PDA

Vis full versjon : huskeliste godkjenne effektøkning!



lasse940
14/04/12, 08:25
ønsker tips/triks (huskeliste) til effektøkning på 940 med fk.
Etterlyst dokument på effektøkning til volvo personbil.
må bestille time til benking på mandag, noe annet jeg trenger tenke på?
Har veeeldig dårlig med tid da bilen må vises før 27/4-12.

HarryVolvo
14/04/12, 08:49
Huskeliste til effektøkning??

Godkjente produktendringer du er ute etter?

lasse940
14/04/12, 09:28
Ja allt jeg trenger for å få godkjent effektøkning.
Trenger man kunn dokument fra volvo på max effekt og en benking eller er det mer som lønner seg ta med?

HarryVolvo
14/04/12, 12:42
Dersom motoren er en original volvo-motor, trenger du papirer på hvor mye effekt den har. Dette får du hos volvo.
Dersom du har bygd om motoren, må den i benk og effektpapirer må fremvises.

Papirer på hvor mye effekt bilen er laget for, og de evt endringene du må foreta deg i form av bytte av bremser/dempere/stabstag osv henter du hos volvo og får stemplet og underskrevet.

Volvoniføør
17/04/12, 20:12
Ring til Volvo og be om den dokumentasjonen du trenger, det gjorde jeg :)

lasse940
17/04/12, 20:25
Dokumenter fra volvo fikk jeg mail på at er sendt meg i dag ;)
må kjøpe meg mer tid så er det også sikkert lurt å be om tillatelse fra Bt en tigivelse ;)
Så viser bilen med originalt motorrom først og prater med de der om effektøkning.

Volvoniføør
17/04/12, 20:44
Ordner seg dette :)

lasse940
17/04/12, 20:50
Ordner seg dette :)
Ja der må bare ordne seg ;) bilen er i daglig bruk så får kjøre en stund med oppjustert trykk på 13c og helle skaffe meg en turbo som du har og bremse den og få godkjent den effekten :)
Må ha mer en kjedlige 136 hk ;)

Mikal B
18/04/12, 09:48
Fant en nyttig link som går under greit-å-ha :)

http://www.filedump.net/dumped/volvomotorgodkjenninger1222264403.pdf

Sebbe
18/04/12, 13:12
om kontrolløren vil være vanskelig kan han kreve dukomentasjon på avgass, om du skal godkjenne noe over det som er orginalt i en B230FT så blir det veldig vanskelig

paal-andre
18/04/12, 13:27
Fant en nyttig link som går under greit-å-ha :)

http://www.filedump.net/dumped/volvomotorgodkjenninger1222264403.pdf

Jeg brukte den der. den får du av biltilsynet når du melder i fra om ombygging. men min kontrolør kicka på at det ikke sto noe om fk eller ft motoren der. så det var ikke god nok dokumentasjon i følge han. selvom BT selv mener dette er tilstrekkelig og er den som skal brukes:P
men får du med dokumenter med specs på den motoren du har burde det gå. for det står jo at alternative volvo bensinmotorer godkjennes såfremt overnevnte data er oppfyllt.

Mikal B
18/04/12, 14:49
Jeg brukte den der. den får du av biltilsynet når du melder i fra om ombygging. men min kontrolør kicka på at det ikke sto noe om fk eller ft motoren der. så det var ikke god nok dokumentasjon i følge han. selvom BT selv mener dette er tilstrekkelig og er den som skal brukes:P
men får du med dokumenter med specs på den motoren du har burde det gå. for det står jo at alternative volvo bensinmotorer godkjennes såfremt overnevnte data er oppfyllt.

Haha :p Ganske merkelig egentlig, for det står jo klart og tydelig i dokumentasjonen at maksimalt tillat motoreffekt er 175KW (238HK), og 310NM + at de fleste (ihvertfall de på BT) vet at 940 kom med både FK og FT, så tror kanskje kontrolløren din hadde en skikkelig drittdag :p

paal-andre
18/04/12, 15:29
Haha :p Ganske merkelig egentlig, for det står jo klart og tydelig i dokumentasjonen at maksimalt tillat motoreffekt er 175KW (238HK), og 310NM + at de fleste (ihvertfall de på BT) vet at 940 kom med både FK og FT, så tror kanskje kontrolløren din hadde en skikkelig drittdag :p
det skal jeg love deg han hadde. for alt var et ork og alt var feil og han ble skitten på fingra når han skulle sjekke nummeret på fjærene osv :P skal ikke ha han som kontrollør igjen hvertfall :P

lasse940
18/04/12, 16:16
Fikk dokumentasjon fra volvo i posten i dag m chassisnummeret på bilen og allt påsktivi så da skal den være grei :) bygger om til original først og viser bilen på bt for så å se hvor mye hk jeg klarer klemme ut av 13 c.
Sikkert litt mer medgjørlige om jeg gjør det på den måten, en å komme med bremsepapirer og ei svær turbo som er bygget opp og frem på visning :)

R.G
18/04/12, 16:33
du har såpass ny bil så du ikke får godkjent effektøkning grunnet avgasskrav fra og med 1994. da må det taes syklus på avgasser o.l som dem ikke gjør her i norge. men får godkjent alternative volvo motorer på xx antall hk grunnet di org motorer er jo org.
men blir værre når du skal igjennom med din årsmodell bil og motor og trimme denne for å få en høyere effekt i vognkort. blir samme som med meg og 760, da dem trøkte på meg krav for 1994 og nyere biler.

men du får høre med dem:)

lasse940
18/04/12, 16:43
du har såpass ny bil så du ikke får godkjent effektøkning grunnet avgasskrav fra og med 1994. da må det taes syklus på avgasser o.l som dem ikke gjør her i norge. men får godkjent alternative volvo motorer på xx antall hk grunnet di org motorer er jo org.
men blir værre når du skal igjennom med din årsmodell bil og motor og trimme denne for å få en høyere effekt i vognkort. blir samme som med meg og 760, da dem trøkte på meg krav for 1994 og nyere biler.

men du får høre med dem:)
Ja får godsnakke litt med dem :)
Går det ikke gjennom får jeg smelle til med en t6 ellet t5 motor ;)
For 136 hk blir for kjedlig ;) hvertfall nå når man har fått smaken på godt drag ;)
Og ikke kan jeg kjøre rundt å være redd for å bli stoppet lenger heller med barn i bilen osv