PDA

Vis full versjon : Termostat til kjølevifte, 740



Rmoltu
12/04/12, 01:30
Noen gode råd til hvor jeg kan plassere termostat til kjølevifte? og hvilken termostat jeg kan bruke?
Vil ikke bruke den som skøytes inn mellom toppen og radiatoren, syns det ser litt jalla ut.

FordFoi
12/04/12, 13:58
Her er det en del forskjellig. Jeg bruker termostat som festes på radiatoren. http://www.burtonpower.com/parts-by-category/cooling-system/electric-fan-controllers.html
Fra England vel og merke.

850GLTsilver
12/04/12, 21:44
Noen gode råd til hvor jeg kan plassere termostat til kjølevifte? og hvilken termostat jeg kan bruke?
Vil ikke bruke den som skøytes inn mellom toppen og radiatoren, syns det ser litt jalla ut.

Kanskje det fungerer bedre å montere den der den bør sitte? Nede på nedre radiatorslange?

Rmoltu
13/04/12, 00:28
på hvor mange grader er det vanlig at bryteren lukker på en slik termostat da?

Geitung
13/04/12, 00:30
98 grader er vell det vanlige... rett under kokepunkt ihvertfall

Rmoltu
13/04/12, 20:54
da blir jo de ikke rett å ha den etter radiator, der er jo vannet nedkjølt og langt under 98grader

850GLTsilver
13/04/12, 21:09
da blir jo de ikke rett å ha den etter radiator, der er jo vannet nedkjølt og langt under 98grader

Åjoda.

Man har ikke behov for å ha vifta til å gå bare fordi motoren vil ha kjøling.
Fartsvinden gjør jobben så lenge bilen er i fart, og vifta behøver bare slå inn når det ikke er tilstrekkelig kjøling ved hjelp av fartsvinden.
Bruker man temperaturføler på øvre radiatorslange vil vifta slå¨inn stadig vekk, noe som sliter både på rele, vifte og øvrig elektrisk anlegg fullstendig unødvendig.