dette svaret i e-post 4.11.2014:


"Hei Per

Takk for din henvendelse angående DAB+

Vi kan fortelle deg at Volvo jobber med en løsning for biler som ikke er forberedt for DAB+, men har FM radio. Det er vanskelig å finne en god løsning som er god nok for vår bilpark. Det er i dag mange tilbydere av DAB+, men Volvo er opptatt av kvalitet og sikkerhet og vi kan ikke levere en løsning som ikke møter våre strenge krav pr. dags dato.

Vi vet at FM-nettet slukker tidligst 2017, men når i 2017 eller om det blir utsatt blir først besluttet i første halvdel neste år.

Vi kan kun forsikre deg om at Volvo ser på løsninger som er riktig for vår bilpark, men når det kommer en løsning vet vi ikke ennå. Dette er produkter som er under voldsom utvikling, og sjansen for at det kommer løsninger som er bedre enn dagens varianter er høys sannsynlig.

Ønsker deg en god dag videre og fortsett å engasjer deg i DAB+ :-)


Med vennlig hilsen Thomas Andresen"

SagaPer
09/11/14, 19:14
Svar på e-post til www.autohifi.no (importør av Dension-produkter) om status på produktet Dension DAB+U mht kompatibilitet for Volvo V70/XC70 2008-2009 (bil levert uten prep-kabel for DAB, kode 683):


Hei Per, takk for info

Vi regner med å ha neste generasjon av Dension DAB+U klar for salg i løpet av 3-4 uker. Og vi har stor tro på at denne vil fungere meget godt med Volvo-modeller med USB-tilkobling.

Alf Morten Engvik, Product manager

Det er dette produktet jeg vurderer å montere i min bil: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205

FreddieAwD
09/11/14, 22:08
Jeg har ikke sett noen usb porter i bilen min i det hele tatt, så hvordan fungerer det da ? :(

anders85
09/11/14, 22:18
USB, AUX,iPod utganger og talartuten ligger inni armlena mellom framsetene på min ihvertfall[emoji41]

FreddieAwD
10/11/14, 00:22
Jeg har fabrikk installert telefon der, mener jeg ikke har usb der, men skal sjekke en gang til i morgen

sekse
10/11/14, 03:51
Skulle gjerne hatt dab+ i min 2005 R AWD med HU-850.

Grom Audio adapter er på vei i posten og jeg lurer på om det kan la seg gjøre på bruke denne: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205
ved å koble den til usb-porten på grom audio-enheten og dermed få Dab+ på original stereo.

Noen innspill?


Forøvrig lite trolig at Volvo vil komme med en egen løsning til så gammel bil som min vel? :)

Per Turbo
10/11/14, 03:59
Løsningen du tenker på Sekse tror jeg bør fungere, tenkte samme tanken selv men endte opp med Pioneer DAB+ istedet og angrer ikke.

Men på V70II er det ikke bare å sette inn uoriginal spiller gitt. Men en DAB mottager i USB inngangen for de som har det burde fungere.

sekse
10/11/14, 04:27
Løsningen du tenker på Sekse tror jeg bør fungere, tenkte samme tanken selv men endte opp med Pioneer DAB+ istedet og angrer ikke.

Men på V70II er det ikke bare å sette inn uoriginal spiller gitt. Men en DAB mottager i USB inngangen for de som har det burde fungere.

Kult!

SKal undersøke dette nærmere. Det hadde vært genialt å kunne benytte seg denne løsningen. Er svært lite keen på å bytte ut HU-850-enheten min. Først og fremst av estetiskte årsaker :)

SagaPer
10/11/14, 09:35
FreddieAwd: For 2008 og 2009 V70/XC70 får du kjøpt USB og iPod Music Interface for ettermontering: http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/XC70(08-)/2008/D5%20AWD/Automatic/L.H.D/ShowDocument/VCC-473301. Sjekk at ditt chassisnr stemmer med spesifikasjon oppgitt på produktet. Pris kjenner jeg ikke til.

Morgis
10/11/14, 10:16
kan man bruke noe annet enn masselagringsenhet og appleprodukt i volvos USB ?

SagaPer
10/11/14, 12:41
Du kan bruke en vanlig minnepenn med musikk på. NB: Musikken må ligge på root på minnepennen. Flere tusen filer gjør at radioen bruker svært lang tid på å lese innholdet. Jeg har både 160 Gb iPod i midtkonsollen samt noen hundre filer med musikk på minnepenn på USB.

Morgis
10/11/14, 13:08
Jeg har en minnepenn hvor albumene er delt opp mappevis. Fungerer fint det.

Det jeg savner, er kontroll av spotify via ipod.

SagaPer
17/01/15, 13:08
Svar på e-post til www.autohifi.no (importør av Dension-produkter) om status på produktet Dension DAB+U mht kompatibilitet for Volvo V70/XC70 2008-2009 (bil levert uten prep-kabel for DAB, kode 683):



Det er dette produktet jeg vurderer å montere i min bil: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205

OPPDATERING 17.01.2015: Dension DAB+U generasjon 2 fungerer ikke med standard konfigurasjon i min bil. Jeg har i dag besøkt www.bassbrothers.no i Fosnavåg og de har testet 11 tilgjengelige konfigurasjonsfiler i bilen min. Ingen av disse konfigurasjonene fungerer. De sender rapport om testen til importør www.autohifi.no og så får vi håpe at produsenten kommer opp med en løsning for Volvo V70/XC70 2008-2010 med High Performance eller Premium Sound System med USB.

Jeg holder dere oppdatert.

aarnes
24/01/15, 22:40
Nå har jeg lest igjennom hele tråden her og ser ikke helt hva som er problemet med å ettermontere?
Anvisninga du lenker til i første post sier jo at du skal koble inn splitten som følger med i pakka, da splitter du MOST (fiberoptisk) og får koblet inn den DABadapteren.
Den kabelen du viser til i de første bildene;

http://forum.vccn.no/attachment.php?attachmentid=2108&d=1351344171

Ser mistenkelig lik ut som en FAKRA-kontakt, en standard som brukes til DAB-antenner. Jeg kan ikke garantere at det er det, men jeg tror.

Hele denne ettermonteringssaken her er akkurat som når jeg skulle ha SUB på C70en min;
Alle sa det ikke gikk pga ditt og datt, tilogmed Volvo.
Jeg kjøpte alle deler løst (fordi det ikke fantes som kit) og tråla VIDA for å finne riktige fiberkabler, det gjorde det etter 20min leting.
Kjørte på med montering av alt, og vips, SUB kom opp som styreenhet. Dro til volvo - lasta software og jepp - da ble det bass gitt.

Mulig jeg har missa ett eller annet i tråden herr, eller?

Edit:
Jeg TIPPER at den DAB-prep-option i bilconfig bare er at splitten allerede ligger klar, så det bare er å koble inn DAB-adapter og laste software.
Hvis den IKKE er DAB-prep så må du bytte ut kabler etc.
Akkurat som alt annet med VOlvo.
Har den RSE-prep så ligger alle kabler klart,du må bare koble til utstyret.
Dersom den IKKE har, så må du trekke opp kabler.
Samme med AEM og, enten er kabel der og den har "AEM Prep" i config, eller så må du legge opp kabel...

Edit2:
jeg bistår gjerne på montering i en bil som IKKE har DAB-prep, for å se om dette lar seg gjøre eller ikke :-)
Deretter kan vi poste en oppdatering her.

SagaPer
25/01/15, 12:13
Takk for kommentar til post Joachim Aarnes. Send meg en PM med din kontaktinfo.

JEPS
10/02/15, 23:23
i forbindelse med en softwareoppdatering spurte jeg om montering av DAB (12 mod, med kabler klar) det hadde de kampanje på nå, for 3000. på volvo i Bodø (jackheln bil) anbefales dette?

edit: prisen er 2500 inkl.moms. dette er en pris de har fått fra volvo, å en kampanje uten slutt dato.

autod
10/02/15, 23:39
Prisen var slett ikke gærn. Er det dab + da ? Ringte jackheln i bodø og spurte på min min. Xc70 2010 mod, men de hadde ikke peiling på og montere dab og usb i min. Har vanlig standard anlegg

JEPS
11/02/15, 01:23
tja, antar det. dumt å montere nest siste "standard" :p
men det kan jeg sjekke opp. må ringe de uansett.
jeg vurderer det ettersom jeg skal inn å få programmert dieselvarmeren, å ta DAB samtidig.

ang dieselvarmeren, så er det kun muligheten for å programmere denne jeg skal legge inn. (tidsstyring) er det mye styr/$$$ å få fjernkontroll mon tro? noen som vet?

SagaPer
11/02/15, 10:11
i forbindelse med en softwareoppdatering spurte jeg om montering av DAB (12 mod, med kabler klar) det hadde de kampanje på nå, for 3000. på volvo i Bodø (jackheln bil) anbefales dette?

Hvis dette er en XC70 2012 med DAB-prep så er dette aktuell option med DAB/DAB+: http://accessories.volvocars.com/sv-no/XC70(08-)/Accessories/Document/VCC-472919/2012/D5%20AWD/Automatic. Prisen er absolutt helt ok for denne jobben om alt er inkludert (kit + jobb + software).

Med DAB i bilen får du tilgang til 22 riksdekkende kanaler + FM. Nettet i Norge er nå bygget ut til 98,5% dekning.

TommyG
11/02/15, 13:07
Med DAB i bilen får du tilgang til 22 riksdekkende kanaler + FM. Nettet i Norge er nå bygget ut til 98,5% dekning.

98,5% dekning er vel en sannhet med store modifikasjoner.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor enkelte er så opptatt av å få inn DAB/DAB+
Det blir dårligere lydkvalitet, men flere kanaler.
http://www.lydogbilde.no/nyheter/derfor-suger-dab-lyden

DAB koster oss svimlende summer som kunne vert brukt mye mer fornuftig

JEPS
12/02/15, 00:17
men når FM nettet stenges, så må man nesten ha det uansett hva man synes om det..

TommyG
12/02/15, 05:51
men når FM nettet stenges, så må man nesten ha det uansett hva man synes om det..

Som er tidligst i 2017. Men det er kun dersom nok brukere har gått over til dab. Må vel heller ikke ha. Streaming fra internett er en mulighet. Der er nettet allerede godt utbygget

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

kospaang
12/02/15, 10:00
98,5% dekning er vel en sannhet med store modifikasjoner.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor enkelte er så opptatt av å få inn DAB/DAB+
Det blir dårligere lydkvalitet, men flere kanaler.
http://www.lydogbilde.no/nyheter/derfor-suger-dab-lyden

DAB koster oss svimlende summer som kunne vert brukt mye mer fornuftig

Det finnes nok noen 'egennyttige fordeler' hos forkjemperene , hvilke ikke alle er enige i naturlig nok.

Derfor kampanjen http://www.lafmleve.no/

/mvh

SagaPer
12/02/15, 12:12
98,5% dekning er vel en sannhet med store modifikasjoner.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor enkelte er så opptatt av å få inn DAB/DAB+
Det blir dårligere lydkvalitet, men flere kanaler.
http://www.lydogbilde.no/nyheter/derfor-suger-dab-lyden

DAB koster oss svimlende summer som kunne vert brukt mye mer fornuftig

Fint om dere som diskuterer for eller imot DAB lager en egen tråd om dette. Denne tråden handler om det er mulig å få inn DAB i bilen uten DAB-prep.

PS: Jeg skal nå få testet flere konfigurasjoner for Volvo i Dension DAB+U og kommer med oppdatering om dette til helgen. Følg med.

JEPS
12/02/15, 12:23
Beklager det sporet litt ut, skulle egentlig bare få sagt at det var kampanje på montering av dab i biler "med prep", ettersom flere som følger med i denne tråden tydeligvis er int i å få det montert. takk for info du legger ut her SagaPer, det er flott :)

SagaPer
15/02/15, 14:18
Jeg har sendt e-post til ledelsen i Volvo Personbiler Norge i dag med kopi til teknisk avdeling hos VPN samt til flere personer hos Frydenbø på Sandane:

Hei, siden jeg kjøpte min Volvo XC70 D5 AWD Summum 2009 hos Frydenbø på Sandane i desember 2010 har jeg fulgt opp problemstilling med å få ettermontert DAB-radio. Denne blien er som kjent produsert uten DAB-prep og man kan ifølge Volvo derfor ikke ettermontere DAB-kit.

I fire år - 4 år - har jeg kommunisert med Volvo sin informasjonsavdeling i Sverige, med Volvo i Norge, på Volvo Personbiler Norge sin Facebook-side, med verksmester hos Frydenbø på Sandane, via diskusjonsforum som www.vccn.no og www.jagrullar.se, samt direkte samtaler med en rekke personer knyttet til Volvo-systemet.

Jeg har fått det samme svaret fra de fleste gjennom de fire årene: Volvo jobber med en løsning og vi er sikre på at våre teknikere finner en løsning til din bil.

Det er mange biler der uten som er produsert uten denne DAB-forberedelsen fra 2008 og fremover. DAB er bygget ut til 98,5% i Norge (status høsten 2014) og man kan med DAB i bilen ha tilgang til 22 riksdekkende kanaler.

Kan noen i Volvo-systemet komme med mer presis informasjon om når vi får en løsning for ettermontering?

way_
17/02/15, 10:27
i forbindelse med en softwareoppdatering spurte jeg om montering av DAB (12 mod, med kabler klar) det hadde de kampanje på nå, for 3000. på volvo i Bodø (jackheln bil) anbefales dette?

edit: prisen er 2500 inkl.moms. dette er en pris de har fått fra volvo, å en kampanje uten slutt dato.

Hmm.. Fikk du noe skriftlig tilbud på dette? Jeg ringte Bilia på Økern og de skulle ha 3650,- inkl. moms for å montere i min 11-mod med prepkabler.

De skulle riktignok ha over 5000,- tidligere, men prisen jeg fikk er fortsatt over 40% høyere enn din.

Eller er det noe forskjell på monteringspakka på 11-, og 12-modell?

SagaPer
17/02/15, 17:39
Jeg har sendt e-post til ledelsen i Volvo Personbiler Norge i dag med kopi til teknisk avdeling hos VPN samt til flere personer hos Frydenbø på Sandane:

Hei, siden jeg kjøpte min Volvo XC70 D5 AWD Summum 2009 hos Frydenbø på Sandane i desember 2010 har jeg fulgt opp problemstilling med å få ettermontert DAB-radio. Denne blien er som kjent produsert uten DAB-prep og man kan ifølge Volvo derfor ikke ettermontere DAB-kit.

I fire år - 4 år - har jeg kommunisert med Volvo sin informasjonsavdeling i Sverige, med Volvo i Norge, på Volvo Personbiler Norge sin Facebook-side, med verksmester hos Frydenbø på Sandane, via diskusjonsforum som www.vccn.no og www.jagrullar.se, samt direkte samtaler med en rekke personer knyttet til Volvo-systemet.

Jeg har fått det samme svaret fra de fleste gjennom de fire årene: Volvo jobber med en løsning og vi er sikre på at våre teknikere finner en løsning til din bil.

Det er mange biler der uten som er produsert uten denne DAB-forberedelsen fra 2008 og fremover. DAB er bygget ut til 98,5% i Norge (status høsten 2014) og man kan med DAB i bilen ha tilgang til 22 riksdekkende kanaler.

Kan noen i Volvo-systemet komme med mer presis informasjon om når vi får en løsning for ettermontering?

Svar fra Volvo Personbiler Norge 16.02.2015:


Hei Per, vi har ikke fått noe mere konkret informasjon ennå om når det vil være klar en løsning fra FM til DAB men det jobbes med dette og det er formidlet at dette skal være på plass før FM nettet slukkes i 2017.

JEPS
17/02/15, 20:40
Hmm.. Fikk du noe skriftlig tilbud på dette? Jeg ringte Bilia på Økern og de skulle ha 3650,- inkl. moms for å montere i min 11-mod med prepkabler.

De skulle riktignok ha over 5000,- tidligere, men prisen jeg fikk er fortsatt over 40% høyere enn din.

Eller er det noe forskjell på monteringspakka på 11-, og 12-modell?
vet ikke om årsmodell forskjeller, men sist jeg snakket med de, var prisen 2500. Dette var sendt ut av volvo norge sa han. jeg har det ikke skriftlig, men skrev det ned, å dobbeltsjekket når jeg snakket med de.

Selv om FM nettet skal stenges i 17, burde løsningen være klar snart. Dab er jo ganske utbygd, å mange vil jo oppgradere. rart det går så sakte..

-Tommy
17/02/15, 22:25
vet ikke om årsmodell forskjeller, men sist jeg snakket med de, var prisen 2500. Dette var sendt ut av volvo norge sa han. jeg har det ikke skriftlig, men skrev det ned, å dobbeltsjekket når jeg snakket med de.

Selv om FM nettet skal stenges i 17, burde løsningen være klar snart. Dab er jo ganske utbygd, å mange vil jo oppgradere. rart det går så sakte..
Pris skal være 2500,- ja, dette er en pris VPN har satt. Så det at Bilia sier noe annet til deg er meget uproffesjonelt.

Morgis
18/02/15, 09:37
Bilene har vel forsåvidt 2 bussystemer.
Et høyhastighet til alt av sikkerhet og motorstyring.
Et lavhastighet til resten, stereo, lys, vinduer etc etc.

Kan det være at den ledige loopen som TS har funnet er høyhastighetsbuss, som gjør at Volvo ikke kan koble DAB inn på denne?.
Tenker bare høyt jeg. Dersom det er lavhastighetsbuss, burde det ikke være noe problem å koble inn en DAB modul

Holern
18/02/15, 13:58
Svar fra Volvo Personbiler Norge 16.02.2015:

Dette er jo fullstendig idiotisk....at de må bruke 2 år (i tillegg til de fire åra du, og sikkert flere, har mast på dem) for å komme frem til en akseptabel løsning på dette, tilsynelatende, enkle "problemet".... :rolleyes:

Tore
18/02/15, 14:21
I XC90'en min hadde jeg Dension GW500, hvilket ga meg USB interface på radioen. Prøvde her en Dension DAB+U men syntes denne var alt for treig til å bytte kanaler pga buffering på USB. (tok ca 30 sek før det kom lyd hver gang man byttet kanal).

Syntes bare hele greia virket jalla og lot derfor vær å kjøpe/installere dette... Nå venter jeg heller på ny bil med original DAB+ radio ;-)

Holern
19/02/15, 12:59
Nå venter jeg heller på ny bil med original DAB+ radio ;-)

Det enkle er ofte det beste...he he :rolleyes:

way_
24/02/15, 10:25
Pris skal være 2500,- ja, dette er en pris VPN har satt. Så det at Bilia sier noe annet til deg er meget uproffesjonelt.

Etter litt mailing med VPN og Bilia så får jeg nå opplyst pris på 2499,- inkl. mva for installering av DAB+. Denne kampanjen fra Volvo hadde tydeligvis ikke Bilia fått med seg...

Prisen syns jeg er helt grei, så nå blir det timebestilling! :)

SagaPer: Sorry. Ikke meninga å kuppe tråden din.

autod
24/02/15, 15:35
gjelder dette for de med prep kabel? jeg har en xc70 2010 med standard stereo m.aux uten usb

SagaPer
24/02/15, 16:03
gjelder dette for de med prep kabel? jeg har en xc70 2010 med standard stereo m.aux uten usb

Ja, dette gjelder for biler med DAB-forberedelse (prep-kabel). Følg med i denne tråden om du har bil uten prep-kabel. Jeg henger på saken mot Volvo.

GLTOslo
28/02/15, 23:52
Her er bilete av kablane som ligg under teppet mitt bak. (V70II 2010 svensk import) Er det nokon som kan svare på kva den enkelte ledning er til? Det ser ut som berre ein av dei passar til Sub. I tillegg går det en kabel til ein brakett midt i golvet på bagasjerommet. Denne er merka Simens VDO (og FOMOCO).

http://i.imgur.com/Wu2IkFU.jpg

http://i.imgur.com/LVt5FGe.jpg

locked
01/03/15, 00:04
Den svarte boksen står det jo KV-ANTENNA på, noko eg vil tru høyrer til "KeylessVehicle-Antenna"

GLTOslo
01/03/15, 00:07
Den svarte boksen står det jo KV-ANTENNA på, noko eg vil tru høyrer til "KeylessVehicle-Antenna"

Godt observert. Det høres veldig logisk ut. På bilde 1 er det den grå sokkelen som truleg er strøm til Sub. Dei andre veit eg ikkje

SagaPer
01/03/15, 01:19
Godt observert. Det høres veldig logisk ut. På bilde 1 er det den grå sokkelen som truleg er strøm til Sub. Dei andre veit eg ikkje

Hvis du ser på det tredje bildet i denne posten http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel&p=664599&viewfull=1#post664599 så ser du bilde av styreenhet for 4C Active Chassis.

Den grønne og grå pluggen er ganske sikkert pluggene til 4C.

-Tommy
01/03/15, 15:45
Jeg kan sjekke om de pluggene går til 4C når jeg kommer hjem fra Oslo imorgen.

SagaPer
02/03/15, 11:01
Samtale 2. mars 2015 med Runa Marita Karlsson Sæther, Volvo Car Norway.

Volvo i Sverige jobber nå med en konkret løsning for ettermontering av DAB-radio i biler som ikke har DAB-forberedelse fra fabrikk. Denne løsningen vil ha en synlig styreenhet for DAB i bilen. Antenne må monteres i tillegg. Jeg spurte flere ganger om det ikke var skjult montering av utstyr. Men det var det altså ikke. Løsningen er planlagt lansert i markedet våren 2016.

Det virker ikke spesielt lovende for oss som vil ha mest mulig original løsning inne i bilen. Skal man først bli nødt til å montere ekstra utstyr som er synlig så kan man også se på andre produkter som for eksempel Dension. Se oversikt over alternativ fra Dension på www.autohifi.no.

Jeg holder fortsatt kontakt med AutoHifi angående Dension DAB+U der de venter på oppdaterte konfigurasjonsfiler fra Dension som skal fungere i Volvo.

Holder dere oppdatert.

Morgis
02/03/15, 11:28
De tyske premium merkene hadde aldri godtatt en løs jalla DAB FMsender fra kina i sine premiumbiler, når alt som skal til faktisk bare er en buskabel.... Latterlig Volvo !

SagaPer
02/03/15, 12:05
De tyske premium merkene hadde aldri godtatt en løs jalla DAB FMsender fra kina i sine premiumbiler, når alt som skal til faktisk bare er en buskabel.... Latterlig Volvo !

Sendt deg PM Morgis. Ring meg.

SagaPer
02/03/15, 18:04
Jeg har tidligere stilt spørsmål om ettermontering av DAB-radio i bilen min til Volvo Norge og her i forumet. Ifølge produksjonsdata har ikke bilen prep for DAB. Bilen har for øvrig RSE (Rear Seat Entertainment) med Bluetooth hodetelefoner for lyd (2 stk).

På bildene under ser man at det sitter en boks og kabel rett under bakseterygg (i golvet, høyre side). Har dette noe med prep for DAB-radio å gjøre? Det ser ut som om den ledige kabelen er en coax eller fiber (ledig for en eller annen tilkopling). Kanskje noen av dere andre med en 2008/2009/2010 kan sjekke denne lokasjonen og se om det ligger flere ledige kabler for DAB enn i min bil?

Link til monteringsanvisning for DAB-oppgradering i V70/XC70 fra modellåret 2008:
ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf (http://www.buz.no/volvo/ma_VCC-344507-1&culturecode=en-GB&model=V70 (08-) 2011 Volvo Cars Europe&modelyear=V70 2011.pdf)

2108

2109

2180

Jeg jobber med å finne ut av hva som mangler i en bil produsert uten såkalt DAB-prep (fra 2008 >). Har hatt konstruktive samtaler med brukerne Morgis og aarnes og sett på info i VIDA ang deler og kabling etc. Jeg skal komme tilbake med mer utfyllende info om ikke så lenge, men her er noen antagelser ang kabling og komponenter i bilen min:

1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.

2. DAB-antenne nummer to skal ligge i vindu på høyre side bak. Min bil har 4 tråder i vindu på høyre side bak og uttak fra antenne går opp i taket. Spørsmålet er da om det er denne antennen som ligger fram til DAB-brakett eller om det mangler forsterker/kabel fra antenne. Vi antar egentlig at det er antennekabel fra haifinne som ligger frem til DAB-brakett.

3. DAB-kit som selges for denne bilen inneholder DAB+ og har antakelig to splitterkabler som går til strøm og fiber. Siden jeg har original SUB i min bil så kan splitter koples til SUB for å legge inn DAB i loopen. DAB-kit til 2008-2011 V70/XC70 = delenummer 3132 8586. I Volvo tilbehørsweb = 3134 6142 (dette kan være nytt delenummer i forbindelse med DAB+).

4. Har man ikke original SUB i bilen så ligger det ikke fiber bak i bilen. Hva gjør man da? Noen som vet mer om dette eller har montert original SUB på tross av at Volvo sir at dette ikke går an?

5. DAB-applikasjon har ingen begrensning på chassisnummer og kommer opp i VIDA som tilgjengelig for min bil. PIE sjekker at applikasjon, delenr 3126 6811, er kompatibel mot chassisnr, ok i VIDA til min bil. Delenummer fra Volvo tilbehørsweb = 3140 8649.

6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Har man original SUB så følger det med splitter for strøm der man henter strøm fra SUB. Har man ikke original SUB så mangler man strøm til brakett. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?

7. Vi antar at radiodisplay viser DAB som alternativ under MODE etter installasjon av applikasjon. OPPDATERT: MODE viser DAB1 og DAB2 i display etter oppdatering av applikasjon (programvare). Har du en 2008-2010 med DAB så ta gjerne bilder av radiodisplay der vi ser hvilke valg som kommer opp under de ulike knappene.

8. Har du en bil med DAB-forberedelse men uten ettermontert DAB? Da ønsker jeg at du tar bilder av brakett under baksetet (se bilder over) slik at vi kan se hva som ligger av kabler i en bil MED DAB-prep.

Info om DAB-kit hos Volvo: http://accessories.volvocars.com/sv-no/XC70(08-)/Accessories/Document/VCC-472919/2009/D5%20AWD/Automatic

Installasjon av DAB-kit: http://accessories.volvocars.com/sv-no/all/InstallationInstruction/Document/VCC-344507-1/all/all/all/all/XC70%20(08-)%202015%20Nordic

Jeg setter pris på om noen vil kommentere disse opplysningene og antakelsene slik at vi kan komme videre med oppgraderingsprosjektet.

flobben
02/03/15, 20:55
7. Kan bekrefte at på xc60 2010 modell så kommer dab 1 og dab 2 opp når man trykker på mode, samt usb og aux in hvis jeg ikke husker helt feil. Skal prøve å få tatt bilde neste gang jeg er på besøk hos fattern.

SagaPer
02/03/15, 21:11
7. Kan bekrefte at på xc60 2010 modell så kommer dab 1 og dab 2 opp når man trykker på mode, samt usb og aux in hvis jeg ikke husker helt feil. Skal prøve å få tatt bilde neste gang jeg er på besøk hos fattern.

Takk. Setter pris på bilder. Hva er forskjell på DAB 1 og DAB 2 i menyen?

Børge Vikebø
02/03/15, 21:14
Jeg vil anta at det er det samme som f.eks FM1 FM2 :)

flobben
02/03/15, 21:27
Usikker SagaPer, på v70n vi har virker det som at dab 1 er dab og dab 2 er dab+. På fatterns så virker det ikke som at det er noe mer forskjell en lagrede kanaler. Skal prøve å settte meg litt inn i det også.
Skal prøve å rote meg ned til fattern i løpet av uken og huske å ta bilde.

Se forresten side 140 her http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY11/XC60/PDF/XC60_owners_manual_MY11_NO_tp12094.pdf

Morgis
02/03/15, 21:59
6. Det ligger ikke strømforsyning frem til DAB-brakett i min bil. Dette må vi finne ut av. Hvor skal strøm hentes fra?


På sprengskissene ser det ut til at både strøm og fiber er splittkabler mellom subwoofer og DAB modul
4872
A: Fiber
B: Strøm

SagaPer
02/03/15, 22:08
På sprengskissene ser det ut til at både strøm og fiber er splittkabler mellom subwoofer og DAB modul
4872
A: Fiber
B: Strøm

Ok. Dette ser bra ut. Men hva er da den kabelen som ligger klar på braketten på min bil? Antenne? Sannsynligvis fra taket? Og da mangler det en antennekabel fra bagasjerommet på høyre side under vindu?. Se bilder i tråden.

Morgis
02/03/15, 22:18
Ok. Dette ser bra ut. Men hva er da den kabelen som ligger klar på braketten på min bil? Antenne? Sannsynligvis fra taket? Og da mangler det en antennekabel fra bagasjerommet på høyre side under vindu?. Se bilder i tråden.

antenne fra haifinnen høres veldig riktig ut.
Da mangler kun antennen i sideruten. Kanskje en "jallaløsning" med antennesplitter på FM antennen kan være en nogenlunde brukbar løsning :)

SagaPer
02/03/15, 22:20
antenne fra haifinnen høres veldig riktig ut.
Da mangler kun antennen i sideruten. Kanskje en "jallaløsning" med antennesplitter på FM antennen kan være en nogenlunde brukbar løsning :)

Lå ikke DAB-antennen på sideveggen i MY2009? Var det ikke fra MY2010 at DAB-antenne lå i sideruten? Dette var info fra bruker aarnes i dag pr tlf.

Morgis
02/03/15, 22:22
Lå ikke DAB-antennen på sideveggen i MY2009? Var det ikke fra MY2010 at DAB-antenne lå i sideruten? Dette var info fra bruker aarnes i dag pr tlf.

skal bla litt i vida i morgen igjen. om så, så er det jo good2go dette DAB prosjektet :)

SagaPer
02/03/15, 22:31
Har oppdatert posten i tråden (punkt 1 til 8). Sjekk før du svarer og kommenterer: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel&p=939132&viewfull=79#post939132.

THolandsli
02/03/15, 22:38
De tyske premium merkene hadde aldri godtatt en løs jalla DAB FMsender fra kina i sine premiumbiler, når alt som skal til faktisk bare er en buskabel.... Latterlig Volvo !

Var på Mercedes forhandler forrige uke å fikk tilbud på en ny C-klasse. Selgeren mente at det ikke var nødvendig å bestille bilen med DAB radio. Hvorfor ikke spurte jeg. Joda, det gikk an å kjøpe en sånn adapterboks hvis FM nettet ble stengt. Veldig motsatt av hva alle andre forhandlere sier, som er livredde for at kunder skal bestille biler uten DAB fordi de da kan få problemet når bilen skal selges neste gang. Men så har jo MB akkurat slutta med kassettspiller i bilene sine da.

SagaPer
02/03/15, 23:48
1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.

2. DAB-antanne nummer to skal ligge under vindu på høyre side bak. Vi antar at denne mangler i min bil. Delenummer 3129 5461 (antenn höger, kompatibel fra chassisnummer 213001 > i V70 chassisnummer 118001 > i XC70)

Er det noen som har tilgang til kablingsskjema for XC70 MY2009 og kan sjekke kabling av antenner (to stk) fra DAB-brakett under baksetet til tak og sidevegg bak høyre? Jeg ønsker bare å sjekke sannsynlighet for at det er antenne-kabel fra taket som ligger klar ved brakett og at det er antenne-kabel fra sidevegg under vindu høyre bak som må ettermonteres. Finnes det et slags skjema som viser fremføring av kabel i bilen? Hvor kabel skal ligge fra antenne til brakett?

Morgis
03/03/15, 11:32
alle V70II benytter antenner i siderutene.
FM i venstre siderute
DAB og DVB i høyre siderute.
DAB, GSM og GPS i haifinnen. Kun ett delenummer her.

SagaPer
03/03/15, 11:39
alle V70II benytter antenner i siderutene.
FM i venstre siderute
DAB og DVB i høyre siderute.
DAB, GSM og GPS i haifinnen. Kun ett delenummer her.

Min bil har antenne i høyre siderute bak. Så har jeg DAB-antenne i ruten. Antenne inneholder 4 tråder. Venstre bakrute inneholder antenne med 8 tråder.

Skal det da ligge en forsterker under antenne på karosseriet med kabel videre til brakett for DAB-boks? Uttaket fra trådene i ruten er i øvre kant mot taket.

SagaPer
03/03/15, 14:00
2. DAB-antenne nummer to skal ligge i vindu på høyre side bak. Min bil har 4 tråder i vindu på høyre side bak og uttak fra antenne går opp i taket. Spørsmålet er da om det er denne antennen som ligger fram til DAB-brakett eller om det mangler forsterker/kabel fra antenne. Vi antar egentlig at det er antennekabel fra haifinne som ligger frem til DAB-brakett.

Punkt 2 i post 79 i denne tråden er oppdatert. Jeg har DAB-antenne i høyre siderute bak.

SagaPer
03/03/15, 15:55
Hvordan demonteres høyre sidepanel i bagasjerommet? Instruksjoner og/eller bilder? Trenger å sjekke om det ligger antenneforsterker/kabel etc vedr DAB-antenne på sidevegg.

Morgis
03/03/15, 18:09
Har jaggu antenner i siderutene i bilen jeg også.

Venstre siderute, FM og DVB?:
4875

Høyre siderute, DAB:
4876

SagaPer
03/03/15, 18:22
Har jaggu antenner i siderutene i bilen jeg også.

Venstre siderute, FM og DVB?:
4875

Høyre siderute, DAB:
4876

Helt som i min bil. Spørsmål: Er det kabler jeg ser på bildet som går opp i taket eller er det jording? Jeg lurer på om det sitter antenneforsterker med kabel videre til DAB-brakett fra høyre sidevegg bak (under vindu)? På bil uten DAB-prep så ligger det kun 1 stk antennekabel ved DAB-brakett under baksetet og da er spørsmålet om denne kabelen kommer fra sideruten bak eller fra haifinne på taket. Noen som vet noe mer?

ragge1
03/03/15, 18:46
er det sikert at høyre sidan er DAB , på min så står det AM / FM , på venstre sidan kunde ikke se at det stog noe

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/136.jpg (http://s204.photobucket.com/user/ragge1/media/20150303_183343_zpsetvvjlu6.jpg.html)

SagaPer
03/03/15, 18:59
Ragge1, dette er info fra Morgis (som har slått opp i VIDA) i post lenger opp:


alle V70II benytter antenner i siderutene.
FM i venstre siderute
DAB og DVB i høyre siderute.
DAB, GSM og GPS i haifinnen. Kun ett delenummer her.

SagaPer
03/03/15, 20:55
Kablingsskjema for DAB-radio i Volvo V70 og XC70 2010 modell nedenfor. Hva kan man lese ut av dette?

Her er hele filen for kablingsskjema: http://www.buz.no/volvo/TP39152201_2010_V70_XC70_S80_Wiring_Diagram.pdf

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/138.jpg

Holern
04/03/15, 10:45
Sånn sett så kan vi som har org SUB etter all sannsynlighet ettermontere DAB+....?
Får begynne å lette litt på dekslene baki kjerra etterhvert :)

Morgis
04/03/15, 11:00
ser veldig lyst ut for oss ja :)

SagaPer
04/03/15, 12:48
Sånn sett så kan vi som har org SUB etter all sannsynlighet ettermontere DAB+....?
Får begynne å lette litt på dekslene baki kjerra etterhvert :)

Litt oppdatering etter dagens samtale med delelagersjef hos Frydenbø Bilsenter Sandane 4. mars 2015:

1. Innmat (antenne) i haifinne finnes i 3 eller 4 varianter. Den ene varianten inneholder DAB-støtte. Vi vet altså ikke hva som sitter i haifinnen. Vår foreløpige antakelse er at dersom det ligger antennekabel ved DAB-brakett så kommer denne fra taket og inneholder DAB-antenne. Tiden vil vise.

2. Det finnes en variant av antenneforsterker under siderute på høyre side bak som er for DAB. Det er mulig at denne ikke sitter i bil uten DAB-prep. Vår antakelse er at denne ikke er montert i min bil og at det derfor ikke ligger antennekabel nr 2 ned til DAB-brakett. Det finnes et delenummer for forsterker men ikke noen kabel for denne forsterkeren. Kan du Holern sjekke hva som sitter bak sidedeksel på høyre side i bagasjerom og ta bilder?

3. Jeg har bestilt DAB-kit (nyeste versjon med DAB+) og skal montere dette i bilen. Så får vi se hva som mangler etter dette. Sendt fra Frydenbø i dag.

4. I kablingsskjema tidligere i denne posten er det vist til en 16/162 Digital radio receiver control module (DABM) i blå sikringsboks bak på venstre side. DABM-modul er det samme som DAB-boks i DAB-kit (som skal monteres i brakett under baksete). I min bil er sikring på plass i blå sikringsboks (No FD4 - 11D/D4, 5 amp).

5. Et springende punkt er selvsagt om det lar seg gjøre å laste ned programvare etter at komponenter er på plass. Dette får jeg testet ved påsketider eller før.

Holern
04/03/15, 12:58
Skal se hva jeg får tid til...er i full gang med oppussing av sokkelleilighet, så tiden strekker ikke til all verdens gjøremål med bilen (dessverre) :(

Morgis
04/03/15, 14:21
dette ser vi frem til Per :)

ragge1
04/03/15, 17:57
4. I kablingsskjema tidligere i denne posten er det vist til en 16/162 Digital radio receiver control module (DABM) i blå sikringsboks bak på venstre side. DABM-modul er det samme som DAB-boks i DAB-kit (som skal monteres i brakett under baksete). I min bil er sikring på plass i blå sikringsboks (No FD4 - 11D/D4, 5 amp).


hos meg så var inget der '' D4'' , står bara reservplats i instruksjons bok :confused: endaste 5A sikring gå til bluetooth '' D7 ''




3. Jeg har bestilt DAB-kit (nyeste versjon med DAB+) og skal montere dette i bilen. Så får vi se hva som mangler etter dette. Sendt fra Frydenbø i dag.


detta blir kult , laga em mektips med många bilder ;)

SagaPer
04/03/15, 18:07
hos meg så var inget der '' D4'' , står bara reservplats i instruksjons bok :confused: endaste 5A sikring gå til bluetooth '' D7 ''



detta blir kult , laga em mektips med många bilder ;)

Her er bilde av blå sikringsboks bak til venstre i bilen (1 av 3 sikringsbokser som sitter sammen):

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/153.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/154.jpg

ragge1
04/03/15, 18:29
det er samma som hos meg bara har ikke navigation '' D1 '' så mangla den 10A sikring

ragge1
04/03/15, 18:31
på min bil

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/155.jpg (http://s204.photobucket.com/user/ragge1/media/20150304_170017_zpsklwvw5yp.jpg.html)

Morgis
04/03/15, 18:56
om du ikke har navigasjon, har du kanskje ikke haifinnen heller?

SagaPer
04/03/15, 19:05
om du ikke har navigasjon, har du kanskje ikke haifinnen heller?

Som nevnt i tidligere post (samtale med Frydenbø Bilsenter Sandane 4.3.2015) så inneholder haifinnen 3 eller 4 varianter av antenne/elektronikk. Haifinnen inneholder antenner for GSM, GPS, DAB og Sirius (satelittradio), i en eller annen kombinasjon. Så det som er spennende er hva slags antenne/variant som er montert på min bil der DAB-prep mangler.

Morgis
04/03/15, 19:17
ragge nevnte han ikke hadde NAVI.
Han har neppe original GSM (har noen det i dag?)
DAB har han ikke
og ikke sirus (kun USA?).
Tenkte han kanskje da ikke hadde haifinne

SagaPer
04/03/15, 19:21
BILDER ETTERLYSES!

Det som kunne være nyttig nå er bilder fra DAB-brakett på bil MED eller UTEN DAB-prep, evt fra bil med DAB-boks montert. Braketten ligger under bakseterygg fremst i bagasjerom. Har du ikke SUB så burde brakett/boks være lett synlig.

I tillegg trenger vi bilde av høyre sidevegg under bakvindu på bil MED eller UTEN DAB-prep. Interiør (sidedeksel) må fjernes. Det skal ligge en antenne-forsterker der knyttet til vinduet med 4 tråders antenne. Det skal gå en antennekabel fra denne forsterkeren frem til DAB-brakett under baksetet.

SagaPer
05/03/15, 14:07
Sjekket kabling under baksetet på en XC70 2010 modell med DAB-prep. Bilen har ikke 4C Active Chassis og derfor ingen montert brakett under setet. Fant to orange kabler med endekopling (sløyfe). Dette er fiberkablene til DAB-boks. I et hull i isolasjonen ned mot karosseriet så det ut som om det lå flere kabler. Antakelig strøm og antennekabel.

GLTOslo
05/03/15, 21:47
Sjekket kabling under baksetet på en XC70 2010 modell med DAB-prep. Bilen har ikke 4C Active Chassis og derfor ingen montert brakett under setet. Fant to orange kabler med endekopling (sløyfe). Dette er fiberkablene til DAB-boks. I et hull i isolasjonen ned mot karosseriet så det ut som om det lå flere kabler. Antakelig strøm og antennekabel.

Som vist før, er dette fra en 2010 modell (svensk imp). Bilen har ikke 4C men navi-ikke SUB. Disse tre kablene er de eneste som ligge runder isolasjonen bak baksetet

http://2.ii.gl/Zm0uUwOnP.jpg (http://2.ii.gl/Zm0uUwOnP.jpg)

SagaPer
05/03/15, 22:11
Som vist før, er dette fra en 2010 modell (svensk imp). Bilen har ikke 4C men navi-ikke SUB. Disse tre kablene er de eneste som ligge runder isolasjonen bak baksetet

http://2.ii.gl/Zm0uUwOnP.jpg (http://2.ii.gl/Zm0uUwOnP.jpg)

Jeg har vel kommentert disse kablene tidligere: Grønn og grå plugg er for 4C mens kabelen med svart plugg og klips er en antenne. Altså en bil uten DAB-prep.

GLTOslo
05/03/15, 23:17
Men vet du hva slags antenne? (til hva)

Morgis
05/03/15, 23:18
det er ikke power til sub, og bus-loop ?

GLTOslo
05/03/15, 23:21
Jeg har en original sub liggende som jeg ikke får brukt - siden det ikke er en bil preppet for det fant jeg ut. Er det da logisk at det ligger strømledning til sub?

Morgis
06/03/15, 08:19
jeg ville sjekket nøye. studer kontaktene =)

SagaPer
07/03/15, 14:30
Da var dagen kommet for montering av DAB-kit fra Volvo - varenummer VO31346142. Veiledende pris ca kr 1.700 + mva.

I pakken ligger det DAB-modul, kabel for tilkopling til antenne, brakett og skruer. Det følger ikke med splitter for fiber (for tilkopling via SUB). Splitter for fiber mellom SUB og DAB må bestilles separat (VO31254947, ledningsmatta) og koster kr 977 + mva. Kabelen som ligger ved brakett er antenne. På DAB-modulen er det tre innganger (fra venstre): strøm, fiber og antenne. Kabel med plugg for strøm må man skaffe seg fra en vraket bil med DAB-prep. Jeg ser for meg å hente strøm fra strømforsyning til SUB (med ekstra 5 amp sikring på kabel til DAB). Se kommentar ved hvert bilde under.

Demontering av interiør gikk ganske greit. Golvet må ut. Løsne gassdemper ved å lirke på klips som sitter i hver ende over feste mot golv/luke. Dra gassdemper rett av kulehode. Selve golvet drar du rett mot deg. Da løsner det i hengsel inn mot baksete. Ta ut plate under golvet (plate med oppbevaringsplass).

Høyre sidevegg tok jeg av for å sjekke om det satt komponenter under vindu som har noe med antenne/siderute å gjøre. Det ligger ikke noen komponenter der som har med DAB å gjøre. Har likevel tatt bilder slik at dere ser hva som ligger der. Skal du ha av sidevegg så må du demontere list nede i døråpning (2 skruer). Denne sitter i klips og kan dras rett opp. Sidevegg er festet med to skruer i fester for stropper samt en skrue ved setebelte (topp). Så drar man veggen ut fra karosseri og litt opp fra golvet. Bakerst ved D-stolpen må veggen dras litt ned og ut av klips i plast mot taket.

1.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/207.jpg

2.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/208.jpg

3. Høyre sidevegg bak. Den store boksen på hjulbuen er for Four-C Active Chassis. Ingen tilkopling for antenne under vindu.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/209.jpg

4.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/210.jpg

5. Boks til venstre er Heart Beat sensor for alarm. Boks til høyre er styreenhet for ryggesensorer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/211.jpg

6.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/212.jpg

7. DVD-spiller for navigasjon.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/213.jpg

8. Den svarte boksen til venstre for SUB (står litt på skrå) er styreboks for tilhengertilkopling.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/214.jpg

9. SUB er festet med to plastmuttere mot bagasjerom og to muttere på bøyler mot baksete.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/215.jpg

10. Det mangler strømforsyning til DAB-boks. Kan man tenke seg at man tar strøm fra kopling til SUB?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/216.jpg

11.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/217.jpg

12. Den hvite braketten ligger montert i min bil pga Four-C Suspension module (SUM). DAB-boks skal monteres
til venstre på brakett. I en bil med DAB-prep skal det ligge klar fiber med en dobbelplugg, strøm og antenne.
Kabel med hvit plugg til høyre i bildet er antenne og passer inn i kabel som følger med i DAB-kit.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/218.jpg

13. Dette er nærbilde av plugg på kabel som ligger ved brakett. Kabel er svart og tykkere enn de orange
fiberkablene på SUB og i bil som har DAB-prep. Dette er en antenne-kabel. Skal det være en til?
Pluggen passer på antenne-kabel som følger med DAB-kit (fra boks til 2 kabler).
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/219.jpg

14. Dette er komponentene som skulle koples sammen. Det ligger en antennekabel ved brakett.
DAB-boks har 3 innganger: antenne (til høyre), fiber (midten) og strøm (til venstre). Splitt for antenne som
følger med i pakken skal brukes til å kople til 1 stk antenne som ligger i bil med DAB-prep. I min bil
ligger det 1 stk antenne ved brakett. Skal det være 2 stk antenne-kabler siden splitt har 2 stk forgrening?
I monteringsanvisning er det vist til en splitter som skal kople fiber i sløyfe mellom SUB og DAB. Denne
følger ikke med i pakken. Da mangler man også strøm til DAB. Kablene til venstre i bildet er for SUB;
strøm og fiber (man ser orange kabler ved plugg).
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/220.jpg

15. Antenne som ligger på golvet under SUB. Dette er mottaker for nøkler (Keyless car). Takk til Kenut88.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/221.jpg

16. Styreboks for parkeringskamera - VO31786361
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/222.jpg

Kenut88
07/03/15, 15:10
Anntennen som ligger under SUB er mottaker til nøkler:)

gunnargt
07/03/15, 16:10
Den splitten er til antennene. De skal til høyre på boksen på bildet ditt,så skal fiber i midten. Alle fiber er oransje. Strøm skal til venstre i bilde,+ og -

SagaPer
07/03/15, 16:49
Den splitten er til antennene. De skal til høyre på boksen på bildet ditt,så skal fiber i midten. Alle fiber er oransje. Strøm skal til venstre i bilde,+ og -

Ok. Så jeg har bare 1 stk antennekabel frem til brakett. Skal det være 2 stk antenne-kabler eller bare 1 stk? Vi har jo tidligere spekulert i om antenne-boks nr 2 ikke er installert (den som skal gå fra antenne i høyre bakrute). Da mangler jeg altså fiber-splitt som står omtalt i monteringsanvisningen som kabel B men som ikke fulgte med i DAB-kit. Strøm mangler også (kan kanskje tas fra Four-C Active chassis styreboks som ligger på samme brakett).

SagaPer
07/03/15, 21:47
BILDE ETTERLYSES!

Har du tilgang til bil MED DAB-prep så trenger jeg et bilde av området ved brakett med beskrivelse av hvilke kabler som ligger klar for DAB. Braketten ligger under bakseterygg fremst i bagasjerom. Har bilen IKKE original SUB så er brakett/DAB-boks lett synlig.

seberget
09/03/15, 13:24
Da var dagen kommet for montering av DAB-kit fra Volvo - varenummer VO31346142. I pakken ligger det DAB-boks, kabel for tilkopling til antenne, brakett og skruer. Det følger ikke med splitter for fiber og strøm (for tilkopling via SUB). Den ene kabelen som ligger ved brakett er antenne. På DAB-boksen er det tre innganger (fra venstre): strøm, fiber og antenne.

Hva betalte du for dette? Ser fram til hvordan dette går, siden jeg selv også har en XC70II 2008 med SUB, uten DAB prep.

SagaPer
09/03/15, 14:16
Hva betalte du for dette? Ser fram til hvordan dette går, siden jeg selv også har en XC70II 2008 med SUB, uten DAB prep.

DAB-settet med modul, antennesplitter, brakett og skruer koster veiledende ca kr 1.700 + mva. Splitter for fiber mellom SUB og DAB må bestilles separat (31254947 ledningsmatta) og koster kr 977 + mva. Da mangler du kabel med plugg for strøm til boksen. Den kabelen må du skaffe deg fra en vraket bil med DAB-prep og lage til en kopling mot strøm på SUB (med ekstra 5 amp sikring). Det min plan. Og da vet jeg jo ikke om jeg får installert software og om antenne-kabelen som ligger i golvet mitt inneholder DAB-signal. Følg med, følg med.

Morgis
09/03/15, 15:28
1700 for dabsettet, 1000 for fibersplitter, 700kr for software.
Ca 4000kr inklusive moms for dette da

http://shop.bildeve.se/dab-digitalradio-p-294-c-561.aspx

SagaPer
09/03/15, 15:40
1700 for dabsettet, 1000 for fibersplitter, 700kr for software.
Ca 4000kr inklusive moms for dette da

http://shop.bildeve.se/dab-digitalradio-p-294-c-561.aspx

Regner med at jeg får gode rabatter da forhandler også er meget interessert i dette prosjektet. De er spent på om vi får dette til å fungere. Spenningsmomentet nå er om det er DAB-signal i antennekabel og om det er mulig å installere software. Det siste er vel et springende punkt. Strøm til DAB-modulen og evt annen DAB-antenne i bilen kan sikkert ordnes. Vi får se etterhvert som jeg får komponenter på plass.

Morgis
09/03/15, 15:58
software er minste problemet

SagaPer
09/03/15, 16:09
software er minste problemet

Kan du utdype? Det er ofte nevnt i diskusjoner at biler uten DAB-prep fra fabrikk er sperret for installasjon av nødvendig DAB-programvare.

Morgis
09/03/15, 16:38
hvis volvo faktisk har gått inn for å sperre DAB software, så er det noe annet.
Det vet jeg ingenting om.

flobben
09/03/15, 18:03
Når jeg ser hva folket ettermonterer av utstyr på Bmw og Mercedes så vil det overraske meg om software stopper dette prosjektet.
For de som er interessert så har denne Mb e-klassen fått mye ekstra http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=16152.0
Og denne har fått mye spennende ekstra http://bimmers.no/topic/708256-min-bil-e60-525da-individual-detailet/

Så ville være veldig rart om ikke det samme er mulig på Volvo.

ragge1
09/03/15, 18:08
DAB må bestilles separat (31254947 ledningsmatta) og koster kr 977 + mva.

Adapter wiring for cars with Subwoofer. applies to Volvos DAB digital Radio.
SUBWOOF. adapter wiring Sirius radio system. infotainment For vehicles with digital radio system. $70.99
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/355.jpg (http://s204.photobucket.com/user/ragge1/media/GR-298265_zps2nlhdh4f.jpg.html)

Slapps
09/03/15, 18:33
Har en Volvo XC60 my2014 import bil uten dab prep, er jeg nødt til og sette noe "biltema" unit på dashbodet for og få dab?

SagaPer
09/03/15, 18:34
Adapter wiring for cars with Subwoofer. applies to Volvos DAB digital Radio.
SUBWOOF. adapter wiring Sirius radio system. infotainment For vehicles with digital radio system. $70.99
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/355.jpg (http://s204.photobucket.com/user/ragge1/media/GR-298265_zps2nlhdh4f.jpg.html)

Jeg er klar over mulighet til å kjøpe denne kabelen i utlandet. Den kabelen kjøpt til $71 (x kurs NOK 8) + frakt + mva + enkel tollbehandling blir ca NOK 1.000.

For å være 100% sikker på å handle riktig del til min bil så kjøper jeg hos forhandler. De gir meg gode betingelser og en god del goodwill i denne saken da de også er interessert i om vi får til dette prosjektet i bil uten DAB-prep.

ragge1
09/03/15, 18:55
Har en Volvo XC60 my2014 import bil uten dab prep, er jeg nødt til og sette noe "biltema" unit på dashbodet for og få dab?

2014+ bodde ikke DAB vare standard :confused:

SagaPer
09/03/15, 19:02
Har en Volvo XC60 my2014 import bil uten dab prep, er jeg nødt til og sette noe "biltema" unit på dashbodet for og få dab?

Hei, start gjerne en egen tråd om dette emnet for din XC60 slik at du kan diskutere løsninger spesifikt for din bil. Dersom bilen ikke har DAB-prep så du flere andre muligheter. Jeg kan gi deg tips i ny tråd. Husk å bruke en god tittel i tråden slik at folket vet hva du er uten etter. :-)

SagaPer
10/03/15, 14:48
Da har jeg fått tak i original strømkabel til DAB-modul fra en høgger på Karmøy.

Tenker å kople på strøm fra tilførsel til SUB. Noen som har et forslag til hva slags klemmer jeg skal bruke for å hente strøm fra SUB-strømkabel?
Er det aktuelt å sette på ekstra sikring på kabel mellom SUB og DAB-modul? SUB har 25 amp sikring og DAB-modul bør kanskje beskyttes med lavere styrke?

Slik ser strøminntaket på SUB ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/216.jpg

Holern
10/03/15, 14:58
I følge oversikten, så skal det være en 5A sikring til DAB-modul (11D/D4)


Her er bilde av blå sikringsboks bak til venstre i bilen (1 av 3 sikringsbokser som sitter sammen):


http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/154.jpg

Morgis
10/03/15, 16:08
Usikker på hvor tykke kablene er, men WAGO har fine forgreningsklemmer.
Denne typen passer kabler fra 1 til 4mm2.

4888

SagaPer
10/03/15, 16:37
I følge oversikten, så skal det være en 5A sikring til DAB-modul (11D/D4)

Hei, er klar over den sikringen, men siden bilen ikke har original DAB-prep så finnes det ingen kabel i andre enden (mot DABM). Så det må bli klemme på SUB-kabel.

SagaPer
10/03/15, 16:47
Usikker på hvor tykke kablene er, men WAGO har fine forgreningsklemmer.
Denne typen passer kabler fra 1 til 4mm2.

4888

Jeg sjekket de klemmene som ser ganske bra ut. Men jeg trenger vel klemmer som kan klemmes på en hel kabel (til SUB) og så ta ut en ekstra leder i klemmen (strømtyv).

Andre forslag? Denne typen kanskje: http://www.globalprodukter.no/shop/forbruksmateriell/klemme-str-mtyv-25bl-25-r-d/

ragge1
10/03/15, 17:25
Dem der har eg brukt endel , virke bra

konso
10/03/15, 17:57
Sånne er i min verden Fy Fy, og roten til mye faenskap i elektronikk. Da bruker jeg heller krympeskjøtestykke med lim. Kan du ta et bilde av kontakten med strømmen på? Må vel finnes en mulighet for å ta ut kabelskoen og erstatte med en ny som har plass til 2 ledninger i??

SagaPer
10/03/15, 18:09
Sånne er i min verden Fy Fy, og roten til mye faenskap i elektronikk. Da bruker jeg heller krympeskjøtestykke med lim. Kan du ta et bilde av kontakten med strømmen på? Må vel finnes en mulighet for å ta ut kabelskoen og erstatte med en ny som har plass til 2 ledninger i??

Her ser du SUB med pluggen i strømforsyning og et bilde med pluggen ute. Har ikke tilgjengelig bilde av front plugg akkurat nå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/216.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/217.jpg

konso
10/03/15, 18:10
Strøm er den grå/hvite pluggen?

SagaPer
10/03/15, 18:14
Strøm er den grå/hvite pluggen?

Jepp. All fiber i disse bilene er orange kabler (som du så vidt ser på den svarte pluggen).

konso
10/03/15, 18:21
Jeg tror vi har stikkere til det kontaktstykket på jobb ☺ ligner på kontakten til kaffetrakter og kupevifte på lastebil

konso
10/03/15, 18:22
Kan fremskaffe bilde i morgen

SagaPer
10/03/15, 18:37
Kan fremskaffe bilde i morgen

Takk for innspill. Kretsen til SUB har 25 amp sikring i bilen. Bil med DAB-prep har 5 amp på kretsen til DAB-modulen.

Bør jeg da sette på en ekstra sikring mellom kabel for strøm til SUB og DAB?

konso
10/03/15, 19:20
Det kan være lurt å sikre den med egen sikring. 20A gjør mye skade ekstra det

SagaPer
10/03/15, 20:20
Kan fremskaffe bilde i morgen

Her er bilde av strømpluggen på SUB sammen med en tommestokk slik at du ser ca størrelse. Det er permanent 12 volt på denne etter at bilen er låst opp.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/444.jpg

konso
10/03/15, 21:14
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/462.jpg

konso
10/03/15, 21:15
En slik kabelsko?? Er ganske sikker på at den er riktig ☺ finnes i 2 utgaver etter kabelstørrelse den skal klemmes på.

Holern
11/03/15, 09:10
Hei, er klar over den sikringen, men siden bilen ikke har original DAB-prep så finnes det ingen kabel i andre enden (mot DABM). Så det må bli klemme på SUB-kabel.

Mente bare å tipse om størrelsen på sikringen....Du spurte om det var aktuelt å sette på en ekstra sikring til DAB-modulen, og det er det jo definitivt. :)

Eller du kan løsne sikringsboksen og fikse strøm og sikring der den "skal" være. Sikkert fullt mulig det.

seberget
11/03/15, 15:59
12. Den hvite braketten ligger montert i min bil pga Four-C Suspension module (SUM). DAB-boks skal monteres
til venstre på brakett. I en bil med DAB-prep skal det ligge klar fiber med en dobbelplugg, strøm og antenne.
Kabel med hvit plugg til høyre i bildet er antenne og passer inn i kabel som følger med i DAB-kit.
Da har jeg tatt en titt i min bil. Den antenne kabelen, måtte du grave fram den, eller lå den bare å slang ved siden av SUM boksen?

SagaPer
11/03/15, 16:34
Da har jeg tatt en titt i min bil. Den antenne kabelen, måtte du grave fram den, eller lå den bare å slang ved siden av SUM boksen?

Antennekabelen satt på klips på brakett (bilde under). Siden bilen ikke har DAB-prep har jeg ikke gravet etter flere kabler. Regner i grunnen med at det ikke liger flere kabler der siden bilen ikke har DAB-prep. Vil anta at bil MED DAB-prep har 2 antenner. Vi famler jo litt i blinde her da vi ikke vet hvor denne antennen kommer fra, om det er haifinne eller siderute bak. Man skulle jo tro at det er en mening med at det er lagt frem antenne til braketten.

http://forum.vccn.no/attachment.php?attachmentid=2108&d=1351344171

Kablingsskjema for DAB-radio i Volvo V70 og XC70 2010 modell nedenfor. Hva kan man lese ut av dette?

Her er hele filen for kablingsskjema: http://www.buz.no/volvo/TP39152201_2010_V70_XC70_S80_Wiring_Diagram.pdf

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/138.jpg

Morgis
11/03/15, 19:26
i forhold til tegningen, ser det da ut til at det kun er 2 antenner. Fra dabmodul til kombinert DAB/satelitt antenne i tak, og en til FM/AM i siderute

Den manglende FM antennen, kan være den ekstra FM antennen i sideruten ?
4892

SagaPer
11/03/15, 19:49
i forhold til tegningen, ser det da ut til at det kun er 2 antenner. Fra dabmodul til kombinert DAB/satelitt antenne i tak, og en til FM/AM i siderute

Den manglende FM antennen, kan være den ekstra FM antennen i sideruten ?
4892

Man kan jo håpe at den ene antennekabelen som ligger ved brakett i min bil er fra DAB-antenne på taket og at det er signal på denne. Noen har tidligere nevnt at det skal være 2 stk DAB-antenner, og på en nyere XC70 (2013) har jeg sett at det går 2 stk antenne-kabler inn på DAB-modulen.

Nå venter jeg på fibersplitt til SUB og strømkabel for DAB-modul. Etter tilkopling er det bare å kjøre til Volvo-forhandler og se om det lar seg gjøre å installere programvare. Følg med, følg med.

MadAss
11/03/15, 21:10
Ikke for å ødelegge given etter montering av original dab, men har dere sett den siste versjonen av Dension DAB+ GEN2? Denne skal i følge listen være kompatibel med Volvo (noe den tidligere ikke var)
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205&id=

SagaPer
11/03/15, 21:39
Ikke for å ødelegge given etter montering av original dab, men har dere sett den siste versjonen av Dension DAB+ GEN2? Denne skal i følge listen være kompatibel med Volvo (noe den tidligere ikke var)
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205&id=

Hvis du leser tråden min så ser du at jeg har omtalt dette produktet flere ganger (Dension DAB+U). Pr dato så fungerer dette ikke i Volvo. Jeg bidrar med å teste nye versjoner og vil melde fra så snart det kommer en programvareversjon som fungerer i Volvo. Så inntil videre kjører jeg to parallelle løp mot DAB i bilen.

MadAss
12/03/15, 19:53
Hvis du leser tråden min så ser du at jeg har omtalt dette produktet flere ganger (Dension DAB+U). Pr dato så fungerer dette ikke i Volvo. Jeg bidrar med å teste nye versjoner og vil melde fra så snart det kommer en programvareversjon som fungerer i Volvo. Så inntil videre kjører jeg to parallelle løp mot DAB i bilen.

Den jeg skriver om her er generasjon 2. Du har vel testet generasjon 1. Volvo står oppført som kompatibel med gen 2.
Om denne faktisk passer til XC70II er jo et spørsmål, men verdt å sjekke ut.

SagaPer
12/03/15, 20:16
Den jeg skriver om her er generasjon 2. Du har vel testet generasjon 1. Volvo står oppført som kompatibel med gen 2.
Om denne faktisk passer til XC70II er jo et spørsmål, men verdt å sjekke ut.

Jeg har kjøpt DAB+U Gen2 og har personlig testet alle tilgjengelige konfigurasjonsfiler pr februar 2015. Ingen fungerer i Volvo PII V70/XC70 fra 2008 med Premium Sound. Importør venter på flere forsøk fra produsent.

Kompatible Volvo-modeller pr februar 2015: S80 2006 - 2011 m/High Performance System (ref www.autohifi.no)

MadAss
12/03/15, 20:24
Ok. Tenkte den var verdt å nevne iallefall :)

SagaPer
12/03/15, 21:13
Ok. Tenkte den var verdt å nevne iallefall :)

Takk for engasjement. Det er alltid bra å lufte flere muligheter. Jeg oppdaterer denne tråden så snart jeg vet noe mer om DAB+U og kompatibilitet med min bil.

SagaPer
13/03/15, 14:23
DAB-settet med modul, antennesplitter, brakett og skruer koster veiledende ca kr 1.700 + mva. Splitter for fiber mellom SUB og DAB må bestilles separat (31254947 ledningsmatta) og koster kr 977 + mva. Da mangler du kabel med plugg for strøm til boksen. Den kabelen må du skaffe deg fra en vraket bil med DAB-prep og lage til en kopling mot strøm på SUB (med ekstra 5 amp sikring). Det min plan. Og da vet jeg jo ikke om jeg får installert software og om antenne-kabelen som ligger i golvet mitt inneholder DAB-signal. Følg med, følg med.

Da er jeg et steg videre i jakten på DAB-radio i bilen. I dag mottok jeg fiber-splitt og litt kabler fra en vraket XC70 2013 inkl strømkabel til DAB-modul.

Original fibersplitt fra Volvo for kopling mellom SUB og DAB-modul. Ende med merkelapp skal mot DAB.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/576.jpg

Hjemmelaget strømkabel for montering mellom strøm til SUB og DAB-modul. Sikring 7,5 amp (fikk ikke tak i 5 amp).
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/577.jpg

Montert strømkabel mellom SUB og DAB-modul. Fiber-splitt er også montert. Radio fungerer. Da er det gjennomgang i fiber.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/578.jpg

Nærbilde av DAB-brakett med DAB-modul med alle kabler montert bortsett fra en antennekabel som ikke finnes.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/579.jpg

Nest steg er forsøk på nedlasting og installasjon av programvare hos Volvo-forhandler. Det skjer neste uke.

SagaPer
13/03/15, 15:56
Har også en DAB-modul til salgs for den som ønsker å teste i bil med DAB-forberedelse: http://forum.vccn.no/showthread.php?69016-SELGES-DAB-modul-med-brakett-og-antennesplitt-for-V70-XC70-med-DAB-forberedelse-varenr-30644931

ragge1
17/03/15, 23:01
Nest steg er forsøk på nedlasting og installasjon av programvare hos Volvo-forhandler. Det skjer neste uke.
hur gikk det , har du fått programert DAB

SagaPer
18/03/15, 10:30
hur gikk det , har du fått programert DAB

Vurderer tur til forhandler på fredag.

lassegm
19/03/15, 07:26
Hei. Jeg ser det er forfedelig mye styr for å få til dette.

Mitt spm er; Får man den klassiske DAB menyen på radio skjermen/nav skjermen? På radio skjermen vil det jo aldri gå vil jeg tro...

Morgis
19/03/15, 08:10
Software legger inn DAB på displayet slik det skal være når det er fabrikkmontert

lassegm
19/03/15, 08:19
Men på hvilken skjerm? Vil ikke tro at den originale radio skjermen på en 08/09/10 kan gjøre så mye, selv med sw update? Er samme type skjerm som på en Nokia 3210 er det ikke?

lassegm
19/03/15, 08:19
For all del, viss det funker drar jeg og får tak i kitet idag. Skal kjøre langt i løpet av helga...

SagaPer
19/03/15, 08:23
Hei. Jeg ser det er forfedelig mye styr for å få til dette.

Mitt spm er; Får man den klassiske DAB menyen på radio skjermen/nav skjermen? På radio skjermen vil det jo aldri gå vil jeg tro...

På fredag får vi alle svar på dette spørsmålet. Jeg drar til Volvo-forhandler på morgenkvisten. Poster oppdateringer så snart jeg vet noe om resultatet.

lassegm
19/03/15, 08:25
Flott Per! Var hos volvo før jul og spurte om akkurat det i forhold dab å radio skjermen. Var ikke mye positivt fra de den gang... Men spurte ikke ang nav skjermen(noe jeg ikke innehar uansett) ...

Morgis
19/03/15, 08:28
Det kan vise tekst ;)
4900

lassegm
19/03/15, 08:33
Jo, men ble fortalt at man ikke kan fixe slik at man får dab "listen" og heller ikke navnet på sangen som spilles.. For min del er det litt av poenget(lyden er god nok på FM som regel). Og idag bruker jeg appen Shazam til å finne ut hva en evt ny sang heter osv.

lassegm
19/03/15, 08:34
Ser det er varmt hos deg? :)

skripis
19/03/15, 15:54
Skjermen funker fint med DAB. Alle modeller tom. 2012 har samme skjerm, med eller uten DAB.

skripis
19/03/15, 15:55
...og, er spent på dommen i morgen! ;)

SagaPer
20/03/15, 13:16
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/985.jpg

Dagens besøk hos Frydenbø Bilsenter Sandane inneholdt følgende punkt for installasjon av DAB-radio:

1. Koplet bilen til Volvos datasystem. Leste ut bilen som det heter. Ingen feilmeldinger.

2. DAB-modulen vises i MOST-nettet som en grå boks (ikke aktiv).

3. Laster ned applikasjon og installerer. Vellykket.

4. Tester radio. Velger MODE. DAB1 og DAB2 vises som aktive et øyeblikk og blir så deaktivert (grået ut).

5. Laster ned og installerer Infotainment Theft Protection (ITP). Velger AV i denne applikasjonen. Godkjent.

6. Tester radio på nytt. Velger MODE. DAB1 og DAB2 vises som aktive og forblir aktive.

7. Ved søk på DAB-kanaler viser display Ikke noe mottak. Så da er det nok problem med antenne.

Innmat i haifinne på taket finnes i 3 versjoner, en med GSM, en med GSM/GPS og en med GSM/GPS/DAB. Min bil har nok ikke DAB-støtte i haifinne og heller ikke kontakt med antenneforsterker fra DAB-antenne i høyre bakrute.

Jeg skal teste ut løse antenner for å se om det blir liv i DAB-mottaket. Dette blir neste kapitel i denne historien.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/986.jpg

sekse
20/03/15, 13:34
Kult! Gratulerer! :)

Anders Dybvadsskog
20/03/15, 17:01
Dette liker vi:)

SagaPer
20/03/15, 19:17
Kjenner du til hvordan antenner til FM og DAB er koplet i bilen med forsterkere og plassering i karosseriet så setter jeg pris på info.

flobben
20/03/15, 20:07
Sjekket du begge dab båndene Per? Jeg ser at i min 2012 med dab+ så er det mye flere kanaler på,det ene båndet en det andre. Mener å huske at på pappas xc60 så stiller du dette langt inni menyen til Radio.

SagaPer
20/03/15, 20:38
Sjekket du begge dab båndene Per? Jeg ser at i min 2012 med dab+ så er det mye flere kanaler på,det ene båndet en det andre. Mener å huske at på pappas xc60 så stiller du dette langt inni menyen til Radio.

Ja, jeg var inne i menyen og krysset av begge aktuelle bånd før søk etter kanaler. Jeg regner med at problemet er manglende signal på antenner. Som tidligere nevnt så er en antennekabel koblet til ved brakett. Denne lå klar ved brakett men jeg vet jo ikke om den er koplet til i andre enden (på tak eller på vindu). Venter på en overgang til en ekstra antenne som skal kobles til som antenne nr 2. Det er ikke phantomstrøm på antenneutgangene på DAB-modulen så jeg må nok ha gode antenner med forsterker/strøm. Så får vi se.

SagaPer
23/03/15, 19:20
Som jeg skrev sist så var det tydeligvis ikke signal på antennekabel som lå i golvet ved DAB-brakett. I dag tok jeg antennen jeg har liggende til Dension DAB+U og koplet denne midlertidig sammen med en kabel med Fakra-kontakt og koplet antennen på den hvite pluggen på DAB-modulen. Da ble det liv i DAB på radioen gitt. Yeah! Har bare testet dette i garasjen men skal ut på kjøretur tirsdag.

Jeg regner med at jeg trenger to antenner og tenker å lime disse på siderutene bak øverst på vinduet mot C-stolpen (liggende). Da kan kabel legges under deksel på C-stolpen og ned til DAB-modul. Venter også på en ny versjon av antennen jeg har liggende. Den nye versjonen kommer som aktiv versjon med egen strømtilførsel (Volvo sin DAB-modul har ikke phantom-strøm).

Link antenne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17282&katid=1453&id=

Et spørsmål til dere som har fulgt tråden og lest skjema for antenne-tilkopling: Trenger jeg tilkopling av FM-antenne inn på tilførsel av antennesignal til DAB-modul eller trenger jeg bare to DAB-antenner? I mitt display vises DAB1 eller DAB2, navn på stasjon og PTY. Ingen info om artist eller meldodi som spilles. Er det slik på andre V70/XC70 2008-2011 med DAB-radio installert?

Det at lyden i bilen nå høres feitere ut enn noensinne er vel kanskje bare placebo? Eller så er DAB-lyden faktisk bedre enn FM-lyden?

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1134.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1135.jpg

NB: Midlertidig plassering av antenne inntil jeg får limt denne på sideruten.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1136.jpg

Har du litt peiling så kan du kanskje hjelpe meg å tolke dette skjemaet for antenner?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/138.jpg

Morgis
23/03/15, 20:21
fantastiskt. nå må vi finne ut hvor disse antennekablene har sine løse ender på bilene..
Når dem er frakoblet i rutene, så er sjansen for at dem er frakoblet i noen skjøter også tilstede.

ang lydkvalitet, så sies det vel egentlig at DAB ikke klarer å konkurrere mot FM når det kommer til lydkvalitet?

SagaPer
23/03/15, 21:07
fantastiskt. nå må vi finne ut hvor disse antennekablene har sine løse ender på bilene..
Når dem er frakoblet i rutene, så er sjansen for at dem er frakoblet i noen skjøter også tilstede.

ang lydkvalitet, så sies det vel egentlig at DAB ikke klarer å konkurrere mot FM når det kommer til lydkvalitet?

Takk. Ja det er fantastisk. Føles som et skikkelig gjennombrudd etter flere års "forskning" og leting i blinde. Nå trenger vi hjelp fra folk som har reparert slike biler, som har demontert interiør, eller som har tilgang på bilopphøggeri der det står tilsvarende biler som kan sjekkes ut vedr kabling og antenneforsterkere.

Det står en Volvo XC70 2013 hos Olas Bil på Karmøy som har original DAB. Kanskje det finnes et medlem i forumet som kan tenke seg å dra på ekspedisjon dit for å dokumentere kabling og antenneforsterkere? Jeg vil anta at det ligger diverse enheter i taket bak i bilen. Så taket må ned. I tillegg leter vi etter kabling og koplingspunkter fra golvet bak i bilen og fremover mot radio. Det er spesielt interessant med antennekabling og forterkere. Viktig med bilder.

Kom igjen folkens. Innspill tas imot med takk.


PS: Har også en DAB-modul til salgs for kr 500 for den som ønsker å teste i bil med DAB-forberedelse: http://forum.vccn.no/showthread.php?69016-SELGES-DAB-modul-med-brakett-og-antennesplitt-for-V70-XC70-med-DAB-forberedelse-varenr-30644931

konso
24/03/15, 17:23
Etter studering av el-skjemaet du la ut så er det kun 1 DAB-antenne og 1 FM-antenne, som er tilkoblet modulen til DAB.

SagaPer
24/03/15, 17:56
Etter studering av el-skjemaet du la ut så er det kun 1 DAB-antenne og 1 FM-antenne, som er tilkoblet modulen til DAB.

Takk for kommentar. Har du en formening om hva den FM-antennen har å gjøre på DAB-modulen? Er det tjenester i FM-nettet som leveres fra antenne-2? FM-signal vil jo forsvinne på et tidspunkt (tidligst 2017) og da har ikke antenne på denne inngangen noen funksjon. Kan det være at FM skal overta signal input om DAB-signalet faller ut?

konso
24/03/15, 18:13
Det er jo slike løsninger på ettermarkedsradioer som tar over på fm nettet om dab faller ut, men har ikke fått det til å fungere på min Pioneer radio, men at det kan være slikt er ikke en umulighet.

SagaPer
24/03/15, 18:17
Det er jo slike løsninger på ettermarkedsradioer som tar over på fm nettet om dab faller ut, men har ikke fått det til å fungere på min Pioneer radio, men at det kan være slikt er ikke en umulighet.

Leste meg litt opp på dette. På engelsk heter det DAB to FM Handover. Det betyr at der en DAB-kanal er svak eller faller ut så søker systemet etter tilsvarende FM-kanal og spiller av denne. Så da bryr jeg meg ikke med å finne ut av kopling av FM-antenne til boksen. Det er vel ikke alt for lenge til FM-nettet slukkes uansett.

konso
25/03/15, 20:32
Du kan jo prøve å ohme antennekabelen for å sjekke om den er tilkoblet antenna eller ikke.

SagaPer
25/03/15, 22:37
Har du VIDA og kan laste opp anvisning for demontering av panel i taket bakerst mot bakluke samt deksler på D-stolpene? Kommer jeg til området over siderutene bak ved å fjerne deksel i tak og på D-stolpene? Skal sjekke hva som ligger av antenne-kabel og forsterkere der.

konso
26/03/15, 06:45
Har ikke ennå, men det blir forhåpentligvis i påska.

Anders Dybvadsskog
26/03/15, 08:28
Om jeg kommer på det kan jeg sjekke på vida når jeg kommer fra jobb i kveld?

SagaPer
26/03/15, 13:37
Om jeg kommer på det kan jeg sjekke på vida når jeg kommer fra jobb i kveld?

Takk. Skriv en huskelapp og klistre den i panna. Hører fra deg.

Anders Dybvadsskog
26/03/15, 14:24
Hvis jeg er ferdig i rett tid rekker jeg det. Men verre om det blir seinkveld:p

SagaPer
26/03/15, 18:02
Er det noen som bor i nærheten av Erik's Bil-Demontering AS, Nesoddveien 135, 1455 Nordre Frogn, Telefon 64 93 91 12.

Hos Erik's Bil-Demontering AS står det en vraket V70 2011 der taket bak er skadet. Det vi er interessert i er bilder av innsiden av taket med tanke på kabling og plassering av utstyr. Gjerne bilder av sidevegger og golv med kabling om noe er synlig. Jeg skal muligens kjøpe en antenneforsterker der som kan tilhøre DAB-systemet (bak ved høyre siderute).

Link: http://www.finndel.no/bildeler.aspx?dk=0166&bk=902302 / http://www.finndel.no/bilinfo.aspx?bnr=804&f=056&bk=902302&dk=0166

Gi meg et vink om du har anledning til å ta en tur for å ta bilder en av de nærmeste dagene.

Anders Dybvadsskog
26/03/15, 19:32
Har du VIDA og kan laste opp anvisning for demontering av panel i taket bakerst mot bakluke samt deksler på D-stolpene? Kommer jeg til området over siderutene bak ved å fjerne deksel i tak og på D-stolpene? Skal sjekke hva som ligger av antenne-kabel og forsterkere der.

skal sjekke dette NÅ:)

Anders Dybvadsskog
26/03/15, 19:44
Tak:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1273.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/andre_zpsbwaez8qh.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1274.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/foslashrste_zps2kjog41w.jpg.html)

D stolpe:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1275.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/tredje_zps9y5lwiui.jpg.html)

annet du trenger mens jeg er inne?:)

SagaPer
26/03/15, 20:26
Tak:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1273.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/andre_zpsbwaez8qh.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1274.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/foslashrste_zps2kjog41w.jpg.html)

D stolpe:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1275.jpg (http://s26.photobucket.com/user/lucasgutn/media/tredje_zps9y5lwiui.jpg.html)

annet du trenger mens jeg er inne?:)

Takk. Jeg er mest spent på hva jeg ser av kabling og komponenter på venstre og høyre side ved bakvinduene. Det er vel kanskje ikke noe mer å vise fra VIDA?

SagaPer
26/03/15, 20:57
TIL STYRET I VCCN:

Overgang fra FM til DAB i 2017 eller 2019 er et stort teknologiskifte. Dette berører mange Volvo-eiere med mange ulike biler. Volvo bør, som en ledende leverandør av Premium-biler, levere tekniske løsninger som er helt oppdatert i nåtid.

Som dere sikkert har fått med dere så har jeg engasjert meg en god del i å finne ut om det er mulig å ettermontere DAB-radio i V70/XC70 fra 2008-modell. Jeg har hengt på Volvo i flere kanaler siden 2011 men møter stort sett på informasjonsfolk som svarer i generelle vendinger.

Tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabell

Er det mulig å tenke seg at klubben henvender seg til Volvo Car Norway og ber om mer detaljert informasjon om status med å utarbeide løsning for alle biler uten DAB-prep (fra 2008 >)? Det er mye famling i blinde og det første vi gjerne skulle hatt greie på er hva som mangler i bilene som ikke har DAB-prep fra fabrikk. DAB-radio i Norge er ferdig bygget ut og det er litt pussig at Volvo som et premium-merke ikke har en god løsning for DAB i biler med FM-radio.

Nå har jeg funnet en løsning for min bil men det er likevel ikke tilfredsstillende at Volvo Car Norway ikke har en løsning klar for biler uten DAB-prep pr mars 2015.

Anders Dybvadsskog
26/03/15, 21:02
Takk. Jeg er mest spent på hva jeg ser av kabling og komponenter på venstre og høyre side ved bakvinduene. Det er vel kanskje ikke noe mer å vise fra VIDA?

Fant ikke mer desverre.. Men kan inn igjen i morgen å se om jeg finner no eget over ledningene

ragge1
26/03/15, 21:26
angåande antenna førstaker kanske du kan blir kluk

http://www.volvopartswarehouse.com/p/Volvo__/Antenna/42886423/30775157.html

SagaPer
26/03/15, 21:54
Kjenner til disse skjemaene. Takk.

SagaPer
28/03/15, 17:04
Da har jeg montert antenne på høyre bakrute og lagt kabel for strømforsyning til DAB-modul bak til sikringsboks på venstre side. Jeg tenker at dette får bli finish i dette prosjektet. Tok noen bilder av toppen av siderutene på høyre og venstre side over taket. Det ligger temmelig mye kabel i taket. Av det jeg kan se så er høyre siderute (DAB-antenne) koplet til kabel som går mot venstre siderute. Der ligger det en forsterker med varenummer 30679717. Dette er en forsterker uten støtte for digital radio. Takk til min sønn Marcus som er på påskebesøk og med kirurgisk presisjon klippet, loddet og monterte kabler.

Plassering av antenne øverst på høyre bakrute bakerst mot D-stolpen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1334.jpg

Kabling i området ved SUB: 1. Antennekabel, 2. Skjøt SMB-plugg til kabel med Fakra mot DAB-modul, 3. Strøm til DAB-modul.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1335.jpg

Strøm til DAB-modul ble loddet på kabel på sikring D7 (Phone module PHM). Denne sikringen er 5 Amp. Jord til karosseri.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1336.jpg

Området over høyre bakrute med DAB-antenne. Denne er tilkoplet kabel som går over til venstre side.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1337.jpg

Området over venstre bakrute med FM-antenne. Forsterker har ikke støtte for digital radio.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1338.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1339.jpg

PS: Har også en DAB-modul til salgs for kr 500 for den som ønsker å teste i bil med DAB-forberedelse: http://forum.vccn.no/showthread.php?69016-SELGES-DAB-modul-med-brakett-og-antennesplitt-for-V70-XC70-med-DAB-forberedelse-varenr-30644931

ragge1
28/03/15, 18:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1134.jpg

[/IMG]

har du mista info om inne klima på display

SagaPer
28/03/15, 19:16
har du mista info om inne klima på display

Nei. Når tenningen står AV og man slår PÅ radio så vises kun radio-info i display. Slår man PÅ tenning så dukker telefon-status og temperatur-innstilling opp. :-)

SagaPer
07/04/15, 15:17
Da er ny (brukt) antenneforsterker handlet inn fra bilopphoggeri og skal monteres i bilen. Varenummer 31282428. Veiledende pris for denne er kr 2.115 inkl mva. Jeg betalte kr 625 + frakt for enheten.

Denne forsterkeren har støtte for digitalradio (DAB) og har inntak for DAB-antenne fra siderute (gul Fakra-plugg). Det ligger kabel fra høyre siderute med plugg klar i bilen på klips i taket (gul Fakra-plugg, ved forsterker). Det sitter hvite Fakra-plugger inn/ut på antenneforsterker i bilen og min antakelse er at dette er antennesignal fra tak til forsterker og kabel ut med DAB-signal til brakett i gulvet. Det er ikke signal på denne kabelen i dag (med original forsterker). Det skyldes at original forsterker i taket ikke har støtte for digitalradio (DAB). Da haifinne sannsynligvis mangler støtte for DAB så er det nok bare høyre siderute bak som mater forsterker (ny forsterker med støtte for DAB). Haifinne har en antennekabel tilkoplet og denne er lilla (Fakra-plugg).

Jeg kommer med oppdatering når ny forsterker er montert og signal på kabel i gulvet er testet mot DAB-modul.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/307.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/308.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/309.jpg

SagaPer
07/04/15, 18:28
BINGO. Så fikk jeg DAB-signal i bilen med original antenne i høyre siderute bak. Det ligger kabel fra høyre siderute bak med plugg klar i bilen på klips i taket (gul Fakra-plugg, ved forsterker). Så da var det bare å kople til gul Fakra-plugg på innkjøpt forsterker med DAB-støtte og kople til original kabel ved brakett i gulvet (hvit Fakra-plugg).

Siden forsterker har antennekabel inn/ut med hvit Fakra-plugg så vil jeg tro at den ene kabelen går til brakett i gulvet mens den andre skal hente signal fra haifinne i taket. Jeg skal sjekke om kabel med plugg ligger frem til haifinne senere.

I tillegg til dette skal DAB-modul ha FM-signal for "DAB to FM handover". Denne kabelen ligger ikke klar ved brakett og skal vel komme fra et koplingspunkt på FM-signal eller fra radiomodul foran i bilen. Tiden vil vise om det finnes en løsning.

Haifinne har 1 stk antennekabel tilkoplet og denne er lilla (Fakra-plugg). Dette er tilkopling for navigasjon (GPS). Mobilantenne er ikke integrert i haifinnen da bilen ikke har original GSM-telefon (mobil kun via Bluetooth). Det ligger ikke kabel for DAB frem til haifinne. Varenummer på haifinne er 31210327 (kun GSM). Innmat i haifinne finnes i 5 versjoner.

Test: Har kjørt en testtur mellom Volda og Ørsta kommuner via diverse "bakveier" samt på E39 som går gjennom området. Alle kanaler spiller som de skal uten noen form for forstyrrelser eller utfall. Så hittil har dette antenneprosjektet vært vellykket. Onsdag skal jeg kjøre fra Volda til Sandane i Sogn og Fjordane og turen går da med ferge til Folkestad og via Bjørkedalen ned til Lote ved Nordfjordeid. Ferge over til Anda og deretter E39 til Sandane. Skal rapportere fra denne turen også.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/317.jpg

SagaPer
07/04/15, 20:23
Litt oppsummering etter over 3 år med forskning i DAB-ettermontering. Du trenger følgende i en bil med original SUB:

1. DAB-kit (modul med DAB+), varenummer 31346142, kr 3.615,- inkl montering og programvare
2. Fibersplitt DAB-SUB, varenummer 31254947 (varenavn: ledningsmatta), kr 1.220,-
3. Strømkabel med plugg til DAB-modul, total lengde 1 meter, kjøpes hos bilopphoggeri da Volvo ikke selger denne
4. Antenneforsterker, varenummer 31282428, kr 2.112 ny, ca kr 650 brukt.
5. Programvare, varenummer 31408649, inkludert i punkt 1

Alle priser er veiledende og inkl 25% mva.

Det eneste som mangler så langt i dette prosjektet er FM-inn på DAB-modul. Dette skal være FM-signal som støtter funksjonen "DAB to FM handover".

Det burde vært enkelt for Volvo å sette sammen et ettermonteringskit med de nødvendige komponentene (for bil med original SUB).

For bil uten original SUB er prosjektet noe mer komplisert. Man mangler da fiber-sløyfe ved DAB-brakett ved baksetet. Er man riktig nevenyttig så kan man sikkert lage til en sløyfe som skal koples til forsterker under passasjersetet foran og legges bak til DAB-modul. Jeg har noe fiberkabel med originale plugger liggende om noen er interessert.

Holern
08/04/15, 10:05
Grovt oppsummert vil det si at det vil komme på over 7000.- for å ettermontere DAB i biler MED org. SUB...og noe mere om du ikke har denne originalmontert?
I tillegg kommer arbeidspenger, om du ikke er nevenyttig og greier dette selv.
Det vil da si at en slik operasjon kommer seg på 10000-ish.

Personlig vet jeg ikke om det er verdt så mye for å få DAB i bilen, all den tid jeg har alle interessante kanaler tilgjengelig på telefonen, pluss uendelig med musikk via Spotify...

Hvis ikke Volvo greier å redusere prisene kraftig på delene, tror jeg ikke det vil være mange som går for en slik løsning, men du skal virkelig ha kudos for å ha gjort dette prosjektet. All ære til deg og din stå-på-vilje :)

SagaPer
08/04/15, 16:15
Test 1 den 7.4.2015: Har nå kjørt en testtur mellom Volda og Ørsta kommuner via diverse "bakveier" samt på E39 som går gjennom området. Alle kanaler spiller som de skal uten noen form for forstyrrelser eller utfall. Så hittil har dette antenneprosjektet vært vellykket.

Test 2 den 8.4.2015: Onsdag kjørte jeg fra Volda til Sandane i Sogn og Fjordane og turen gikk med ferge til Folkestad og via Bjørkedalen ned til Lote ved Nordfjordeid. Ferge over til Anda og deretter E39 til Sandane. Retur gikk til Nordfjordeid og deretter E39 mot Stryn og så Kvivsvegen via Hornindal til Volda (her mangler alle tunnelene DAB-støtte bortsett fra de to siste tunnelene ved Volda).

Opplevde ingen utfall annet enn i noen få tunneler som ikke har DAB-støtte ennå. Ellers helt utmerket mottak mellom fjell og daler (MYE fjell og daler). Så jeg må si at jeg er imponert over stabilt mottak i bilen og selvfølgelig super lydkvalitet. Testet en del låter underveis i NRK Nitimen og skiftet frem og tilbake mellom FM og DAB. STOR forskjell i lydkvalitet og dynamikk i lyden. Fetere lyd med DAB.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/334.jpg

SagaPer
08/04/15, 18:42
Under besøk hos Frydenbø Bilsenter på Sandane i dag så sjekket jeg DAB-modul under baksetet på en V70 2015 modell med DAB-radio. På DAB-modulen sitter det kabel for strøm, kabel for fiber og 1 stk antennekabel (hvit Fakra-plugg). Kabel nr 2 med grå Fakra-plugg er altså ikke tilstede på en 2015-modell. Den finnes heller ikke på min bil.

Det som er dokumentert i denne tråden er at det ligger DAB-antenne i høyre siderute bak og at denne gir glimrende signal til radio. Ref mine to testturer 7.4 og 8.4.2015. Det kan selvsagt være at en antenne nr 2 skal sikre signal under krevende forhold. Dette blir bare spekulasjoner.

Det jeg ikke skjønner er altså hva haifinne med DAB-option skal tilføre av signal eller hva slags funksjon denne antenne-versjonen har i bilen. Innmaten i haifinne som inneholder DAB er er kombinasjon av GPS/GSM/DAB og har varenummer 30775157. De andre versjonene er GSM, GSM/GPS og GPS for chassisnummer opp til og med 146982 og GPS for chassisnummer fra 146983.

Er det noen der ute som vet noe mer om DAB-antenne(r) i V70/XC70 2008-2010?

SagaPer
11/04/15, 16:35
Litt oppsummering etter over 3 år med forskning i DAB-ettermontering. Du trenger følgende i en bil med original SUB:

1. DAB-kit (modul med DAB+), varenummer 31346142, kr 3.615,- inkl montering og programvare
2. Fibersplitt DAB-SUB, varenummer 31254947 (varenavn: ledningsmatta), kr 1.220,-
3. Strømkabel med plugg til DAB-modul, total lengde 1 meter, kjøpes hos bilopphoggeri da Volvo ikke selger denne
4. Antenneforsterker, varenummer 31282428, kr 2.112 ny, ca kr 650 brukt.
5. Programvare, varenummer 31408649, inkludert i punkt 1

Alle priser er veiledende og inkl 25% mva.

Det eneste som mangler så langt i dette prosjektet er FM-inn på DAB-modul. Dette skal være FM-signal som støtter funksjonen "DAB to FM handover".

Det burde vært enkelt for Volvo å sette sammen et ettermonteringskit med de nødvendige komponentene (for bil med original SUB).

For bil uten original SUB er prosjektet noe mer komplisert. Man mangler da fiber-sløyfe ved DAB-brakett ved baksetet. Er man riktig nevenyttig så kan man sikkert lage til en sløyfe som skal koples til forsterker under passasjersetet foran og legges bak til DAB-modul. Jeg har noe fiberkabel med originale plugger liggende om noen er interessert.

I dag har jeg demontert SUB, fjernet brakett med DAB-modul, tatt ut baksete (sittepute) og sjekket om det finnes flere kabler eller kontakter som kan knyttes til DAB-modulen under isolasjonsmatter i gulvet. Fant ingenting. Enten så skal det ikke ligge en antenne-kabel nr 2 frem til DAB-modul eller så finnes ikke denne i kablingen i bilen.

Min teori er at eventuell antenne-kabel nr 2 med FM-signal skal sørge for "DAB to FM handover" i DAB-modulen. Dette er en funksjon som skal kople inn tilsvarende FM-kanal der DAB-signalet blir svakt eller forsvinner. Jeg testet om dette fungerte i en tunnel nær Volda der det kun er FM-signal. Radioen koplet ikke over til FM i tunnelen (da DAB-signalet forsvant). Så denne problemstillingen står fortsatt ubesvart.

Er det noen her på forumet med en 2008, 2009 eller 2010 V70 eller XC70 med DAB-installasjon som kan sjekke om det er koplet to antenne-kabler til DAB-modulen? Som nevnt i tidligere post i tråden så har en 2015-modell V70 kun en antennekabel koplet til DAB-modulen (hvit Fakra-plugg). Antenne nr 2 skal ha eventuelt ha tilkopling med grå Fakra-plugg.

Dersom du sjekker en V70/XC70 med DAB-radio (2008, 2009 eller 2010) så gi meg info om hvilke alternativ som finnes i meny for DAB under DAB-innstillinger. Finner du DAB-til-DAB-kobling og FM trafikk? Er dette eneste valg eller finner du valg for DAB-til-FM-kobling eller lignende?

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/491.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/492.jpg

SagaPer
12/04/15, 11:23
Etter å ha finlest koplingsskjema for bilen på nytt har jeg kommet frem til at antenne-inngang nr 2 med grå Fakra-plugg på DAB-modul skal være antenne-signal fra DAB-antenne i haifinne på taket. Denne finnes ikke i min bil og derfor ligger det ingen antenne-kabel nr 2 ved DAB-modul. Så da er dette spørsmålet besvart.

Eventuell DAB-til-FM-kobling (som ikke finnes i menyene) er da muligens en funksjon som kom i senere modeller (nye XC90 har denne funksjonen).

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/556.jpg

Så da er planen å installere antenne nr 2 på venstre siderute bak ved D-stolpen (som på bildet under, fra høyre siderute). Antennen jeg har montert på høyre siderute bak er nå kun i bruk for test av DAB+U i bilen. DAB+U har integrert fantom-mating (strøm) til antenne.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1334.jpg

Antenne nr 2 på venstre siderute skal være en ny versjon av antennen CONNECTS2 DAB-antenne (http://autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/CONNECTS2-DAB-antenne-SMB-For-montering-p%C3%A5-glassrute-AktivCT27UV70-p0000015142) med strømtilførsel. Dette passer bra da sikringsboksene bak sitter ved D-stolpen under sideruten. Med dette på plass har bilen 2 antenner for DAB. En antenne på hver side av bilen.

Stig-Arne
12/04/15, 14:47
DAB-FM har ingen av mine biler, og de er 2013 modeller.
Håper det evt. kommer i en programvare oppdatering med tiden, men igjen, er jo bare 2 år igjen, så er det null vits med den funksjonen.

Kan for øvrig legge til at V70 og XC70 har suveren DAB dekning iforhold til mange andre biler, deriblandt V40, der er den egentlig katastrofal :(

SagaPer
12/04/15, 14:54
DAB-FM har ingen av mine biler, og de er 2013 modeller.
Håper det evt. kommer i en programvare oppdatering med tiden, men igjen, er jo bare 2 år igjen, så er det null vits med den funksjonen.

Kan for øvrig legge til at V70 og XC70 har suveren DAB dekning iforhold til mange andre biler, deriblandt V40, der er den egentlig katastrofal :(

Takk for info. Greit å få bekreftet at "DAB-til-FM-kobling" ikke eksisterer i disse modellene. Eneste nyttige side ved denne funksjonen ville være ved passering i tunneler der DAB ikke er bygget ferdig. Det står visstnok igjen ca 260 tunneler i Norge uten DAB-dekning. Disse skal være ferdig bygget ut med DAB innen utgangen av 2016.

SagaPer
12/04/15, 15:02
fantastiskt. nå må vi finne ut hvor disse antennekablene har sine løse ender på bilene..
Når dem er frakoblet i rutene, så er sjansen for at dem er frakoblet i noen skjøter også tilstede.

ang lydkvalitet, så sies det vel egentlig at DAB ikke klarer å konkurrere mot FM når det kommer til lydkvalitet?

Hei Morgis, jeg regner med at du har fulgt tråden og fått svar på spørsmål om antenne-kabler?

Antenne-kabel 1 som ligger ved DAB-braketten er koplet på antenneforsterker i tak over venstre bakrute. Forsterker må byttes til versjon med DAB-støtte og kabel med gul Fakra-plugg må plugges i denne forsterkeren. DAB-antenne i høyre siderute bak er da klar til bruk.

Antenne-kabel 2 finnes ikke dersom bilen ikke har haifinne med DAB-støtte. Mitt forslag er da å montere en ekstra antenne øverst på venstre siderute bak. Strøm til denne antennen tas fra sikringsboks rett under ruten. Antenne-kabel legges frem til DAB-modul og koples til grå Fakra-plugg. Jeg har beskrevet dette med ekstra antenne tidligere i tråden. Etter dette vil bilen ha to antenner.

Når det gjelder lydkvalitet så må jeg si at DAB går langt over FM i min bil (Premium Sound System). Fetere lyd, mer dynamikk, klarere lydbilde. Det virker som om NRK-kanalene sender i bedre kvalitet enn de kommersielle kanalene som P4, Radio Norge etc.

SagaPer
12/04/15, 15:20
PS: Minner om at jeg også har en DAB-modul med brakett og antennesplitter til salgs for kr 500 for den som ønsker å teste DAB i bil med DAB-forberedelse: http://forum.vccn.no/showthread.php?69016-SELGES-DAB-modul-med-brakett-og-antennesplitt-for-V70-XC70-med-DAB-forberedelse-varenr-30644931

-Tommy
12/04/15, 18:37
Dab til FM har ikke 2015 modellene heller, hvertfall ingen av de bilene jeg har kjørt Så langt i år. Noe som begynner å bli endel

HansM
12/04/15, 19:16
Imponerende innsats du lagt ned i dette arbeidet. Rart at fibersløyfer skal stoppe å installere dette i bil bare fordi dem ikke lagt i fra fabrikk.
Burde jo ikke være så vanskelig for Volvo å komme fram til dette og tilby en løsning, spørsmålet er vel heller hvor mye arbeid blir lagt ned for å tilby en løsning.

Men DAB til FM-funksjonen savnes i enkelte plasser der dem ikke har klart å få til DAB ennå, men dette blir jo mindre og mindre.
Ikke opplevd denne funksjonen i 2012 elller 2015-modellene.

SagaPer
12/04/15, 19:41
Imponerende innsats du lagt ned i dette arbeidet. Rart at fibersløyfer skal stoppe å installere dette i bil bare fordi dem ikke lagt i fra fabrikk.
Burde jo ikke være så vanskelig for Volvo å komme fram til dette og tilby en løsning, spørsmålet er vel heller hvor mye arbeid blir lagt ned for å tilby en løsning.

Men DAB til FM-funksjonen savnes i enkelte plasser der dem ikke har klart å få til DAB ennå, men dette blir jo mindre og mindre.
Ikke opplevd denne funksjonen i 2012 elller 2015-modellene.

Takk takk. Det har vært en spennende og utfordrende reise i bilens indre. DAB-til-FM-kobling er nok ikke det største problemet. Det er verre med alle biler med original navigasjon der TCM (trafikkmeldinger via FM) ikke vil fungere etter at FM-nettet slukkes. Spørs om det kommer løsninger fra Volvo på dette systemet.

Har for øvrig en kveil med original Volvo-fiber med noen plugger på for den som vil ordne seg sløyfe fra forsterker under passasjersetet foran og bak til DAB-brakett. Send evt PM.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/603.jpg

Klikk her for større bilde av fiberkabel (http://www.buz.no/volvo/volvo_xc70_2009_uten_dab_prep_per_lund_2015_041b.j pg).

HansM
12/04/15, 21:22
Ja, du har et poeng der.
Blir vel nok et adapter hvis dem slukkes for slike meldinger. P4 sier sender TPEG(tmc over DAB) i Norge. DAB til FM-adapter som støtter TPEG og RDS-TMC og linke inn på FM-antennen i bilen.

Har TMC egen FM-antenne i disse billene eller går den på felles FM-antenne?

SagaPer
15/04/15, 15:31
Man kan trygt si at man blir litt bortskjemt med over 20 DAB-kanaler i bilen. Programmer og musikk for enhver smak. :-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/713.jpg

SagaPer
15/04/15, 16:18
Ja, du har et poeng der.
Blir vel nok et adapter hvis dem slukkes for slike meldinger. P4 sier sender TPEG(tmc over DAB) i Norge. DAB til FM-adapter som støtter TPEG og RDS-TMC og linke inn på FM-antennen i bilen.

Har TMC egen FM-antenne i disse billene eller går den på felles FM-antenne?

Jeg finner ikke TMC-modul inntegnet i kablingsskjema for MY2008/2009. Fra delekatalog så ser det ut til at modulen får signal fra FM-antenne i bilen. På denne siden ser jeg at TMC-modulen likner samme modul i senere årsmodeller:

Link: http://www.volvopartswarehouse.com/a/Volvo_2009_V705DRS-WO-SR/_51513_5697752/Aerial-system-traffic-message-channel-module-TMC/GR-344876.html.

I kablingsskjema for MY2011 ser man at modulen er plassert under dashbord på venstre side ved A-stolpe.

Skal man oppgradere til TMC via DAB (TPEG) så vil jeg tro at man trenger ny modul samt tilgang på signal fra DAB-antenne.

SagaPer
16/04/15, 07:23
Den 16. april 2015 kunngjorde norske myndigheter at FM-nettet i Norge slukkes fra 2017. Slukkingen starter i januar 2017 og i løpet av året vil alle regioner være slukket. Enkelte lokalradioer vil fortsatt sende i FM-nettet i avgrensede områder.

Våre gode svenske naboer som stort sett ikke har DAB-radio i bilen og som heller ikke kjøper DAB-radio eller DAB-prep på nye biler kan risikere å oppleve sin Norges-ferie i 2017 uten å kunne høre på norsk radio.

Les mer om FM-slukkingen i 2017 her: http://radio.no/2015/04/fm-slukker-region-for-region.

skripis
16/04/15, 20:45
Den 16. april 2015 kunngjorde norske myndigheter at FM-nettet i Norge slukkes fra 2017. Slukkingen starter i januar 2017 og i løpet av året vil alle regioner være slukket. Enkelte lokalradioer vil fortsatt sende i FM-nettet i avgrensede områder.

Våre gode svenske naboer som stort sett ikke har DAB-radio i bilen og som heller ikke kjøper DAB-radio eller DAB-prep på nye biler kan risikere å oppleve sin Norges-ferie i 2017 uten å kunne høre på norsk radio.

Les mer om FM-slukkingen i 2017 her: http://radio.no/2015/04/fm-slukker-region-for-region.

:(

Sender deg PM om fiberkabel...

SagaPer
17/04/15, 18:56
Jeg har 2 lengder med original antennekabel til salgs etter DAB-prosjektet. Lengde 1 er ca 3,2 meter lang med hvit Fakra-plugg. Lengde 2 er ca 2 meter og mangler plugg. Fakra-plugger kjøper du på eBay fra Kina. Koster noen dollar pr stk. Husk at fargen på pluggen indikerer forskjellige formål og at pluggen har ulike spor på innsiden alt etter farge. På DAB-modulen skal det sitte en hvit Fakra-plugg og en grå Fakra-plugg. Den hvite pluggen er antenne fra siderute bak via antenne-forsterker og den grå pluggen er kable fra haifinne. Bil uten DAB-prep har ikke kabel fra haifinne og det er derfor aktuelt å sette på en glassantenne på venstre siderute bak. For å sette på plugg i andre enden av kablene trenger du krympetang.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/800.jpg

Jeg skal ha kr 100 for kablene + brevporto kr 35.

SagaPer
20/04/15, 10:21
Hmm.. Fikk du noe skriftlig tilbud på dette? Jeg ringte Bilia på Økern og de skulle ha 3650,- inkl. moms for å montere i min 11-mod med prepkabler.

De skulle riktignok ha over 5000,- tidligere, men prisen jeg fikk er fortsatt over 40% høyere enn din.

Eller er det noe forskjell på monteringspakka på 11-, og 12-modell?

EDIT 25.04.2015:
Gjeldende kampanje hos Volvo på ettermontering av DAB+ i bil med DAB-prep er kr 2.499 inkl arbeid, programvare og mva.

Det er ikke satt utløpsdato for kampanjen.

SagaPer
25/04/15, 10:05
I forbindelse med tilkopling av strøm til DAB-modul så trengte jeg originale kabelsko til sikringsboks som sitter bak til venstre ved D-stolpe (blå sikringsboks). Der mangler det kabelsko i posisjon for sikring for DAB-modul i sikringsboksen. Jeg tenkte da at det kunne være greit å kjøpe en sikringsboks fra en vraket bil. Sendte forespørsel til noen høggere og fikk svar fra tre firma. To av dem skulle ha kr 600,- og den siste skulle ha kr 800.-

Så sjekket jeg hva original sikringsboks koster hos Volvo. Den koster kr 86,- (åttiseks kroner). Kabelsko koster kr 19,- pr stk. Jeg kjøpte en pakke med 10 stk kabelsko. Er det noen av dere som trenger slike kabelsko til et prosjekt så bare ta kontakt så kan du få kjøpe en eller flere fra meg (priser eks mva og frakt).

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1336.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1286.jpg

SagaPer
25/04/15, 17:08
Etter prosjektet med ettermontering av DAB-radio så ligger det igjen en del plugger og kabler som selges til interesserte. Send PM og vis til bokstav på bildet og navn på objekt og antall du ønsker. Jeg sender i brev med porto kr 35 i tillegg til pris for delene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1290.jpg

A: Avisoleringsverktøy for coaxialkabel og antennekabel kr 75 (1 stk)

B: SMB hun-hun skjøt kr 35 (2 stk)

C: SMB han-han skjøtestykke kr 150 (1 stk)

D: SMB han med hylse og senterpinne for montering på antennekabel RG174 kr 35 (10 stk)

E-K: Fakra-plugger med hylse og senterpinne for montering på antennekabel RG174 kr 35 (13 stk)

L: Skjøtekabel Fakra hun til SMA han kr 75 (1 stk)

M: Skjøtekabel Fakra hun til SMB han kr 75 (3 stk)

N: Skjøtekabel Fakra hun til SMB hun kr 75 (1 stk)

skripis
25/04/15, 17:34
Jeg jobber nå med å få montert DAB og SUB i min 2011 V70 uten DAB-prep, uten sub og med high-performance stereo.

Jeg har kjøpt noen deler fra Sagaper og jobber for å dokumentere en god løsning. Så langt har jeg kun lett "nede" i bilen, og konstatert at min bil har ingen kabler dratt frem til braketten hvor DAB-modulen skal monteres. Optisk signal må hentes fra forsterker under passasjersetet. Etter å ha kikket på delene jeg kjøpte av Sagaper, og "brukt hue" litt, har jeg kjøpt dette settet: http://www.ebay.com/itm/DENSION-FOA1PO1-PORSCHE-CAYENNE-OPTICAL-EXTENSION-KIT-/251894177630?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3aa6101f5e

Dette settet gjør at jeg kan koble meg inn på sløyfen under passasjersetet, og forlenge frem til under baksetet uten å modifisere original kabling.

Neste steg i prosjektet blir å ta ned deksler i taket slik at jeg ser hva jeg trenger av antennedeler.

SagaPer
25/04/15, 18:12
Jeg jobber nå med å få montert DAB og SUB i min 2011 V70 uten DAB-prep, uten sub og med high-performance stereo.

Jeg har kjøpt noen deler fra Sagaper og jobber for å dokumentere en god løsning. Så langt har jeg kun lett "nede" i bilen, og konstatert at min bil har ingen kabler dratt frem til braketten hvor DAB-modulen skal monteres. Optisk signal må hentes fra forsterker under passasjersetet. Etter å ha kikket på delene jeg kjøpte av Sagaper, og "brukt hue" litt, har jeg kjøpt dette settet: http://www.ebay.com/itm/DENSION-FOA1PO1-PORSCHE-CAYENNE-OPTICAL-EXTENSION-KIT-/251894177630?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3aa6101f5e

Dette settet gjør at jeg kan koble meg inn på sløyfen under passasjersetet, og forlenge frem til under baksetet uten å modifisere original kabling.

Neste steg i prosjektet blir å ta ned deksler i taket slik at jeg ser hva jeg trenger av antennedeler.

Det blir spennende dette her. Du får opprette en ny tråd og fortelle historien fra A til Å. Her er noen av mine antakelser:

1. I bil med original SUB så ligger DAB-antenne ned til DAB-brakett. I bil uten original SUB så er denne kabelen ikke lagt ned til brakett.

2. Dersom du har DAB-antenne støpt inn i høyre siderute så skal du ha en kabel som går fra høyre siderute til venstre siderute. Denne kabelen skal koples inn på ny antenneforsterker (se tidligere post i denne tråden).

3. Jeg vil anta at det skal strekkes 1 stk DAB-antennekabel frem til IAM (Integrated Audio Module, radio i midtkonsoll) og 1 stk DAB-antennekabel fra forsterker i taket til DAB-modul.

4. DAB-antenne nr 2, som egentlig ligger i haifinne), kan erstattes av en Connects2-antenne som du også finner beskrevet i denne tråden. Denne antennen kan monteres øverst og bakerst på venstre siderute og koples til antenneinntak nr 2 på DAB-modul.

5. Løsning for strøm til DAB-modul finner du tidligere i denne tråden.

skripis
25/04/15, 18:26
Kanskje dumt spørsmål men; slik jeg leser koblingsskjema så er det kun FM-signal som sendes frem til IAM. DAB-signal blir dekodet i DAB-modulen. (Hvorfor skal vi ha antennesignal til to enheter?)

SagaPer
25/04/15, 18:35
Kanskje dumt spørsmål men; slik jeg leser koblingsskjema så er det kun FM-signal som sendes frem til IAM. DAB-signal blir dekodet i DAB-modulen. (Hvorfor skal vi ha antennesignal til to enheter?)

Det er et resonnement ut fra det faktum at det går ut 2 stk antennekabler fra hvit dobbel Fakra-plugg på antenneforsterker i taket. Den ene går til DAB-modul og jeg antar at den andre går til IAM. Jeg har sett et bilde av en brukt IAM på nettet og denne har 1 stk dobbel inngang for hvit Fakra (DAB) og 1 stk grå Fakra. Sistnevnte kan være FM-inngang (det går 1 stk FM-kabel ut fra antenneforsterker i taket). På DAB-modul er inngang nr 2 med grå Fakra-plugg DAB-antenne nr 2 (fra haifinne, beskrevet i koplingsskjema).

Det er mulig at du må finlese koplingsskjema for bilen som du finner tidligere i denne tråden.

Sjekk bilder på denne linken http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Inredning/Radio-&-Stereo/Alla

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1291.jpg

skripis
25/04/15, 18:54
Skeptisk! :p

http://www.xoutpost.com/electronics/navigation-system/70665-fakra-colour-coding-list.html

skripis
25/04/15, 19:08
Er ute i bilen min nå. Haifinne er dummy. (jeg har ikke RTI) er den andre antennekabelen du snakker om til RTI kanskje? FM for trafikkmeldinger?

SagaPer
25/04/15, 19:11
Er ute i bilen min nå. Haifinne er dummy. (jeg har ikke RTI) er den andre antennekabelen du snakker om til RTI kanskje? FM for trafikkmeldinger?

I koplingsskjema går det frem at at DAB-antennekabel fra haifinne skal gå til DAB-modul. I min bil er det kun kabel for GPS som er tilkoplet haifinne. Haifinnen er altså ikke i versjon med DAB/GPS/GSM.

Kabel fra høyre siderute med DAB-antenne skal gå over til venstre siderute ved forsterker. Der skal det ligge en gul Fakra-plugg for tilkopling til antenneforsterker med DAB-støtte. Pluggen ligger med et klips på karosseriet.

skripis
25/04/15, 20:46
Da har vi forsket litt på min brors bil som har fabrikkmontert DAB. Jeg får ikke all info du legger ut her til å stemme med det vi ser, så jeg fortsetter å mase her. :o

Min brors bil har haifinne med 3 tilkoblinger, men kun en er i bruk. Denne ser ut til å gå til antenneforsterkeren.
Min bil har antenneforsterker med kun 2 koaksledninger inn- og ut, min brors bil har 2+2 koaks bakover og en enkel foran som da sannsynligvis er DAB fra haifinnen.

Du skriver DAB i høyre siderute. Mener du original eller den du ettermonterte?
Våre biler har like sideruter. 4 tråder i høyre siderute, denne er tydelig merket med AM/FM. Venstre siderute har 2 kretser med antenner - 4 tråder identisk til høyre, og en krets til vi ikke vet hva er. Begge kretser er koblet til antenneforsterker.

Min brors bil har begge antenneledninger ved DAB-modul koblet til. Vi fikk ikke tid idag til å spore disse. Jeg har dog en teori om at dette er DAB+FM, hvor FM brukes til trafikkmeldinger. Min bror har som nevnt hele 4+1 koaks på antenenforsterkeren, så det er litt å spore på. (Han har ikke RTI.)
Venstre siderute er like i våre biler.

SagaPer
25/04/15, 20:58
Før jeg kommenterer videre så hadde det vært fint om du la ut bilder fra din brors bil slik at vi ser hvordan en bil med original DAB-installasjon ser ut. Ta gjerne bilder som matcher mine bilder fra tråden slik at vi kan se forskjeller på en bil MED og UTEN original DAB-radio.

skripis
25/04/15, 21:03
For ordens skyld: jeg har delenummer 31282409 på antenneforsterker. Ser at denne er ulik fra din originale, sikkert fordi jeg ikke har RTI.

Det ble ikke tatt noen bilder, det begynte å bli mørkt+regne+middagen var klar. Har planer om å pille mer på DAB-bilen i morgen - hele baksetet + + + må ut skal vi bli klokere nå.

Min teori om virkemåte og kobling av antenner i x70 er følgende: DAB tas kun inn gjennom haifinne. AM/FM-antenne finnes i begge sideruter. Hva krets #2 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=2) i venstre siderute er til aner jeg ikke.

16/47 på koblingsskjema er haifinne.
16/16 på koblingsskjema er antenneforsterkeren.

Men basert på dette og koblingsskjema, ser det ut som at DAB-signal går uforsterket til DAB-modulen.

SagaPer
26/04/15, 10:31
Det kan også tenkes at det er ulike konfigurasjoner i bilen i forhold til ekstrautstyr. Min bil har Premium Sound System med original SUB-woofer, Rear Seat Entertainment (RSE) og navigasjon.

Jeg har ikke byttet rute på høyre side bak. Legger ved tre bilder som viser høyre siderute med antennetilkopling og venstre siderute med original antenneforsterker i taket (bilde tatt før jeg byttet forsterker). Den gule pluggen som skimtes i bakgrunnen er antennekabel fra høyre siderute. Det var da jeg koplet til denne på ny forsterker at jeg fikk signal i DAB (tilkoplet hvit Fakra på DAB-modul). Før dette hadde jeg bare testet DAB-modulen med en passiv Connects2 antenne. Planen er nå å kople til en ny versjon av Connects2-antennen med 12 volt mating i venstre siderute slik at bilen har DAB-antenne på begge sider.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1337.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1339.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/317.jpg

skripis
26/04/15, 10:40
Har du sjekket hvilke tilkoblinger som er i bruk på haifinnen?

SagaPer
26/04/15, 11:16
Har du sjekket hvilke tilkoblinger som er i bruk på haifinnen?

På min haifinne så er det kun GPS som er tilkoplet. Jeg har sjekket artikkelnummeret på innmaten (synlig i taket) og denne enheten har kun GPS. Noter nummeret på haifinnen og så søker du opp dette på nett. Jeg har tidligere i denne tråden beskrevet de ulike versjonene av innmaten i haifinnen.

Fra post 213 i tråden: Haifinne har 1 stk antennekabel tilkoplet og denne er lilla (Fakra-plugg). Dette er tilkopling for navigasjon (GPS). Mobilantenne er ikke integrert i haifinnen da bilen ikke har original GSM-telefon (mobil kun via Bluetooth). Det ligger ikke kabel for DAB frem til haifinne. Varenummer på haifinne er 31210327 (kun GSM). Innmat i haifinne finnes i 5 versjoner.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/556.jpg

SagaPer
26/04/15, 13:41
Samlet tråd for salg av komponenter etter DAB-prosjektet finner du her: http://forum.vccn.no/showthread.php?69565-Diverse-plugger-og-kabler-til-antenner-i-V70-XC70-selges-etter-DAB-prosjekt

SagaPer
28/04/15, 19:22
På en tur på landeveien i dag med NRK P2 på DAB-radioen, ble plutselig sendingen avbrutt av en trafikkmelding fra NRK. Trafikkmeldingen dukket opp merket som FM i displayet. Den talte meldingen fra NRK Trafikk varte noen sekunder og deretter gikk radioen tilbake til å spille av NRK P2 på DAB igjen. Så da fungerer altså innstillingen FM Trafikk som er en del av menyvalgene for DAB-radio. Dette var dagens trafikkmelding. :-)