PDA

Vis full versjon : LED til tåkelys V70N 2007



wvevang
18/04/12, 11:03
Hei!

Noen som vet om LED pærer som fungerer til tåkelysene?
Kjøpte diodepærer på biltema til tåkelysene, men de fungerer ikke på bilen. Det blir rett og slett ikke lys. Kan det være noe miks med + og - ? Kan ikke tenke meg til at volvo kjører + der det er - på andre biler? Dette er vel en standard?
Satte i de gamle vanlige pærene igjen og da ble det lys.

Biltema snakket i at årsaken kunne være at de trekker for lite strøm, og at det derfor ikke fungerer.
Er det canbus på tåkelysene? Skal det ikke i såfall da bare komme merknad om feil med lysene, ikke kutte lysene helt?

Jeg vet at LED i tåkelysene ikke er tilstrekkelig mtp lys på veien, men på sommeren (og forsåvidt ellers i og med at tåkelysene på denne bilen er en flopp!) er det for pynt. Har led i parklysene, hvite selvfølgelig, og det hadde vært kjekt med led i tåkelysene også.

Venter spent på svar!

mister j
18/04/12, 13:10
Prøvde litt dyrere led på 9w i mine tåkelys, men ble helt ræva lys.
De ble byttet i xenon dagen etter.
Ble rett og slett dårligere lys en i parklyset med led :(
Eneste som funker er vel å bygge om til Hella drl, slik Per Turbo gjorde på den forrige V70 han hadde.

Det at Biltema led lysa ikke virket, var nok bare polaritetbytte..
Er ikke can-bus overvåkning på tåkelysene på disse bilene.

FroBe
18/04/12, 17:03
LED-"pærer" uten solide kjøleribber passer bare til parklys og eventuelt blinklys.
Ta en tur på Clas Ohlson eller Jula og kjenn på temperaturen på LED-pærene for husbruk de har satt opp på demo.

En vanlig glødepære eller gassutladningsladingspære fungerer best når de er varme, mens LED fungerer best når de er kalde.
De fleste LED slipper ut den magiske røyken hvis de blir varmere enn 150°C, og lyset blir svakere jo varmere de blir.

Hvis man vil ha LED kjørelys kan man kanskje montere et par 12V spotlamper i tåkelysene, men utfordringen blir å få det både tett og samtidig ha luftkjøling til kjøleribbene.
Skulle jeg gjort det selv ville det vært en Seoul P7 eller CREE XL-M LED montert på en kobberrør for kjøling og en 7-8A konstantstrøms driverkrets for 12V.

Uansett vil tåkelysene være ulovlige hvis man bruker noe annet enn 55W halogenpærer i dem.

wvevang
19/04/12, 06:38
Takker for svarene!

At det blir sårlig lys er jo forsåvidt en kjent sak, det handler kun om utseendet her! Men at det skulle bli dårligere lys enn i parklysene er jo "rævva".
Men jeg tror årsaken til at biltema led-pærene ikke fungerte var at de rett og slett trekker for lite strøm!

Vurderer nå å gå over til xenon. Tåkelysene i min V70N er uansett så dårlige at de utgjør null forskjell på lysbildet, uansett sikt! Dette har jeg hørt flere klage over.

Mister j: Hvilket xenon kit brukte du? Mye arbeid? Vurderer å gjøre det samme.

FroBe: Vil tåkelysene være ulovlige med monterte xenon kit også? 55W halogen er jo det originale og således det godkjente, men blir man stoppa med xenon?

FroBe
19/04/12, 09:05
Selvfølgelig vil tåkelysene være ulovlige med Xenon-kit, de vil i tillegg blende andre på veien hvis du bruker dem i mørket.

H-lamper er kun lovlig med glødetrådpærer, D-lamper er kun lovlige med gassutladningspærer (HID/Xenon).
Forskjellen mellom glødetråd og plasma er at glødetråden lyser sterkest i midten, mens plasmabuen lyser sterkest i endene. Dermed må lampene lages forskjellig for å få rett fokus og lysbilde med de forskjellige lyskildene. Når man med 35W Xenon i tillegg tredobler lysmengden vil det tilsvare å sette 165W halogenpære i tåkelyset.

Vil man absolutt kjøre med Xenon i tåkelys finnes det 15W Xenon pærer for ryggelys. En annen fordel med disse er at ballasten er fysisk mindre og lettere å gjemme. De er like ulovlige som 35W Xenon, men gir mindre lys og dermed forhåpentligvis mindre sjanse for at politiet stopper deg og gir bot.

wvevang
19/04/12, 12:48
Skjønner! Forståelig nok!

mister j
19/04/12, 18:17
Jeg har brukt et par billige h1 sett fra www.vvme.com.
Har 4300k i dag, men blir nok penest med 6000k

wvevang
25/04/12, 08:03
I går prøvde jeg på ny med H1 LED pærer til tåkelysene. Denne gangen monterte jeg 50W motstand i parallell, uten hell!
Tror ikke LED er mulig på min bil av en eller annen grunn.. tror jeg satser på H1 halogen i så hvitt lys som mulig fra nå av!

Kjetil Krømcke
08/11/12, 17:01
GP Thunder 7500k burde være fine:)

Torsen67
08/11/12, 18:15
Hva er det du ønsker? Tøft utseende eller lys som kaster lyset fremover? Mine lyser som bare det. Har ikke sjekket, men regner med at det bare er vanlig glødepære. Skal man få noe skikkelige saker, så tror jeg E-merket runde 4 pærers DRL som gjør susen. Litt spikking og liming blir det vel dog...

Har ikke så greie på det, men kan disse brukes?:

http://www.ipdusa.com/products/8024/111593-piaa-xtreme-white-fog-light-bulbs-h3