PDA

Vis full versjon : Volvo 240 GL 1990 STV



danielm
04/04/12, 22:13
har kjøpt min FØRSTE volvo ;) eller. bytta den likt om likt med en golf 2 jeg hadde. da jeg var lei av golf siden det var min tredje. tenkte jeg måtte prøve noe nytt og skudsikkert. så da ble det min første volvo. har hatt lyst på volvo lenge.

står en Volvo b230f motor i bilen 116 hk. skal bytte motor til turbo motor. men noen anbefaling HVILKEN motor med turbo som er omtrent "bolt on" ?

men han jeg kjøpte bilen av sier at 940 turbo med styresentral passer med litt ombygging av eksos. men hva må gjøres da?
han sier det står LH2.4 ledningsnett i bilen.

er forresten ny på volvoforumet her. har aldri hatt volvo før så trenger tips og triks :)

kjører til daglig chevy suburban 6.2! er meget amcar entusiast!

virre91
04/04/12, 22:24
den ekleste og billigste er og sette turbo vil jeg påstå, tåler ikke like mye som en orginal b230ft/fk (turbomotor med Lh2.4) samme motorstyring som du har

det du trenger for og få d normale 300hk oppsette er
-grønndyser
-chipper til tennings og bensinhjerne bensinhjern må ha sluttnr 9xx og tenningshjerne burde vell være gullboks sluttnr 2xx
- 3toms lmm
-turbo
- også anbefaler jeg deg å bytte girkasse for m47 (5trins) som jeg tipper du har tåler meget lite,så ville heller byttet til en m46p (4trins M/overdrive) eller getrag 262 (bmw) passer på rødblokk med litt modifikasjon.
du må ikke men, men jeg ville ha byttet kam og sotte på en forsterket toppakning for og senke kompresjon for og øke litt ladetrykk

virre91
04/04/12, 22:24
rett meg vis noen er uenig=)

danielm
04/04/12, 22:39
han jeg bytta bilen med er en kompis av meg som kan det meste om volvo. så han skulle hjelpe meg å bytte motor osv osv

han har en overhalt M90 kasse liggende jeg kunne få billig. og skal bytte til B230FK. skal til sverige i sommer på dragway så da plukker jeg opp en slik motor på vei hjem igjen ;)

han sa at vi kunne bytte motor og gir slik at det er originalt. altså B230FK og få det godkjent i vognkortet. SÅÅÅÅ trimme :D

danielm
04/04/12, 22:42
bilder av bilen

http://i39.tinypic.com/112e88h.jpg
http://i39.tinypic.com/34rvtd5.jpg

virre91
04/04/12, 22:47
ja har vært med å bygd om til m90. hvis du skal ha b230fk trenger du og flytte fordeler eller banke inn torpedoveggen samme med m90 enten må du banke ut tunellen eller må du kappe og jøre d ordentlig og du må lage nye girkassefester på travers

virre91
04/04/12, 22:48
så fort du får kjøpt denne motoren så må du få send in søknad til biltilsyne kan ta mnd og samme få papirer hos volvo norge og at di godkjenner dette. du må også ha kvitering på motor og vise til biltilsyne

danielm
04/04/12, 22:55
joda greit det. men dette er et langtidsprosjekt. er ikke noe over natta prosjekt ;) bilen skal ribbes helt og ombygges på skikkeli vis. har jo garasje som mye verktøy sveiseapparat og det du måtte tenke deg. og 4 søylet løftebukk og motorjekk. skal da få gjort dette på et skikkeli vis ;) skal jo ribbe den helt. skal syregrunne hele bilen. den er jo rustfri men har lyst på en meget strøken bil med god motor :) kompis av gamlingen har jobbet som lakkerer i over 30 år. får han til å stå for lakk og slikt.

Jan-Einar Jenssen
04/04/12, 23:28
åjja, den ble solgt så fort ja :) så nå grei ut vertfal :)

danielm
06/04/12, 21:54
biln e heilt rustfri. va på skikkeli prøvetur idag. sladdetur. sykt artig. gleder meg til den dagen jeg kan rulle på veien med turbomotor :D