PDA

Vis full versjon : Varmeapparatvifte Volvo X70 m/klima virker ikke...



The Sven
16/04/12, 21:36
Som topic, varmeapparatvifta på bilen til frøkna har nå takka for seg. Dvs, den går ialllfall ikke. LITT bra det ikke skjedde i Januar forsåvidt :D

Har ikke fått sett noe på det enda, men er det noe vanlig feil med f.eks styring eller sikringer som kan ryke på disse? Hu sa hu hørte litt ulyd fra vifta siste ukene.

Noen som har noe tips til vanlige feil etc? :)


-Sven

Sagen
17/04/12, 06:49
Spørs om det ikke er like greit å bytte vifta først som sist.. Mest sannsynlig løser det problemet ditt :)

850GLTsilver
17/04/12, 14:47
ECC eller "vanlig" klima?

The Sven
17/04/12, 19:35
Hm er ikke ECC vanlig klima? Er elektronisk styrt klimaanlegg iallfall så er vel ECC.

Ser ikke ut til at jeg får tid til å se på det før til helga. Må vel prøve å måle spenninga til vifta om ikke annet før jeg bytter den :)

Mathias_H
17/04/12, 22:24
Er normalt å bytte disse viftene, har byttet mange sanne

The Sven
17/04/12, 22:30
Ok, takker for svar :) Hører med til historien at frøkna setter vifta på fullt for defrosting (selv om den gjør det selv når man setter på defrost) og lar den stå på fullt hele tiden, frem til jeg låner bilen og setter den i auto igjen :p Justerer bare musikken enda høyere... hehe. Så er godt brukt den vifta :)

850GLTsilver
18/04/12, 09:39
Hm er ikke ECC vanlig klima? Er elektronisk styrt klimaanlegg iallfall så er vel ECC.

Ser ikke ut til at jeg får tid til å se på det før til helga. Må vel prøve å måle spenninga til vifta om ikke annet før jeg bytter den :)

ECC er fullelektronisk klima, Electronically Controlled Clima.
Kjennetegnes ved at man har innstilling på antall grader, og ikke bare en ikkespesifisert kaldt til varmt-skala for innstilling av varme.

Ved ECC så har man blant annet en mulighet til å diagnostisere i tre trinn fra motorrommet.
Mener det skal være mulig å avsløre relativt presist hvilken del som svikter når vifta slutter å fungere.
Vanlige feil er vifta, som sjelden bare slutter å fungere. Hastighetsregulatoren, som er en sak med kjølefinner i aluminium montert i kanalen litt til venstre for selve vifta er en relativt hyppig feilkilde. (Kjølefinnene er ikke synlig utefra)
Denne regulatoren leverer PWM-spenning til vifta.

Men feilsøking via diagnosen er en grei plass å starte.