PDA

Vis full versjon : Montere hengerfeste på V70 Drive



Stubbarn
10/04/12, 17:27
Har en 2010 modell V70 Drive som jeg vurderer å montere hengerfeste på. Hos Volvo i Tromsø skulle dem ha 10500 kr. for å gjøre dette. Har sjekket litt rundt og funnet Hengerfeste til 2028 kr + kjøretøytilpasset kabelsett til 1147 kr. hos tilhengerfesteshop.no . Har åsså sjekket monteringsveiledning hos http://accessories.volvocars.com og funnet ut at dette kan jeg fint gjøre selv :)
Det jeg lurer på er om jeg må inn til et Volvo-verksted for å programere/legge inn ny software etter at jeg har montert hengerfestet? I vognkortet står det stemplet godkjent slepevekt,så jeg trenger vel ikke å få dette godkjent hos biltilsynet? Håper at det er noen her som kan svare meg på disse tingene :confused:

SagaPer
10/04/12, 18:44
Google er supre saker. Søkte på V70+tilhengerfeste+programvare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=54757.

THolandsli
10/04/12, 19:36
Trengs det SW med uoriginal ledningsmatte? Er det med en styreenhet slik som i det originale settet?

Monterte hengerfeste og kan bekrefte at det er en kurrant jobb dersom man ikke har 10 tomler midt inni hånda.

lyskespark
10/04/12, 22:31
Åssen er det med DTSC'en og hengerfeste? Det aktiveres vel noen egne greier i stabilitetskontrollen når en bruker hengerfestet?

Stubbarn
14/04/12, 08:16
Vet ikke om det trengs SW med uorginal ledningsmatte,ifølge Hågen sine tekniske spesifikasjoner trenger det ikke programering fra verksted.
Dette er produktbeskrivelsen fra Hågen:
Ledningssett har følgende tekniske spesifikasjoner:
Tilkobling i bilen: BAK
Kontantstrøm modul integrert: JA
Blinklys-control: CFC modul
Ledningssett trenger programmering (verksted): NEI
Bilspesifikk (spesielt til denne biltypen): JA
Antall kontakter: 13
Canbus tilkobling: BAK
Monteringstid (minutter): 60

gromførti
28/05/12, 11:14
Har hatt inn mange biler der bileier har montert uorginalt feste og ledningsmatte. kommer inn får å programere til oss da det ikke virker til dem. Det blir selvfølgelig stor skuffelse når vi sier det ikke går an å programere å feilen som finnes, kan ta lang tid å finne da det blir gjort mye rart ved monering. Har du hørt om pris på hengerfeste, ledningsmatte og styreenhet hos merkeforhandler? Det er jo monteringen som tar tid, ligger mye penger i det. så om du kan montere selv og gjør det rett så er det bare å bestille time for programering, tar 10 min.

850GLTsilver
28/05/12, 15:25
Er det ikke slik at den mangler typegodkjenning for hengerfeste?
Vil være vanskelig å få inn i vognkortet at man har lov til å dra henger vel?

Ikke kritisk, kun forundret.

THolandsli
28/05/12, 17:49
Du mener at Drive modellene ikke er typegodkjent for hengerfeste? Drive modellene har litt redusert hengerkapasitet iforhold til sine storebrødre, nærmere bestemt 1300kg. Dette står i vognkortet som standard. I Norge må ikke bilen inn til godkjenning ved ettermontering av hengerfeste slik som i noen andre land. Originalt avtagbart hengerfeste koster ikke mer enn 4-5000kr over disk. Fast feste ska visstnok være en del billigere. Ser ikke vitsen i å kjøpe slik uoriginalt.

850GLTsilver
29/05/12, 05:24
OK.
Mente bare å huske at Volvo selv opplyste at hengerfeste ikke var tilgjengelig på de.
Tok det for god fisk at myndighetene her i miljønorge hadde bestemt seg for at slike "miljøbiler" ikke skulle ha slikt.

Godt å se at de tok til vettet da.

Stubbarn
03/06/12, 14:15
Da har jeg montert orginalt hengerfeste,og det var jo en ganske enkel jobb (brukte litt over 2 timer) :) Så i morgen kan jeg bestille time for å oppgradere sw :D