PDA

Vis full versjon : e85



depress
14/04/10, 21:26
noen som vet om folk som selger chiper til bruk av e85. har tenkt å bruke e85 i 300hk oppsett på b230fk motor.og får høre av mange at jeg må bruke en annen type chip. og lurer litt på dyse størelsen og om de vil fungere fint sammen med 3" lmm eller om det bare blir kræsj? veit 465cc passer til 3" lmm men vil det passe sammen om man øker dysestørelsen 30%?

depress
18/04/10, 18:22
utrolig at ikke noen veit noe om dette? e85 er jo en veldig bra måte å trimme på. da det tilsvarer 105 oktan. og det kjøler motoren mye bedre.

emilhetty
18/04/10, 18:34
utrolig at ikke noen veit noe om dette? e85 er jo en veldig bra måte å trimme på. da det tilsvarer 105 oktan. og det kjøler motoren mye bedre.
Nja, den kjøler bedre. Men smører dårligere.

Men kan vel ikke akkurat si at det å bytte ut oktan med ethanol er noe veldig bra måte å trimme på i den forstand, men ethanol er mer motstandsdyktig mot banking da. Så man kan lade mer før det blir noe problem.

Det er ikke noe problem om du øker dysestørelsen med 30%, sprute vil ikke legge merke til det engang om den får like mye ethanol nå som den hadde fått om du bruke oktan.
Men du veit at lambda verdien for optimal forbrenning på ethanol er lavere enn på oktan?
Så må bruke bredbåndslambda som du simulerer et høyere signal til hjernen enn hva du egentlig har.

Mathisen
18/04/10, 20:04
hva må gjøres med en tilnermet orginal fk motor for å kjøre med E85?

depress
18/04/10, 22:00
alle som selger/lager bensin sier at om det skulle blitt målt i oktan ville det tilsvart 105oktan. derfor den er mer motstandsdyktig mot bank. og den er mer effekttiv. selv om man bruker 30% mer drivstoff så koster litern nesten 30% mindre også. så kan du jo se hvor mye du måtte betalt får noe som er tilsvarende bra. feks 105 oktan. IKKE BILLIG. derfor jeg er ute etter å kunne kjøre 100% e85. men tror man må bruke annen chip osv? noen som kunne utfyllt meg litt?

Volvo144
02/06/10, 13:15
www.flexitune.se

depress
02/06/10, 15:27
virka som no billig greier:confused:hadde vært kjekkt med noen erfaringer. men så ikke ut som om detta har vært så lenge. står jo ingen ting om hvordan det egentlig funker osv

jonass
02/06/10, 15:34
Nja med e85 så må man ha såpass mye større dyser (ca 40%) at jeg ville kjøpt større dyser enn og drevet med høynet dutycycle

depress
02/06/10, 15:36
var det jeg regnet med at den gjorde. farlig greier det der. coilen på dysene brenner opp.:( men da er vi inne på det igjen om orginal(special chip) hjerne vil takkle å kjører 660cc dyser sammen med 960 3"lmm måleren. da den egentlig passer sammen med 465cc dysene. eller må man kjøre med flexifuel sammen med allt det andre? special chip og 3"lmm med 660 dyser?

Sebbe
02/06/10, 15:41
jeg hadde planlagt å kjøre med e85 på en B230F med turbo, med chippa turbo bensinhjerne og NA tenningshjerne, satser på at det funker fint.

depress
02/06/10, 15:46
er bare så kjedelig å finne ut om det virker eller ikke før man tester det sjøl.

jonass
02/06/10, 15:53
det går nok bra og bare sette på så ca 40% større dyser og bruke 3"lmm ja, men husk 40% større enn 968/558 dyser.
Men da kan du ikke kjøre bensin mer da med dette oppsettet. Kommer til og drukne i bensin

Volvo144
02/06/10, 17:45
Jeg kjører med flexitune. Den funker gull:)

Har kjørt med denne siden oktober ca.

Oppsett:

B230FK
Viking Ecomax
3"LMM
558 dyser
Flexitune
1 bar trykk

Flexitune ligger mellom dyser og hjernen og passer på at dysene er litt lenger åpne enn det hjernen sier. Den måler lambdaen slik at det skal være riktig blanding i forhold til hva du har på tanken (du kan gjøre valgfri blanding bensin / E85). Får merkbart mer krefter når jeg kjører på E85 kontra bensin og sparer ca. 4 kr. mila. Olja er like fin enda (etter kjørte 10000km etter oljeskift) og tennpluggene er helt rene. Jeg føler min motor har det veldig bra med å kjøre E85.

Om jeg kobler bort boksen ( og kjører på E85 ) blir bilen fæl å kjøre. Den vil ikke starte når den er kald (flexitune har kaldstartfunksjon slik at det ikke er noe problem). Om man kjører når den er varm uten flexitune men med E85 så humper bilen bortover og blir veldig seig å kjøre.

Flexitune funker gull!

Den er ikke TUW godkjent (derav kan de holde en lav pris).

Jeg kjører med den som heter flexitune AutoX4.

Enkelt å koble opp

Har

depress
02/06/10, 18:59
30%? eller 40%? vet hvertfall at om man skal ha 300hk på bensin må man ha 660 dyser. alle som chipp trimmer og konverterer til e85 kjører me de dysene. bare å sjekke hva chip kittene til BSR.se selger. og hvem effekt de er ment til.:D

volvo242
02/06/10, 20:42
Jeg kjører med flexitune. Den funker gull:)

Har kjørt med denne siden oktober ca.

Oppsett:

B230FK
Viking Ecomax
3"LMM
558 dyser
Flexitune
1 bar trykk

Flexitune ligger mellom dyser og hjernen og passer på at dysene er litt lenger åpne enn det hjernen sier. Den måler lambdaen slik at det skal være riktig blanding i forhold til hva du har på tanken (du kan gjøre valgfri blanding bensin / E85). Får merkbart mer krefter når jeg kjører på E85 kontra bensin og sparer ca. 4 kr. mila. Olja er like fin enda (etter kjørte 10000km etter oljeskift) og tennpluggene er helt rene. Jeg føler min motor har det veldig bra med å kjøre E85.

Om jeg kobler bort boksen ( og kjører på E85 ) blir bilen fæl å kjøre. Den vil ikke starte når den er kald (flexitune har kaldstartfunksjon slik at det ikke er noe problem). Om man kjører når den er varm uten flexitune men med E85 så humper bilen bortover og blir veldig seig å kjøre.

Flexitune funker gull!

Den er ikke TUW godkjent (derav kan de holde en lav pris).

Jeg kjører med den som heter flexitune AutoX4.

Enkelt å koble opp

Har


10.000km på samme olje å e85? skummelt...

Lukt på slangen fra veivhusventilasjonen din! tipper du får deg en overaskelse da! :)

Volvo144
03/06/10, 08:51
veivhusventilasjonen er ny.

Motoren er nyoverhalt.

Tror ikke jeg får meg noen overraskelser.

Poenget med å skifte olje er at den blir dårlig og full av sot og rester slik at den smører dårlig. Dersom olja er ren og fin ser jeg ikke problemet med å kjøre 15000km intervaller med den.

Når det gjelder E85 så har motoren bare godt av dette (etter hva jeg har lest meg frem til). Den kjøler bedre og man trenger ikke være så redd for at motoren skal gå for magert eller tenningsbank. At den skal smøre dårligere kan jeg ikke forstå. Bruker motoren bensin til smørning? Er vel derfor man har olje på en 4 takter istedenfor å blande olje i bensinen som på en 2 takter?

GeTReibeAktienGesellschaf
03/06/10, 11:22
veivhusventilasjonen er ny.

Motoren er nyoverhalt.

Tror ikke jeg får meg noen overraskelser.

Poenget med å skifte olje er at den blir dårlig og full av sot og rester slik at den smører dårlig. Dersom olja er ren og fin ser jeg ikke problemet med å kjøre 15000km intervaller med den.

Når det gjelder E85 så har motoren bare godt av dette (etter hva jeg har lest meg frem til). Den kjøler bedre og man trenger ikke være så redd for at motoren skal gå for magert eller tenningsbank. At den skal smøre dårligere kan jeg ikke forstå. Bruker motoren bensin til smørning? Er vel derfor man har olje på en 4 takter istedenfor å blande olje i bensinen som på en 2 takter?
Mulig det er fordi det alltid er en viss mengde drivstoff som kommer forbi stempelringer og havner i veivhuset.
Og at med etanol så kjører man på litt større mengde drivstoff derfor mere forurensing i olja.
Mye av dette vil fordampe når olja blir varm og gå ut via ventilasjonen, men mulig at etanol er hardere for olja enn bensin?

jonass
05/06/10, 08:49
Sies vel at etanol bryter ned tilsatsene i olja kjappere enn bensin gjør?

A.Finstad
05/06/10, 12:49
en liten tommelfinger regel angående olje og E85 er å halvere intervallene for skift av olje og filter så hvis du kjørte på intervall på 10,000 så burde du bytte allerede på 5000 etter det jeg har blitt fortalt i hvertfall. siden som nevt over her at etanolen bryter ned olja mye fortere en vanelig bensin gjør derfor kan olja se og kjennes fin ut, men ha like god effekt som smør!

Anders-
05/06/10, 14:46
Bruker motoren bensin til smørning?

Ja :cool:

TvilsomRacing
06/06/10, 13:14
E85 smører dårligere og sliter ut blokka mye raskere enn vanlig bensin.
Derfor mange race biler som kjører E85 bytter blokk oftere

SWR
11/06/10, 11:43
Men du veit at lambda verdien for optimal forbrenning på ethanol er lavere enn på oktan?
Så må bruke bredbåndslambda som du simulerer et høyere signal til hjernen enn hva du egentlig har. Lambdaverdien for maks effekt er den samme. AFR derimot...

SWR
11/06/10, 11:45
Nja med e85 så må man ha såpass mye større dyser (ca 40%) at jeg ville kjøpt større dyser enn og drevet med høynet dutycycle

Hvorfor bare ikke øke trykket? Snillere enn å ha 99% DC... :)

SWR
11/06/10, 11:46
10.000km på samme olje å e85? skummelt...

Lukt på slangen fra veivhusventilasjonen din! tipper du får deg en overaskelse da! :) Ikke skummelt det... så lenge man har oljetemp over 76 grader relativt ofte. :)

SWR
11/06/10, 11:50
Bruker motoren bensin til smørning? Er vel derfor man har olje på en 4 takter istedenfor å blande olje i bensinen som på en 2 takter? Bensin "smører" ikke på samme måte som olje, men ja, den "smører" bedre enn sprit... på E100 har man markant mer problemer med sylinderslitasje i toppen og ditto stempelringslitasje. Hvilket jo er grunnen til at de lager E85 in the first place, de vil ha bedre kaldstartsegenskaper OG mer normal slitasje..