PDA

Vis full versjon : B20 med ujevn gange



Haakon
21/04/12, 18:30
Jeg har en b20 69', som har en ujevn gange på tomgang.
Når jeg starter opp motoren, går alt veldig fint, men når jeg har ligget i 80 km/t lenge, og skal stoppe i et kryss, varierer tomgangen fra 700-900 omdreininger.
Nesten så den stopper, og høres ikke bra ut. Hoster litt i eksosen. Og hvis jeg stopper motoren å lar den hvile i noen minutter, også starter igjen, er det bra.
Merkelig?

Har akkurat byttet topp, med alt nytt. ventiler er stilt inn etter heines boka. Membran i gasseren er akkurat bytta. Var et lite hull, så vi målte avgass til 12%.
Bør være bedre nå, men har ikke sjekket ennå. stifter og tenning skal være ok. Nye plugger.

Hva tror dere om dette? Er det gasseren som må stilles? eller kan det være noe annet?

850GLTsilver
21/04/12, 18:38
Sjekk om den kontakta til kaldstartelementet på forgasseren er i orden.
Høres ut som om den får for fet blanding i alle fall.
Du husket å fylle opp forgasserolje?
Kan også være slitt det stempelet i gasseren, så du kan eventuelt skifte den også.

Men jeg vil tro det er kaldstartanordningen som er det reelle problemet.

howdini
21/04/12, 21:33
Jeg har en b20 69', som har en ujevn gange på tomgang.
Når jeg starter opp motoren, går alt veldig fint, men når jeg har ligget i 80 km/t lenge, og skal stoppe i et kryss, varierer tomgangen fra 700-900 omdreininger.
Nesten så den stopper, og høres ikke bra ut. Hoster litt i eksosen. Og hvis jeg stopper motoren å lar den hvile i noen minutter, også starter igjen, er det bra.
Merkelig?

Har akkurat byttet topp, med alt nytt. ventiler er stilt inn etter heines boka. Membran i gasseren er akkurat bytta. Var et lite hull, så vi målte avgass til 12%.
Bør være bedre nå, men har ikke sjekket ennå. stifter og tenning skal være ok. Nye plugger.

Hva tror dere om dette? Er det gasseren som må stilles? eller kan det være noe annet?


Har du har brukt forgasser olje på den forgasseren ?

Svart kork på toppen av forgasser bør gå med motor olje.(rekner med du har det)
Forgasser nålen og munnstykket kan være slitt.

howdini
21/04/12, 21:35
Sjekk om den kontakta til kaldstartelementet på forgasseren er i orden.
Høres ut som om den får for fet blanding i alle fall.
Du husket å fylle opp forgasserolje?
Kan også være slitt det stempelet i gasseren, så du kan eventuelt skifte den også.

Men jeg vil tro det er kaldstartanordningen som er det reelle problemet.

Er ikke mye elektronikk på gammal volvo.......

850GLTsilver
21/04/12, 22:08
Er ikke mye elektronikk på gammal volvo.......

Riktig det, men i forgasseren sitter ei slik bimetallfjær som det settes spenning på.

Gir litt mere bensin under oppstart, og er såpass treg at den tynner ut blandinga over ei tid som følger temperaturen på motoren, sånn omtrent. Ledningen jeg snakker om gir 12V inn på en varmetråd på den bimetallfjæra.
Enkelt og relativt driftsikkert.