PDA

Vis full versjon : Spørsmål rundt EGR og blending/fjerning.



Trangmyr
10/04/12, 14:26
Sitter å søker litt rundt om på nettet, men får ikke helt svar på mine spørsmål.
Jeg har forstått at EGR'n sender eksos fra eksosmanifolden tilbake til innsugs siden, men hva er hensikten? har det noe med temperaturen å gjør?
Lurer også på hva som skjer viss jeg blender/fjerner "EGR systemet" ??
Har skaffet meg en fk eksosmanifold som jeg skal ha på B230ET motoren i 240n min, og der er EGR uttaket forskjellig fra det som står i bilen i dag.

Del gjerne erfaringer, meninger osv rundt dette..

Mvh.

eab
11/04/12, 15:00
Gjennvinning av eksosen er for å senke forbrenningstemperaturen, forbedre utslippene og slikt. Orginalt så lukker egr-ventilen når man har full gass, så det er bare på dellast ved normal kjøring at det er "i drift". På en et/ft/fk motor skjer det absolutt ingen ting dersom du blender systemet, motoren vil gå akkurat som før.

Trodde ikke B230ET var levert med egr.

PVT
11/04/12, 15:14
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/188.jpg
her ser du egr oplegget til ET motoren bytta til fk grenrør og fjærna hele greia.
blend vakum hullene og skru det av. har ikke noe for seg på motoren.
rett i søppla var tilstoppa med karbon så var ikke noe å ta vare på.
1268

Trangmyr
11/04/12, 17:53
akkurat det svare jeg trengte! :)

johmolan
12/04/12, 00:15
Gjennvinning av eksosen er for å senke forbrenningstemperaturen, forbedre utslippene og slikt. Orginalt så lukker egr-ventilen når man har full gass, så det er bare på dellast ved normal kjøring at det er "i drift". På en et/ft/fk motor skjer det absolutt ingen ting dersom du blender systemet, motoren vil gå akkurat som før.



Gjelder dette standard F motorer også?

Dan Bay-Johansen
12/04/12, 17:16
Jepp!

C.Erstad
12/04/12, 17:26
Gjelder dette standard F motorer også?

Jau, vil sikkert gå 0,1km/t fortere siden du fjerner litt vekt...

howdini
12/04/12, 18:00
Røkk vekk skjiten.........
Pleier og lekke overalt.
Men obs på turbo utgaver kan ladetrykket øke, når du blinder alle hull.