PDA

Vis full versjon : El. Startsperre som feilmelding. Bil starter ikke.



Hardangermannen
08/04/12, 19:05
2005 2.0D V50 starter ikke.

Skulle kjøre en tur idag. Satte i nøkkel men får ikke startet motoren. Motor feil lampen lyser. Får opp feilmeldingen El. Startsperre, sjekk manual.
Er det en måte man kan resette denne på selv ?

Har sjekket at alle releer, sikringer og at batteri er i orden på bilen. Batteri på nøkkel er og da den betjener dører på 60 meter avstand og igjennom vinduer i huset.

Hardangermannen
08/04/12, 21:16
Har også forsøkt å åpne/låse 5 ganger, uten at det gjorde noen forskjell til eller fra.

Ingen her som har noen ideer?

gaupe
08/04/12, 22:00
Har du prøvd ein annan nøkkel?

Hardangermannen
08/04/12, 22:01
Har desverre kun 1 stykk nøkkel.

Stig-Arne
08/04/12, 22:06
Høres ut som defekt tenningslås.
Var en kampanje på bytte av tenningslåser på tidlige modeller av s40/v50

Prøv å ta av batteripolen i 5 min å sett den på igjen... kanskje du er heldig

gaupe
08/04/12, 22:11
På P2-bilane får du denne melding ved defekt nøkkel.

Hardangermannen
08/04/12, 22:39
Er det en P 2 bil årsmodell 2004/2005 2.0D?

Etter forsøk på 5 x låse/åpne så kommer det ingen flere feilmeldinger i display... kun det gule motor fel symbolet som lyser når gølde lampe et har slukket. Alt fungerer ellers.. lys kommer på ute også.

Hva koster det å få en ny nøkkel ?
Må bilen taues inn til volvo forhandler for å gjøre en slik jobb ?
Kan den gamle nøkkelen opp programmeres igjen?
Er det vanlig å bytte antennen i tenningslåsen eller hele tenningslåsen? Hva koster dette ? Kan en gjøre dette selv ?

gaupe
08/04/12, 22:56
P2 er v70, s60, s80.og xc90

Hardangermannen
09/04/12, 15:09
Høres ut som defekt tenningslås.
Var en kampanje på bytte av tenningslåser på tidlige modeller av s40/v50

Prøv å ta av batteripolen i 5 min å sett den på igjen... kanskje du er heldig

Har tatt av batteripolen nå.

Hva koster en ny tenningslås og hva følger det med , tenker her på eventuelt to nye nøkler ?
Går det greit å skifte tenningslåsen selv ?

Hardangermannen
09/04/12, 15:19
Leser i diverse utenlandske og i norske nett forum at det er svært vanlig at volvo og ford har problemer med nøkler og startsperre.

Ser noen hevder at ledninger løsner bak diagnose pluggen og over bremsepedalen. Er det spesielle steder der jeg må sjekke ?

Har sjekket kablene til starteren også........ + ledningen til startinnslaget ser bra ut .

Er det mulig å få programmert bort dette med startsperre på disse bilene siden det er ofte ustabilt system ?
Har jo ikke noe ønske om å bli stående langt uti periferien med en død Volvo.

Kan jo ikke drasse rundt med Tysse-hengeren og Polarisen min oppå for å komme meg til folk om Volvoen sa NEI, NEI og atter NEI!!!

Hardangermannen
11/04/12, 12:33
Feilen er funnet og deler er under bestilling.

Det var som forventet tenningslåsen som hadde tatt kveld, gått i hi og det som verre var, sluttet å fungere.

Hardangermannen
20/04/12, 01:26
Fikk deler og bilen sto inne to dager. Gikk raskt å få byttet tenningslåsen.
Bonus : Klokken i dashboardet er på plass men også at motoren starter mye lettere nå enn tidligere.
Før pleide jeg å gløde to ganger for så starte...nå er det nok med en gang... dette ved temperatur på 0 til +5 grader....før og etter bytte av tenningslås.