PDA

Vis full versjon : V70N 2007: Flush av automatkasse vs bare "oljeflush"



wvevang
17/04/12, 14:54
Jeg planlegger å skifte olje på automatkassa de nærmeste dagene. Bilen er gått 170 000 og jeg kjenner en lett lugging ved enkelte hastigheter, mest i 3/4 gir og 50 km på slak vei.

Verkstedmester på Volvo verksted i Norge har anbefalt meg å skifte olje. Han nevnte også flush av girkassen med et flushmiddel.
Mitt dilemma er:

Jeg skal gjøre noen andre jobber også (reg.reim, motoroljeskift) og sparer ca 5000 kr på å gjøre dette i sverige.
Problemet er at Volvo verkstedet jeg har snakket med i Sverige ikke flusher med et flushmiddel, men bare med ny olje, altså oljeskift.

Er det noen som har erfaring med dette flushmiddelet, eller kanskje mer interessant, er det noen som har erfaring med å bli kvitt "lugging" ved å skifte olje på kassa uten flushing med flushmiddel?

Jeg vet at det kan lønne seg å betale noen ekstra kroner, men har hørt så mange meninger om dette flushmiddelet.

olakro
17/04/12, 15:21
Hei!

Hadde min V70 2001 2.0t aut på 160000 servise i hos Volvo, Hemlia bil i Arvika og de flushet kassa ved å pumpe olje igjennom den til "ren" olje kom ut for så å fylle opp med ny olje. Kassa lugga en del før oljeskiftet og er blitt helt fin nå. Mener det står en god det på forumet her hvis du søker litt. Vil nok også anbefale deg å sjekke motorfestene (øvre og nedre) Mine var slitte og bare ved å bytte dem hjalp mye og gav en mykere giring.

wvevang
17/04/12, 16:30
Takker for svar!

Har lest litt, men hørt så mye forskjellig. Volvo i Tromsø anbefaler meg å flushe med et eget flush middel, og sier at det er stor forksjell ved flush med dette og flush med bare olje. Men tror nok jeg nøyer meg med oljeflush om du har hatt god erfaring med dette!