PDA

Vis full versjon : motorn min starter ikke! hjelp..



chaa94
15/04/12, 21:36
hallo,har en b19 som driver å kødder fært for tiden.. for 2 mnd tid siden stoppa den helt plutselig "trodde den hadde gått tom for bensin" 2mnd etterpå starta den..,skulle ta en liten burnout å vips så døe motorn igjen!.. trudde kansje reg reima hadde gleppi over no tenner siden der er ganske gammal,så har tima motoren opp igjen helt riktig,får både bensin å gnist,fyra noen få ganger å så var det ikke mere liv i den .. skal hente ny motorn denna uka men hadde vært kjekt å få liv i den forde,men selvom den får gnist så virker det ikke som det er no gnist i det hele tatt, har lagt pulggen på gods å sjekka om det var gnist å det var det.. har vel hatt ifrahværandre nesten hele motorn nå å skjønner fortsatt ingen ting.. noen tips ?

850GLTsilver
15/04/12, 22:28
Du har sikkert sånn Bendix Renix tenning du.
Ville nesten bannet på at det er svinghjulsføleren din som har svikta.

chaa94
15/04/12, 23:17
er det svinghjulsføler på en gammal 78 b19 a ? :S hmm,dyrt å bytte ell ?

850GLTsilver
17/04/12, 14:58
er det svinghjulsføler på en gammal 78 b19 a ? :S hmm,dyrt å bytte ell ?

Ah. -78 ja.
Nei da har du nok ikke noen svinghjulsgføler nei.
Sitter sikkert en slik sort BOSCH 5-pins tenningsmodul i din da? (Eller 6-pins?)
Disse ryker villig vekk, og kan fåes kjøpt nær sagt hvor som helst.

Men si meg, Tenner den når du vrir om starteren, for så å dø idet du slipper nøkkelen?
I såfall er det formotstanden på coilen som er gåen.

Kan også være hall-giveren i fordeleren, eller eventuelt stiftene der disse ble levert med slike.

kermitt
17/04/12, 15:09
Er nok fint lite med tenningsmoduler og her :p Prøv å bytt stifter, kondensator, rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger. Så kan du forsette å feilsøke.

850GLTsilver
17/04/12, 15:13
Er nok fint lite med tenningsmoduler og her :p Prøv å bytt stifter, kondensator, rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger. Så kan du forsette å feilsøke.

Er nok tenningsmodul ja.
Se gjerne på skjemaet som jeg linket til ;)

kermitt
17/04/12, 15:18
fant ingen link jeg? :p Interesant, aldri kommet over B19 med tenningsmodul og alltid lurt på hvorfor. Det er trossalt bare 999999 ganger bedre enn stifter.

850GLTsilver
17/04/12, 15:49
fant ingen link jeg? :p Interesant, aldri kommet over B19 med tenningsmodul og alltid lurt på hvorfor. Det er trossalt bare 999999 ganger bedre enn stifter.

Sorry. HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/200/volvo_240__1978-80.pdf) er den.
Jeg har ikke hatt i eie selv B19 med tenningsmodul, men har vært med og skrudd på et par stykker.
Kjøpte nye moduler på Biltema, og bilene går så langt jeg vet fortsatt.
Og jeg har sett de både med stifter og hall-sensor tilkoblet modulen. Fungerer fint begge to.
(Mener det var avvik i antall pinner på modulen mellom de med stifter og de med hall-sensor)

Modulen er merket 104 i skjemaet, første side oppe til venstre. litt inn på siden.

chaa94
18/04/12, 12:41
hmm,da trur jeg ikke detta er noe jeg gidder å ta meg tid til gitt,skar hente en b230a denna uka forhåpentligvis,så da bare kaster jeg ut den b19 ;) å den tenner ikke i det hele tatt nei men er gnist på plugga som faen! ganske lei hele motorn :P noen som vil kjøpen ? 500 kr ferdig tatt ut :)

850GLTsilver
18/04/12, 17:08
hmm,da trur jeg ikke detta er noe jeg gidder å ta meg tid til gitt,skar hente en b230a denna uka forhåpentligvis,så da bare kaster jeg ut den b19 ;) å den tenner ikke i det hele tatt nei men er gnist på plugga som faen! ganske lei hele motorn :P noen som vil kjøpen ? 500 kr ferdig tatt ut :)

Har en B200F til salgs her.
Mengler riktignok den berømte svinghjulsføleren, men all elektronikk er tilgjengelig.

chaa94
18/04/12, 21:39
Har en B200F til salgs her.
Mengler riktignok den berømte svinghjulsføleren, men all elektronikk er tilgjengelig.

står over at jeg skal hente en b230a ;) b200f er ikkeno interessant :) her skal det bygges skikkelig sugemotor ;)

chaa94
18/04/12, 21:41
står på den meldinga du siterte på at jeg skal hente en b230a ;) b200f er ikke interessant gitt,skal bygge skikkelig sugemotor her :)

chaa94
30/04/12, 16:59
NÅ har je bytta fordelerlokk,rotor,coil å sjekka over alt,får IKKE gnist!.. kondensatoren ?!!!!!