PDA

Vis full versjon : Hei. Ny på forumet og trenger litt hjelp i forb. med eukontroll!



The Stig
06/04/12, 17:31
Hei. Ny på forumet og trenger litt hjelp i forb. med eukontroll!

Jeg har en 850 -95 stasjonsvogn som jeg trenger å få litt hjelp med.
Jeg fikk en 2-er feil på "Øvre fjærfeste må byttes"

Hva vil dette si? Jeg har kjøpt noe som heter fjærsete, men er dette det samme som fjærfeste? Jeg har bilen klar til bytting og har lagt merke til at fjærsetet som sitter på bilen nå kan plukkes ut bit for bit.
bilen lager i tillegg en "klonk" lyd på høyresiden framme som kun kommer når høyrehjulet treffer en liten hump elns... ?

hjelp meg kjære Volvofolk! :)

Revell
06/04/12, 17:54
Lyden foran er enten defekt demper eller defekt bærekule. Øvre fjærfeste er der du fester fjæra oppe. Disse har en tendens til og ruste bort. Sikkert noen her som har ett bilde av det:)

The Stig
06/04/12, 18:10
Vil det si at jeg må bytte hele fjørbeinet? Skjønner ikke helt hvordan et fjærfeste ser ut i farta.. :/

hgnubel
06/04/12, 18:34
Se her: http://volvoforum.no/tips_triks/850/fjaerbeinslager.htm

Fjærskålen kan morkne og falle fra hverandre (hard gummi), fjærbeinslagring som du ser bilde av i punkt 8 kan ruste i stykker. Begge deler er vanlige feil på 850 og 1.gen V70.

Ville byttet begge deler til nye med mindre du er på et ekstremt trangt budsjett. I så fall kan fcpgroton.com være et hett tips, kvalitetsdeler og god service til rimelige priser :) Hvis du kan vente på frakten fra USA såklart...

Edit: Fjærfestet er fjærskålen, men det kan være vanskelig å vite om det eller lageret som er skrot før det er ute av bilen. Jeg klarer det ikke ihvertfall :)

The Stig
06/04/12, 18:53
Tusen takk hgnubel.

jeg er som du sier på et ekstremt trangt budsjett, og bilen er allerede 3 måneder over dato på godkjenning og det haster litt med å få den godkjent..

Jeg satser egentlig på at det er gummien som må byttes da, hvis ikke får jeg ty til biltema (ja fysj fysj).. gummien kan jeg jo plukke ut for hånd, og bilen lager en rar lyd når jeg "jukker" den på høyresida.. Hva er symptomene på et ødelagt lager?

850GLTsilver
06/04/12, 20:12
Tusen takk hgnubel.

jeg er som du sier på et ekstremt trangt budsjett, og bilen er allerede 3 måneder over dato på godkjenning og det haster litt med å få den godkjent..

Jeg satser egentlig på at det er gummien som må byttes da, hvis ikke får jeg ty til biltema (ja fysj fysj).. gummien kan jeg jo plukke ut for hånd, og bilen lager en rar lyd når jeg "jukker" den på høyresida.. Hva er symptomene på et ødelagt lager?

Ødelagt støttelager der oppe høres som knasing og synes som rykking når du svinger.
Lettest å avsløre med en hjelpemann som svinger rattet for deg mens du står der fremme og lytter/ser.

Oxcyder
08/04/12, 12:34
Se her: http://volvoforum.no/tips_triks/850/fjaerbeinslager.htm

Fjærskålen kan morkne og falle fra hverandre (hard gummi), fjærbeinslagring som du ser bilde av i punkt 8 kan ruste i stykker. Begge deler er vanlige feil på 850 og 1.gen V70.

Ville byttet begge deler til nye med mindre du er på et ekstremt trangt budsjett. I så fall kan fcpgroton.com være et hett tips, kvalitetsdeler og god service til rimelige priser :) Hvis du kan vente på frakten fra USA såklart...

Edit: Fjærfestet er fjærskålen, men det kan være vanskelig å vite om det eller lageret som er skrot før det er ute av bilen. Jeg klarer det ikke ihvertfall :)


Er det samme måte på S70?
Er det så enkelt å montere senkesett også?

Christian
08/04/12, 12:50
Er det samme måte på S70?
Er det så enkelt å montere senkesett også?

Jepp, det er akkurat den samme prosessen.
Defekt fjørtopp(-sete) kan føre til klunking det og, så ville begynt med å bytte den.