PDA

Vis full versjon : Bytte av drivaksler på V70 - automat



Froyd
19/04/12, 15:52
Skal bytte begge sider , og lurer på om spes.verktøy er nødvendig?
Byttet på en Toyota forrige helg , og da mistet den olja på kassa. Er dettetilfelle på V70 også?
Er automat , 04 modell.
Takker:)

MadAss
19/04/12, 18:14
Skal bytte begge sider , og lurer på om spes.verktøy er nødvendig?
Byttet på en Toyota forrige helg , og da mistet den olja på kassa. Er dettetilfelle på V70 også?
Er automat , 04 modell.
Takker:)

Finnes spesialverktøy for å løsne akslingene fra kassa, men et brekkjern funker like fint.
Skal ikke komme noe olje ut kassa så lenge bilen ikke heller (mulig dette gjelder bare for manuell)

cortinaterje
19/04/12, 19:03
Jeg har hatt ute en drivaksel på min 2002 V70 med 5 trinns automat AW55-50SN

Den kom greit ut uten noe avansert verktøy. Brukte et vanlig brekkjern, men vær forsiktig hva du bender imot. Det kommer ikke ut olje uansett hvordan bilen står. Splinesen som drivakselen står i er tett inne i bunnen.

Lykke til ;)

Froyd
20/04/12, 15:36
Takk for gode svar:)
Så bare å ta av navet , og dra det ut?

cortinaterje
20/04/12, 17:19
Husker sannelig ikke.

Tror jeg løsnet bremsecaliper, stabstaglink og styrestag. Når senterbolten i drivakselen da er fjernet bendte jeg til side fjærbeinet slik at jeg kunne få ut drivakselen.

Ser Vadis sier annerledes. Bremsecaliper ABS sensor og løsne mellom hjulnavet og fjærbein. Husk å måle først slik at du får camber tilbake som før. Biltema selger en magnetisk cambermåler til 300 kroner som er fin å sjekke camber før og etter med som en dobbelkontroll.

I begge tilfeller må du være forsiktig med ABS sensor og tetningsringen mellom hjulnavet og drivakselen. På Høyre side er det i tillegg et ekstra lagerhus midt på akselen som må løsnes.

Det er beskrevet mange plasser at den indre drivknuten kan ramle fra hverandre. Min var ikke slik og trolig er det kun drivakselene til manuallgear som dette skjer med.

Froyd
29/04/12, 11:25
Enkel jobb å bytte disse :)
Merket at akselen var løs i kassen på en måte , skal det være slark her da?