PDA

Vis full versjon : 2 stk stormberg 175 gassere på b20?



TekVest
13/04/12, 21:32
Hei..

Hva tenker dere om dette?
altså 2 stk standargassere på b20?

mvh

Truckdriver
13/04/12, 21:49
Det er vel det B18B har orginalt?

TekVest
13/04/12, 22:19
hakke peiling, men det blir ikke litt for mye bensin? :p

Batland
14/04/12, 10:58
Hei..

Hva tenker dere om dette?
altså 2 stk standargassere på b20?

mvh
2 stk forgassere er en fantastisk oppgradering over det originale A-innsuget. Go for it.
Jeg vil imidlertid på det sterkeste anbefale lambdameter (uansett egentlig) slik at man VET hvordan motoren har det. Da man kan justere forgasserene slik at forbruket REDUSERES i forhold til når man kjører A-manifold!

Truckdriver
14/04/12, 14:02
Inbiller meg at B18B i Amazon hadde ei slik løsning, og 115-120hk en plass. Sansynlig ikke den beste løsningen på innsug. Om jeg husker rett så står gasserne rett for innsugsporten på syl1 og syl4, og med ett slags samlerør imellom.

Batland
14/04/12, 15:19
Inbiller meg at B18B i Amazon hadde ei slik løsning, og 115-120hk en plass. Sansynlig ikke den beste løsningen på innsug. Om jeg husker rett så står gasserne rett for innsugsporten på syl1 og syl4, og med ett slags samlerør imellom.
Alle Volvos B motorer har 2 slike forgassere. De er plassert midt mellom sylinder 1&2 og 3&4. Volvo Penta AQ140 og AQ145 + en hel haug med Engelske biler har samme løsning.
Røret imellom er en pulsutgjevner for jevnere fløde.
Ett gass spjeld pr. sylinder er den beste løsningen. Det er derfor MC motorer og BMW sin M-serie har dette, men 2 sylindre pr. Strømbergforgasser er slett ingen dårlig løsning det heller. ;)
Bare se på Volvos B30 marinemotor. Med turbo er jeg overbevist om at man klarer å lure ut 500 + hk med disse 3 Strømbergforgasserene. :cool:

TekVest
14/04/12, 15:35
da er det bare og lage seg innsug å og prøve.. :p har vassere kam å det virker som den får litt lite bensin, kutter på bensin når jeg når 140... :/

Har et E innsug liggende, tror jeg kapper sund det og sveiser på flenser... noen som tror det kan fungere?

Batland
14/04/12, 15:53
da er det bare og lage seg innsug å og prøve.. :p har vassere kam å det virker som den får litt lite bensin, kutter på bensin når jeg når 140... :/
Det er bare å gå i gang samt være generøs med info og evt ett bilde av motorrommet.
De nyeste CV forgasserene har gul kork og 2,5 mm nåledyse for å kunne mate B230 motoren. De eldste B18-B20 Strømberg forgasserene har kun 1,75 mm nåledyse så hvis man trimmer (og ikke kjører stort K&N luftfilter og bensinpumpe med god kapasitet) og holder full gass over tid så kan man suge flottørkammeret tomt.

Dette er f.eks obligatorisk når man turbotrimmer og ikke er informert om problemet.

Gjentar at jeg som vanlig anbefaler ett godt lambdameter (Ikke Autogauge, Biltema eller noe annet "Kina"dritt) på det sterkeste og det trenger ikke være bredbandslamda heller. Dette vil gi deg info som gjør det mulig å justere forgasserene slik at du kjører med mager og fin AFR på cruising for lavt forbruk og korrekt AFR ved full gass for maksimal kjøre og eierglede.

Batland
14/04/12, 16:03
Har et E innsug liggende, tror jeg kapper sund det og sveiser på flenser... noen som tror det kan fungere?
Motoren bryr seg bare om sluttresultatet så hvis du ender opp med noe slikt så går det fint.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/1627.jpg
Link til Finn. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34015183

TekVest
14/04/12, 16:37
noe sånt jeg tengte på :)) sveisa i med rustfri elektroder ellr?