PDA

Vis full versjon : Volvo deler sin 1.6D med fem andre.



Daniel V
05/04/12, 16:21
Kom over denne i VG i dag, for dere som måtte være interessert :)

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10072675


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/352.jpg

Hva synes dere? Er det greit at Volvo bruker samme motoren som du finner i flere andre merker, eller skulle dere ønske Volvo gikk sin egen vei og lagde sin egen motor til disse bilene?

Steen
05/04/12, 16:43
Er jo alltids kjekkere når det er noen eget Volvo har laget! :)

larsverm
05/04/12, 21:26
Kan vel være så. Men hva med dieselmotorer brukt i Volvo personbiler tidligere? Har mange av dem egentlig vært "ekte" Volvo-motorer?

apex_s2k
06/04/12, 10:31
Liker ikke at de bruker denne motoren. Den er jo fransk. Og franske biler liker vi jo ikke. ;)
Men ser fordelen med at ting blir billigere når volumet på produksjonen blir større.
De største ulempene med å kjøpe denne motoren er at den går skikkelig dårlig, er diesel og fransk.

THolandsli
06/04/12, 10:51
Volvos strategi for framtiden er å ha kun to motormodeller. En for diesel og en for bensin. Begge firesylindret. Volumet skal visst også være likt, men de skal regulere effektuttaket gjennom blant annet turbooppsett.

Wrasko
06/04/12, 12:59
B27/b28/b280 = fransk
D24 = Tysk
B6304 er visstnok samarbeid med Porsche


Så er en del motorer som ikke er Volvo

Hassel
06/04/12, 13:16
Den motoren som er avbilde er vel og merke ikke samme motor som blir brukt.. Da denne også har regkjede og ikke reim :)
Forøvrig så er 1,6 motoren noe ræl.. Smått og møkk. Og den liker seg ikke langt over service nei :p

larsverm
07/04/12, 21:45
Volvos strategi for framtiden er å ha kun to motormodeller. En for diesel og en for bensin. Begge firesylindret. Volumet skal visst også være likt, men de skal regulere effektuttaket gjennom blant annet turbooppsett.

Er det mulig? Høres kjedelig ut...

Texascom
08/04/12, 08:16
Stemmer som THolandsli sier, Volvo skal bli mer stand alone igjen, noe som er bra!
Veldig synd det bare er fire syl, men emisjoner og kostnader teller!

Hassel
08/04/12, 11:50
Blir veldig mye enklere å skru på da. Enn å ha valget mellom 4,5,6,8 motorer :p
Sleppe nok også en fransk 1,6 som man teller sylindernr fra feil side...........

larsverm
08/04/12, 23:46
Man får uansett fortsette å ha gamle biler å glede seg over... :p

Men hvis de etter hvert går over til bare firere: Betyr det da at det blir toppmodeller med sylindervolum på drøyt to liter? Eller vil det komme firesylindrede motorer med spesielt stort volum?

Stort større volum enn i Volvos B23/B230 har vel ikke vært vanlig i firesylindrede motorer brukt i personbiler.

HåkonA
13/04/12, 19:59
Den motoren som er avbilde er vel og merke ikke samme motor som blir brukt.. Da denne også har regkjede og ikke reim :)
Forøvrig så er 1,6 motoren noe ræl.. Smått og møkk. Og den liker seg ikke langt over service nei :p

Dette er vel ikke engang en diesel?

Inkapslinga rundt eksosen likner på det som er på bensinmotor. Innsuget også? Plast på en turbodiesel har jeg ikke sett før.

Hadde en Peugeot 508 1.6 diesel som leiebil ifm at jeg var på jobb i Skottland. Brukte over 0.8 l/mil på kjøring mellom Aberdeen og Isle of Sky (Tvers over Skottland).... Ikke imponert

Hassel
13/04/12, 20:02
Dette er vel ikke engang en diesel?

Inkapslinga rundt eksosen likner på det som er på bensinmotor. Innsuget også? Plast på en turbodiesel har jeg ikke sett før.

Er bilde av en motor som vg følte for at det skulle være ;)

Texascom
13/04/12, 20:57
Dette er vel ikke engang en diesel?

Inkapslinga rundt eksosen likner på det som er på bensinmotor. Innsuget også? Plast på en turbodiesel har jeg ikke sett før.

Hadde en Peugeot 508 1.6 diesel som leiebil ifm at jeg var på jobb i Skottland. Brukte over 0.8 l/mil på kjøring mellom Aberdeen og Isle of Sky (Tvers over Skottland).... Ikke imponert

Plastinnsug på de aller fleste diesel i dag! Mye mer vanlig enn alu!
Volvos D5 fra 06 har også plast, alle i dag også..

Larsemann82
04/09/12, 22:42
Dette er vel ikke engang en diesel?

Inkapslinga rundt eksosen likner på det som er på bensinmotor. Innsuget også? Plast på en turbodiesel har jeg ikke sett før.

Hadde en Peugeot 508 1.6 diesel som leiebil ifm at jeg var på jobb i Skottland. Brukte over 0.8 l/mil på kjøring mellom Aberdeen og Isle of Sky (Tvers over Skottland).... Ikke imponert

Hvis du kjørte en 1,6D på 0,8 (jeg antar vi snakker langkjøring), var det noe feil med motoren, alternativt at du kjørte den "feil". Disse kjører du lett under 0,5. Motorene er kjent for å være blant de gjerrigste på markedet.

Øygard
09/09/12, 20:04
Kan vel være så. Men hva med dieselmotorer brukt i Volvo personbiler tidligere? Har mange av dem egentlig vært "ekte" Volvo-motorer?

Er ikkje D5 den einaste dieselmotoren Volvo har laga sjølv? Det trudde eg i alle fall.