PDA

Vis full versjon : Klunkelyd i forstilling/drivverk S60 2.0T automat



jlopsal
14/04/12, 00:51
Plutselig når jeg var ute å kjørte istad så begynte det å komme en klunkelyd fra forstillinga eller drivverket å¨bilen, klarte å fremprovosere litt med å gi på og trille. Lyden er type "dunk-dunk-dunk" som om noe skulle ha satt seg fast i felgen eller noe som slår borti ett eller annet. Tror kanskje det er på venstre side at klunkinga kommer fra.

Hva kan dette være? Gåen drivaksel eller drivknute? Har tilgang på løftebukk, noe spesielt som bør sees etter da?

iPaal
14/04/12, 16:38
Hjullager?

jlopsal
14/04/12, 17:33
Hjullager vil vel være mer konstant skrapelyd? Tror det kan være venstre endeledd, jekka opp istad og det er mere slark på v.s. enn h.s. Mansjettene på drivknutene så hele ut. Lyden kommer bare når jeg triller og ikke under bremsing eller pådrag.

iPaal
14/04/12, 18:45
Det kan definitivt komme klunkelyder fra et hjullager. Du vil i de fleste tilfeller øke hastigheten på klunkingen jo fortere du kjører.

jlopsal
14/04/12, 21:58
Skal løfte opp i bukk imorra og se om jeg finner ut noe mer, men hjullager-ulyder vil vel kanskje være der hele tiden og øke i takt med hastigheten? Er kun når jeg triller at klunkinga kommer og i tillegg så virket det som at det var mer slakk i endeledd eller styrestag på v.s. kontra h.s. :) Men håper på å finne ut mer imorra :)

Børge Vikebø
14/04/12, 22:16
Sjelden klunkelyd fra hjullager. Enten er det rumling/jevn dur eller kvitring. Det er mere vanlig med dunk fra bærekuler eller lenkearmer, alternativt endeledd.

Vatnehol
15/04/12, 00:06
fjærskålene er også absolutt verd å ta en titt på, da de er en svakhet på våre modeller. de kan også lage dunke lyder, eller gnikke lyder.
enkel måte å sjekke om de er ok stand på er å åpne panseret å se om dempere stikker ut i midten av demper tårnene.

jlopsal
15/04/12, 22:45
Da var feilem funnet, ganske opplagt og MEGET flaut for min del. Husk å etterstram hjulmuttere folkens :p 140nM ifølge instruksjonsboka :)

FroBe
16/04/12, 06:12
Velkommen etter i klubben.
Bra at du avslutter tråden med løsningen, det kan hjelpe andre også.
Det er ofte lett å lete etter vanskeligere feilkilder, mens de de simple ikke blir sjekket.

iPaal
16/04/12, 12:24
Da var feilem funnet, ganske opplagt og MEGET flaut for min del. Husk å etterstram hjulmuttere folkens :p 140nM ifølge instruksjonsboka :)


140 hørtes mye ut på alu felger. 110-120 bruker jeg.

jlopsal
16/04/12, 17:02
Står 140nM i instruksjonsboka og i haynesmanualen, men er enig i at det er mye ja. Hadde dratt til med 120nM når jeg satt på hjula :)

iPaal
16/04/12, 19:39
Står 140nM i instruksjonsboka og i haynesmanualen, men er enig i at det er mye ja. Hadde dratt til med 120nM når jeg satt på hjula :)

Er ikke det på stålfelger da? Jeg brukte 110Nm momentstav når jeg satte på sommerfelgene og kontrollerte med håndmakt etter på. Ingen behov for å ettertrekke noe mer. Men du har løst problemet så saken ute av verden :-)