PDA

Vis full versjon : startproblemer på 20vent kan noen hjelpe?



tung pedal frank
05/04/12, 16:14
En kompis har en 94mod 850 20 ventiler,tidligere i vinter var det veldig kaldt,den ene dagen var det minus 18 og da startet bilen,men så noen dager senere var det minus 25 og bilen ville ikke starte.han tok innomhus og settet den til ladding imens den fikk tint av seg,dagen etter var han i gararsjen og skulle starte bilen men den ville ikke,han leste av feilkode at kam possisjons giveren var gåen,og fikk bestilt og byttet den,men bilen er like død,da ble plugger,fordelerlokk,rotor og kabler byttet,men bilen er like død.

Vi var idag og prøvde og starte den,men den er bare etter for så å dø helt ut,den tar ikke en gang på startgass,og gnist er det og bensintrykk er det.

Vi prøvde å skru ut ventilen i enden av dysestokken for å kjøre bensin ut i en flaske imens en slo på tenninga,og det kåmm ca 2-3 desiliter på 8-10 sekund,så det kommer bensin til dysene og det er trykk også der,vi har hatt løs alle kablene til dysene og der var det ingenting såmm var irret,så jeg vet ikke hva såmm kan være problemet.

Er det noen såmm har en formodning omm hva såmm kan feile siden den ikke engang tenner på startgassen?

850GLTsilver
05/04/12, 17:47
Er flere tråder om dette alt, men sjekk systemreleet for innsprut, sitter der fremme iover radiatoren. Er ofte slik at dette releet har dårlig kontakt.

Erlend
05/04/12, 20:35
Kan det være startsperra eller lignende? Noe elektronikk er det hvertfall som kødder med bilen hans:(

tung pedal frank
05/04/12, 22:26
Tror ikke det er startsperre på bilen,men et eller anna elektrisk ugagn er det,Syns det er litt merkelig med tanke på at 940en min starter bensinpumpa bare et lite øyeblikk når jeg skrur på tenninga,imens på 850en går pumpa i ca6-10 sekund før den stopper,det var jo derfor vi sjekket omm det kom bensin men det gjør det jo og det er også trykk i dysestokken,vet jo ikke eksakt hvor høyt trykk det skal være men det problemet er eliminert samt at det er gnist,jeg tror jeg holder en finger på et rele såmm driver og kødder det hele til,hvor ved radiatoren er det?

Syns også det er rart at ikke det kåmmer noen feilvarsel fremm når vi prøver diagnose stikket,vi prøvde og kople fra svinghjulgiveren for å se omm den hadde noe utslag på avleseren men det hadde den ikke så vi hentet den ifra en delebil han har stående uten velykket resultat,så det neste blir vel en sjaman med tromme.....

850GLTsilver
06/04/12, 08:37
Releet sitter litt til venstre innunder plastdekselet over radiatoren. (Til høyre for deg når du står foran bilen og ser inn i motorrommet.)
Trykket i railen skal være 3,8BAR.
Feilvarsel på svinghjulsgiveren kommer først etter at motoren er startet. (filtrere vekk tull i startforløpet)

gromførti
06/04/12, 18:51
Om den starter og stopper igjen hele tiden kan det være feil på startsperre. Hva for utstyr er brukt til diagnose? Biltema, wow, mecatec, eller Volvo sin egen systemtester? Ha opplevd to ganger at immobilizer har kødda Pga slitt nøkkel som har fått mye juling. Snakker da om Pad på nøkkel å ikke selve nøkkelen. Har dere sjekka olje? disse er sære å må ha nok olje hvis ikke vil det ikke bli trykk nokk i ventilløftere.

850GLTsilver
06/04/12, 20:09
Om den starter og stopper igjen hele tiden kan det være feil på startsperre. Hva for utstyr er brukt til diagnose? Biltema, wow, mecatec, eller Volvo sin egen systemtester? Ha opplevd to ganger at immobilizer har kødda Pga slitt nøkkel som har fått mye juling. Snakker da om Pad på nøkkel å ikke selve nøkkelen. Har dere sjekka olje? disse er sære å må ha nok olje hvis ikke vil det ikke bli trykk nokk i ventilløftere.

-94 startsperra hindrer kun startmotoren å gå igang, så akkurat det er ikke tema her.
Manglende olje i ventiltrykkerne gir kun litt tikking, moen motoren går likevel.

Og siden den har OBDI så er det ikke annet å lese koder med enn den lille boksen der foran spylevæsketanken, samt Volvos egen da.

tung pedal frank
07/04/12, 01:49
Motoren starter ikke,men er bare etter kan igrunn virke såmm den får for lite bensin,men jeg syns det er rart at bensinpumpa går så lenge hver gang tenninga slås på og at det suser mye i railen når pumpa går,men når jeg trykker negelen i ventilen etter at tenninga er slått av så kommer det bensintrykk utav railen,men jeg skal få tak i en trykkmåler ala dekkpåfyller med klokke for å lese av trykket,så får vi eventuelt prøve bensintrykk regulatoren fra delebilen.

Men skal det murre i tomgangs motoren når tenninga er på? Jeg har hatt den løs og den går lett.men den murrer ikke på 940en min.Tomgaangs motoren passet ikke over fra delebilen siden den er noen år eldre og en 10 ventiler

Men jeg syns det er rart at ikke motoren vil gå på startgassen vi gir den,her må det være noe onklig muffens siden pluggene grister når vi har demm løse på toppen og filer.

Vi skal prøve diverse når kompisen kommer fra hytta,jeg skal bla prøve en annen coil for å se omm det kan ha noen innvirkning

Ola Moen
07/04/12, 04:31
Registeret står riktig eller? Sjekka at kammene følger med rundt når dere kjører den på startmotoren?

tung pedal frank
07/04/12, 16:08
Jada det er akkorat byttet reim og strammehjul og merkene er dobbelt sjekket.

Jeg skal fere å prøve di forskellige alternativene nå såmm kompisen er kåmmet fra hytta,så får jeg bare krysse fingrene og håpe på det beste

tung pedal frank
07/04/12, 18:32
Har vert og prøvd å starte bilen,men ikke om den starter,hadde løs releét til innsprøytingen og slipte kontaktene med 600 pappir men det samme er det samme,flyttet releét fra delebilen men heller ikke det hjalp noe serlig,hadde løs pluggene igjen og det er bensin på stempeltoppene,3,25 bar på railen,men den er bare etter,og blir litt mere ivrig med startgass

850GLTsilver
07/04/12, 23:05
Har vert og prøvd å starte bilen,men ikke om den starter,hadde løs releét til innsprøytingen og slipte kontaktene med 600 pappir men det samme er det samme,flyttet releét fra delebilen men heller ikke det hjalp noe serlig,hadde løs pluggene igjen og det er bensin på stempeltoppene,3,25 bar på railen,men den er bare etter,og blir litt mere ivrig med startgass

Kan virke som om du ikke får bensin da.
Det finnes slike testlamper du kan sette mellom dysa og kontakten på de.
Du får nesten prøve der.
Og skulle det være dødt, så er det å skifte hjerne, evt. få lodda over utgangstrinnet for dysene inne i hjernen.

tung pedal frank
08/04/12, 01:25
Jeg har en teori omm at coilen eller tennings modulen er gåen,men den passet ikke over fra delebilen siden det er en 10 ventiler og en 92mod,for hvorfor er den ikke mere startvillig med startgass?

sand
09/04/12, 20:18
Har opplevd flere ganger å ikke få start på min 20V. Dette oppstår gjerne hvis man en dag har startet motoren, men ikke kjørt den ordentlig varm. Neste dag tenner ikke motoren. Det eneste som hjelper er å bytte pluggene. Etter det må man kjime lenge, helt til den starter. En gang ville den ikke starte selv etter at jeg byttet pluggene. Da måtte jeg ta ut de nye pluggene igjen og tørke de med papir og sette de inn igjen, for å få start. Vet ikke om dette gjelder ditt tilfelle.