PDA

Vis full versjon : Lambdasonde skifting på Volvo S70. hvilken å hvordan?



CaRBoNE
11/04/12, 22:58
.. varsellampen med lambdasonde logoen har begynt og lyse. og går da utifra at der er selve lamda sonden som er gåen. er det 1 eller 2 stk som er orginalt på desse bilene( motor 2.0 10v) er f.eks lamdasonder fra biltema gode nokk?..

Oxcyder
11/04/12, 23:16
På min S70 Turbo er det 2 stk. (så vidt jeg kan huske da den ene tok kvelden i danmark)
Men det er ikke nødvendigvis lamdasonden som er gåen når λ lampa lyser.
Denne lyste i perioder ett år før luftmassemåleren min tok kvelden, men motoren fusket noe med effekttap.

Erlend
12/04/12, 20:11
At den lyser betyr enten at den er gåen eller at den får feil blanding, som kan indikere at lmm osv er dårlige. Det er 2 stk på disse, en før og en etter katalysator:) du kan få lest ut feilkoder på ett verksted.
Av erfaring og etter å ha hørt flere kunder på jobben så ville jeg fraråda lambdasonder der. De ryker veldig fort, og da ville jeg heller kjøpt en universal fra bosch( meca, mekonomen, bilxtra osv) selger disse:) da kan du spare mye penger istedenfor å kjøpe en original en:)

brynna
12/04/12, 21:11
Les ut feilkoder som Erlend her sier. Lamda lampen kan lyse av flere årsaker. Dumt å skifte deler før du vet hvilke deler som bør skiftes

850GLTsilver
12/04/12, 21:12
.. varsellampen med lambdasonde logoen har begynt og lyse. og går da utifra at der er selve lamda sonden som er gåen. er det 1 eller 2 stk som er orginalt på desse bilene( motor 2.0 10v) er f.eks lamdasonder fra biltema gode nokk?..

Alle feil i forbindelse med motorelektronikk signaliseres med at den lambdalampa tennes.
Første trinn vil alltid være å lese ut feilkoder. Er mange grunner til at den lampa tennes med andre ord.

CaRBoNE
18/04/12, 17:00
Har kjørt diagnose nå ja . og det var nok lambdasonden. noen som har tips til billige sonder?.. de er da så innmari dyre!!! :P

850GLTsilver
18/04/12, 17:03
Har kjørt diagnose nå ja . og det var nok lambdasonden. noen som har tips til billige sonder?.. de er da så innmari dyre!!! :P

Biltema har billige sonder, noen ganger originale BOSCH-sonder.
FCPGroton har litt dyrere, men oftest originale Bosch-sonder.
Mekonomen har litt dyrere, men også her som oftest originale BOSCH-sonder.
Volvohandlerne har som regel de dyreste sondene, men da er man også alltid sikret originalsonder.

Erlend
18/04/12, 18:12
Mekonomen har universale bosch sonder til 1000 lappen :) prøv disse:)

CaRBoNE
18/04/12, 22:18
Takker for alle svar :). om sonden er orginal eller ei spiller egentlig ingen stor rolle :). det jeg tenker mest på er om der et sonder med plug på , slik det kun er plug and play :)... ikke noe skjøting og slikt. noen som vet om noe sånt??:)..

ser at de aller fleste slike universale sonder og slikt er bare 4løse ledninger på. selv om det er en smal sak og koble 2til forvarming og signal og jord!.. så er det greit å ha de ferdig med plugg:)

CaRBoNE
18/04/12, 22:22
For mit sit vedkommende har jeg motoren B5202S!.. 2.0 10V.. men vil sonder fra B5204S 2.0 20V passe???:)..

Erlend
19/04/12, 06:01
Litt usikker, kan sjekke på jobb idag for deg:)

CaRBoNE
19/04/12, 12:14
høres flott ut!! :)

850GLTsilver
19/04/12, 21:49
For mit sit vedkommende har jeg motoren B5202S!.. 2.0 10V.. men vil sonder fra B5204S 2.0 20V passe???:)..

Nei, det er to helt forskjellige sonder.
Har en fungerende MEN brukt sonde her. Plug and play. Vil tippe den har bortimot et parhundretusen kilometer igjen i seg.
Send meg PM om du er interressert.

850GLTsilver
19/04/12, 22:39
Carbone:

Innboksen din er full.
Får ikke sendt deg PM.
Dobbeltsjekk: Årsmodell er bilen din? Skal være Fenix uansett så langt jeg vet.

CaRBoNE
19/04/12, 23:35
sånn:) nå er det fikset.. er en 1998mod. skal vist være fenix ja :)