PDA

Vis full versjon : ta ut motor på en volvo 850 t5?



rayaas
09/04/12, 16:13
hei skal ta ut motoren på min volvo 850 t5 2 liters.. jeg lurte på om jeg får den løftet rett opp av bilen eller om jeg må ta den ned under bilen for og få den ut ?
har bare hørt hos en bekjent at jeg må ta den ut under bilen at det ikke går og bare løfte den rett opp og ut av bilen..stemmer dette ? takk for svar :)

julen
09/04/12, 16:30
så lenge det er bare et vanlig motorskift er det like greit å ta den opp.
den går opp med girkasse å alt på uten problem når du henger den litt på skrå:)
ledningsnette deler du bare under ecu.

rayaas
09/04/12, 16:50
nei skal bare ut med motoren for jeg skal skifte stempel ringer og ventiltetninger og rådelager og veivlager.. så tror bare det er lettere og bytte når motoren er ute :)

rayaas
09/04/12, 16:58
hvor ligger ecu'en da?

mrstfu
09/04/12, 23:33
svart plastboks rett bak spylerveskepåfyllingen, inntil høyre hjulbue.

rayaas
10/04/12, 06:33
takk :)

magne850
11/04/12, 01:09
Ifølge VADIS så kan du ta motoren opp, men jeg har alltid senka ned hele framramma. Dersom du har tilgang på løftebukk er det veldig praktisk.
Løsne alle ledninger, napp ut radioatoren. Still en palle under framramma, løsne boltene under, løsne fjærbeina ++ og løft opp bilen.
Motoren står igjen med girkasse og forstilling... Da kan du rulle motoren dit du vil på pallen og skru så mye du orker....

rayaas
11/04/12, 20:27
har ikke tilgang til løftebukk.. så va gjør jeg da ? har prøvd i dag og få opp motoren, men den henger ijenn på noe men finner ikke ut va, den løsner på ene siden men etter det så kommer bare heile bilen ilamme... har noen nån forslag til va jeg kan gjøre ?

julen
11/04/12, 20:42
er som sagt ikke noe problem å ta den opp, kan hende den henger seg i den kanten på rammevangen.
sårg for å henge motorn en del på skrå(girkasse sida må henge lengst ned å kammreimssia må henge høyest).
henger den nokk på skrå er det vare å vri motorn gradvis etter behov litt i motorromme så smyger den glatt opp:)

rayaas
11/04/12, 20:49
okei :) men hvor er alle motorfestene? kan jo være noe jeg har glemt ? finnes det noe tegning på dette ? trur jeg har løsnet alt men er jo fort og overse noe..

julen
11/04/12, 21:20
-du har et som henger i girkassen som er skrudd fast fram på traversen
-et i framkant av motorn som er skrudd ca midt på traversen (er tattut hull under traversen så du enkelt trenger å løsne bare en bilt, da blir feste med motorn opp)
-et feste i bakkant ca mellom girkassen å motorn (trenge å dær å løsne bare en stk sentermontert mutter, selve gummifeste blir igjen på traversen, mener å huske det ern en 15mm mutter)
-neste feste er et "trekantfeste" på kammreimssia, skruer da ut 2stk du trenger 12mm kopp på:) selve feste blir stående igjen på travers.
-siste feste har du vel sett:P det overste på motorn som går til torpedovegg:)

julen
11/04/12, 21:21
dette gjelder hvis det er fwd bil noe jeg regner med du har:)

rayaas
11/04/12, 21:44
takk skal du ha :) skal ta og se over alle di plassene imårra når jeg skal i garasjen ijenn :) så får jeg håpe jeg får den ut å får biln på veien ijenn snart :)

rayaas
11/04/12, 21:44
ja er det jeg har :)

magne850
12/04/12, 01:10
Skal du heise opp motoren må jo akslingene ut selfølgelig, hvis du da ikke deler av girkassa. Og så er det et lite feste rett under motoren som fester røra til servoen.
send meg en mail til tiger@magnemadsen.no så kan jeg sende deg beskrivelsen fra Vadis...

rayaas
12/04/12, 17:13
ja di e løsna :)

bortstun
15/04/12, 20:49
På min hang det jodingsledning på gearkasse siden som kan være lett å overse. :P