PDA

Vis full versjon : Virvelspjeld - hva er det godt for?



aarnes
20/04/12, 07:30
Virvelspjeld er noe nytt for meg, er det noen som har en god forklaring på hvilken (u)nyttig funksjon det har, med fordeler og ulemper?

850GLTsilver
20/04/12, 10:35
Øker turbulens i innsugslufta og dermed bedre luft/bensinblanding.
Slett ikke så unyttig.

wvevang
21/11/15, 21:01
Virvelspjeld er noe nytt for meg, er det noen som har en god forklaring på hvilken (u)nyttig funksjon det har, med fordeler og ulemper?

Aarnes, du er en gammel røver på dette forumet. Derfor retter jeg spørsmålet til deg! Staget til virvelspjeldet på V70'n min (D5) er nettopp hoppet av, og vil ikke holdes på. Jeg har en kjøretur på 2 timer langs E18 og dårligere vei enn E18, er det dårlig gjort mot V70'n å kjøre dette med staget defekt?

Skal nok klare både å få byttet spjeldet og få bukt med årsaken til problemet selv, men i min egen garasje!

Håper på svar, gjerne før søndag kl 12!!! :)

rkam
22/11/15, 13:24
Eg skifta spjeld, arm og aktuator i sommar og synast i grunnen bilen fungerte betre før.
Om spjeldet tidlegare stod stengt, ope eller ein stad i mellom veit eg ikkje.

Skifting av spjeld er noko herk.
Inne i innsug og kanalar er det fullt med kvalitets-drit. Ein kubikkmillimeter av skiten kan antakeleg dekke ein kvadratkilometer utan at underlaget skin gjennom.
No fleire månader seinare kan eg fortsatt plutselig verte svart på fingrane om eg kjem borti bortimot usynlige restar etter sommarens arbeid.

aarnes
23/11/15, 01:30
Er på ferie - derfor sent svar. Beklager det. Men bare å kjøre med. Kan hende du får motorsystem service erfordras men den er bare å ignorere


Sent from my iPhone using Tapatalk

wvevang
23/11/15, 09:56
Ingen problem, fikk litt tid etter julebord før jeg kunne kjøre - fant en tråd der flere nevnte å ha kjørt en stund uten staget. Fikk bilen hjem, og vurderer nå å prøve meg på utbedringer selv:) Takk for svar:)

Christian
23/11/15, 22:55
Ingen problem, fikk litt tid etter julebord før jeg kunne kjøre - fant en tråd der flere nevnte å ha kjørt en stund uten staget. Fikk bilen hjem, og vurderer nå å prøve meg på utbedringer selv:) Takk for svar:)

Bare ha det i bakhodet at dysene kan sitte no så helt inni faen. Ikke gitt at det er bare bare og få ut.

wvevang
24/11/15, 09:15
Dysene kom lett ut, med unntak av en som satt litt men likevel ikke mer enn at den kom etter en liten runde med litt rustløser. Har nok vært ganske heldig der ja!