PDA

Vis full versjon : Vann i oljen, b230fk



eab
21/04/12, 18:46
Hei

Hva annet enn defekt toppakning kan forårsake vann i olja?

Dette gjelder 740'n jeg nettopp solgte. Bilen har vært veldig lite brukt i vinter, kun til korte turer eller bare for å flytte den noen meter, sjeldent har den oppnådd arbeidstemp. Den har også gått med endel e85, uten at jeg vet om dette kan ha noe med saken å gjøre. Det lukter litt sprit av olja, men ikke overdrevent.

Han som kjøpte den har hatt den på pkk, der de "ikke så noe poeng i å fortsette kontrollen" fordi de visstnok fant olje i ekspansjonstanken..

Bilen starter lett, går som den skal, ryker ikke, holder rett temp. og har aldri brukt vann i mitt eie, det er heller ingen ting som tyder på vann i olja når man ser under påfyllingslokket eller på peilepinnen. Jeg har heller ikke byttet kjølevæska på den i løpet av de fire årene jeg hadde bilen, men la merke til at den var en anelse misfarget allerede i '08 da jeg kjøpte bilen..

Så hvis verkstedet virkelig har funnet olje i kjølevannet så lurer jeg på hvor i helsikke det skal komme fra? Oljekjøleren? Kondens? Eller er det virkelig toppakningen som er på tur?

NV39843
21/04/12, 18:59
Kondens eller gåen topp pakning tipper jeg på.

850GLTsilver
21/04/12, 19:07
Olje i kjølevannet uten forbruk utover det vanlige av hverken vann eller olje kan meget godt være fra oljekjøleren ja.
Jeg går ut fra at den er integrert i radiatoren.

Og fra samme sted kan vannet finne vei ned i oljesumpa også dessverre.