PDA

Vis full versjon : Ekstraordinær slitasje på ny frontrute på XC70 2009 modell (med bilder)



SagaPer
19/04/12, 19:52
Jeg fikk byttet frontrute på min Volvo XC70 Summum 2009 modell på forsikring i juli 2011. Byttet originale pusserblad i januar 2011 og nå i april 2012. Ny rute fra Volvo har iflg Frydenbø Bilsenter på Sandane 24 mnd garanti og de ønsker foreløpig ikke å reklamere på ruten til Volvo (de vil se problem med slitasje litt an). Forøvrig meget god service på det meste hos Frydenbø...

Nå, i april 2012, oppdager jeg at pusserne har begynt å lage striper i ruten, med mer synlig mønster der pusserne snur på ruten. Spesielt synlig i motlys. Dette har jeg aldri sett på mine 3 tidligere biler (som alle hadde originale frontruter: 850 1996, V70R AWD 1999 og V70 D5 2007).

Bilen står stort sett i garasje og har sjelden morgenstart med frost på rutene. Kjører stort sett lokalt på asfaltveier på Sunnmøre og ikke på motorvei.

Hva i all verden er dette slags fenomen? Er glasset i rutene blitt dårligere og/eller har pusserbladene blitt av dårligere kvalitet? Skal nye ruter behandles på noen spesiell måte før man kjører i vei? Kan man skrubbe eller polere vekk disse sporene etter viskerblad?

Hva sier dere som jobber hos Volvo eller jobber spesielt med bilglass?

Texascom
19/04/12, 20:43
Skal ikke legge under bordet at rutene i dag inneholder myyye bremykt!

SagaPer
19/04/12, 20:47
... som betyr? Hva bygger du det på?

Texascom
19/04/12, 20:50
De har blitt mykere enn før..
Ser tydelig forskjell på P2 (V70N osv) og P3 som du har!

SagaPer
19/04/12, 20:54
Det hadde vært interessant med mer info om dette på "offisielt Volvo-nivå". Er det en spesiell grunn til dette: sikkerhet eller bare dårlig kvalitet?

Texascom
19/04/12, 20:57
Sånn i dybden har jeg ikke satt meg inn i akkurat hva grunnen er, men erfaringsmessig vet jeg de er mer utsatt for riper..
Send mail til VPN.

SagaPer
19/04/12, 21:00
Takk. VPN betyr?

gunnargt
19/04/12, 21:02
Volvo personbiler norge

THolandsli
20/04/12, 08:20
Fikk byttet rute på bilen min i oktober 2011 og ruta begynner å bli tydelig slitt på samme måte som du sier. I tillegg er ruta svært ujevn slik at vindusviskerne knapt berører ruta midt i synsfeltet. Har hørt at den nye typen viskerblader sliter mer på ruta enn gamle typen. Er forsåvidt lite imponert over kvaliteten på Volvos viskerblader, da jeg nå er på tredje paret siden september 2011.

SagaPer
23/04/12, 14:29
Legger ved 2 bilder av 8 måneder gammel frontrute. Det første bildet viser slitasje fra venstre vinduspusser (midt i synsfeltet for fører). Det andre bildet viser slitasje fra venstre vinduspusser ved A-stolpen. Jeg synes dette er helt ekstraordinær slitasje på en ny frontrute.

http://www.buz.no/volvo/xc70_d5_2009_summum_frontrute_slitasje_2012_750px_ 001.jpg

http://www.buz.no/volvo/xc70_d5_2009_summum_frontrute_slitasje_2012_750px_ 002.jpg

Stig-Arne
26/04/12, 16:40
Det var en veldig tydelig slitasje ja.
DU kan jo prøve å få polert opp frontruten hos en bilglassforhandler, mulig de klare å fjerne noen av de merkene.

Fikk byttet frontruten på min V70II for 2 år siden, og har ingen tydelige og unormale slitasjemerker på frontruten etter pusserene. Bytter pussere 1 gang i året jeg og bruker bare originale pussere.

Så for meg virker det egentlig som en produksjonsfeil i ruten som gjør at den er for myk

hgnubel
26/04/12, 17:16
Vet ikke om det er slik på moderne biler også, men på 850 og tidlige V70 snakker man jo om originale og uoriginale frontruter (der de originale f.eks. kan ha varmedemping, eller noe... Er på litt tynn is her). Hvis det er sånn på nyere også så kan det vel godt hende en uoriginal rute løser problemet ved å være litt annerledes på akkurat dette?

FreddieAwD
17/02/13, 22:49
Rutene er blitt mykere med tiden, enn disse før i tiden...
Og at vindusviskerene er blitt mer aggresive til å ta ruten ved visking..Dvs disse nye Flatbladene ligger mer press på rutene, ergo mer slitasje over tid...

GLTOslo
22/02/13, 11:06
Kan det ha noe med fotgjengersikkerhet å gjøre? Har de laget frontrutene mykere av den grunn ? Det er jo gjort mye på den fronten siste årene fra Volvo sin side. Panserene er jo myke som alu.folie av samme grunn

FreddieAwD
22/02/13, 19:38
Har ingenting med fotgjengersikkerhet å gjøre..
Det er vell med sånn med penger å gjøre, ting må gjøres billigere og billigere..
Men samtidig er det mer rask og ting på rutene, dvs regnsensor, kamera utstyr, H.U.D, varmedempende, eller volvo sitt CitySafety...De trøkker mer og mer drit i rutene, det koster, men samtidig skal det spares også....
Prossessen med å lage glass er den samme, men skal lages så billigt så mulig...
Slik er det og slik vil det bli mer og mer av, dessverre, ikke bare på glass med alt av bildeler, og andre ting til alle andre bransjer også...

V70
25/02/13, 05:17
Hadde det samme fenomenet på min V70 2010-modell. Skiftet ruta hos Riis Bilglass nå i januar etter en steinsprut, håper den nye er bedre.

Blackhawk
25/02/13, 13:58
Var i kontakt med Volvo pr. okt. 2012, og ble blankt avvist ang. den ekstraordinære
slitasjen på framrute (samt faktisk også venstre siderute fremme). Siden bilen var
over to år, var ikke dette noe de kunne gjøre noe med - absolutt ikke noe de ville
verken dekke, eller noe mer å diskutere. Skuffende, når man har kjøpt en fabrikkny
Volvo S80 i 2010. At man da har såpass mye striper i frontruten og sideruten fremme
etter kun to-tre år, er skuffende. Ille at man nesten "håper" at man får en alvorlig
steinsprut, slik at man får skiftet frontrute..

Mr. RAH
25/02/13, 23:02
Har det samme på min V70 2011 også, den var gått 25000km når jeg kjøpte den og da var slitasjen der, har nå kjørt nesten i 2år med ruten og det har ikke blitt verre enn det var når jeg kjøpte den. Jeg prøvde meg på og klage på dette, men det var lite respons ja, fikk beskjed om og fikse ruten slik at forsikringen tok det viss det var for plagsomt.....Synst det var ett rart svar men jeg gadd ikke krangle mer etter og ha hatt en heftig diskusjon på mellom legget på innbyttebilen(som jeg endte opp med og få betale inni den nye)

SagaPer
27/02/13, 14:00
Jeg foreslår at dere som har frontrute med ekstraordinær slitasje skriver et innlegg her.

Legg ved bilde(r) tatt innenfra i motlys (da vises slitasjen godt). Ta med bilmodell, hvor gammel ruta er, om den er original Volvo, samt hvor du bor.

Tenkte at jeg skulle plage Volvo Norge litt mer med denne saken. Det er tydelig at det ikke bare er meg som opplever ekstraordinær slitasje på en nyere frontrute.

Mr. RAH
27/02/13, 20:01
Må få fatt på ett annet kamera som går ann og ta bilder med, bare sorgen det jeg har for øyeblikket, prøvde og ta bilder men ble ikke bra.

JørgenT
04/03/13, 11:16
Fordelen med disse rutene er at de er enkle å polere opp igjen:P Så på sikt blir dette billigere for oss. Siden disse nye rutene er svindyre:P

Dette fungerer godt: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=314

SagaPer
04/03/13, 18:53
Fordelen med disse rutene er at de er enkle å polere opp igjen:P Så på sikt blir dette billigere for oss. Siden disse nye rutene er svindyre:P

Dette fungerer godt: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=314

Ifølge Frydenbø Bilsenter på Sandane så kan man ikke polere ned ruten. Stemmer ikke dette? Har du hands on erfaring med å polere opp disse nyere frontrutene?

JørgenT
04/03/13, 19:39
Eg har ikkje gjort dette selv. Flere eg kjenner har polert opp nyerevolvoruter. Blir skikkelig bra:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

SagaPer
04/03/13, 21:04
Eg har ikkje gjort dette selv. Flere eg kjenner har polert opp nyere volvoruter. Blir skikkelig bra:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Da hadde det vært meget interessant å fått på plass litt fakta her: Type bil, type rute, hva slags skade på ruten, hva slags behandling med type utstyr og produkt. Få gjerne den som har utført behandlingen til å skrive en beskrivelse av utfordringen/jobben.

Hvis vi kan fikse disse unormalt tidlig slitte rutene med litt polering så er jo dette meget gode nyheter. Jeg må i tilfelle orientere min lokale forhandler slik at de kan fikse ruten min.

volvoRsport
04/03/13, 22:07
Da hadde det vært meget interessant å fått på plass litt fakta her: Type bil, type rute, hva slags skade på ruten, hva slags behandling med type utstyr og produkt. Få gjerne den som har utført behandlingen til å skrive en beskrivelse av utfordringen/jobben.

Hvis vi kan fikse disse unormalt tidlig slitte rutene med litt polering så er jo dette meget gode nyheter. Jeg må i tilfelle orientere min lokale forhandler slik at de kan fikse ruten min.


Å polerè en frontrute tar tid selv om den er "myk". Selv med filtpad (på roterende) og compound med ceriumoksid kan man stå i evigheter hvis man skal prøve å få bort riper etter f.eks. isskrape.

Øyvind G
04/03/13, 22:38
Hvis det blir til at noen av dere skifter rute anbefaler jeg å legge en ruteforsegling. Med en ruteforsegling bruker du ikk viskerene like ofte og pusserbladene vil også gli lettere på ruten.
Er ruten skikkelig møkkete, så vask heller ruten enn å kjøre viskerene over skitten. Vask også pusserbladene en gang iblandt.

Kan anbefale bla. denne ruteforseglingen (http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=79).

Slik fungerer det i regnvær og kjøring på motorvei.

5h0ciMPJl7I

På videon er det brukt C1 ikke G5. Selv har jeg ikke testet C1, men G5 har også samme funksjon. Etter som jeg har forstått så er vel C1 beregnet på frontruter og G5 på sideruter. C1 har nok litt bedre holdbarhet enn det G5 har. Bilnerden selger begge forseglingene.

Det finnes også mange andre ruteforseglinger.

SagaPer
29/04/13, 17:12
Jeg får nå byttet frontrute for andre gang siden desember 2010. Første bytte var pga steinsprut og dette byttet pga ekstraordinær slitasje og redusert sikt i synsfeltet.

Er det noen her inne som har gode råd til behandling (forsegling) av frontruten? Basert på faktisk kunnskap og erfaring? Som har anbefaling av aktuelle produkter?

hgnubel
29/04/13, 17:54
Jeg har god erfaring med Nanolotus sin "Proff" (ikke "1-2-3"): http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=nanolotus&product_id=195

Den holder i mange måneder (6+ ) og vannet perler seg og sklir oppover og bort fra ruten fra ca 50km/t. Bruker bare viskere når jeg kjører saktere enn det, eller det regner enormt mye.

Viktig å bruke helt enkel og billig spylervæske uten "tenzider", hva nå det er. Finnes i mye spylervæskekonsentrat og tilsetningsstoffer.

FreddieAwD
29/04/13, 21:12
Je har ved flere anledninger brukt diverese forseglingsmiddel til rutene mine oppigjennom årene, men kommer til den samme konklusjonen uansett...Holde seg langt unna...
Grunnen til det er varierende effekt av forsegling,gråmatte/tåke på rute over tid,etc...
De virker sikkert fint på Autobahn i 350kmt,men i Norge generelt,syns jeg det er bortkastet,men det er min personlige mening.

Bytt viskere 2-3 ganger i året, og vask viskerebladene ofte, ruten ofte,både inn og utside...