PDA

Vis full versjon : Motor trøbbel v70 2001 2.0t



Rallyket
12/04/12, 20:49
Heisann :)

Har hatt endel problemer med bilen.
Kjøpte denne bilen for litt over 1 år siden.
Sto en feilmelding der når jeg kjøpte den men den forsvant nylig etter feilsøk hos verksted.
Før feilsøkingen så fant jeg olje nede i den ene pluggen, den var våt av olje så derfor tok jeg den til feilsøk.
Fant senere ut at det mest sannsynlig var oljesøl fra oljepåfylling som har rent ned i pluggen da gummien på coilen ikke er helt tett.
For var ikke noe olje på stempelet.
Verkstedet trudde at det mest sannsynlig var ventiltetting eller oljefjær som gjorde at det var olje på den ene pluggen.

Det som er problemet med bilen er at når jeg starter den opp og den går på tomgang så går den ujevnt men stabiliserer seg etter noen minutter.
Veldig treg respons når jeg gasser.
Bilen har lenge vært kødd til vanlig kjøring, ved kjøring og stopping så var det veldig opp og ned på turtallet og fusking.
Tenkte at det var turboen som var gåen som gjorde dette.
Så gjorde ikke noe med dette før nylig da turboen ble byttet.
Den forrige turboen lakk olje inn i kompressorhuset. Bilen har jo gått 296000.
Det er montert dumpventil på den på røret over motoren, en veldig liten luftlekkasje der men prøvde luftrøret fra en kompis da han har samme bil uten at dette hjalp.
Når vi byttet turboen og hadde montert den nye og prøvde bilen så var turbotrykket ca 1.2 bar, tok en prøve tur så hoppa trykkrøret av ved gasspjeldet. Monterte det på igjen og nå var trykket ca 0.7 bar som er standard instilling på turboen.
Skal også nevne at det er endel olje i trykkrørene etter den gammle turboen.
Bilen gikk veldig ujevnt etter turbo bytte også men da koblet vi ut LMM og den gikk reint igjen men fortsatt treg ved gassing.
Tenkte at det var LMM som var problemet og bestilte ny.
Vi har også prøvd å stille opp turbotrykket med 6 omdreininger på wastegate pinnen uten at det skjedde noe.
Fikk ny LMM men dette fikset ikke problemet. Så kjører uten LMM tilkoblet nå. Noen av tennpluggene var veldig kull sotet og disse skal renses i helga.
Vi tenker også å rense gasspjeldet for å se om det er mye drit som sitter der for å se om det hjelper.

Tar gjerne imot tips.

Børge Vikebø
12/04/12, 21:23
Om gasspjeldet ikke har et orange merke(mener det er den fargen) så er det trolig ikke byttet. Gasspjeldet på disse motorene er fra Magneta Mirelli og har en svaket i elektronikken. Dette gir ujevn tomgang, dårlig trekkraft og varsellys i fleng.

FroBe
12/04/12, 21:30
Du har en bil med feilkonstruert gassspjeld, Volvo i USA gav 10 års garanti på dette pga mye problemer.
Litt lesestoff om ETM hvis du sjekker opp linkene i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) tråden.

Rallyket
12/04/12, 21:32
Om gasspjeldet ikke har et orange merke(mener det er den fargen) så er det trolig ikke byttet. Gasspjeldet på disse motorene er fra Magneta Mirelli og har en svaket i elektronikken. Dette gir ujevn tomgang, dårlig trekkraft og varsellys i fleng.

Høres veldig ut som det jeg opplever på bilen min. Nå husker jeg ikke åssen farge det var på merket for så nøye har jeg ikke sett enda men får prøve å rense det å se hva som skjer. Takk for svar :)

iPaal
12/04/12, 21:32
Enig. Høres ut som gasspjeld. 5-6000 kr på verksted og bilen går som ei klokke igjen tenker jeg :-)

FroBe
12/04/12, 21:38
1200 kr for sensor-reparasjonssett for ETM på eBay.
1200 kr + frakt + moms + venting for oppgradering av din ETM på eBay.
Ny ETM får man for kr 4000 på eBay, + software hos Volvo.
Volvo tar vel 5-6000 + arbeid + software.

En rens har det ikke vondt av, men det hjelper lite hvis sensoren er dårlig.

Rallyket
12/04/12, 21:40
Du har en bil med feilkonstruert gassspjeld, Volvo i USA gav 10 års garanti på dette pga mye problemer.
Litt lesestoff om ETM hvis du sjekker opp linkene i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) tråden.

Takk for svar. Skal prøve å rense spjeldet i helga å se om dette hjelper.

Rallyket
12/04/12, 21:49
1200 kr for sensor-reparasjonssett for ETM på eBay.
1200 kr + frakt + moms + venting for oppgradering av din ETM på eBay.
Ny ETM får man for kr 4000 på eBay, + software hos Volvo.
Volvo tar vel 5-6000 + arbeid + software.

En rens har det ikke vondt av, men det hjelper lite hvis sensoren er dårlig.

Prøver først med en rens, virker ikke det så blir det nok å bytte ETM ja.
Takk for svar :)

Vatnehol
12/04/12, 23:49
gass spjeld gjør ikke pluggene svarte, lamda i front og lmm styrer blanding forholdet, da disse begge er også slite deler, lamda bør byttes på hver 120 000k, bosch sier selv 80 000km. de gir feil signal lenge før du får noe kode, og da er det som regel på gåen heating på lamdaen.

samtidig har du montert på dumpventil, noe som ikke går noe særlig overens med bosch me7 hjerna på disse bilene, da VIL bilen gå veldig fet, pga hjernen har innkalkulert mengden med luft som du slipper ut i atmosfæren skal gå tilbake i motoren og bli brukt i forbrenningen igjen. den luften blir sendt i retur etter lmm så dette er en tabell verdi alt etter turtall og last etc som man ikke kan gjøre noe med og bilen ikke klarer å justere etter selv gjennom lamda, ladetrykk og lmm!!

hjelper ikke å rense pluggene når de blir like fort kull svarte igjen. slik du kjører no så soter du ned hele motoren og det vil samle seg belegg på ventiler, stempel ringer, toppen av sylinder foring etc. og når motoren går så fet at den kull soter pluggene er det ikke rart det er dårlig gass respons.

kanskje tcv'n din er dårlig og siden turboen ikke reagerte på at du stilte opp grunntrykket med 6 omdreininger, og det er egentlig for det beste.
om du ikke har rengjort veivhus ventilasjonen så er den også sikker potte tett, skal vere vakumm når du legger fingeren på hulle til peilepinnen når motoren går.

ender innlegget mitt her da jeg ser det som hensiktløst å si noe mer.
stakkars motor, denne får gjennomgå.

Vatnehol
13/04/12, 00:06
Om gasspjeldet ikke har et orange merke(mener det er den fargen) så er det trolig ikke byttet. Gasspjeldet på disse motorene er fra Magneta Mirelli og har en svaket i elektronikken. Dette gir ujevn tomgang, dårlig trekkraft og varsellys i fleng.

De kommer seg sjeldent forbi 200 000km før de må byttes.

Børge Vikebø
13/04/12, 07:11
Har sett tilfeller der de er passert 300000

iPaal
13/04/12, 10:12
Høres fornuftig ut det Vatnehol. Imponert over hva du kan :-)

Rallyket
13/04/12, 14:24
gass spjeld gjør ikke pluggene svarte, lamda i front og lmm styrer blanding forholdet, da disse begge er også slite deler, lamda bør byttes på hver 120 000k, bosch sier selv 80 000km. de gir feil signal lenge før du får noe kode, og da er det som regel på gåen heating på lamdaen.

samtidig har du montert på dumpventil, noe som ikke går noe særlig overens med bosch me7 hjerna på disse bilene, da VIL bilen gå veldig fet, pga hjernen har innkalkulert mengden med luft som du slipper ut i atmosfæren skal gå tilbake i motoren og bli brukt i forbrenningen igjen. den luften blir sendt i retur etter lmm så dette er en tabell verdi alt etter turtall og last etc som man ikke kan gjøre noe med og bilen ikke klarer å justere etter selv gjennom lamda, ladetrykk og lmm!!

hjelper ikke å rense pluggene når de blir like fort kull svarte igjen. slik du kjører no så soter du ned hele motoren og det vil samle seg belegg på ventiler, stempel ringer, toppen av sylinder foring etc. og når motoren går så fet at den kull soter pluggene er det ikke rart det er dårlig gass respons.

kanskje tcv'n din er dårlig og siden turboen ikke reagerte på at du stilte opp grunntrykket med 6 omdreininger, og det er egentlig for det beste.
om du ikke har rengjort veivhus ventilasjonen så er den også sikker potte tett, skal vere vakumm når du legger fingeren på hulle til peilepinnen når motoren går.

ender innlegget mitt her da jeg ser det som hensiktløst å si noe mer.
stakkars motor, denne får gjennomgå.

Men nå har ikke jeg påstått at det er gasspjeldet som gjør de svarte :) men det folk beskriver om gåent gasspjeld passer veldig godt med hva jeg opplever.
Jeg har ikke peiling er derfor jeg spør :) sånn i første omgang tar jeg den inn på diagnose for å se om de finner noe feilmeldinger, og tar det derifra.

Men så vidt jeg har forstått så har gåent eller tett gasspjeld også med dårkug gass respons å gjøre også ?
Tar å feilsøker litt for å se om de kommer fram til noe konklusjon.

TCV vil si magnetventilen ? Kompisen min har samme bil bare at han ikke har chippa den eller oppgradert turbo. Men han har så og si samme oppsettet og ca 1.2 bar trykk som har kjørt med i over 1 år. Han har blendet flere slanger som går til TCV\Magnetventilen og gjort det samme på min. Det funker på hans men ikke min. Gjort akkurat det samme på begge biler.

Den har mest sannsynlig vært sånn siden jeg kjøpte den for 1 år siden men har bare blitt verre og verre. Ja jeg vet at chipping og større turbo ikke hjelper på men orginal turboen var gåen så derfor ble den byttet. Er nå nylig at problemene har ballet seg på.

Men takk for svar.

Rallyket
17/04/12, 17:44
Har i dag hatt bilen på diagnose hos Jorkjend i Skien og fikk bekrefta det jeg trudde.
Gasspjeldet er gåent og må byttes. Skal også fjerne dumpventilen da det gjør at LMM ikke får riktig informasjon.

Fikk tilbud om å få gasspjeldet nytt og byttet for ca 8400 kroner med alt inkludert.

iPaal
17/04/12, 19:48
Puh, dyrt. Mitt lokale Volvo verksted tar 5600 kr ferdig montert og programmert :-)