PDA

Vis full versjon : B230k -> b23e?



MikeNike
18/04/12, 00:30
Hei! Holder på å bytte motor og har et par spørsmål som jeg vil få avklart :) jeg har søkt og lest om dette, men føler meg ikke helt på sporet! K-motoren er tatt ut og det haster litt med å få i E motoren (bruksbil).




1. Må jeg ha 2 bensinpumper, en i tanken (armatur) og en skyvepumpe under bilen?
2. Må jeg ha bensinfilteret som står i E motorene i motorrommet? Den grå store med skrunippler i begge ender.
3. Passer svinghjulet fra evt K motoren eller ET svinghjul? Må denne stå i en bestemt posisjon slik som på motorene med følere osv?
4. Passer motorkontaktene overens?


Takker for all hjelp jeg kan få, også tips og råd underveis :)

Tinnsoldaten
18/04/12, 18:19
1. Ja. Og hovedpumpa MÅ komme fra bil med K-jetronic.
2. Du må ha et filter, hvor du plasserer det spiller mindre rolle.
3. Spiller ingen rolle, tenninga på B23E bruker ikke svinghjulsgiver.
4. Ja og nei. En del funksjoner stemmer nok overens, men B230K har f.eks ikke noe signal til pumperele. Mulig det ligger klart i pluggen i bilen, husker ikke helt. Har bygd om fra B21A til B21E, men det er mange år siden. Mener jeg måtte endre litt på ting.

MikeNike
18/04/12, 18:46
Jeg har skyvepumpe fra ET og tankpumpe fra insp. motor, dette mater vel nok bensin?
Kan jeg ikke koble opp pumpen(e) på av og på bryter istede for relee, sålenge jeg slår de på før jeg starter?
Så det kan holde med et lite papirfilter istede for den svære som E motorene har til vanlig?

Takker veldig for svarene! :)

Tinnsoldaten
18/04/12, 19:38
Greia er at K-jetronic kjører høyere bensintrykk enn elektroniske sprut. Har selv prøvd med pumpe fra B230F på K-jet, det var ingen suksess. Hvis pumpa di er fra B21ET eller B23ET, funker det, siden de har K-jet. Men hvis det er fra B230ET, som har Motronic, funker det dårlig.

De små papirfiltrene er beregnet for gassermotorer med veldig lavt trykk. Et sånt blåser du fort i filler når du kjører 4,5 bar gjennom det, så du må ha filter som er beregnet for innsprut.

Bare hyggelig!

MikeNike
18/04/12, 19:59
Hvilket av pumpene snakker vi her da, armaturpumpen, skyvepumpen eller begge som må være fra K-jet?
Ja såklart! Det tenkte jeg ikke på!

Takker for hjelpen! :) hvis jeg står fast så melder jeg fra her!

Tinnsoldaten
18/04/12, 20:16
Hovedpumpa må være til K-jet, tankpumpa kan du ta fra hvilken som helst bil med sprut.