PDA

Vis full versjon : flytte batteri bak, hva er best?



slevjus
14/04/10, 19:10
Noen som har tips til hvordan jeg skal legge opp strøm når jeg skal flytte batteriet bak i bagasjerommet?

locked
15/04/10, 17:46
I en 240?

I så fall må batteriet først festes på egnet måte i bagasjerommet. Bør festes med orginal plastplate. Bruk også et tett gelebatteri så evt. syresøl ikke ødelegger bagasjerommet ditt.

Så må du bruke skikkelige polsko, kabler, sikringer og sikringsholdere. Stereogreier er noe tull. Skal du ha noe som virker lenger enn et år så må du bruke mer avanserte saker enn duplo.

Pluss og minuskabel festes skikkelig, plusskabel dras gjennom kupeen eller under bilen frem til startmotoren, husk bevegelighet for vibrerende motor. Kabel fra startmotoren opp til orginal strømfordelingsboks. Vil anbefale å legge kabelen i k-rør inni et firkantet stålrør under bilen. Da ligger den beskyttet mot alt. (bensinslanger og strømkabler må ikke under noen omstendigheter ligge side om side under bilen)

Jordingskabel fra batteriet til karosseriet. Optimalt bør det også gå jordingskabel derifra frem til motoren også.

Kabelsko til jording i karosseriet og for å feste plusskabelen i sikringsholder og startmotor:
https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20020;

Anbefaler å bruke 35mm² eller 50mm² rød startkabel fra batteri til startmotor.

35mm² svart startkabel fra batteriet til jord i karosseri.

ELFA - rød 50mm² (https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=55-308-52;)
ELFA - sort 35mm² (https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20158;item=55-308-29;)
ELFA - rød 35mm² (https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20158;item=55-308-37;)
ELFA - Sikring 150A (https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20494;item=33-233-27;)
Egnet sikringsholder fant jeg ikke men det kan du kjøpe av meg.. en hundrings med frakt...

ELFA - presstang for kabelsko, denne var latterlig billig. Spørst om det er hva det utgir seg for å vere.... (https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=20021;item=80-550-10;)

ChrML
15/04/10, 18:52
Ser bra ut det som locked skriver. Men jeg ville kanskje kjøpt en litt mer finkordellet kabel enn den du linket til. Stereokabler er faktisk ganske egnet til det, billigere og ekstremt finkordellet som øker ledningsevnen og hvor lett den er å legge og finnes i rød. Og jeg ville lagt den inni bilen under gulvlistene for da er den godt beskyttet og lagt en gummikant for å beskytte ledere der de ligger rundt kanter. Kabel blir utrolig fort ødelagt av å ligge over skarpe kanter mtp at bilen vibrerer og flytter seg hele tiden.

Trenger ikke like stor jording frem til dynamo/starter som pluss fordi du også jorder batteriet bak i karrosseriet. Når du jorder til karrosseriet så pusser du rent akkurat under kabelskoen og har kobberpasta imellom. Da har du en permanent god tilkobling som ikke ruster så det blir dårlig kontakt. Jeg ville lagt en 16 mm^2 svart frem som jord og 50mm^2 rød til pluss (fullt mulig å legge inni bilen). I tillegg til en 16mm^2 mellom karrosserijord fremme og starter/dynamo.

Sebbe
15/04/10, 19:06
haha, den presstanga koster garantert ikke 92 kroner, jeg tror heller det er nermere 9200, du må nok låne en eller få gjort dette hos en elektro grossist

konso
15/04/10, 20:12
Kan være lurt å kjøpe loddbare polsko/kabelsko.
Om du ikke har ei skikkelig presstang, bruk ei kraftig rørtang, og få skikkelig press på ørene på kabelskoen, evt slipe deg et lite flattjerns stykke og presse kablene ferdig i skrustikke før du trer de opp til slutt.

slevjus
15/04/10, 20:43
Takk for gode svar! Men hvor mange meter strømkabel trenger jeg fra batteri til starter, 7 meter for å være sikker? har det veldig mye å si om jeg ikke legger opp jordingskabel fra jordingspunk i karosseri til motor? skal ikke ha noe heftig annlegg :P

ChrML
15/04/10, 20:48
Kan være lurt å kjøpe loddbare polsko/kabelsko.
Om du ikke har ei skikkelig presstang, bruk ei kraftig rørtang, og få skikkelig press på ørene på kabelskoen, evt slipe deg et lite flattjerns stykke og presse kablene ferdig i skrustikke før du trer de opp til slutt.
Er ikke noe glad i loddbare kabelsko. Har man presset kabelskoen på skikkelig måte så er det den beste tilkoblingen som er. Slipper at det stivner som det gjør når det loddes.

Man skal bruke egnet presstang til å presse kabler da de presser med både riktig moment og riktig form. Stikk til en elektrikerbedrift og få de til å presse på for deg. Hvis det ikke er noe alternativ, så stemmer jeg for skrustikke og flatjern løsningen, men det blir ikke like bra hvis du ikke vet hvor mye den skal presses.

locked
15/04/10, 20:58
har en sånn fin håndholdt batterimaskin som presser slike kabelsko fra 10-90mm²... den er vel neppe billig.

men den har en kjeft med utskiftbare bakker, en halvmåne og en halvmåne med kule midt i. maskinen presser de to halvmånene helt sammen så de minste størrelsene er ikke noe problem å ta i skrustikke om man får tak i bakkene løse.

Det fåes også manuelle utgaver på størrelse med en god greinsaks som gjør samme jobb, dog veldig usikker på hvem som leverer slike. Würth, Tools??

det enkleste er å presse kabelsko på den lange kabelen i den enden som skal på starteren og så legge den bak i bagasjerommet og tilpasse lengde og få en elektriker til å presse på kabelsko.

En slik jobb som dette er uansett ikke noe å sette i gang med om man ikke har noe å hjelpe seg med, for det må vere skikkelig gjort om det skal fungere i mangen år uten at bilen skal brenne opp.

locked
15/04/10, 20:59
Takk for gode svar! Men hvor mange meter strømkabel trenger jeg fra batteri til starter, 7 meter for å være sikker? har det veldig mye å si om jeg ikke legger opp jordingskabel fra jordingspunk i karosseri til motor? skal ikke ha noe heftig annlegg :P

Bilen din er 479cm lang fra snute til rompe.. så 7meter holder i lange baner.

Jeg er mest fan av å legge kabelen bakover langs midten av bilen, fra starteren og bakover i girkassetunnelen, da blir den kortest mulig. Greier deg med helt ned i 4m...

Og kortere kabel er mye bedre enn tykkere kabel ;)

slevjus
16/04/10, 14:52
okei, da skal jeg bestille litt mindre. men du vet ikke av noen sider som er norsk som jeg kan få kjøpt ca samme tingene fra? :)

gl740turbo
16/04/10, 15:40
Må huske på at jording er like viktig som pluss. Iallefall om du skal ha stort anlegg da må pluss og minus være like stor :)

jonass
16/04/10, 15:45
hvorfor skal pluss og minus være like tykk?
Jordinga bruker man jo og ha kortest mulig, og da blir det ikke like stort spenningstap over den kabelen som det blir med den lange pluss kabelen. Derfor må den kabelen som er lengst være tykkere.

gl740turbo
16/04/10, 15:56
Skrev vell posten litt feil så virket som jeg mente att man MÅTTE bruke like stor kabel.

Det jeg ville ha fram var at mange undervurdere jordingskabelen. Har sett sykt mange med 50mm2 pluss kabel og 16 eller kanske 21mm2 minus kabel. Og dette resultere gjerne ved litt slurv dårlig jord og ting kan ryke. Kjente el-feilen på diverse biler er jo faktisk jordfeil.

Men ikke vits å bruke 50mm2 pluss og 50mm2 minus vist du ikke får hele ledningen inn i koblingen eller i forsterkeren i bilen. Mange som klipper av noen tråder av ledningene fordi det er liten plass og gjerne bretter vekk noen også. Da er jo vitsen vekke med tjukk kabel.

Sebbe
16/04/10, 16:02
vitsen med tjukk kabel er ikke vekk, men det er ikke optimalt nei

gl740turbo
16/04/10, 16:06
vitsen med tjukk kabel er ikke vekk, men det er ikke optimalt nei

Skal ikke ødelegge posten her nå, men skal du klippe vekk eller bøye vekk flere ledetråder i kabelen kan du like så godt velge den kabelen som passe med full størrelse. Jeg mener dette sier seg selv egentlig? mulig jeg tar feil, men men

Sorry OT!!

Sebbe
16/04/10, 16:44
jeg tror nok du tar nok feil, noe av poenget med stor kabel er at du får lite spenningsfall, dette er ett litt urealistisk eksempel men. hvis du har en kabel med en motstand på 1 ohm pr meter, la oss si det er en 50mm2, hvis du da har 10 meter med den og 1 meter med klippa kordelere, la oss si 25mm2 og en motstand på 2 ohm pr meter, da vil den totale motstanden bli 12 ohm, hvis du da har en 25mm2 kabel på 11 meter i stedet vil den totale motstanden bli 22 ohm

er ikke 100% sikker da...

gl740turbo
16/04/10, 16:56
jeg tror nok du tar nok feil, noe av poenget med stor kabel er at du får lite spenningsfall, dette er ett litt urealistisk eksempel men. hvis du har en kabel med en motstand på 1 ohm pr meter, la oss si det er en 50mm2, hvis du da har 10 meter med den og 1 meter med klippa kordelere, la oss si 25mm2 og en motstand på 2 ohm pr meter, da vil den totale motstanden bli 12 ohm, hvis du da har en 25mm2 kabel på 11 meter i stedet vil den totale motstanden bli 22 ohm

er ikke 100% sikker da...

Noen som kan litt mer teori enn meg ja ;) Jeg har iallefall like stor pluss som minus til stereo, men det er kanskje bare meg. Mener flere har sagt at det er best med lik størrelse.

Men jeg har sett folk som har bygget el-anlegg i bil med hus-strøm kabler type 1,5mm2 og 2,5mm2 til ALT på bilen samt stort anlegg:P Skal si det funket bra (Eller ikke) haha

locked
16/04/10, 17:01
okei, da skal jeg bestille litt mindre. men du vet ikke av noen sider som er norsk som jeg kan få kjøpt ca samme tingene fra? :)
Elfa er har avdeling i norge. Du bestiller det du trenger og betaler med kort. 30kr i frakt som brevpakke. Tar bare et par dager.


Må huske på at jording er like viktig som pluss. Iallefall om du skal ha stort anlegg da må pluss og minus være like stor :)
Kapasiteten må vere like god på pluss og minus da det går like mye strøm begge veier. Det betyr ikke at kvadratet på kablene må vere det samme.


hvorfor skal pluss og minus være like tykk?
Jordinga bruker man jo og ha kortest mulig, og da blir det ikke like stort spenningstap over den kabelen som det blir med den lange pluss kabelen. Derfor må den kabelen som er lengst være tykkere.
+1 (Husk også på at du må regne karosseriet som en leder med kabeltverrsnitt. tverrsnittet kjem an på platetjukkelse osv..)


Skrev vell posten litt feil så virket som jeg mente att man MÅTTE bruke like stor kabel.

Det jeg ville ha fram var at mange undervurdere jordingskabelen. Har sett sykt mange med 50mm2 pluss kabel og 16 eller kanske 21mm2 minus kabel. Og dette resultere gjerne ved litt slurv dårlig jord og ting kan ryke. Kjente el-feilen på diverse biler er jo faktisk jordfeil.

Men ikke vits å bruke 50mm2 pluss og 50mm2 minus vist du ikke får hele ledningen inn i koblingen eller i forsterkeren i bilen. Mange som klipper av noen tråder av ledningene fordi det er liten plass og gjerne bretter vekk noen også. Da er jo vitsen vekke med tjukk kabel.
Vitsen er overhodet ikke borte nei.


Skal ikke ødelegge posten her nå, men skal du klippe vekk eller bøye vekk flere ledetråder i kabelen kan du like så godt velge den kabelen som passe med full størrelse. Jeg mener dette sier seg selv egentlig? mulig jeg tar feil, men men

Sorry OT!!
Du tar feil, og siden du ikke er sikker bør du heller ikke uttale deg.


jeg tror nok du tar nok feil, noe av poenget med stor kabel er at du får lite spenningsfall, dette er ett litt urealistisk eksempel men. hvis du har en kabel med en motstand på 1 ohm pr meter, la oss si det er en 50mm2, hvis du da har 10 meter med den og 1 meter med klippa kordelere, la oss si 25mm2 og en motstand på 2 ohm pr meter, da vil den totale motstanden bli 12 ohm, hvis du da har en 25mm2 kabel på 11 meter i stedet vil den totale motstanden bli 22 ohm

er ikke 100% sikker da...
Det stemmer greit, men spenningsfall er litt komplisert. Kabeltverrsnittet bruker man ofte et monogram til å ta ut. Eller regne.

ChrML
16/04/10, 18:37
Ikke så veldig vanskelig å regne spenningsfall. Laget en enkel formel som bare kan skrives rett ut på kalkulatoren for å beregne spenningsfall i dette tilfellet for å finne tilstrekkelig kabel:

Spenningsfall = 0.0175 * Lengde / Tverrsnitt * Strøm

Spenningsfall er i volt.
Lengde i meter.
Tverrsnitt i mm^2 (16, 35, 50 osv...)
Strøm i ampere.


Da kan du bare finne ut hvor stort strømtrekk du har behov for og så regne ut hvilket tverrsnitt du ønsker mtp hvor lang den må være og hvor mye spenningsfall du tillatter. Det bør ikke være mye spenningsfall fremover mtp at starteren skal gå lett rundt og at den skal lade ordentlig. Husk at null komma noe er mye spenningsfall når du kun har 14 volt å gå fra.


Ser fort med den formelen at en leder som er dobbelt så lang vil gi like mye spenningsfall som en kabel som har halve tverrsnittet. Dvs en 4 meter 50 kvadrat har like mye spenningsfall som en 2 meter 25 kvadrat. Derfor ser vi at likt tverrsnitt på jordingen strengt tatt ikke er nødvendig mtp avstanden sålenge du tar høyde for at lederen faktisk må tåle strømmen mtp varmgang.

Med den formelen så ser vi også at om du klipper vekk noen kordeller fordi du ikke får plass i koblingene så er ikke det så farlig mtp spenningsfall sålenge det er igjen nok til at du ikke får varmgang. Det er ikke sånn at akkurat der tverrsnittet er minst er det som begrenser strømmen. Men selvfølgelig, vi elektrikere klipper ikke kordeller på elektriske anlegg :p, men det er av andre grunner.

I dette tilfellet hvor trådstarter bør legge en ekstra minus frem så sa jeg at den ikke trenger å være større en 16 mm^2 fordi du også legger fex en 25 mm^2 fra batteriet til gods bak. Det samme gjør du foran, legger en 25 mm^2 fra gods til motor/dynamo. Dvs at både chassiet og den 16 mm^2 kommer i parallell. Er verken lett eller billig å legge to 50 mm^2 bakover inni bilen, lettere å kun legge en 50 mm^2 under listene og en 16 mm^2 ved sidenav.

jonass
16/04/10, 18:55
Siden vi er inne på dette med strøm trekk og kable tverrsnit, så er fine søke ord "kirshows?" lov grei og vite om, og ohms lov. Fine søkeord og plotte inn på wikipedia dette.

MOPAR Performane.
16/04/10, 23:30
har en sånn fin håndholdt batterimaskin som presser slike kabelsko fra 10-90mm²... den er vel neppe billig.

men den har en kjeft med utskiftbare bakker, en halvmåne og en halvmåne med kule midt i. maskinen presser de to halvmånene helt sammen så de minste størrelsene er ikke noe problem å ta i skrustikke om man får tak i bakkene løse.

Det fåes også manuelle utgaver på størrelse med en god greinsaks som gjør samme jobb, dog veldig usikker på hvem som leverer slike. Würth, Tools??

det enkleste er å presse kabelsko på den lange kabelen i den enden som skal på starteren og så legge den bak i bagasjerommet og tilpasse lengde og få en elektriker til å presse på kabelsko.

En slik jobb som dette er uansett ikke noe å sette i gang med om man ikke har noe å hjelpe seg med, for det må vere skikkelig gjort om det skal fungere i mangen år uten at bilen skal brenne opp.

En sånn ElPress håndholdt batteripresse koster drøyt 50000,- pluss 12-1300,- for hver bakke så det er neppe noe man har liggende i garasjen for å presse ett par kabelsko:p

Sier bare skrukabelsko jeg, press sko på dette tverrsnittet begynner å bli gammeldags, har nesten sluttet med det i kraftoverføringsbransjen da det er dyrt å tungvint:rolleyes:

boman
18/04/10, 20:07
Spenningsfall = 0.0175 * Lengde / Tverrsnitt * Strøm

Spenningsfall er i volt.
Lengde i meter.
Tverrsnitt i mm^2 (16, 35, 50 osv...)
Strøm i ampere.

Dette er strengt talt lederresistansen for kobber. De fleste strømkabler til anlegg jeg har sett har vel vært aluminium, så blir vel ikke helt korrekt å bruke 0,0175 da.

Er formelen din helt riktig? Skal ikke lengden ganges med 2, på lik linje som vi gjør med "sterkstrøm"? ;)

Sebbe
18/04/10, 20:18
du ganger jo med 2 fordi i ett "typisk" enfase sterkstrømsanlegg så brukes det to-leder kabler, slik at 50 meter med kabel = 100 meter leder, i en bil vil dette bli feil fordi pluss og minus leder ikke er samme lengde eller materiale/tykkelse.

ChrML
18/04/10, 20:22
Dette er strengt talt lederresistansen for kobber. De fleste strømkabler til anlegg jeg har sett har vel vært aluminium, så blir vel ikke helt korrekt å bruke 0,0175 da.

Er formelen din helt riktig? Skal ikke lengden ganges med 2, på lik linje som vi gjør med "sterkstrøm"? ;)
Hmm, har ikke kjøpt noen strømkabler beregnet på anlegg selv så vet ikke om det er kobber eller aluminium. Hvis det er aluminium så er jo det noe drit da mtp en del høyere resistans ved samme tverrsnitt som gir mer spenningsfall (1.6 ganger høyere). Da er det hvertfall bare piss det folk som selger stereoanlegg sier at kabel beregnet på anlegg er mye bedre :p. De begrunner ofte at det er fordi de er beregnet på lavspenning, likespenning og lignende piss :p. Men jeg har alltid regnet med at det var kobber.

Hvertfall for kobber (for eksempel RK kabel) så er det 0.0175 som gjelder. Husker ikke faktoren for aluminium, men det er noe i nærheten av 0.028.

locked
18/04/10, 20:23
Aluminiumskabel er bare noe billig jalla, har ikke sett det bli brukt på stereo noen gang.

Må jo ha dobbelt så tjukke kabler med alu..

ChrML
18/04/10, 20:25
Aluminiumskabel er bare noe billig jalla, har ikke sett det bli brukt på stereo noen gang.

Må jo ha dobbelt så tjukke kabler med alu..
Kan ikke helt se for meg at det er noe poeng å bruke aluminium på stereo eller, nei. Har aldri sett en finkordellet aluminiumskabel eller. Mange og tynne kordeller er nødvendig for at kabelen skal være mulig å legge inni bilen og det faktum at kabel med flere kordeller faktisk leder litt bedre strøm. Har noe med at strømmen liker å gå i ytterkant av ledere.

MOPAR Performane.
18/04/10, 20:31
Alukabel blir mest brukt ute i nett for levering av kraft, alukabel er mye billigere, lettere pr meter og ikke så tung å jobbe med som CU kabel, men i svakstrømsinstalasjoner er CU å foretrekke da det er lave spenninger og ikke så mye spenningsfall som skal til.

Men AL kabel er ikke noe billig jalla nei.

ChrML
18/04/10, 20:33
Alukabel blir mest brukt ute i nett for levering av kraft, alukabel er mye billigere, lettere pr meter og ikke så tung å jobbe med som CU kabel, men i svakstrømsinstalasjoner er CU å foretrekke da det er lave spenninger og ikke så mye spenningsfall som skal til.

Men AL kabel er ikke noe billig jalla nei.
Nettopp! Å legge kobber som tilførsel til skap i lange strekk rundt i bygg hadde bare blitt sinnsykt dyrt.

Men i bilstereo sammenheng så kan jeg se for meg at aluminiumskabel kun blir solgt som billig jall eller ikke i det heletatt igrunn.

boman
19/04/10, 07:17
Kanskje det er Cu, men det ser ut som Al på fargen på kabelen min ihvertfall ;)

ChrML
19/04/10, 20:34
Kanskje det er Cu, men det ser ut som Al på fargen på kabelen min ihvertfall ;)
Mange Cu kabler som er sølvfarget ;)

JørnM_940
19/04/10, 21:06
Hmm, har ikke kjøpt noen strømkabler beregnet på anlegg selv så vet ikke om det er kobber eller aluminium. Hvis det er aluminium så er jo det noe drit da mtp en del høyere resistans ved samme tverrsnitt som gir mer spenningsfall (1.6 ganger høyere). Da er det hvertfall bare piss det folk som selger stereoanlegg sier at kabel beregnet på anlegg er mye bedre :p. De begrunner ofte at det er fordi de er beregnet på lavspenning, likespenning og lignende piss :p. Men jeg har alltid regnet med at det var kobber.

Hvertfall for kobber (for eksempel RK kabel) så er det 0.0175 som gjelder. Husker ikke faktoren for aluminium, men det er noe i nærheten av 0.028.
Min strømkabel bak til forsterkeren er hvertfall kobber.

Luigi
19/04/10, 21:12
æ har nån passeli tjukke kabel sko du kan få hoss mæ:)
brukte di samme når æ kobla 2 batteri i min bil ;)
og æ lodda di fast i kabeln, så lenge kabel ligg "løst" så har det ikke noe og si at loddinga er "stiv"

JEPS
19/01/11, 14:28
hvordan er det med sikring når man har batteri bak. er jo ikke sikring orginalt til starteren, å jeg ser for meg man må ha en STOR sikring om man skal ha en hovedsikring bak som også starteren skal gå på, men å legge pluss gjennom hele bilen uten sikring er heller ikke så lurt. enn hvis man har hovedstrømbryter rett ved batteriet.

er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp, har ganske mye 4gauge kabel (bilstereo) så en mulighet er å legge opp 2stk fram, en på hovedstrømbryter til starteren, å en til resten, inn på batteripolen framme for å si det enkelt, å da med sikring bak ved batteriet. blir det dumt eller? om det blir kortslutning hjelper det kanskje ikke med hovedstrømbryter uansett.

tenker ikke bare på hva som fungerer, men også ved godkjenning.

TeamBørnOut
19/01/11, 16:13
Bmw har ikke sikring på kabelen sin. heller ikke volvo. så det trengs ikke hvis man har batteriet baki... Men du behøver ikke dra kabelen mot skarpe ting etc :P
En "hovedbryter" tåler ikke alltid mye strøm den heller. så monter det "etter" starteren isåfall

JEPS
19/01/11, 18:11
nei, men så er somregel kabelen til starteren knapt i nærheten av jord, blir jo litt annet med batteriet bak tenker jeg.

TeamBørnOut
19/01/11, 18:15
bmw har alltid (nesten) og nyere volvo har batteri baki ;)

JEPS
19/01/11, 18:27
ahh, skjønner, ja, da skal det vell gå greit.

Modalen
19/01/11, 19:08
Går også fint å dra kabelen gjennom en slange. Da får du utmerket beskyttelse mot skarpe kanter og gnissning.
Blir noe stiv, men slangen behøver ikke å være tredd over mer enn der kabelen ligger under gulvteppet, eksempelvis.

Ser heller ikke problemet med å lodde batterikabelsko.
Trikset er å ikke varme unødig lenge etter loddetinnet er tilført, og ikke tilføre unødvendig mye tinn.

En skikkelig strekkavlastning i form av en litt solid krympestrømpe er et must.