PDA

Vis full versjon : Reklamasjonsrett på elektronikk er 5 år fra BRUKTbilen er kjøpt.



Hardangermannen
09/04/12, 16:48
Har forbindelse med at startsperre og eventuelt nøkler på min 2005 V50 sjekket ut mine rettigheter som forbruker.

Jeg har krav på gratis reparasjon av slik elektronikk ihht. reklamasjons-loven fra den dato bilen er kjøpt. Dette gjelder også brukte biler og da teller det 5 år på elektronikk fra den dato man kjøper bilen.....selv om den fra før er 5,5 år.
Garantier på kortere tid kan aldri overgå en kjøpers 5-års rettigheter på å reklamere og kreve feilen utbedret på selgers regning.

Jeg kjøpte min 2005 V50 fra Gudim bil i Bergen i fjor sommer. Så med andre ord så kan jeg kreve at feilen blir utbedret for selgers regning.


Under , klippet fra Forbrukerrådets advokater :

"Gjelder reklamasjonsrettighetene også når
vi kjøper bruktbil?
– Ja. På nyere bruktbiler kjøpt fra forhandler er det
som hovedregel fem års reklamasjonsfrist. På eldre
bruktbiler kjøpt fra forhandler er det to år. På biler
kjøpt fra privatperson er det alltid to år. Som
hovedregel kan også du reklamere til tidligere
omsetningsledd."

http://forbrukerportalen.no/filer/fil_FR_nr_9.pdf

aarnes
10/04/12, 10:35
Svært nyttig post! tror det er MANGE som ikke er klar over dette.

Stig-Arne
10/04/12, 20:48
Men hva er en nyere bruktbil? En 6 år gamme bil er etter min mening ingen nyere bruktbil, og man kan jo ikke da kreve reklamasjon frem til den er 11 år. Høres iallefal urimelig ut i mine ører

Hardangermannen
11/04/12, 00:43
Det essensielle i dette er dette med at man har rett til å reklamere på elektronikk som det er forventet skal vare lenger enn 5 år...og da starter klokken på ny teller ved dato for bruktbilkjøpet.
Man vil ikke kunne få dette ved feil på bremse klosser, skiver eller eksos.

Hardangermannen
11/04/12, 01:48
Kjøper du en bruktbil fra en forhandler, har du som regel fem års reklamasjonsrett, og kjøper du av
en privatperson, kan du reklamere i to år Men dette er det ikke alle som vet.
Forbruker-rapporten har kontaktet 40 bruktbilselgere over hele landet for å sjekke hvilken
kjennskap de har til reklamasjonsreglene.
Av de vi kontaktet, var det ca halvparten som ikke visste hvor lang reklamasjonstid forbrukerne har
når de kjøper bil hos dem, og bare om lag en fjerdedel som visste at det er forskjell på
reklamasjonrett og en garanti:
• 23 av 40 visste at det var fem års reklamasjonsrett fra forhandler.
• En av 40 visste at det er to års reklamasjonsrett mellom private.
• 12 av 40 visste forskjell på garanti og reklamasjon.
• 3 av 40 ville ikke svare.
– Det er skremmende at forbrukerne ikke kjenner sine rettigheter, men enda verre er det at selgerne,
som skal gi forbrukerne råd, og som står med ansvaret her, faktisk ikke vet hvilke regler som gjelder
for det de selger, sier jurist Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.
Flere av selgerne Forbruker-rapporten kontaktet mente at reglene var flytende og åpne for tolkning,
men ifølge Lange er lovreglene klare:
– Dersom du kjøper en bruktbil fra en forhandler, er hovedregelen at du har fem års
reklamasjonsrett. Ved salg mellom private kan kjøper reklamere i to år, fastslår Lange.

http://avdeling.nocc.no/files_nyhet/4003/Bruktbiler.pdf