PDA

Vis full versjon : Problemer med oljelekasje!



lasse940
14/04/10, 17:27
Som topic sier så sliter jeg med en oljelekasje fra ett eller annet sted, var på en liten kjøretur nå for 1 timesiden,
kjørte ca 2 km. ikke noe hard på gassen eller noe, i og med at jeg hadde med meg en 3 åring, men noe spoling ble det jo på grusen da, når jeg da parkerer bilen ryker det voldsomt fra kat og ser det siver litt veske ut i brettene der lukter også brendt olje fra røyken som kommer av den ser også på understellet over og bak kat at det ser ut som det er endel olje sprut over der, noen som har erfart noe liknende??
Var ikke det eneste jeg lurte på ang bilen men legger ut en post til om dette ;)

boman
14/04/10, 21:33
Olje ut av eksosen? Sliten toppakning?

Magnus Hagtvedt
14/04/10, 21:39
Turbomotor?

Kan eventuelt være noe dritt i forbindelse med denne.

jonass
14/04/10, 22:12
Lekasje på olje retur, slik at det renner ned langs downpipen?
Eller sliten tetning på eksos siden på turbon, slik at olje havner i eksosen

Volvo144
19/04/10, 06:32
Jeg har nøyaktig samme problem med min.

Nyoverhalt motor. Vanskelig å finne utav, men skal forske idag.

Jeg ser for meg følgende: Turboen lekker olje som går ut igjennom eksosen, eventuelt inn i innsug og forbrenner og igjennom eksosen. Det ryker endel av eksosen og det lukter brent olje. Ingen blårøyk. Når jeg stopper bilen ryker det veldig av katalysatoren. Det er et lite hull i katalysatoren hvor jeg ser for meg at oljen renner ned og det er så varmt at det begynner å røyke og lukte brent olje. Spørsmålet er hvor oljen kommer fra? Turboen er tight og fin og lader som den skal.

Ellers drypper det olje fra girkassen, mistenker at dette er motorolje, men er ikke sikker. Har ikke lyst å dele motor og girkassen igjen, skikkelig drittjobb... Muling noe lekker rundt oljefilter, eventuelt oljeretur til turboen...

Noen som har forslag?

A.Finstad
19/04/10, 06:39
samme symptomene som jeg har på min å der veit jeg at simringen i bak kant av veiva er gåen så kan høres sånn ut for dere også gitt :p jeg skal kjøre med det i sommer for jeg har deler på vei sånn at jeg skal fikse det til vinteren igjen å siden bilen ikke brukes på vintern blir det sånn :D

Volvo144
19/04/10, 08:09
Simmeringen min er helt ny, men mistenker at jeg ikke har fått det helt i orden:(

Simmeringen på hjelpeakselen hadde hoppa helt ut for noen uker siden, så er redd det samme kan ha skjedd bak... men det forklarer ikke hvorfor det kommer olje ut av turboen...

har nok flere enn 1 oljelekkasjeproblem jeg...:(

TeamBørnOut
19/04/10, 11:11
Olje ut av turbon er helt normalt på en sliten turbo...

A.Finstad
19/04/10, 21:32
høres ut som du har både sliten turbo å feil monterte simringer i blokka :p

Volvo144
20/04/10, 06:33
Da fant jeg problemet mitt:

Den evige forbaska ingeniørtabben til volvo...

hadde det på min gamle -83 mod. 760 TIC, har det på min -95 940 LT...

Vet noen hva jeg snakker om?

Oljereturen!

Det rant ut når jeg gav gass og forplantet seg til over alt.

Fyllte opp meg pakningssement type varmebestandig, og foreløpig er det tett.

Men er det ikke på tide vi lager en felles enkel løsning på dette itiotiske problemet? Ser bare ulemper med den dritten! Vanskelig og trang å skru på, nesten umulig å få tett...

Morgis
20/04/10, 06:47
Mange som gjenger den turbo oljereturen opp, og bruker stålomspunnet fleksibel oljeslange til returen istedet. Tror det er en mer stabil løsning.