PDA

Vis full versjon : bremsepedalen vandrer etter hjulskift!



lasse940
14/04/10, 17:31
da var det mitt 2 problem for dagen.
la over til sommerdekk i dag, venstre framhjul satt noe voldsomt og måtte sparke og røske noe voldsomt for å få det løs, og litt smøring. Da jeg da tok en test tur og bremset svingte rattet fra side til side mens bremsepedalen pulserte ut og inn. har jeg skadet noe elle kan det være at det har kommet noe smøre middel på bremseskivene??

boman
14/04/10, 17:44
Ja, kan ha kommet noe smøremiddel på skivene .. eller kan du ha kommet kraftig borti bremsekalipper e.l. ?

lasse940
14/04/10, 17:53
Ja, kan ha kommet noe smøremiddel på skivene .. eller kan du ha kommet kraftig borti bremsekalipper e.l. ?
nei har ikke vært borti bremsekalipper, satte meg på rompa og sparket på vinterdekket med begge bena så dekket skulle løsne!

ChrML
14/04/10, 19:04
Sitter styrepinnen for bremseskiva skrudd i? Hvis ikke, kan hende at du har fått løsnet skiva litt og når du satt å sparket i dekket hvis ikke styrepinnen er der. Sånn at når du satt på det nye hjulet så lå ikke skiva ordentlig tredd på senteret. Da får du nok skikkelig kast i både bremser og alt som er som du sier.

Jeg ville tatt av hjula og sjekket det før noe blir ødelagt..

lasse940
14/04/10, 19:16
Sitter styrepinnen for bremseskiva skrudd i? Hvis ikke, kan hende at du har fått løsnet skiva litt og når du satt å sparket i dekket hvis ikke styrepinnen er der. Sånn at når du satt på det nye hjulet så lå ikke skiva ordentlig tredd på senteret. Da får du nok skikkelig kast i både bremser og alt som er som du sier.

Jeg ville tatt av hjula og sjekket det før noe blir ødelagt.. Å svarte det er akuratt det som har skjedd tror jeg...
reagerte på at skiva satt litt slarkete på når jeg tenker meg om :)
takker for tipset det skal jeg gjøre noe med i morgen ;)

boman
14/04/10, 20:38
Jeg hadde ikke styrepinner på forrige bilen min, var nullproblem det .. bremseskiva har jo fortsatt 5 bolter som sier hvor den skal sitte ..

Agrostar
14/04/10, 20:50
Har heller ikkje den styrepinnen eg heller, sjølv om det står i boka at den skal vere der.

JørnM_940
14/04/10, 20:50
Jeg har heller ikke styrepinner (vet ikke hvorfor). Har ikke hatt noe problem med det, har også vært av med et par av skivene.

boman
14/04/10, 20:51
jeg så ikke poenget med den så når den var trøblete å få inn, gadd jeg ikke og funka supert selv om.

ChrML
14/04/10, 21:02
Jeg hadde ikke styrepinner på forrige bilen min, var nullproblem det .. bremseskiva har jo fortsatt 5 bolter som sier hvor den skal sitte ..
Det er ikke noe problem uten styrepinne, nei. Men som jeg sa, en må se etter at bremseskiva ligger riktig på senteret før en setter på hjulet. Den kan være tredd på de 5 skruene, men ikke ligge helt riktig tredd på senteret. Det er derfor styrepinnen er der, for at vanlige brukere ikke skal gå på den blemma. Skal riktignok litt til sålenge kaliperen sitter på, men det er mulig.

Ola Hagen
15/04/10, 20:35
er vel org med styrepinner vel?

Jeg har fjerna alle mine styrepinner på alle bila siden det ikke er plass til de i uoriginale felger..

Christian
15/04/10, 20:54
Styrepinne er ikke en nødvendighet, men hvis du kan bruke den så skader den ikke.
Det kan som sagt over være at du ikke har fått felg og skive skikkelig inn på navet.
Ville sjekket dette, og hvis ikke så kan det være du har fått kast i skivene.

Dette kan være pga at hjula satt så jævlig og du måtte være hardhent for å få dem av, eller det kan være en ren tilfeldighet.
Skivene kan også ha vært skeive fra før. Jeg regner med du har litt store hjul på sommer, men kanskje ikke så stort på vinter?

Når man har breie dekk med lavprofil, kjenner man mye mer av forstillinga, og underlaget.
Så det kan godt være den var sånn før og, men du kjente det bare ikke like mye. :)