PDA

Vis full versjon : avlesning av feilkoder70 98



volvojoachim
14/04/10, 01:09
Hei folkens. Lurte på om noen her i bergens område har verktøy til å lese av feilkoder på v70 2.0lt 98. Har fått opp lamdalampen som indikerer feil med motor elektronikken. Har fått høre av folk som har peiling at det sikkert er lmm eller lamdasonden som er gåen. da dette er vanlig på disse med tidens stund.

Så det jeg lurte på var om noen her har verktøy til å lese av, bare for å være sikker.

På forhånd, takk.

Joachim.

Nilsebu
14/04/10, 07:07
Kan umulig være mange verksteder som ikke har en OBD II feilkodeleser.

Bare ring til et verksted å hør med de. I Haugesund er det bare til å svinge innom nesten hvilket som helst verksted, og det kan umulig være verre i Bergen ;)

Tore
14/04/10, 07:32
Hei folkens. Lurte på om noen her i bergens område har verktøy til å lese av feilkoder på v70 2.0lt 98. Har fått opp lamdalampen som indikerer feil med motor elektronikken. Har fått høre av folk som har peiling at det sikkert er lmm eller lamdasonden som er gåen. da dette er vanlig på disse med tidens stund.

De 2 gangene jeg har sett lambda-lampa (på to ulike biler) har det i begge tilfellene vært den atmosfæriske trykksensoren som har slurvet.

Ett verksted leser av feilkodene for deg - kan koste alt mellom 0 og 1500 kr... Mange har slikt utstyr selv også - koster noen hundrelapper på eBay inkl software som fungerer men "mangler" lisens.

volvojoachim
14/04/10, 15:12
Nilsebu: hadde håpt å slippe å betale så mye som 500-1000 kroner for noe så enkelt som en kodeavlesning :P og siden det er såpass mangen som har dette apparatet selv, så håpte jeg på å slippe noe billigere unna :)

Tore : er det noen symptomer som kommer ved defekt atmosfærisk trykksensor?
det jeg opplever er noe høyere tomgang på drive og revers, men ikke i nøytral eller park. noe høyere bensinforbruk.. og i tillegg, fremme på høyre side med hjulet, kommer det en lyd jeg finner litt merkelig. klarer desverre ikke å beskrive hvordan.. men mener det er der bensinpumpen ligger, og at den kan være på vei til varmere strøk?

takk for svar til dere begge tho =)

Nedkvit'n
14/04/10, 15:14
Reis på biltema å kjøp deg feilkodeleser, har funka til mitt bruk iallefall :) trur eg betalte 700,-

Nilsebu
14/04/10, 21:05
Biltema sin fungerte ikke i mitt tilfelle. ABS lampen lyste, men ingen feilkode fra den. Volvojoachim: Der jeg pleier å lese av feilkoder tar de ikke mer enn 200 kr. Er ikke dumt å ta et par telefoner ;)

jan-ove-n
14/04/10, 21:06
Var i Åsane Frydenbø og avleste feilkode og slette serviclys pris 411,- (feilaktig signal på bakre knakkgiver/banksensor,har byttet nå alt ok)

volvojoachim
14/04/10, 21:57
de tar seg godt betalt for 1.5 minutt... er frydenbø i åsane jeg også bruker. har også kjenninger på automatservice i salhusveien. men dem har lånt ut odb II`en sin, så funker det kun fra 99` og oppover på den dem har igjen -.-

Nilsebu: får ta å ringe litt rundt i morgen da :p masekopp! ;)

Tore
15/04/10, 10:24
Tore : er det noen symptomer som kommer ved defekt atmosfærisk trykksensor?

I de to tilfellene jeg har vært borti: Nei - sensor gir feil ulovlig verdi ut og bilen antar en defaultverdi og alt fungerer like bra...

GMV
15/04/10, 11:28
I de to tilfellene jeg har vært borti: Nei - sensor gir feil ulovlig verdi ut og bilen antar en defaultverdi og alt fungerer like bra...

Har selv vært borti at denne har takket for seg 2 ganger. Men du merker ingenting annet enn at lambda lampa lyser. Eneste som kan være er at blandingsforholdet blir feil ved kjøring i svært stor høyde. Har også fått en spøkelses feil på bankesensor, men etter at den ble slettet så har den ikke kommet igjen på 3 år. Lambda sonden kom også opp med noen feilmeldinger i vinter, men nå virker den frisk igjen.
Høres ut som om du har en reèll feil iallefall i og med at bilen oppfører seg annerledes og da kan det være vel anvendte penger å få konstatert feilen.
Å kjøpe en feilkode avleser i mine øyne er en god investering hvis du planlegger å ha bilen en stund.

volvojoachim
15/04/10, 21:25
takker for svar. Kommer til å kjøpe meg en hos biltema i slutten av måneden når lønningen kommer. Planlegger å beholde bilen. skal evt byttes ut i en v70R, så kan vel bruke den videre selvom =)

GMV
17/04/10, 09:02
Skille på motorstyringene er i 98-99.

jerognal
19/04/10, 15:29
Eg har feilkodeleser til min 98.

volvojoachim
19/04/10, 19:27
Eg har feilkodeleser til min 98.

ka vil du ha for å lese raskt av? :)

Tore
19/04/10, 22:04
Søk på VOL-FCR på ebay så finner du en billig sak som funker på en laptop med Win XP.... :-)

volvojoachim
19/04/10, 23:30
"0 results found for VOL-FCR" :p det positive er at dette er grisebillig. kr 0 ;D

GMV
20/04/10, 09:58
Her (http://www.qxl.no/pris/bil-mc-baat/deler-tilbehoer/biltilbehoer/tunekomponenter/volvo-s40-s70-s90-v40-v70-v90-c70-usb-diagnostic-cable/v/an600726780/) har du en på QXL. Kansje ikke den billigste, men den er i Norge. Har en slik selv, fungerer greit.

Tore
20/04/10, 11:42
HER (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Live-Data-Interface-Tool-Code-Reader-VOLVO-Scanner-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem35a6e07cfaQQitemZ23043 2996602QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools) er det en på eBay. :-)

Tore
20/04/10, 12:34
Jeg kan sjekke en dag om ikke vol-fcr funker med ELM327 interface; i så fall er nok dette den enkleste/billigste løsningen for hjemmediagnose på disse bilene. Mistenker at det kan fungere...

ola normann
20/04/10, 14:32
HER (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Live-Data-Interface-Tool-Code-Reader-VOLVO-Scanner-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem35a6e07cfaQQitemZ23043 2996602QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools) er det en på eBay. :-)

Den du har linket til der er odb til serieport, tror det begynner å bli vanskelig å få tak i pcer med serie port.

Jeg kjøpte denne til min 98 v70, tot pris med dill og dall 1000,-

http://www.finnfeil.no/index.php?main_page=index&cPath=8&zenid=af249c0e1cb03823f99a3bcae2b8dde4

Tore
20/04/10, 20:29
Den du har linket til der er odb til serieport, tror det begynner å bli vanskelig å få tak i pcer med serie port.

Jeg kjøpte denne til min 98 v70, tot pris med dill og dall 1000,-

http://www.finnfeil.no/index.php?main_page=index&cPath=8&zenid=af249c0e1cb03823f99a3bcae2b8dde4

Det minste problem med en SLIK (http://cgi.ebay.com/USB-2-0-RS232-SERIAL-DB9-9-PIN-ADAPTER-CABLE-9587-/350320547894?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5190bb5836)usb-til-serieportadapter :-)

ola normann
21/04/10, 07:13
Og da var var det "problemet" løst

Veronica
21/04/10, 08:34
Her (http://www.qxl.no/pris/bil-mc-baat/deler-tilbehoer/biltilbehoer/tunekomponenter/volvo-s40-s70-s90-v40-v70-v90-c70-usb-diagnostic-cable/v/an600726780/) har du en på QXL. Kansje ikke den billigste, men den er i Norge. Har en slik selv, fungerer greit.

Har hatt feilkode på min motor siden det ble satt på ferrita annlegg, de har søkt og søkt på volvo, men det er nok for feit blanding som er grunnen:o
Men, problemet er at motorlampa lyser den, å kan da også skjule evt nye ting som skulle dukke opp, å jeg reagerer ikke, for jeg er jo vandt til å se lampa.
SÅ, en slik må vi nok ha her i huset, sparer endel kroner på å få lest ut på verksted rundt omkring da :D
Virker den på de nyere også skal tru??

Tore
21/04/10, 09:14
Denne funker ikke på 2000-modellen - da må man til med annet utstyr.

Men jeg antar at en helt vanlig ELM327 ("gratis" på ebay (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Car-Scanner-AUTO-Scan-Tool-CAN-BUS-OBD2-OBD-USB-V1-3-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem33512d5b7dQQitemZ22040 5259133QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools)) og noe gratis OBDII software vil gjøre susen hva gjelder sjekk av generiske feilkoder.

GMV
21/04/10, 19:12
Volvo bruker samme OBDII avleser som eldre VAG.
Går det å bruke en slik USB ->RS232 kabel? Skeptisk til det, denne kabelen får tildelt sin egen COM port og samme med feilkodeavleseren som forøvrig fungerer kun som COM1. Jeg prøvde dette en gang, men nedte opp med å kjøpe meg en med USB. Det beste alternativet er å skaffe seg et PCMCIA adapter med RS-232, da havner du rett på bussen på PC'n (Om bærbar PC'n din har slike slotter i siden da). Ett slikt koster ca 500,- hos en lokal pc butikk, evt en 100 lapp på ebay.

Tore
21/04/10, 20:15
Volvo bruker samme OBDII avleser som eldre VAG.
Går det å bruke en slik USB ->RS232 kabel? Skeptisk til det, denne kabelen får tildelt sin egen COM port og samme med feilkodeavleseren som forøvrig fungerer kun som COM1. Jeg prøvde dette en gang, men nedte opp med å kjøpe meg en med USB. Det beste alternativet er å skaffe seg et PCMCIA adapter med RS-232, da havner du rett på bussen på PC'n (Om bærbar PC'n din har slike slotter i siden da). Ett slikt koster ca 500,- hos en lokal pc butikk, evt en 100 lapp på ebay.

De USB->RS232 jeg har vært borti har brukt FDTI-chip og de har man via driverne kunne sette til den COM-porten man ønsket. Enkelt og greit.

De PCMCIA-kortene jeg har sett som har fikset COM-port har faktisk vært ett usb-kort og så en USB->RS232 overgang, altså kommer dette ekortet opp som en USB enhet i enhetsbehandlingen; med andre ord ingen gevinst fremfor en slik kabel.

Jeg har ikke prøvd med en slik kabel mot Volvo-interfacet; jeg har interface med USB-port som jeg bruker mot denbærbare og PC'n som står i garasjen har RS232 port. Men jeg kan selvsagt prøve, men ser ikke at dette skal være noe problem.