PDA

Vis full versjon : Lakkerings Spørsmål!



Marius Skau
11/04/12, 00:08
God Aften.

Ska iløpet av våren/Sommern bygge meg en simpel "lakkboks" til lakkering av div detaljer og muligens heil bil. Har LITE erfaring med lakkering, men ønsker og lære meg.

Har et prosjekt som ska få matt lakk, og lurer derfør på om det er noen utfordringer og lakkere med matt lakk? (Ikke snakk om benga look)

Hvor handler dere lakk online?

Mvh

Adrian S
12/04/12, 08:41
Med matte farger så ser du veldig godt om du har gjort godt grunnarbeid eller ikke, grunnarbeidet er mer en halve jobben og veldig viktig for et bra resultat.

Ser dette veldig godt på min mattsvarte, og legger veldig godt merke til hver eneste lille bulk/skade, denne er da mest sannsynelig lakka med sprayboks og ikke gjort noe som helst av grunnarbeid, sikkert ikke matta ned engang.
Har og sett en rullemala og en sprayboks lakka bil der det var gjort veldig bra grunnarbeid på begge to og de såg faktisk veldig bra ut.

Daniel V
13/04/12, 00:01
Hvordan lakkboks er det du skal bygge? Med ordentlig ventilasjon osv, eller typ partytelt? :p

Uansett: Som nevnt over er matte farger ekstra vanskelig. Grunnen til det er fordi ikke klarlakk osv skjuler noe av dekfektene, så de ikke oppdages så fort. Ville ikke begynt med den matte bilen. Prøv deg frem med grunnarbeidet på noe annet, så tar du resten derifra. Hvis du aldri har gjort ordentlig grunnarbeid før, og begynner med den matte, kan jeg garantere at du kommer til å bli skuffet. Til og med de som driver med lakk og karrosseri til daglig sier matt krever ekstra mye for å bli bra :)

Uansett: Lykke til! :)

Marius Skau
13/04/12, 00:03
Lakkboksen blir vell noe ala "partytelt" (Innomhus) med godvetnilation etc.

christer
14/04/12, 09:32
Også ulemper med matte farger er att man ikke får polert støv/sig. Matte farger også vanskeligere og vedlikeholde. Hvertfall matt svart, fingermerker etc får man nesten ikke bort. Men jeg vil ikke si meg helt enig i att skavanker syntes bedre på matt. Sånne ting som flagrende overflater blir ikke like synlig på en matt overflate som en blank, Pga du har ikke noen "refleksjonSpunkter" og gå ut i fra når du sikter på bilen.