PDA

Vis full versjon : Høyttaler S60



iPaal
09/04/12, 21:20
Den ene høyttaleren min foran er ødelagt. (høyre dør) Har sjekket litt etter brukt på vrakplasser, men har ikke fått noe napp. Vil feks ett sett Rockword Fostgate høyttalere erstatte lydkvaliteten til de originale?

Noen har kanskje et forslag til en god erstatter? Tenkte å bruke 16,5 cm. Ser jeg får kjøpt en høyttaler brakett som overgang fra originalt.

Update: Noen som vet om det er de samme høyttalerne i V70N? Fant tilsalgs på Finn.

FroBe
09/04/12, 22:38
Høyttalerne fremme er i utgangspunktet like på S60 og V70N, men man har tre forskjellige kvaliteter.
Performance med 16,5cm pappmenbraner, High Performance med 16,5cm plastmenbraner og Premium med 20cm plastmenbraner (krever premium dørtrekk).

iPaal
09/04/12, 23:09
Jeg er ganske sikker på at jeg har pappmembraner. Settet som selges er High Performace. Kan jeg da kan kjøpe det og gjøre en oppgradering?

Vatnehol
10/04/12, 02:56
et lite tips, istedet for å bruke unødige penger på spacer(plate mellom dør og høytaler(/brakett, så kan du mest sannsynelig bruke den som sitter på original høytaleren, om du kjører for samme size, har ikke sett etter på s60'n, men på s40'er og diverse andre merker har alltid en spacer selv som er limt fast i original elementet, de bruker å komme lett av, de utallige gangene jeg har tatt de av har jeg bare brukt en kniv for å skille de på ett punkt og så er de bare å riv de forsiktig av. dette er visst du kjøper samme size, skal du gå større, så er det litt værre, men du kan no oppgradere til 8" som er i premiumen, grunnen til at premiumen har annet dørtrekk er fordi der er en 3" mellom tone og, om du kjører kun 8" element der så vil det passe. men en veis 8" i dørene fremme så ville jeg oppgradert diskantene og, kan ver det at mangel på mellomtone ødelegge lydbildet med 8" en veis element.

TommyG
10/04/12, 05:59
Jeg er ganske sikker på at jeg har pappmembraner. Settet som selges er High Performace. Kan jeg da kan kjøpe det og gjøre en oppgradering?

Ja, det kan du. Du trenger gjerne pa200 i tillegg

iPaal
10/04/12, 06:48
Pa200 ligger også tilsalgs :-) Men hvordan er det med kabling til dette når jeg har montert 2DIN spiller? Har brukt original kobling til lydutganger, men kommunikasjon mellom spiller og forsterker er kanskje ikke med lenger? Mest lyst til å gå for originalt, men fortsatt åpen for en modifikasjon. Takk for god info Vatnehol.

FroBe
10/04/12, 10:28
Ja, det kan du. Du trenger gjerne pa200 i tillegg

Grunnen til at du bør ha ekstra forsterker er at High Performance høyttalere er 8 ohm istedenfor 4 ohm, og følsomheten er 7dB lavere (86dB/W istedenfor 93dB/W). Dermed vil de gi merkbart lavere lyd med integrert forsterker.
Performance tåler bare 25W, dermed er det lett å sprenge dem. High Performance tåler 75W.

iPaal
10/04/12, 11:59
Sikkert derfor en høyttaler gikk føyka etter at jeg monterte 2DIN spiller med 50W mosfet da. Bare spørsmål om tid når det går flere. Kanskje en løsning med å bytte til noe uoriginalt blir like bra/billig så lenge High Performance er 8 ohm.

FroBe
10/04/12, 15:08
Fordelen med 8 ohm er at det blir mindre ledningstap så lenge forsterkeren kan levere høy nok spenning.
4 ohm krever normalt grovere kabler enn originalkablene hvis man skal kjøre litt effekt.

locked
10/04/12, 21:58
Eg har monter Focal A1 165mm høgtalarar i V70'en. Delte adapteren og orginalhøgtalaren og limte inn dei nye med 2k plastlim. Komponentsett framme med delefilter (ENORM forbedring sidan det ikkje var diskantar i framdørene oppe ved handtaket orginalt!) Coax i bakdørene.

Bytta samtidig til HU-850 og PA-300. Vart utruleg bra! Og med sub i bagasjerommet blei det kanon :-)

Sjå prosjettråden min, der er litt bilder.

iPaal
28/04/12, 22:05
Har nå byttet front høyttalere foran. Satt inn Fokal PS-165. Leste at disse skulle spille bra med forsterker på spilleren. Noe som viser seg at stemte. Fungerer bra sammen med min Pioneer spiller. Litt tilpasninger for å sette inn diskantene, men utrolig hva man gjør med litt lim. :-) Hadde kjøpt høyttaler braketter, men det var skikkelig jalla. Dårlig tilpasset. Brukte opp igjen de originale som fungerte helt ypperlig.

http://www.focal.com/en/car-audio-sound/speakers-drivers/2-way-speakers-kit/ps-165.php


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vatnehol
28/04/12, 23:51
og mye mer refinert/finere lyd med 8 ohm :)

iPaal
29/04/12, 18:24
og mye mer refinert/finere lyd med 8 ohm :)

Det er det ingen tvil om :-) God anlegget har jeg i stua. Hører stort sett bare på radioen i bilen. Mitt ønske var å erstatte de originale foran med tilsvarende kvalitet som satt der da den ene var sprengt. Med de Fokal høyttalerne klarte jeg faktisk å heve kvaliteten litt. Deilig å bli kvitt den skurringen jeg har hatt i ene døra :-) Det er jo digg med god lyd i bilen, så skal ikke se bort i fra at jeg skifter ut de i bakdørene samt setter inn et sett i hattehylle. Kanskje en nøytral basskassa baki. Men nå er det hus og hjem som skal prioriteres en liten stund. En STOR lottogevinst hadde gjort seg. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk