PDA

Vis full versjon : Bensin + tenninsbank-spm..



HarryVolvo
11/04/12, 06:56
Hei.. Har testet ut litt bensin jeg har stående på et fat, men FK'en var mindre glad for det.. Banka som bare det når jeg fikk turbotrykk..

Bensinen jeg har stående er egentlig 100okt som er blandet med litt 98, så er vel sterk 99okt..

Kjører til daglig på 98 uten noen tegn til banking, men når jeg fylte 20L 99okt på tanken som var rimelig tom (ca 7l), banket det som sagt noe jævli.. Går det an å "endre" tenninga slik at jeg får kjørt på 99?

JonasS
11/04/12, 09:41
Tror heller at oktantallet i den tanken din er drastisk redusert.. Altså type ned på\under 90.. Har vært borti det samme med gammel bensin på båtmotor-tanker. ha vært såpass redusert at motorene knapt klarte å dra seg selv rundt..:P

HarryVolvo
11/04/12, 09:43
Det var min tanke også, men ifølge folk som har peiling på bensin og slikt, skal det ikke være redusert oktantall.. Skal være 99okt..

850GLTsilver
12/04/12, 21:48
Det var min tanke også, men ifølge folk som har peiling på bensin og slikt, skal det ikke være redusert oktantall.. Skal være 99okt..


Når vi snakker oktan på bensin, så kan vi skrive om det til bankefasthet.
Høyere oktan = høyere bankefasthet, altså du bør absolutt ikke oppleve banking med denne 99Oktanen din om 98Oktan fungerer fint.
Derimot ville du gjerne merket økt banking om du gikk NED på oktantallet. Rett og slett fordi bankefastheten på "traktorbensin" er så utrolig mye lavere. (Traktorbensin = 92 Oktan og lavere)

Så noe er nok gæernt med denne 99-oktanbensinen din.

HarryVolvo
12/04/12, 22:40
Så jeg får ikke bank av å kjøre med høyere oktan? For når jeg tenker meg om, var det muligens dette fatet jeg nevnte det var 105okt på.. Som er blandet med litt 98..
Men ifølge det du sier, skal igrunn ikke dette ha noe å si..

Så det du mener er at den bensinen jeg har er svakere i oktanen enn 95? For jeg får banking ved kjøring på 95..

850GLTsilver
13/04/12, 11:07
Nettopp.

Fruas GLT skal i teorien kunne kjøres på alt fra 92-99-oktan.
Enkle praktiske forsøk viser at den mistrives sterkt med alt som er under 95.

Må stille meg undrende til den 105-oktanen din dersom motoren din banker av den med litt 98-oktan innblandet.

Kan i grunnen enkelt se det slik også at i sugemotorer er det slik at dersom du har høy kompresjon, så må du ha høyoktan.

HarryVolvo
13/04/12, 11:38
Det kan ikke begynne å banke pga turbo og "lav"-komp da? At det er det som er årsaken?

Fylte samme type bensin på en vanlig original F-motor, og den puttra og smalt hele tiden.. Måtte tappe av og fylle 95 på den for at den skulle gå ordentlig..

meduza18
13/04/12, 12:11
låne tråden din litt, skal en ETmasking kjøres på 95 eller 98?

850GLTsilver
13/04/12, 20:43
Det kan ikke begynne å banke pga turbo og "lav"-komp da? At det er det som er årsaken?

Fylte samme type bensin på en vanlig original F-motor, og den puttra og smalt hele tiden.. Måtte tappe av og fylle 95 på den for at den skulle gå ordentlig..


Som sagt: Den 105-oktanbensinen din er neppe noe 105-oktan. Høres mere ut som om den er i underkant 90 spør du meg.

Turbomotorer er litt "vanskeligere" enn sugiser. Da det er det ferdige kompresjonstrykket i sylinderne som avgjør hvor bankefast bensina bør være. Høyere kompresjonstrykk krever høyere bankefasthet= høyoktan.

850GLTsilver
13/04/12, 20:44
låne tråden din litt, skal en ETmasking kjøres på 95 eller 98?

Helt korrekt svar på dette får du i instruksjonsboka di om motoren ikke er triksa litt med.
Men som regel så ville jeg trodd at den spiller best på 99-Oktan, men aksepterer alt fra 95-99