PDA

Vis full versjon : Feilmelding ECM-981A (for mye moment), noen tips?



FroBe
10/04/12, 21:16
Dette er tydeligvis ikke så vanlig feilkode.
Jeg får den kun hvis jeg bruker cruisekontroll i motbakke og den må akselerere kraftig for å komme opp i fastsatt hastighet.
Når feilkoden kommer får jeg orange feilmelding i DIM med beskjeden Service Urgent. Bilen går i Limp Home-mode (maks 2000rpm) med ujevn tomgang, men fungerer normalt hvis jeg stopper og starter den på nytt.

Har byttet AMM og modifisert spjeldhuset med nye TPS-sensorer uten at det har fjernet feilen. Alt fungerer fint så lenge jeg ikke fremprovoserer feilen med høy belastning i cruisekontroll.

Kan en tidligere eier ha trimmet bilen over grensen?
Øvre motorfeste er i ferd med ryke, kan dette ha noe å si på denne feilmeldingen? Skal uansett bytte dette til den nye varianten denne eller neste uke.

Vatnehol
11/04/12, 00:14
den koden såg jeg på min når spjeldet mitt var dårlig, aldri hatt den siden, og samme symptomene.
har du kalibrert spjeldet ditt i vida iht gass pedalen?
at de øker likt, lurer på om det har noe med potens forskjellen mellom gasspedal og spjeldåpning kan gi utslag på denne feilkoden.

tror ikke dette har noe med trim å gjøre, og heller ikke havarert motorfeste. når det motorfestet har blitt så dårlig så kan det lønne seg å sjekke momemt feste på girkassa og, det ryker fort når det allerede har gått istykker oppe.

FroBe
11/04/12, 06:16
Hvordan kalibrerer man spjeldet/gasspedalen i VIDA?
Jeg har bare funnet testfunksjonen for ETM som gir sinusformede grafer. Testresultatet før rens og modifikasjon var rundt 2,8° forskjell mellom sensorene, og mindre enn 1° etter modifikasjonen.

Så vidt jeg husker har jeg aldri fått denne feilmeldingen ved vanlig kjøring med bruk av gaspedal, kun 5-6 ganger med cruisekontroll.

Motorfestet oppe er ikke røket av ennå, men ser synlige sprekker i gummiopphenget.

Vatnehol
11/04/12, 06:49
jeg har ingen aning for å være ærlig. sleng inn en thread på swedespeed.com flere der som kan det, jeg befinner meg til havs så jeg har ikke mulighet til å finne i vida heller.

jeg fikk den de gangene bilen plutslig uvarslet havnet i nødmodus pga gass spjeldet. jeg kjørte en stund med det siden jeg var fattig student og ikke har råd til nytt, så kom det omtrent hver eneste gang bilen havnet i nødmodus, var helt random i grunn og. men cruise kontrollen min fungerte ikke de siste månene spjeldet var i bilen.

da er allerede belastingen på momenstaget veldig stor.

FroBe
14/04/12, 19:33
I dag klarte jeg å få samme feilmeldingen ved hard akselerasjon i motbakke, dermed er det ikke relatert til cruisekontroll.

Vatnehol
15/04/12, 00:08
på¨s40'en jeg hadde fikk jeg også ligende feilkode på for mye moment, dette hadde da med antispinnen og gjøre da eine abs signalet(fra giver hos ene hjulet) kom og gikk.
kan det ha sammenheng med automatkassen kanskje?

ligger der ikke feilsøking under koden i vida?
og hva som trigger den, bruker å sto beskrevet det.

FroBe
24/06/12, 20:16
Nå har jeg vært hos Volvo og fått lagt inn ny software i ECU.
Gasspedalen ble anderledes, og jeg har ikke fått nye feilmeldinger ved kjøring med cruisekontroll.
Det beste er at dette kun kostet meg kr 197.