PDA

Vis full versjon : Billig turbokonvertering



roffenn
16/04/12, 11:46
Har vanvittig lyst til og konventer min b230f motor til f+t men kan lite kunnskap rundt dette, dog har jeg en onkel og store bror som har nok kunnskap. Men ønsker først og høre har inne før jeg dummer meg ut til dem :p Men på en original F med turbo blir ikke kompen uegnet? Vet om en topp + kam som står på en turbo bil som skal byttes snart som jeg kan kjøpe, blir det bedre med den en slik topp?

Og hvordan deler trenger jeg egentlig til ett slikt oppsett?
- Billig turbo
- Lh 2.4 chipbare
- Trykkslager
- Oljeretur
- Dyser og motstand?

EVO
16/04/12, 11:55
Finnes ingenting som heter billig turbo trimming ;)

Sebbe
16/04/12, 12:07
selfølgelig gjør det det, turbo på en F motor er billig.

du trenger også oljetur, det tar du ut forran på blokka. du kan se hvordan her, http://cravingboost.com/products-oil-lines.htm

også bør du ha turboclutch, den orginale begynner å slure ganske fort. og om det er topp og kam fra en B230ET så er det bare å bytte, da får du en litt bedre kam og litt lavere komp, men om det er fra en B230FK så er det ikke noe poeng i det. det er mulig kammen er bedre egnet for turbo, men tviler på at det er verdt å bytte.

JonasS
16/04/12, 12:41
Montere bunnpanne med retur er vel enkleste og sikreste alternativ for oljeretur. Har 3 org. slike i mitt eie pr. idag..:)
Skal du godkjenne så ville jeg handlet 740-turbolader (T3) og et 940 grenrør. Bilen er vel 89mod. eller nyere, så da trenger du exhaustanlegg med katalysator. Kan handles på f.eks. bcb.no eller pedersenracing. Om du ikke skal dra ut stort mer enn 200hk, så holder 2.5" lenge. Simmons sitt er rimelig, kvaliteten er vist så som så sies dt.

Jeg ville valgt andre dyser uten disse motstandene.. Men det er smak og behag.
På min B230A med turbo brukes det 531topp med A-kam. Kompen i denne har så langt ikke skapt problemer her. Har ladet 1.6-1.7bar på maks.. Og med 9mm. råder så hadde jeg vist det om det hadde vært tenningsbank..;)

- Jeg kjører dog "300-kit" på min..

EVO
16/04/12, 15:04
Kjøp en komplett b230ft med lednings nett og gearkasse, kommer på rundt 10-15tusen.
Dette er nok billigst i lengden.

Ved konvertering kommer det mye dill og dall utenom.

Ved konvertering trenger du:
intercooler 1000-1500kr
turbo kina 2500-5000kr
neddreide stempler 500-1000kr
manifoil til turbo 500-1000kr
Clutch brukt \ ny 500-3000kr
Bunnpanne med retur 250kr
Olje tur\retur 500-1000kr
eksos 1000-2600kr
Div chipper 500-1000kr
Justerbar btr 500-1000kr
Bensin pumpe 599kr Biltema
Pakningsett til topp 750kr
trykk slanger 1000kr
dump 500kr
Dyser 1000kr
Osv...............

Du får ikke biligere og mer holbare hester enn den orginale b230ft\fk motoren i lengden.
Og når du trenger mere effekt chipper du denne,

Sebbe
16/04/12, 15:53
intercooler får du fint for under 1000 kroner
brukt T3 turbo får du for cirka 2000
neddreide stempler trenger du ikke
940 manifold får du for cirka 500-1000
turboclutch koster 1700 cirka
oljetur/retur 500
turbohjerner 2000 eventuellt LH 2.4 nett, 1000
justerbar btr trenger man ikke
bensinpumpe trenger man heller ikke bytte
pakningsett trenger man ikke
trykkslanger og rør 500
dump 500
dyser 300

tilsammen blir det 9000, det er billig når man tenker på at man lett kan få ut 200 hk av ett slikt oppsett. pluss at man ofte har ting man kan bruke liggende og får deler billig. jeg solgte nettopp ett nesten komplett "kitt" med alt man trenger for å montere turbo på en F motor for 5000. det kjørte jeg med i 3-4 måneder før jeg solgte det, og det gikk meget bra og jeg hadde ikke noe problemer med det.

roffenn
17/04/12, 08:47
Høres ut som dette er gjennomførbart for en student : D Har en onkel som forhåpentligvis har mye av disse delene som jeg kan få litt under listepris :p
Men vis flere har gode tips så kom med dem ;)

Sebbe
17/04/12, 11:06
røde saab turbo dyser med bosch nummer som slutter på 431 er fine å bruke, da slipper du å lodde inn formotstander også er de litt større enn volvo turbodyser, så motoren får litt ekstra bensin. men ikke så store at hjernen ikke klarer å justere så blandingen blir riktig på tomgang og sånn.

Batland
17/04/12, 11:37
Men hvis flere har gode tips så kom med dem ;)
I praksis blir det nok betydelig mer kostbart enn dette.
Man trenger luftfilter, diverse slanger, slangeklemmer, en unødvendig svær, blank og dyr dumpventil, ladetrykksmåler, bredbandslamda foreslås stadig vekk, diverse foringer gir beskjed om at de vil erstattes osv osv. Kjørestilen blir lagt om og forbruker tar av, og hvis ikke var hele poenget med turbo borte.

Etter kun kort tid blir du som alle andre misfornøyd med guffen og ønsker værre chip, større dyser 3" LMM osv osv.

Man kan selvsagt skru sammen noe urbillig hyperlavmålsdritt bare for å gjøre det, men hvis man har noen som helst krav til reslultatet, så er det nok EVO som har rett i post # 2 her.
De fleste som har gjort dette, og som har oversikt over de reelle kostnadene, VET dette alt for godt.

Billig og bra er en særdeles vanskelig kombo.

EVO
17/04/12, 11:40
Amen !!!!!!!

Og en orginal ft motor kan godkjennes i bil, uten tull fra BT.
Koster 400kr for nytt vognkort og bilen din er verd mere, enn noe himalaga møkk.
Du slipper og tenke på teknisk/Eu kontroll osv.

Når du skal videre kjøper du oppgraderings deler som fulger ett greit 300hk oppsett.
Dette kommer til og gi minst skruing og mest kjøreglede.

Batland
17/04/12, 12:13
På min B230A med turbo brukes det 531topp med A-kam. Kompen i denne har så langt ikke skapt problemer her. Har ladet 1.6-1.7bar på maks.. Og med 9mm. råder så hadde jeg vist det om det hadde vært tenningsbank..;)

- Jeg kjører dog "300-kit" på min..
Du burde etterhvert måle opp ett strekk på 200 og 400M (På lukket område selvsagt) montert GPS og mål bilens hastighet ved disse to distansene.
Med så høyt ladetrykk bør du klare minst 140 km/t på 201 M.

Sebbe
17/04/12, 12:29
I praksis blir det nok betydelig mer kostbart enn dette.
Man trenger luftfilter, diverse slanger, slangeklemmer, en unødvendig svær, blank og dyr dumpventil, ladetrykksmåler, bredbandslamda foreslås stadig vekk, diverse foringer gir beskjed om at de vil erstattes osv osv. Kjørestilen blir lagt om og forbruker tar av, og hvis ikke var hele poenget med turbo borte.

Etter kun kort tid blir du som alle andre misfornøyd med guffen og ønsker værre chip, større dyser 3" LMM osv osv.

Man kan selvsagt skru sammen noe urbillig hyperlavmålsdritt bare for å gjøre det, men hvis man har noen som helst krav til reslultatet, så er det nok EVO som har rett i post # 2 her.
De fleste som har gjort dette, og som har oversikt over de reelle kostnadene, VET dette alt for godt.

Billig og bra er en særdeles vanskelig kombo.
har DU noen gang prøvd dette? jeg har, og nå har jeg ikke regnet sammen absolutt alle smådeler, men jeg er veldig sikker på at til sammen kom det på under 10 000. og det er sant det med godkjenning, men jeg er sikker på at du kan få godkjent en B230F med ettermontert turbo om man treffer på noen hyggelige folk, man fikk tross alt godkjent B19 med ettermontert turbo.

og hvorfor skal man betale masse for en blokk og topp man ikke trenger? om man får en komplett FK motor med alt man trenger, intercooler slanger, turbo og alt. for la oss si 10 000, så bør man få alt dette uten blokka og toppen endel billigere. jeg for eksempel var hos en hugger som hadde en B230ET motor med to råder stikkende ut av blokka, så jeg kjøpte hele motoren pluss alt rundt for 3500,- flytta alt over på min B230F som allerede hadde LH 2.4, kasta blokka og solgte toppen for 1500. så fikk jeg turbohjerner med ecomax chip pluss orginal "turbokit bunnpanne" av samme huggeren for 1000,- saab turbodyser fikk jeg fra sverige for 400 svenske. tilsammen cirka 500 norske levert på døra. cirka 500 på oljetiførsel og retur. da er jeg oppe i 4000. så brukte jeg litt på eksosdeler fra biltema, pluss diverse sangeklemmer og ting. da begynte clutchen å slure på cirka 0,2 bar. så jeg kjøpte turboclutch fra pedersens racing, tror det ble 1700 levert hjem til meg. og så kjøpte jeg bredbåndslambda og walbro pumpe, ikke fordi jeg måtte ha det, men for å være sikker. jeg betalte vel tilsammen 3000,- for det.

som du ser holdt jeg meg under 10 000, jeg vil gjerne se noen andre få 200 holdbare hester billigere enn det. og da har man en mye gøyere motor enn en standard B230FK.
selfølgelig var jeg heldig som fikk delene billig, men det er ganske mange raste B230ET motorer rundt forbi.

EVO
17/04/12, 13:23
har DU noen gang prøvd dette? jeg har, og nå har jeg ikke regnet sammen absolutt alle smådeler, men jeg er veldig sikker på at til sammen kom det på under 10 000. og det er sant det med godkjenning, men jeg er sikker på at du kan få godkjent en B230F med ettermontert turbo om man treffer på noen hyggelige folk, man fikk tross alt godkjent B19 med ettermontert turbo.

og hvorfor skal man betale masse for en blokk og topp man ikke trenger? om man får en komplett FK motor med alt man trenger, intercooler slanger, turbo og alt. for la oss si 10 000, så bør man få alt dette uten blokka og toppen endel billigere. jeg for eksempel var hos en hugger som hadde en B230ET motor med to råder stikkende ut av blokka, så jeg kjøpte hele motoren pluss alt rundt for 3500,- flytta alt over på min B230F som allerede hadde LH 2.4, kasta blokka og solgte toppen for 1500. så fikk jeg turbohjerner med ecomax chip pluss orginal "turbokit bunnpanne" av samme huggeren for 1000,- saab turbodyser fikk jeg fra sverige for 400 svenske. tilsammen cirka 500 norske levert på døra. cirka 500 på oljetiførsel og retur. da er jeg oppe i 4000. så brukte jeg litt på eksosdeler fra biltema, pluss diverse sangeklemmer og ting. da begynte clutchen å slure på cirka 0,2 bar. så jeg kjøpte turboclutch fra pedersens racing, tror det ble 1700 levert hjem til meg. og så kjøpte jeg bredbåndslambda og walbro pumpe, ikke fordi jeg måtte ha det, men for å være sikker. jeg betalte vel tilsammen 3000,- for det.

som du ser holdt jeg meg under 10 000, jeg vil gjerne se noen andre få 200 holdbare hester billigere enn det. og da har man en mye gøyere motor enn en standard B230FK.
selfølgelig var jeg heldig som fikk delene billig, men det er ganske mange raste B230ET motorer rundt forbi.


Garanterer du att dette oppsette vill gå problemfrittt 200 000km ????
Uten noen form for tenningsbank ved hard belastning, som ved forbikjøringer med tung henger osv.....
Har nok fomlet mye med emne før... så jeg er ikke helt "lost" når alt er sagt og gjort..
En chippet ft motor går lett 250 000km uten tull vist du gjør det rett.

Jeg har sett så mangen HOBBY oppsett som skulle være så jævla bra, men når alt kommer til alt,
BLIR ALT SOLGT I BITER FOR FOLK GÅR LEI AV OG SKRU OG TULLE RUNDT.

EVO
17/04/12, 13:36
På min B230A med turbo brukes det 531topp med A-kam. Kompen i denne har så langt ikke skapt problemer her. Har ladet 1.6-1.7bar på maks.. Og med 9mm. råder så hadde jeg vist det om det hadde vært tenningsbank..;)

- Jeg kjører dog "300-kit" på min..

Jeg bøyer meg i støvet :eek:

Har sett 3stk motorer med 9mm råde og de kom aldri over 1.45bar før man fikk kikkhull på både en og to sider.

Batland
17/04/12, 14:05
[QUOTE]har DU noen gang prøvd dette?
Det spørs hva du mener. Å bygge sammen turbomotor? Turbokonvertere en sugemotor eller sette turbo på en F-motor? Ja til de to førstevnte og Nei til det siste. Imidlertid fikk en bekjent endel hjelp når man, optimistisk å jævlig, turbokonverterte sin f-motor, så jeg er kjent med problematikken.

nå har jeg ikke regnet sammen absolutt alle smådeler,
men jeg er veldig sikker på at til sammen kom det på under 10 000.
Det skinner nok igjennom ja.
Uenig med du der. Gang på gang på gang har det har vist seg at den reelle sluttsummen er betydelig høyere enn eierene antar.

og hvorfor skal man betale masse for en blokk og topp man ikke trenger? om man får en komplett FK motor med alt man trenger, intercooler slanger, turbo og alt. for la oss si 10 000, så bør man få alt dette uten blokka og toppen endel billigere. jeg for eksempel var hos en hugger som hadde en B230ET motor med to råder stikkende ut av blokka, så jeg kjøpte hele motoren pluss alt rundt for 3500,- flytta alt over på min B230F som allerede hadde LH 2.4, kasta blokka og solgte toppen for 1500. så fikk jeg turbohjerner med ecomax chip pluss orginal "turbokit bunnpanne" av samme huggeren for 1000,- saab turbodyser fikk jeg fra sverige for 400 svenske. tilsammen cirka 500 norske levert på døra. cirka 500 på oljetiførsel og retur. da er jeg oppe i 4000. så brukte jeg litt på eksosdeler fra biltema, pluss diverse sangeklemmer og ting. da begynte clutchen å slure på cirka 0,2 bar. så jeg kjøpte turboclutch fra pedersens racing, tror det ble 1700 levert hjem til meg. og så kjøpte jeg bredbåndslambda og walbro pumpe, ikke fordi jeg måtte ha det, men for å være sikker. jeg betalte vel tilsammen 3000,- for det.

som du ser holdt jeg meg under 10 000, jeg vil gjerne se noen andre få 200 holdbare hester billigere enn det. og da har man en mye gøyere motor enn en standard B230FK.
selfølgelig var jeg heldig som fikk delene billig, men det er ganske mange raste B230ET motorer rundt forbi.
To stk. motorer demonteres, men man dreier ikke stempler, honer ikke blokken og bruker alle slitedelene opp igjen da? Stempelringer, lagre, pakninger, tennplugger, olje og oljefiler??
Jaja, ikke rart det er billig innledningsvis, men tviler vel på at dette er ett eksempel folk flest er villig å følge.

Sebbe
17/04/12, 14:31
B230ET motoren solgte jeg bare toppen fra og kasta resten, B230F motoren åpna jeg ikke. bytta bare bunnpanna. denne motoren hadde gått 340 000 cirka når jeg satt på turbo, kjørte cirka 15 000 til før jeg solgte turboen og alt og putta i en annen motor. var aldri noe tegn til tenningsbank, skjekka plugger for tegn etter dette ofte og hørte nøye etter.

men nå skal det sies at det aldri var serlig varmt mens jeg kjørte bilen, plukka den fra hverandre i april, så det er godt mulig det jeg hadde opplevd litt tenningsbank midt på sommeren.

Evolve_88
17/04/12, 16:28
Har vanvittig lyst til og konventer min b230f motor til f+t men kan lite kunnskap rundt dette, dog har jeg en onkel og store bror som har nok kunnskap. Men ønsker først og høre har inne før jeg dummer meg ut til dem :p Men på en original F med turbo blir ikke kompen uegnet? Vet om en topp + kam som står på en turbo bil som skal byttes snart som jeg kan kjøpe, blir det bedre med den en slik topp?

Og hvordan deler trenger jeg egentlig til ett slikt oppsett?
- Billig turbo
- Lh 2.4 chipbare
- Trykkslager
- Oljeretur
- Dyser og motstand?

Hvis du legger til intercooler og ny turbo clutch, så har du en grei motor med god respons med turbo på motoren din. Og kjør med fornuftig ladetrykk og med en turbo som puster godt gjennonm eksoshus. Pass på å kjøpe alt du trenger som ei pakke/kit om du har sjansen. Er mye overprisa ute på nett om du skal kjøpe en og en ting. og ny clutch bør settes på om det er FK/FT eller en konvertert F motor du setter i.
Har kjørt slikt oppset sjøl og det holdt over ett år. men turbo lada 2bar uten å vite det og alt gikk i dass med motor :p om det blir billig og holdbart er litt opp til deg sjøl om åssen du setter alt sammen. Om gjør det skikkelig eller velger den letteste løsninga på ting.

EVO
17/04/12, 16:44
Hvis du legger til intercooler og ny turbo clutch, så har du en grei motor med god respons med turbo på motoren din. Og kjør med fornuftig ladetrykk og med en turbo som puster godt gjennonm eksoshus. Pass på å kjøpe alt du trenger som ei pakke/kit om du har sjansen. Er mye overprisa ute på nett om du skal kjøpe en og en ting. og ny clutch bør settes på om det er FK/FT eller en konvertert F motor du setter i.
Har kjørt slikt oppset sjøl og det holdt over ett år. men turbo lada 2bar uten å vite det og alt gikk i dass med motor :p om det blir billig og holdbart er litt opp til deg sjøl om åssen du setter alt sammen. Om gjør det skikkelig eller velger den letteste løsninga på ting.

Riktig......

Kan du være snill og estimere kostnaden på prosjekte ditt, poste det i denne tråden.
Gjerne med ka det kostet og erstatte den motoren som røk og.
Ta med ALT

JonasS
17/04/12, 17:59
Du burde etterhvert måle opp ett strekk på 200 og 400M (På lukket område selvsagt) montert GPS og mål bilens hastighet ved disse to distansene.
Med så høyt ladetrykk bør du klare minst 140 km/t på 201 M.

Det hadde vært gøy å prøve! På lukket omeråde testet vi 100-200 med den, noe som havna på 8.noe sekund. Syns ikke det var så ille heller jeg da..:) (Målt med mobil og blått øye)

JonasS
17/04/12, 18:01
Jeg bøyer meg i støvet :eek:

Har sett 3stk motorer med 9mm råde og de kom aldri over 1.45bar før man fikk kikkhull på både en og to sider.

Hør der.. Jeg går å er skeptisk skal vite.. Kjøører ikke meddette trykket til daglig, har testet det opp i det. Kjører på 1.3-1.5 sånn på vanlige finværsdager. Skal nevnes at motoren har større turbo med .63ar exhausthus på snurra. Samt at den var nyoverhalt her for under 100mil siden..

Evolve_88
17/04/12, 19:08
Riktig......

Kan du være snill og estimere kostnaden på prosjekte ditt, poste det i denne tråden.
Gjerne med ka det kostet og erstatte den motoren som røk og.
Ta med ALT
kostnader for turbo,grenrør, dyser,motstander,hjerner, intecooler, rør komplett til cooler med slanger. Ga jeg 2500kr for. pluss clutch til turbobruk til 1600kr. Det var den første motoren min jeg konverterte. Så lønner seg å følge med å være inpulsiv;) retur fiksa jeg sjøl. Slanger hadde jeg liggende til tur og tetur.
Og når motor røk så fiksa jeg en ny motor gratis av en kompis. og kosta på den nye pakninger. for det var bare blokk med innmat. VIPS så var det en billig motor. total kostnad med motor bytte var vel ca 5000kr.- Men ikke alle får til det så billig så klart. Men med en FT/FK så hadde det kosta laangt mere. Men påstår ikke att å bruke en F motor er ett solid alternativ. Men fult mulig om det ønskelig for den som vil prøve det ut ;)

EVO
17/04/12, 19:38
kostnader for turbo,grenrør, dyser,motstander,hjerner, intecooler, rør komplett til cooler med slanger. Ga jeg 2500kr for. pluss clutch til turbobruk til 1600kr. Det var den første motoren min jeg konverterte. Så lønner seg å følge med å være inpulsiv;) retur fiksa jeg sjøl. Slanger hadde jeg liggende til tur og tetur.
Og når motor røk så fiksa jeg en ny motor gratis av en kompis. og kosta på den nye pakninger. for det var bare blokk med innmat. VIPS så var det en billig motor. total kostnad med motor bytte var vel ca 5000kr.- Men ikke alle får til det så billig så klart. Men med en FT/FK så hadde det kosta laangt mere. Men påstår ikke att å bruke en F motor er ett solid alternativ. Men fult mulig om det ønskelig for den som vil prøve det ut ;)

Dette var urealistisk for flertallet som begir seg ut på ett slik prosjekt.
Med slike dele priser kan jo alle bygge motorer.

kermitt
17/04/12, 20:24
Jeg ga 500kr for grenrør, 750kr for turbo, 1000kr for ALLE slanger, 600kr for intercooler, 1600 for 3"Lmm og dyser, 2000 for hjerner, 1000kr for chip, 2500 for ny komplett clutch og 500-600kr for diverse småtterier som må til for litt hjemme mekk på bunnpanne etc. Jeg er veldig fornøyd selv om jeg helt sikkert kunne fått en helt kurrant FK/FT for pengene. Men jeg liker å smi ting selv og bruke det jeg har liggende. Og dette går MYE bedre enn en opphora FK. Går VELDIG godt med "300 oppsett" som folk kaller det på FB`n. Har enda tilgode å bli frakjørt av noe som helst, med unntak for en corvette med en SVÆR kompressor. det er også veldig kjørbart i hverdagen og den faktisk bruker mindre bensin, om jeg bare klarer å holde meg i skinnet.

Evolve_88
17/04/12, 21:31
Som sagt gjelder det å være inpulsiv når tilbudet er der :) Og så klart er det ikke helt realistisk pris for alle. Men det var jeg har kosta på bilen min den gang, sitter i gammel 244 som jeg har stående uten skilt. som jeg tar en herje tur med no å da :) Fungere fint i den. Den er MYE mere responsiv i turbo trykk enn 245'n jeg har med B230FT og 300hk opsettet i. Er så si samme turbo og samme Kam osv i dem.

EVO
17/04/12, 21:33
Jeg ga 500kr for grenrør, 750kr for turbo, 1000kr for ALLE slanger, 600kr for intercooler, 1600 for 3"Lmm og dyser, 2000 for hjerner, 1000kr for chip, 2500 for ny komplett clutch og 500-600kr for diverse småtterier som må til for litt hjemme mekk på bunnpanne etc. Jeg er veldig fornøyd selv om jeg helt sikkert kunne fått en helt kurrant FK/FT for pengene. Men jeg liker å smi ting selv og bruke det jeg har liggende. Og dette går MYE bedre enn en opphora FK. Går VELDIG godt med "300 oppsett" som folk kaller det på FB`n. Har enda tilgode å bli frakjørt av noe som helst, med unntak for en corvette med en SVÆR kompressor. det er også veldig kjørbart i hverdagen og den faktisk bruker mindre bensin, om jeg bare klarer å holde meg i skinnet.

Med 9.3:1 i komp forhold .....????
Hvilken gearkasse kjører du, for jeg har aldrig fått noen av m45 m46 eller m47 kassene til og overleve 300 hk i en volvo, eller glemte du den i regnestykke ??? eller er det ikke hester men ponnyer ???
Jeg har aldrig fått en noen av orginal kassene til og holde mer enn tre harde akselerasjoner, utenom m90 til og holde 300hk

Batland
17/04/12, 22:15
Går VELDIG godt med "300 oppsett" som folk kaller det på FB`n. Har enda tilgode å bli frakjørt av noe som helst, med unntak for en corvette med en SVÆR kompressor. det er også veldig kjørbart i hverdagen og den faktisk bruker mindre bensin, om jeg bare klarer å holde meg i skinnet.
Det eneste 100% pålitelige og uangripelig objektive er dragrace resultater. Har du resultater fra 201M å vise til?
Jeg har selv kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT.

kermitt
17/04/12, 22:21
Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig :p

EVO
17/04/12, 22:23
Det eneste 100% pålitelige og uangripelig objektive er dragrace resultater. Har du resultater fra 201M å vise til?
Jeg har selv kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT.

Vekt ???

EVO
17/04/12, 22:24
Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig :p

300hk uten og knuse en eneste m47 gearkasse ??? spesiell innmat i denne da???

Med 200 hk ligger den kassen i grenseland, og må byttes minst engang i året ved litt innspirert kjøring.
Snakker av erfaring her, 12-15 volvokasser på samvittigheten og to getrag.

kermitt
17/04/12, 22:42
Nå har jeg bare hatt dette oppsettet i sånn ca 1-1,5 mnd der mye av kjøringen er langkjøring så jeg har ikke fått prøvd så veldig mye ;) Jeg har vel også sagt dette tidligere? Men jeg kan komme tilbake til hvordan det funker evt se om jeg kan få det benket om anledningen byr seg ;)

EVO
17/04/12, 22:47
Lite hint DU har ikke 300 hk, for og si det på en fin måte......

Med 300 hk på m47 ligger du den 3gear og labber ned pedalen, og når du kommer til 90-100kmt sier det BANG.
Resultatet er stort kaos inni kassen.

Batland
17/04/12, 22:56
Vekt ???
Helt orginal bil. Vekt i vognkort er 1280 kg, men når den står på startplaten med fører så har den nok i praksis passert 1400 kg.

Batland
17/04/12, 23:02
300hk uten og knuse en eneste m47 gearkasse ??? spesiell innmat i denne da???

Med 200 hk ligger den kassen i grenseland, og må byttes minst engang i året ved litt innspirert kjøring.
Snakker av erfaring her, 12-15 volvokasser på samvittigheten og to getrag.
Støtter denne. M47 er så elendig at Volvo måtte redusere ladetrykket på 5. gear på sine AT satser.
Det er knust en god del originale Volvokasser og stikkakslinger rundtom her også til tross for lavbudsjett forgassermotorer.
Har til gode å se en Volvo med oppgradert originalsprut gi bra resultat på 201 M så dette 300-kittet gir tydeligvis ikke så alt for mye guff i praksis.

Batland
17/04/12, 23:11
Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig :p
Når man skal evaluere motorens prestasjoner så er det hovedsaklig slutthastigheten på dragrace som er av interesse. Dette er lett å teste. Man måler opp 200 M på en flate, setter i en GPS med tom logg, akser fullt disse 200 m og trør inn bremsen. Loggen viser høyeste hastighet med frustrerende stor stabilitet.
Ingen har noensinne klart å bløffe seg til gode drag resultater og derfor er det ultrapålitelig og den eneste sanne målestokken. ;)

Batland
17/04/12, 23:13
Men jeg kan komme tilbake til hvordan det funker evt se om jeg kan få det benket om anledningen byr seg ;)
Ja takk, gjerne.

EVO
17/04/12, 23:20
Når man skal evaluere motorens prestasjoner så er det hovedsaklig slutthastigheten på dragrace som er av interesse. Dette er lett å teste. Man måler opp 200 M på en flate, setter i en GPS med tom logg, akser fullt disse 200 m og trør inn bremsen. Loggen viser høyeste hastighet med frustrerende stor stabilitet.
Ingen har noensinne klart å bløffe seg til gode drag resultater og derfor er det ultrapålitelig og den eneste sanne målestokken. ;)


En volvo 240 med original vekt går ca 130kmt+- med 250-270hk
Og minimum 380hk++ for og knekke 150kmt
Dette er røfflige tall......

roffenn
18/04/12, 07:05
EVO synes du kommer helt ut av spor og snakker om feil ting, hvis du ikke har noe bra og si så la være.

Batland
18/04/12, 07:45
En volvo 240 med original vekt går ca 130kmt+- med 250-270hk
Og minimum 380hk++ for og knekke 150kmt
Dette er røfflige tall......
Helt enig med du her og derfor er det så avslørende når biler med "300-kit" ikke klarer 130 km/t.

EVO
18/04/12, 11:03
EVO synes du kommer helt ut av spor og snakker om feil ting, hvis du ikke har noe bra og si så la være.

Da kan du stille på ett streetlegal drag race og motbevise meg. (time slips)
Jeg har vært på så mangen drag race opp igjennom tiden, alle får det rett tryne så det synger etter........
Sluttfarten sier alt om motor effekt og ingen ting annet.
Og der er ikke alle inne på dett forumet som er 18år vet du, noen av oss har faktisk klødd litt motor og snakker av erfaring.

Vist noen tror de kan ta en b230fb og sitte på ett "300kit",og tror de får 300hk uten og kompsenke kan de bare glemme det.
Dette skjer bare ikke i den virkelige verden på bensin. Eneste muligheten er og kjøre E85, først da er det mulig

JonasS
18/04/12, 12:40
Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.

Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)

- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd! :)

volvoRsport
18/04/12, 13:08
Sluttfarten sier alt om motor effekt og ingen ting annet.

Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.

EVO
18/04/12, 13:17
Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.

I praksis spiller det liten rolle, du kan spinne mye eller lite i starten men sluttfarten er nesten 100% stabil for det..

Batland
18/04/12, 14:42
Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.
På 402 M er sluttfarten 100% stabil nesten uansett hvor mye man roter seg bort på veien. Det er rett at kjørestil har noe større innvirkning på 201M, men hvis man ikke har grep og ikke kan kjøre så trenger man vel ikke så mye effekt heller?
201 M viser derfor hvor mye effekt sjåføren og bilen i praksis klarer å få ned i veien - og det er jo det det hele handler om.
Når det gjelder maksgrepet så avsløres dette av 60 ft tiden og i praksis har det vist seg at dette ligger fra 2,2 - 2,5 sek. med helt vanlige gatedekk.
Disse 0,3 sek har ikke avgjørende betydning for sluttfarten.
Alle bør derfor stille på 201M og få ett resultat på godt og vondt. De som trimmer kan så stille igjen neste gang og se med egne øyne hvor stor forbedringen er blitt i PRAKSIS.

kermitt
18/04/12, 15:06
Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.

Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)

- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd! :)

Er akkurat det samme som du sier jeg prøver å få fram uten alt for stor hell :p Mye pga det er enkelte her som ønsker å krangle. Jeg har bare dette oppsettet på denne motoren fordi det er gøy å prøve og jeg vil ha litt mer enn hva en chippa bil med 13c på full ladd kan gi.

Batland
18/04/12, 15:07
Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.

Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)

- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd! :)
Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.

Du derimot har ett helt annet oppsett.
Stort luftfilter, antar jeg.
3" LMM
Stor turbo.
Svær intercooler.
3" eksos.
osv osv.
Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.

JonasS
18/04/12, 19:10
Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.

Du derimot har ett helt annet oppsett.
Stort luftfilter, antar jeg.
3" LMM
Stor turbo.
Svær intercooler.
3" eksos.
osv osv.
Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.

Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.

Batland
18/04/12, 19:35
Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.
Hvis det var de obligatoriske grønne dysene på denne Cosworthen så skulle en B230 med 1,7 BAR ladetrykk fra en "400 + hk turbo", lett portet 530 topp og en grei kam egentlig gått minst like godt ;)
Jeg har G-målt nok biler til å vite dette som ett faktum!
Det finnes noen billige, men uvanlig og enkle trick som har vist seg å fungere godt.
Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.

JonasS
18/04/12, 19:42
Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.

Batland
18/04/12, 19:55
Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.
Akkurat. Da kjører han de grønne #803 dysene og disse begrenser effekten uavhengig av turbo. Diger Raceturbo gir dårligere resultat enn den sedvanlige T34 turboen.
Potensialet til T34 turboen (Faktisk en Volvo 240 Gr.A turbo ;) ) er 0 - 150 km/t på mindre enn 8 sek.

EVO
18/04/12, 20:22
Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.

Ventet på denne, takker for den fine innpakkingen.
Har en liten tendens til ikke sminke sannheten.

JonasS
18/04/12, 20:46
Ventet på denne, takker for den fine innpakkingen.
Har en liten tendens til ikke sminke sannheten.

Mulig det. Men jeg har iallefall ikke justert noe tenning..:) 940 turbohjerner på nettet. (Da jeg monterte TLAO-tenningschip opplevde jeg at bilen ikke ville mer etter 3500-4000rpm. Dog glødet turboen og manifold\DP som betlehemsstjerna..)

Knallert
18/04/12, 20:58
Mulig det. Men jeg har iallefall ikke justert noe tenning..:) 940 turbohjerner på nettet. (Da jeg monterte TLAO-tenningschip opplevde jeg at bilen ikke ville mer etter 3500-4000rpm. Dog glødet turboen og manifold\DP som betlehemsstjerna..)

For høy komp er vel ikke denne motorens eneste problem.
Du sliter vel med en turbo som surger.

Turboens ugunstige arbeidsforhold sikrer vel ikke den beste flowen gjennom eksosturbinen heller og kombinert med kompforholdet så fyrer du mest for kråka :)

Tenninga blir vel regulert bla. via tenningsbanksensoren...

EVO
18/04/12, 21:00
Mulig det. Men jeg har iallefall ikke justert noe tenning..:) 940 turbohjerner på nettet. (Da jeg monterte TLAO-tenningschip opplevde jeg at bilen ikke ville mer etter 3500-4000rpm. Dog glødet turboen og manifold\DP som betlehemsstjerna..)

Grunnen til gløding er ekstremt lav tenning. Dette har som oftest med att han som lager chippen "hel graderer" tennings chippet,
slik att ingen raser sine motorer.For han vill ikke ha en helvetes diskusjom om erstatninger, på en hel haug motorer som raser grunnet tenningsbank eller andre ting.