PDA

Vis full versjon : Vurderer å bygge meg sugis...

HarryVolvo
06/04/12, 14:44
Hei.. Har noen "gromdeler" liggende fra tidenes morgen som jeg tenkte jeg skulle sette sammen til en motor..

Ramser bare opp delene:

B21-blokk (org)
Høykomp. stempler. (3mm forhøyning på stempeltoppen)
531-topp som er slipa av 1mm, og porta. Org. ventiler
2 x 40mm dellorto-gassere
En eller annen kam som er litt kvassere enn VX3
Grenrør + 2.5" eksos
M45 + 5.13 utveksling bak.

Hva tror folket jeg kan hente ut av dette oppsettet?

HarryVolvo
06/04/12, 20:08
Planene er forsåvidt at dette skal nedi en 245 fra 76 ellernoe i den duren. :)

Batland
06/04/12, 22:36
Hei.. Har noen "gromdeler" liggende fra tidenes morgen som jeg tenkte jeg skulle sette sammen til en motor..

Ramser bare opp delene:

B21-blokk (org)
Høykomp. stempler. (3mm forhøyning på stempeltoppen)
531-topp som er slipa av 1mm, og porta. Org. ventiler
2 x 40mm dellorto-gassere
En eller annen kam som er litt kvassere enn VX3
Grenrør + 2.5" eksos
M45 + 5.13 utveksling bak.

Hva tror folket jeg kan hente ut av dette oppsettet?
Det er mismatch i dette oppsettet.
Stempler med 3 mm forhøyning tilsvarer å høvle toppen ca. 3 mm, og i tillegg er toppen høvlet 1 mm. Dette gir etter mine beregninger ett kompforhold på noe rundt 14:1.
Dette krever vill kam med 300 ++ graders durasjon for å unngå tenningsbank på vanlig bensin, men dette passer svært godt med en 5,13:1 diff. utveksling.
Tips; bare glem de originale 44 mm innsugsventilene. Så høy komp. "krever" nyslipte ventilseter i 3 skredder så du bør definitivt spandere på deg 4 stk 46 mm innsugsventiler. De koster ikke allverden og de tilfører mye positivt.
Høy komp og vill kam krever store forgassere for å komme til sin rett og ca. 150 hk 2 x 40 mm er rett og slett for lite på en slik motor med ca. 200 - 215 hk potensiale v/ca. 7200 o/min.

HarryVolvo
06/04/12, 23:43
Ja, er en ganske sinnsyk komp på motoren dersom den blir sammensatt.. Motoren er forøvrig beregnet på E85, og med et bensintrykk på rett under 1 bar hvis jeg ikke husker feil..

Så du mener altså at jeg bør oppgradere til større innsugsventiler? Og kjøre med org. eksosventiler?
Er ventilene på en 405-topp noe større? Har en fabrikkny 405-topp liggende på hylla også... Samt en "ny" 531topp fra ET med natriumfylte? ventiler..

Må ventilsetene freses ut for å få plass til 46mm ventiler? Hadde igrunn håpet på å slippe gjøre noe særlig maskineringsarbeid på motoren, og heller bruke det jeg har av deler liggende..

Så du mener gasserene mine er for små til dette oppsettet? Har ett par weber 55dcoe liggende også mener jeg.. Er disse mer egnet til dette forbruket da? Gasserene stod på en 3.2L med 360hk, så regner automatisk med at disse blir for store til mitt oppsett..

Dellorto-gasserene stod derimot på en b230 med 2.5l volum og rett i overkant av 200hk.. Var en rallycross-motor..

Batland
07/04/12, 11:01
Ja, er en ganske sinnsyk komp på motoren dersom den blir sammensatt.. Motoren er forøvrig beregnet på E85, og med et bensintrykk på rett under 1 bar hvis jeg ikke husker feil..
Hvis du dyser forgasserene til bruk med E85 så går det fint. 1,0 BAR bensintrykk på slike forgassere er 5 ganger for høyt.

Så du mener altså at jeg bør oppgradere til større innsugsventiler? Og kjøre med org. eksosventiler?
Er ventilene på en 405-topp noe større? Har en fabrikkny 405-topp liggende på hylla også... Samt en "ny" 531topp fra ET med natriumfylte? ventiler..
Definitivt ja.
Alle toppene har 44/35 ventiler originalt, men om det allerede er satt i større ventiler i din 405 topp er ikke godt å si noe om. Bruk gjerne natriumfylte eksosventiler.

Må ventilsetene freses ut for å få plass til 46mm ventiler? Hadde igrunn håpet på å slippe gjøre noe særlig maskineringsarbeid på motoren, og heller bruke det jeg har av deler liggende..
Nei, de originale setene er "designet" til bruk med 46/38 ventiler. Å slipe friske overflater på ventiler og seter er ett must når man trimmer.

Så du mener gasserene mine er for små til dette oppsettet? Har ett par weber 55dcoe liggende også mener jeg.. Er disse mer egnet til dette forbruket da? Gasserene stod på en 3.2L med 360hk, så regner automatisk med at disse blir for store til mitt oppsett..
Ja, 2x 40 mm er for lite for 100 hk/L på en 2,1 L motor. 55 mm er noen beist og er i praksis helt ubrukelige på motorer som har sylindre i fornuftig størrelse.

Dellorto-gasserene stod derimot på en b230 med 2.5l volum og rett i overkant av 200hk.. Var en rallycross-motor..
Jeg kan selvsagt ikke annet enn å forholde meg til det du poster, men 2 x 40 mm forgassere på en 2,5 L 4 syl. motorsportmotor er klønete lavmål.
200 hk fra 2,5L motorvolum er kun 80 hk/L som er direkte enkelt i forhold til å hente ut 100 hk/L.
Tviler på at han vant noe som helst i rallycross med ett slikt oppsett. Han har kastet bort mye effekt helt unødvendig. Jeg mener at 2 x 48 mm WEBER er det rette valget til en 2,5L Rallycross Volvo.
Jeg mener at du bør ha 2 x 45 - 48 mm Dellorto.

HarryVolvo
07/04/12, 23:38
Hørtes ut som du hadde litt peiling på sugetrim du, Batland.. :)

Ja, ved nærmere ettertanke synes jeg også 1bar var mye i de gasserene, men mener bestemt det var det dem var innstilt til.. Men kan såklart ta feil.. :)

Så jeg trenger altså bare kjøpe meg større ventiler, og slipe kontaktflatene, så er alt ready-to-go?

Vet forresten mange i bilcrossmiljøet som kjører med 230 og bruker VX3-kam + en 5kroning under hver ventilløfter for å få mer løft på ventilen.. Er dette noe som er holdbart over tid?

Hvilken kam anbefaler du til oppsettet mitt da?
Hvis du ser bort ifra at jeg bruker toppen som er høvla, og heller monterer en original 531 som er lettere portet? Hva blir kompen ved org. forbrenningskammer og 3mm opphøyning på stemplene? Komp-regning er ikke min sterkeste side. :)

HarryVolvo
08/04/12, 00:30
Her er forresten bilder av stemplene:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/605.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/606.jpg

Batland
08/04/12, 13:20
Hørtes ut som du hadde litt peiling på sugetrim du, Batland.. :)

Ja, ved nærmere ettertanke synes jeg også 1bar var mye i de gasserene, men mener bestemt det var det dem var innstilt til.. Men kan såklart ta feil.. :)

Så jeg trenger altså bare kjøpe meg større ventiler, og slipe kontaktflatene, så er alt ready-to-go?

Vet forresten mange i bilcrossmiljøet som kjører med 230 og bruker VX3-kam + en 5kroning under hver ventilløfter for å få mer løft på ventilen.. Er dette noe som er holdbart over tid?

Hvilken kam anbefaler du til oppsettet mitt da?
Hvis du ser bort ifra at jeg bruker toppen som er høvla, og heller monterer en original 531 som er lettere portet? Hva blir kompen ved org. forbrenningskammer og 3mm opphøyning på stemplene? Komp-regning er ikke min sterkeste side. :)
Jeg mener som tidligere nevt at 40 mm forgassere bør brukes på turbomotorer så hvis det er 1 BAR ladetrykk som menes, da er jeg enig. ;)

Jepp. 4 stk 46 mm innsugsventiler og en sliping av setene i toppen -> tut å kjør.

Det med 5 kroneren stemmer ikke slik det fremstilles her.

En ting som alltid forundrer meg er hvor mye rart og overraskende det er på markedet. Det der må være de mest meningsløse stemplene jeg har sett. Hva i alle dager??
Stempeldesigneren må ha donert bort hjernen før yrkeskarriære var over. Det der øker ikke kompen mye og da blir hele situasjonen snudd tilbake igjen.

Hvis du har tenkt å bygge denne motoren til ett velfungerende resultat, så MÅ du først og fremst sette veiven og stemplene i blokken og måle hvordan stemplene flukter med blokken i ØD. Dette MÅ vi vite for slik som disse stemplene ser ut så må alt sjekkes og dobbeltsjekkes.
Deretter måler du diameteren på "vorten" oppå stempeltoppen så vi kan regne ut volummet på den og kompforholdet på nytt og med større nøyaktighet enn før.

Det finnes noen ganske gode kammer på markedet og så er det bøtter og spann med dritt. Budsjettet avgjør hva som er det rette valget.

HarryVolvo
08/04/12, 20:14
Jeg mener som tidligere nevt at 40 mm forgassere bør brukes på turbomotorer så hvis det er 1 BAR ladetrykk som menes, da er jeg enig. ;)

Jepp. 4 stk 46 mm innsugsventiler og en sliping av setene i toppen -> tut å kjør.

Det med 5 kroneren stemmer ikke slik det fremstilles her.

En ting som alltid forundrer meg er hvor mye rart og overraskende det er på markedet. Det der må være de mest meningsløse stemplene jeg har sett. Hva i alle dager??
Stempeldesigneren må ha donert bort hjernen før yrkeskarriære var over. Det der øker ikke kompen mye og da blir hele situasjonen snudd tilbake igjen.

Hvis du har tenkt å bygge denne motoren til ett velfungerende resultat, så MÅ du først og fremst sette veiven og stemplene i blokken og måle hvordan stemplene flukter med blokken i ØD. Dette MÅ vi vite for slik som disse stemplene ser ut så må alt sjekkes og dobbeltsjekkes.
Deretter måler du diameteren på "vorten" oppå stempeltoppen så vi kan regne ut volummet på den og kompforholdet på nytt og med større nøyaktighet enn før.

Det finnes noen ganske gode kammer på markedet og så er det bøtter og spann med dritt. Budsjettet avgjør hva som er det rette valget.

Var ikke turbo på motoren gasserene mine stod på, så er ikke snakk om turbotrykk.. :P
Men mulig jeg husker feil.. Skal ikke si det for sikkert som sagt.. Vet at gasserene skal ha ca 0.4 ellernoe i trykk.. Men disse var visstnok ombygget på en ellerannen måte, muligens pga E85, men er ikke helt sikker..

Så du mener det med 5kroningen ikke funker? På hvilket grunnlag? I teorien skal det jo igrunn funke, siden ventilene får mere løft, og slipper inn/ut mer.. Er dog bare et gammelt bilcrosstriks, så holdbarheten er neppe noe å skryte så mye av..

Aner ikke hva som har gått av stempeldesigneren, men er enig i at dem er en smule misslaget, men dem øka kompen på motoren dem stod i såpass at bilcrossbilen gikk fra å henge bakerst i køen, til å henge med de fremst i køen.. Så noe må det da være med disse stemplene?

Her er noen bilder av stemplene før dem ble tatt ut dersom det er til hjelp. Har ingen motor å montere dem inn i, så.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/804.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/805.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/806.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/807.jpg

Samt rådene. Skal visst være sterke råder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/808.jpg

Og her er gasserene jeg vurderer å bruke...
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/809.jpg

Batland
08/04/12, 22:54
Var ikke turbo på motoren gasserene mine stod på, så er ikke snakk om turbotrykk.. :P
Men mulig jeg husker feil.. Skal ikke si det for sikkert som sagt.. Vet at gasserene skal ha ca 0.4 ellernoe i trykk.. Men disse var visstnok ombygget på en ellerannen måte, muligens pga E85, men er ikke helt sikker..
Den tykke slangen som kobler forgasserene samme er festet på to tykke nippler. Disse nipplene er i utgangspunktet bare i bruk på turboforgassere hvor de skal få ladetrykk fra to nippler på trykkboksen.
Bensintrykket skal i utgangspunktet ikke være høyere enn 0,18 BAR.

Så du mener det med 5kroningen ikke funker? På hvilket grunnlag? I teorien skal det jo igrunn funke, siden ventilene får mere løft, og slipper inn/ut mer.. Er dog bare et gammelt bilcrosstriks, så holdbarheten er neppe noe å skryte så mye av..
Det er kammen alene som bestemmer løftet. Hvis man legger en 5 kr. mellom kam og ventil så blir resultatet det samme som om man legger på tykkere shim. Den originale klaringen på 0,40 mm forsvinner helt og ventilene kan ikke lukkes = intet kompresjonstrykk og ingen fungerende motor.

Aner ikke hva som har gått av stempeldesigneren, men er enig i at dem er en smule misslaget, men dem øka kompen på motoren dem stod i såpass at bilcrossbilen gikk fra å henge bakerst i køen, til å henge med de fremst i køen.. Så noe må det da være med disse stemplene?
Joda, de øker jo kompresjonsforholdet noe og spesielt hvis de erstatter de eldste B21 stemplene som ikke er oppgitt til mer enn 8,5:1 i kompforhold.
Bildene viser imidlertid at stemplene ikke stikker over blokken og dette avslører at seriøsiteten ikke har vært allverden.
Min blokk er f.eks høvlet 0,35 mm for å få "tingene på stell".

Her er noen bilder av stemplene før dem ble tatt ut dersom det er til hjelp. Har ingen motor å montere dem inn i, så.
Takk for titten. Hvis du skal bygge en slik motor så anbefaler jeg at du på det sterkeste vurderer å plane av blokken => høyere kompforhold => tillater værre kam => høyere turtall og derfor høyere effekt. ;)

HarryVolvo
09/04/12, 21:52
Er det da noen trykkgassere jeg har ??

Hmm.. Så da må jeg altså høvle toppen en god del for å få dette til et brukbart prosjekt? 1,5-2mm kanskje?
Og Ford OHC-reim?
Er jo lettere å høvle toppen, enn å ta for seg blokka, og blir vel igrunn samme tingen?

Knallert
09/04/12, 22:37

Hmm.. Så da må jeg altså høvle toppen en god del for å få dette til et brukbart prosjekt? 1,5-2mm kanskje?
Og Ford OHC-reim?
Er jo lettere å høvle toppen, enn å ta for seg blokka, og blir vel igrunn samme tingen?

Som nevnt tidligere i tråden så vender stemplene dine litt tidlig, dette gir liten squisheffekt.
Så er å anbefale at man freser av blokken til man får et oppstikk på stemplene som gir et godt resultat.
Her må man ta tykkelsen på pakningen (brukt) og stempel til sylindervegg klaring i betraktning før man starter fresen :)

Vet man da hvilken kam man skal bruke og dermed kompresjonsforhold,så kan man begynne å regne på hvor store forbrenningsrommene trenger å være.
Så kan man høvle i vei på toppen.

Velger man å overse hva som skal til for å hente det beste ut av oppsettet til motoren så får man også som regel leve med en motor som ikke vil fungere godt og i verste fall funke håpløst dårlig... :)

HarryVolvo
10/04/12, 06:49
Ah. Sånn å forstå ja.. Hm.. Da må jeg bare høvle blokka også da.. Hadde jo håpet å være minst 13:1 i komp på denne motoren, så det er nok håp. :)

Batland
10/04/12, 18:27
Det meste tyder helt klart på det ja.

Og Ford OHC-reim?
Det er slik at du uansett ikke får allverden med effekt når du kjører 40 mm forgassere som sannsynligvis har 32 mm "turbo" halsringer.
Dette gjør at du er NØDT til å begrense hvor vill kam du skal kjøre. Dette vil i sin tur begrense hvor høytkompresjonsforhold man bør bygge.

Å bare høvle toppen er en latmanns lettvindtløsning.
Når man først har tatt seg bryet med å kjøre høykompstempler, så bør man også ta seg bryet med å sørge for at de er korrekt montert og har korrekte arbeidsforhold i motorblokken.
Hvis kompforholdet fremdeles ikke er tilfredstillende - DA først er det på tide å høvle B200-B230 toppen.

Her ett bilde at sugemotorforassere:
http://www.fordclubnorway.no/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=3775