PDA

Vis full versjon : 2008 V70II 2,4D - defekt AC kompressor



lazerbrain
10/04/12, 19:57
Har fått beskjed om at AC reima er røket og at AC kompressoren har skjært seg på bilen min. Det er snakk om en 2008 modell V70II med 2,4D og automat som kun har gått 60 tusen. For meg virker dette som en åpenbar reklamasjonssak. Noen som har vært ute for samme feil eller har synspunkter?

lyskespark
10/04/12, 22:38
Tja. Har du brukt bilen normalt og hatt den på service, skal butikken jobbe hardt for å påstå at denne biten ikke er ment å vare i mer enn 5 år.

lazerbrain
11/04/12, 09:45
Har kjørt i snitt ca 15 000 km i året og bilen har vært på service hos autorisert volvo verktsted hver gang serviceindikatoren har slått inn, dvs årlig service.

lyskespark
12/04/12, 15:17
Som sagt. Har du brukt bilen i henhold til instruksjonsboken, og delen som har gått i stykker ikke er unntatt i garantien eller det er klart å forvente at delen skal vare i mer enn 5 år: Ikke ditt problem, det er de som ikke klarer å lage en ac-kompressor som tåler forventet bruk.

Du må jo legge fram saken som at det er de som har et problem. Ikke du. Blir de vanskelige, kan du ønske de lykke til med å påvise hvordan bruk av en ac-kompressor ikke er normal bruk. Det blir i hvert fall en god historie.

C.Erstad
12/04/12, 16:57
Så lenge du har utført kampanjen om reim bytte så tror eg det skal gå bra... rekner med det er garanti på bilen enda?

lazerbrain
13/04/12, 07:50
Takk for gode svar! Bilen er utenfor 3-års garanti men innenfor reklamasjonsfristen på 5 år. Har vært på verksted når det har kommet tilbakekallinger tidligere så jeg satser på at dette går helt greit.

E_S
13/04/12, 13:02
Helt klart en reklamasjonssak såfremt du ikke har fått anbefalinger om reparasjoner på aktuelle komponenter før og latt være å få disse utført. (det skulle også vært garanti/reklamasjonssaker) En kompressor skal definitivt holde vesentlig mer enn fem år, som oftest bilens levetid. Forresten er det ikke å anbefale å ha AC-bryteren på "off" om vinteren sånn mange har, det gjør at sjansen for lekkasjer og feil på komponenter øker, da anlegget "står seg ihjel".

Holern
24/09/12, 11:44
Jeg hadde samme sak på min '08 D5.

Skulle starte opp i garasjen, og hørte et spetakkel fremme i motorrommet.
Lang historie kort = fikk dekket hele reparasjonen på 16300,-.
Jobben ble utført av Kverneland i Trondheim....