PDA

Vis full versjon : Defekt bensinpumpe ?



ola normann
14/04/10, 20:22
God kveld folkens, er ganske sikker på at bensinpumpen har forlatt denne verden...

Bilen begynte å kutte (motor døde) på vei hjem fra jobb i dag, den gikk "greit" så lenge jeg var forsiktig med gassen. Kjørte noen km og stoppet, hørte ikke noe rart under panseret mens den gikk på tomgang. Men bak ved bakhjulet kom det dure lyd, kjente på dekselet som sitter over bensinpumpe og merket vibrasjoner som samsvarte med dure lyden.
Fikk listet meg hjem og begynte å se på problemet, synes pumpen hadde høy lyd så lenge den gikk, stoppet 10 sek etter jeg startet bilen hjemme (bil død).

Måler brudd over kontaktene til pumpa (rød og svart ledning), måler spenning (rosa og svart ledning) til pumpa i ca 4 sek etter tenning er skrudd på, spenning blir borte i det bensinpumpe releet slår seg av (rele under panser merket 103)

Så konklusjonen er vel egentlig at jeg bør se meg etter ny pumpe..

Fant en tråd på ett annet forum der det var oppgitt 3500,- for ny pumpe hos volvo, jeg synes kanskje det var litt svindyrt så jeg tittet innom mekonomen og de hadde til 1035,- (Scan-Tech). Er det noen som har prøv denne pumpen, passer den greit følger det med det jeg trenger av pakninger og div? Må jeg ha nye pakninger?

I følge vadis så må jeg tømme/drenere bensin linjen, er dette nødvendig?
Må man ha det spesialverktøyet for å ta av hurtigkoblingene ved pumpen?
Må/bør jeg bytte bensinfilter samtidig?
Er det noe annet jeg bør/må?

Se der, det ble jo nesten en avhandling.... man vil jo bare sitt barn det beste..


edit : skrivefeil

Lillevik
14/04/10, 22:33
God kveld folkens, er ganske sikker på at bensinpumpen har forlatt denne verden...

Bilen begynte å kutte (motor døde) på vei hjem fra jobb i dag, den gikk "greit" så lenge jeg var forsiktig med gassen. Kjørte noen km og stoppet, hørte ikke noe rart under panseret mens den gikk på tomgang. Men bak ved bakhjulet kom det dure lyd, kjente på dekselet som sitter over bensinpumpe og merket vibrasjoner som samsvarte med dure lyden.
Fikk listet meg hjem og begynte å se på problemet, synes pumpen hadde høy lyd så lenge den gikk, stoppet 10 sek etter jeg startet bilen hjemme (bil død).

Måler brudd over kontaktene til pumpa (rød og svart ledning), måler spenning (rosa og svart ledning) til pumpa i ca 4 sek etter tenning er skrudd på, spenning blir borte i det bensinpumpe releet slår seg av (rele under panser merket 103)

Så konklusjonen er vel egentlig at jeg bør se meg etter ny pumpe..

Fant en tråd på ett annet forum der det var oppgitt 3500,- for ny pumpe hos volvo, jeg synes kanskje det var litt svindyrt så jeg tittet innom mekonomen og de hadde til 1035,- (Scan-Tech). Er det noen som har prøv denne pumpen, passer den greit følger det med det jeg trenger av pakninger og div? Må jeg ha nye pakninger?

I følge vadis så må jeg tømme/drenere bensin linjen, er dette nødvendig?
Må man ha det spesialverktøyet for å ta av hurtigkoblingene ved pumpen?
Må/bør jeg bytte bensinfilter samtidig?
Er det noe annet jeg bør/må?

Se der, det ble jo nesten en avhandling.... man vil jo bare sitt barn det beste..


edit : skrivefeil

Hej du!

Jeg har en del problem på min V70, at den ikke vil gå av og til, kanskje du har lest tråden min.

Mitt verksted måtte bestille begge pumpene for de viste ikke om pumpa fra Scan-Tech passet, jeg så ingen store forskjeller på dem.

Har du vært borti uregelmessige startvansker/fjusking på din?

ola normann
15/04/10, 06:17
Min har ikke vært tungstartet i det hele tatt eller fjusket på noen måte bortsett fra det som står i første innlegg.

Passet Scan-Tech pumpen ?

Lillevik
15/04/10, 21:30
Den er kommet, men vi har ikke hatt tid til å bytte den, men skal komme tilbake med svar ang. det så snart jeg vet noe :-)

ola normann
16/04/10, 06:45
Fikk min scan-tech pumpe i går, moteres til helgen, kommer med oppdatering. Volvo skulle forøvrig ha litt over 4100,-

Lillevik
16/04/10, 19:26
Mekonomen skulle ha 3.600,- en og som du skrev, litt over 1.000,- for den fra Scan-Tech.

ola normann
17/04/10, 17:57
Da er scan-tech pumpen montert og bilen går.

Jeg tømte ikke slangene slik som beskrevet i vadis, lakk ingen ting fra slangene.

Scan-tech pumpen skulle monteres i det gamle pumpehuset, så man måtte demontere pumpehuset og sette inn den nye pumpen. Jeg valgte og kjøpe noen andre slangeklemmer enn de som fulgte med. Man trenger også noe smøremiddel for å få presset ned den nye pumpen i pumpehuset, her ble jeg anbefalt silikonspray.
Hele opplegget virket greit, det eneste jeg synes kunne ha vært bedre var at det var kabelsko tilkoblinger på pumpen er igrunn ikke fan av kabelsko.

Så vil tiden vise om jeg har kastet bort 1000 kr eller spart 3000 kr.

Jeg ble i alle fall imponert over mekonomen og leveringstid, verkstedet på Årnes hadde 2 leveringer om dagen. Jeg bestilte ca kl 1000 og delene kom ca kl 1300.