PDA

Vis full versjon : Turbo FT / FK



Anders Dybvadsskog
14/04/10, 15:11
Hvordan passer denne i en fk/ft?
Rett inn?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19274451

henrik940
14/04/10, 16:09
Ikke med olje, eksos og slik, men ellers går det :p

Du må vel også ha wastegate..

Anders Dybvadsskog
14/04/10, 19:08
Men faen da:-P tenkte den skulle passe rett på jeg:.-P annet å ambefale da?

trond745
14/04/10, 21:34
ring typen og spørr, tror han fikser det meste!!!

Anders Dybvadsskog
17/04/10, 09:36
takk for tipset:)

Næssen
17/04/10, 23:11
Har snakka en del med han.. han fikser det meste, bare å spørre;:)

Gneizten
18/04/10, 21:40
monterte nettopp en Garret T3 55 trim, mener jeg det var, som han selger der på en 940... Fikk da med olje tur slange. Retur fikk vi med en flens med en rørstuss på som vi måtte tilpasse selv. Eksos passet rett på. så eneste modifisering her var å lage olje retur. Noe som var ett rent helvete pga av mangel på løftebukk. Og under turbo er det jo ikke akkurat for god plass! du må også skaffe deg dumpventil/resirk, iom at dette ikke er integrert i turboen slik det er på orginale turboer. ;)
håper dette hjelper deg litt :)

Anders Dybvadsskog
18/04/10, 21:51
Takker for alle tips:) blir litt enklere til meg for turbo blir montert før motoren går i bilen:)

Gneizten
18/04/10, 22:08
Takker for alle tips:) blir litt enklere til meg for turbo blir montert før motoren går i bilen:)

ja med motoren ute vil det ikke være noe problem :) kompissen min fikk 1500kr for sin gammle slitte 13c turbo, ved innbytte. Så dersom du har en gammel turbo kan det jo lett lønne seg å ta den som innbytte ;)

Gneizten
18/04/10, 22:09
her er link til "Hauren" sin bil, hvor jeg monterte denne turboen. Dersom det skulle være interessant ;) http://forum.vccn.no/showthread.php?t=599&page=2

Anders Dybvadsskog
19/04/10, 14:55
Ja får vel se hva jeg bestemmer meg for, om det blir en t3/t4 eller om det blir en 740 turbo kanskje:)

Ove B
19/04/10, 15:20
hei eg har nettopp kjøpt turbo hos denne karen og eg fekk med alt som skulle til. var kun å fikse til olje retur, sveise på v band klemme på eksos og fikse til 3" innsugs slanger, men du får de med org størrelse på innsug også om ønskelig!! og ikkje minst kjempe service! han virka kjempe seriøs!!!

Anders Dybvadsskog
19/04/10, 17:13
Det hørtes jo greit ut:) men er det noe jeg ikke kan er det sånn tilpassing, har ikke erfaring i det hele tatt:p så prøver å finne er som er så bolt on som det går som er større enn den gamle:)

Testdriver
19/04/10, 17:25
Har jo 19t fra turbomeck da, men syns den er dyr
http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940

Anders Dybvadsskog
19/04/10, 17:42
Var stiv pris ja:eek: Men den passer bolt on?

Testdriver
19/04/10, 18:03
Har ingen erfaring med den selv, men har hørt at den skal være 100prosent bolt-on
Olje,vann, eksos alt skal passe etter det jeg har hørt

Anders Dybvadsskog
20/04/10, 13:39
da får vi vel se hva jeg vil ta med råd til:P

Lundberg Performance
25/04/10, 15:14
må eller handle deg en Garrett kulelagerturbo med brukbart eksoshus, ikke 19t.. har effekt i 5min til eksoshuset blir rødt av varmen og effektkurven stuper til gulvet.. volvo rødbokk produserer også mye eksos..

Anders Dybvadsskog
27/04/10, 15:54
Noen spesiell å ambefale da lundberg?

kermitt
27/04/10, 16:41
se på Ebay. der er det mye fint til like fine priser.

Anders Dybvadsskog
27/04/10, 17:55
jamå vel sette meg ned å se:)

Lundberg Performance
27/04/10, 19:11
spørs hvor mye effekt du skal h da? 300?

Anders Dybvadsskog
28/04/10, 16:37
håper på 300 ja

Lundberg Performance
28/04/10, 18:46
håper på 300 ja

gt28 me et fint eksoshus holder da, får mye forsjellige eksoshus til de..

TeamBørnOut
29/04/10, 05:44
selv ikke en fin utgave at garrett gt28r er noe fin turbo til 300hk på en FK / FT motor.. bedre på nyere og moderne motorer..
Har prøvd :P

Testdriver
29/04/10, 12:06
selv ikke en fin utgave at garrett gt28r er noe fin turbo til 300hk på en FK / FT motor.. bedre på nyere og moderne motorer..
Har prøvd :P
Ser nå ut som det går greit da;)

gICXMh2Cu14

TeamBørnOut
29/04/10, 12:16
Syns du den gikk bra? Orker ikke spole når man klemmer til gassen på 2. gir en gang :D
Den har trimkam av noe slag og ekstraktorgrenrør... Alikevell orker den ikke en dritt fordi eksoshuset er forlite på den turbon...

Testdriver
29/04/10, 12:29
GREIT skrev jeg ;)
Dere skulle jo ha kjørt ut alle girene på turtall og ikke bare 1.gir :D

Lundberg Performance
29/04/10, 12:54
selv ikke en fin utgave at garrett gt28r er noe fin turbo til 300hk på en FK / FT motor.. bedre på nyere og moderne motorer..
Har prøvd :P

hmm, rart. hviket eksoshus hadde du på den da? gt30huset er jo mere en stort nokk..

TeamBørnOut
29/04/10, 12:58
Lite vits når den ikke orka en dritt som du ser :P


http://www.youtube.com/watch?v=BQ_mbafu1XA

13C på overtid..(seff er eksoshuset dreit opp mye :D) 4" dp (og større bakover). T5 kam. chip + planet topp. 0.8-1bars ladetrykk. Alu ic.. (plant svinghjul. (halve trigger kransen stod igjen bare :P)
se fra 1:45 og utover.. Er ikke så mye dårligere akselerasjon det :P
Men jeg har en del høyere komp :) plana den toppen så ski motorverksted tvilte den ville egne seg som turbotopp :P Men den gjorde nytta si på den turbon og kkkn

3:00 utover viser også at den kunne akselerere godt!
Husk at det sitter på 2 feite folk her også! 200kg MINST i ekstra vekt!! + mine 90kg! stereo. og sikkert masse skrot :D

Er det foresten noen som vet hva den sangen heter? finner den ikke igjen :(

TeamBørnOut
29/04/10, 13:00
hmm, rart. hviket eksoshus hadde du på den da? gt30huset er jo mere en stort nokk..

aner ikke hva som er "standar" av de gt28R husetne. men var den største kompressorn til den. skal se om jeg har noen bilder av det etterpå..
Den andre lappetutten med alt av bilder på driver å formateres å ordnes nå :P

Lundberg Performance
29/04/10, 13:06
men hvordan eksoshus var det på den?

en gt28 med eksoshus t3 a/r 0.86, ska spoole godt og klare 300 på rødblokk. t25 blir alt forlite til eksosen en rødblokk lager :p

TeamBørnOut
29/04/10, 13:13
Er vell 3-4 år siden nå så jeg husker ikke helt. Men hvis jeg har tatt noe nærbilde av den så står det. Er t3 hus. men husker ikke A R på det
"klare 300" er sikkert mulig. men er jo ikke spennende å kjøre med masse mottrykk selv om man kan. Den bilen stod jo nesten stille i forhold til kkkn min.. og jeg hadde ikke høynet bensintrykket en gang da :) Men jeg hadde vell 250hk "å gå på"..

Lundberg Performance
29/04/10, 13:18
Er vell 3-4 år siden nå så jeg husker ikke helt. Men hvis jeg har tatt noe nærbilde av den så står det. Er t3 hus. men husker ikke A R på det
"klare 300" er sikkert mulig. men er jo ikke spennende å kjøre med masse mottrykk selv om man kan. Den bilen stod jo nesten stille i forhold til kkkn min.. og jeg hadde ikke høynet bensintrykket en gang da :) Men jeg hadde vell 250hk "å gå på"..

er ikke noe kult det nei, men kulelagerturbo er jo ikke værst når det gjelder å bygge opp mottrykk..

TeamBørnOut
29/04/10, 13:36
En kulelager turbo har raskere spool men er tyngre å drive (som jeg har lært av GIK når jeg skulle hente KKKn min).
Uansett hvordan eksoshus Gt28n har så er det bedre å bruke de penga et slikt aggregat koster på en moderne turbo fra B / W som har litt bedre finesser.
Borg Warner ( schwithzer ) S2B finnes i forskjellige størrelser.. ported shroud (antisugre) og twin entry som standar :)
S200SX er jo blitt en gjenganger i volvomiljøet også nå :D Man får mye fint :D

Lundberg Performance
29/04/10, 13:41
En kulelager turbo har raskere spool men er tyngre å drive (som jeg har lært av GIK når jeg skulle hente KKKn min).
Uansett hvordan eksoshus Gt28n har så er det bedre å bruke de penga et slikt aggregat koster på en moderne turbo fra B / W som har litt bedre finesser.
Borg Warner ( schwithzer ) S2B finnes i forskjellige størrelser.. ported shroud (antisugre) og twin entry som standar :)
S200SX er jo blitt en gjenganger i volvomiljøet også nå :D Man får mye fint :D

hvordan er prisene på bw turboene iforhold til garrett gt serien da? noen forhandelere i norge?

TeamBørnOut
29/04/10, 13:56
Jeg handler alltid sånt i sverige. å det varierer litt. Men svenskene igjen bestiller rett fra england.. Kammerat kjøpte en s200sx for 7500nok. ny

blocket.se . er fint for slike ting :)
Er sikkert mulig å spare en del på å handle i england. men vi er ofte i sverige å da er det greit å "stikke innom" å ta med seg.


(S200sx turbon er foresten en herlig liten sak :D orginal FB maskin sparka i fra som bare det. Helt orginal topp. Moderne turbor er moro på sånne "billig" motorer :D trenger ikke "max porta topp" for å få en motor til å gå brukbart. Dessverre sa tankpumpa takk for seg å sendte toppakningen ut et sted. så det blir vell litt fler ventiler og et skikkelig grenrør nå. Men det overbeviste meg hva forskjellen mellom "gammal" og moderne turbo var :D )

Lundberg Performance
29/04/10, 14:08
Jeg handler alltid sånt i sverige. å det varierer litt. Men svenskene igjen bestiller rett fra england.. Kammerat kjøpte en s200sx for 7500nok. ny

blocket.se . er fint for slike ting :)
Er sikkert mulig å spare en del på å handle i england. men vi er ofte i sverige å da er det greit å "stikke innom" å ta med seg.


(S200sx turbon er foresten en herlig liten sak :D orginal FB maskin sparka i fra som bare det. Helt orginal topp. Moderne turbor er moro på sånne "billig" motorer :D trenger ikke "max porta topp" for å få en motor til å gå brukbart. Dessverre sa tankpumpa takk for seg å sendte toppakningen ut et sted. så det blir vell litt fler ventiler og et skikkelig grenrør nå. Men det overbeviste meg hva forskjellen mellom "gammal" og moderne turbo var :D )

ja, er litt nysgjerrig på akkurat dette, har sett en del blier med "nye" turboer med gammle specs som sparker rimelig bra.. men lite av ny turbo teknikk..

TeamBørnOut
29/04/10, 14:13
Bare sammenlign eldre 450hks 500hks snurrer mot dagens kkk27 (som jeg har erfaring med som jeg kan sammenligne mot). så er det jo 2 forskjellige verdner..
Fra "den er alt forstor.. kommer ikke til å skje en dritt" til " fy faen" . på under 1bars ladetrykk (når turbon ikke jobber særlig godt en gang ;)).
Men nå må jeg ut å skru litt turbo her! skulle vært ute i 12tia.. men sitti å lest gjennom AirWerks kattalogen å søkt litt rundt på priser :D kjenner at grillen er klar også :D

Lundberg Performance
29/04/10, 14:16
Bare sammenlign eldre 450hks 500hks snurrer mot dagens kkk27 (som jeg har erfaring med som jeg kan sammenligne mot). så er det jo 2 forskjellige verdner..
Fra "den er alt forstor.. kommer ikke til å skje en dritt" til " fy faen" . på under 1bars ladetrykk (når turbon ikke jobber særlig godt en gang ;)).
Men nå må jeg ut å skru litt turbo her! skulle vært ute i 12tia.. men sitti å lest gjennom AirWerks kattalogen å søkt litt rundt på priser :D kjenner at grillen er klar også :D

oki, er vel noe med invendig struktur på turboen og gjøre, impeller og forming av huset, opplagringa av turboen og?

GeTReibeAktienGesellschaf
29/04/10, 16:05
Ser på det som ett problem at om man vil ha en turbo med stort eksos hus så får man ofte med en kraftig kompressor del også.
Ser på det som unødvendig og ikke spesielt effektivt å ha en kompressor del med mye større kapasitet enn det jeg trenger.

Viss man sikter på 200-300hk og f.eks drar å henter en k27 fra en eller annen diesel motor, denne er da som regel fra 6L motor eller større, jobber riktignok på lavere turtall enn en bensin motor men har det for meg at en diesel motorer har høyere A/F forhold?
Blir ikke dette litt i det største laget kompressor messig?

Er ikke ute etter en turbo som må ligge helt på grensen på hva den greier av o/min. for levere nok luft heller. (som eks. 13c på litt høyere turtall, selv orginalt ladetrykk situasjon)

Finnes en sånn turbo? veit at man kan få forskjellige kompressor del til mange turboer, men som regel går dette den andre veien type t3/t4, k24/k27 osv. Går det ann å kjøpe en k27/k24? Eller er det tekniske ulemper som gjør at jeg ikke har sett en sånn kombo? Eller er det bare fordi andre turbo motorer greier å kvitte seg med avgasser på en bedre måte?

TeamBørnOut
29/04/10, 19:03
Om det finnes ja? :D Er jo akkurat en slik turbo jeg snakket om :D (hvor man kan velge litt mindre kompressor men større avgass.. (er jo det som det har vært lite av til nå.. store kompressorer og små eksoshus har jo vært i all tid))
S200SX i årets katalog www.airwerksboosted.com (side 16)

Kompressor hjul i størrelse: 46, 50, 51 og 56
(kompressorhusene fåes seff ported shroud)
61mm turbin med twinentry. Finnes seff i forskjellig A / R.

Jeg har gått rundt å smilt i noen dager nå etter å ha kjørt denne FB maskina med den turbon.. (har faktisk bare sittet på! men fortsatt IN LOVE :D fikk den gode gammle turbo følsen tilbake :))


Husk at store eksoshus ikke betyr at turbon blir tungdrevet. Bare se forskjellen på en 19T og en 13C. samme dårlige eksoshuset men 19tn bruker mye mye mye lengre tid på å spole opp.. Det er kompressoren som har størst innvirkning :)

Er jo folk her inne som får fult ladetrykk på sine 19T på 3000-3500rpm.. Det gjorde jeg med KKK27n min også :D
(og det var det ikke mye optimale greier :D)

GeTReibeAktienGesellschaf
30/04/10, 16:05
Se der ja, har kost meg med denne katalogen tidligere men greid å oversett denne godbiten opprinelig fra schnitzer.

Har også grubbla endel over side 10 og 11 men har bare fått ett snev av forståelse.

Er det noen som har plotta inn en relativt orginal rødblokk i kompressor map og har lyst til å legge ut og forklare litt?

Anders Dybvadsskog
02/05/10, 12:00
Hva mener folket om denne turboen?


housing turbine 0.63 A/R
compressor T4 55mm
housing 0.60 a/r
entrance 3" (oem 2.5")

http://i.ebayimg.com/18/!BeKGFNwBmk~$(KGrHqYH-C4Erf,h4!PcBK8HUiu!+w~~_1.JPG?set_id=8800005007
(http://i.ebayimg.com/18/!BeKGFNwBmk~$(KGrHqYH-C4Erf,h4!PcBK8HUiu!+w~~_1.JPG?set_id=8800005007)
T3/T04B T3 T4 er vist navnet på den. Fant den på ebay, var vist noen hakk større enn orginalt så.
__________________

Ollimo
02/05/10, 22:43
Hva mener folket om denne turboen?


housing turbine 0.63 A/R
compressor T4 55mm
housing 0.60 a/r
entrance 3" (oem 2.5")

http://i.ebayimg.com/18/!BeKGFNwBmk~$(KGrHqYH-C4Erf,h4!PcBK8HUiu!+w~~_1.JPG?set_id=8800005007
(http://i.ebayimg.com/18/!BeKGFNwBmk~$(KGrHqYH-C4Erf,h4!PcBK8HUiu!+w~~_1.JPG?set_id=8800005007)
T3/T04B T3 T4 er vist navnet på den. Fant den på ebay, var vist noen hakk større enn orginalt så.
__________________

Har du linken til selve annonsen?

ArneR
03/05/10, 00:14
Hehe, du får prøve å søke da.. :D Fant den jeg ja..

Anders Dybvadsskog
03/05/10, 14:33
hva mener dere om den da?:-P

Thoomasi
11/05/10, 15:34
Jeg handler alltid sånt i sverige. å det varierer litt. Men svenskene igjen bestiller rett fra england.. Kammerat kjøpte en s200sx for 7500nok. ny

blocket.se . er fint for slike ting :)
Er sikkert mulig å spare en del på å handle i england. men vi er ofte i sverige å da er det greit å "stikke innom" å ta med seg.

(S200sx turbon er foresten en herlig liten sak :D orginal FB maskin sparka i fra som bare det. Helt orginal topp. Moderne turbor er moro på sånne "billig" motorer :D trenger ikke "max porta topp" for å få en motor til å gå brukbart. Dessverre sa tankpumpa takk for seg å sendte toppakningen ut et sted. så det blir vell litt fler ventiler og et skikkelig grenrør nå. Men det overbeviste meg hva forskjellen mellom "gammal" og moderne turbo var :D )

Lurte på denne S200 bare, ser en på blocket skal selge 8stk.
http://www.blocket.se/helsingborg/Schwitzer_S200_turbo_nya_320_580hp_26459570.htm?ca =7&w=3

den S200sx er ikke litt stor a/r så blir sloow spool up da ?

Bare spør jeg, vil gjerne ha litt tidlig spool på Fk'n :D

TeamBørnOut
11/05/10, 15:51
De han selger er av den større typen så tror du skal se etter noe annet da :)

Thoomasi
11/05/10, 16:22
http://himni-racing.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1186:f069fdffac225213311cfe5b076d63c8

Med.
-Ported Anti-Surge Housing.
-T3 Divided w/ 3" V-Band Exit 0.78A/R
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/671.jpg

11.000 inkl. mva og frakt :D

tor
19/05/10, 00:13
http://213.132.112.100/images/04/0410119414.jpg



???????:D

t3 flens ser det ut som ,, passe stort eksoshus og.

samt fin utgang til extern wastegate,,,

men lurer på hva det kan ha vært til ,, wastegaten ser ut som noe elgammal tuning parts????