PDA

Vis full versjon : Store duggproblemer, røyk-os i kupé når varmeapparat blir skrudd av



Andreas89
19/04/12, 17:46
hei.
jeg har en 1996 volvo 945 og er svært plaget med dugg i bilen. det dugger seg till etter bare noen minutters kjøring, kjappere om varmeapparatet er igang, og står på varme. jeg har ikke AC, og været har ingen ting å si på om det dugger eller ikke. like mye uansett.
når jeg stopper vifta, kommer det sivende en røyk-os i kupéen. lukter litt søtt, akkurat som fra en røykmaskin fra et utested.

kan være verdt å nevne at bilen har stått et halvt år. men jeg har latt en avfukter stå en natt etter dette. er enda litt fukt under gulvmatta på førersiden, men vil ikke tro at kun dette danner all den fukten. pluss at det neppe er det som danner røyk-osen.

jeg tror (?) ikke at bilen har kupéfilter, men jeg kan ta feil?

forslag og hjelp mottas med stor takk!

Magnus Hagtvedt
19/04/12, 18:10
For meg høres det ut som du har en lekkasje i kjølevannet. dette kan gi lett damp, lukter litt søtaktig-ekkelt, hvis gulvmatta er våt er det også et tegn på dette. Lekkasje i regulatorkranen er ikke helt uvanlig, dersom dampen/røyken siver ut av selve ventilasjonsanlegget kan lekkasjen ligge i varmeregisteret i apparatet.

Espen-K
23/04/12, 15:07
Det kan høres ut som om du har en kjøleveske lekasje i bilen, og siden det blir dugg på rutene i bilen og det lukter søtt tror jeg du har lekasje på varmeapperat registeret.
Bruker bilen kjøleveske?
Et svakt punkt er vel som oftest krana som sitter i torpedoveggen og regulerer flyten av varmtvann til varmeapperat registeret for å justere temperaturen.