PDA

Vis full versjon : Kupelys virker ikke



V-H
03/04/12, 20:24
Stilte lignende spm. på mikrobryterdelen av tips&triks, men blir kanskje bedre respons her... :rolleyes:

I min V70 så har kupelysene sluttet å fungere som de skal. Når jeg låser opp bilen med fjernkontrollen, lyser de ikke (noe de skal og har gjort), og hvis en dør er åpen, lyser de heller ikke... Hvis alle dørene er igjen, så kan man skru på lysene med sine respektive brytere, men skrur man på to samtidig blir begge svakere, som om de skulle vært koblet i serie/parallell (den som deler strømmen i 2 når man kobler på en ekstra pære :P ). Det samme skjer forsåvidt med beltevarslerlysene når de står på, de blir svakere desto flere kupelys som står på.

Sitter jeg i bilen og åpner en dør, så lyser innstegsbelysningen opp, for så å fade ut til ingenting med en gang, samme med beltevarslerlysene, men ingen av kupelysene går på.

Når jeg låser bilen med fjernkontrollen (slik at alarmen går på), så begynner den å pipe, varsel om at en dør ikke er helt lukket...

Varsellyset for bakluka lyser svakt av og til også, husker ikke akkurat i farten når, men så tilsynelatende ut til å slukke helt når jeg kjørte en tur i sted...

Har forøvrig byttet til diodepærer i alle kupelysene, uten at jeg helt ser noen grunn til at dette nødvendigvis er problemet...? Prøvde derimot å sette i en vanlig glødepære inn i ene lyset, og da virka det ikke som om det var nok guffe til å i det hele tatt få den til å lyse. Alt annet skjedde som før beskrevet, altså de andre lysene dimmer ut, men glødepæren lyste ikke i det hele tatt...

Ting jeg har gjort/testet/sett på:

-Kretskortet i taket foran ved kupelysene: Sett over og varmet opp loddingene for å sikre at de er gode nok.
-Tok av dørtrekket på begge venstre dørene, for å se om det var noe kluss med ledninger etc. her, men ikke de på høyre pga tid og liten tro på at det er noe her... Så forsåvidt ok ut så vidt jeg kunne se...
-Tittet baki skiltlysholderene...HER så det rett og slett forjævlig ut, rustent, oppirret og dritt... Kan dette være synderen?
-Koblet av alle ledningene baki bakluka (tror jeg), uten resultat... Fikk hvertfall av den til skiltlyset, bakruteviskeren, og en litt større en som sitter omtrent midt på bakluka..

Som et lite sidesprang: Skal det egentlig være gummipakninger rundt skiltlysglasset? Er jo helt forbanna håpløst design med HULL i glasset, som går rett inn i lampehuset, og videre inn i bakluka?!? Hver gang man vasker bilen, og spyler oppunder der for å få bort møkka som samler seg i mengder i håndtaket osv...

Leste også i denne mikrobryter-fiks tråden i tips&triks, men problemet her er jo at lyset ikke skrur seg av... :S

Det blir ihvertfall prosjekt for å få tetta baki her en dag jeg orker...


Da er spm.: Har noen vært borti noe lignende? Jeg blir gal av å ikke finne feilen! :P

850GLTsilver
05/04/12, 14:43
Er nok feil på det ene kontaktsettet for dørbryter i bilen din.
Vil lage mye rart i forbindelse med kupelyset det.
Kan også være feil på releet for kupelys.

På skiltlysene der bak skal det sitte en pakning ja.
På min egen 1995-modell så er lampeholderne som nye, takket være det enkle faktum at forrige eiere og jeg har vært flinke til å holde de pakningene på plass. Genial konstruksjon på de etter min mening.
Skiltlysene skal på ingen måte innvirke på kupelyset i alle tilfelle.

V-H
06/04/12, 00:55
Ok, takker for svar :)

Skal få sjekket releet. (hva skal jeg se etter evt.? :P)

Hva mener du med kontaktsettet? Mikrobryteren?

Har lagt merke til før at jeg må slenge igjen bakdørene litt ekstra hardt (av og til) for at kupelyset skal slukke... Bør dette være en pekepinn?

Kom til å tenke på at kupelyset (har pleid å) ikke lyse om man åpner fremre pas.dør fra innsiden, men kun fra utsiden, men jeg har trodd at dette har vært for å forhindre å ødelegge et eventuelt nattesyn til en sjåfør som slipper av passasjerer på kveld/natt? Er det 2 mikrobrytere i dørene, altså en for innvendig og en for utvendig håndtak?

Ja, var det jeg trodde om skiltlyset jeg og, for det er jo et spor der som ser ut som det skal romme en pakning... Får høre med Volvoforhandleren om de har denne inne, hvis ikke blir det en dæsj/stripe med silikon eller lignende... Må uansett ha nye "glass" til skiltlyset, da disse har sprukket litt opp og synger på siste verset...

Trodde heller ikke det skulle ha noen innvirkning, men har sett i går når jeg kjørte på natta at hvis man f.eks. vipper opp dekselet til sminkespeilet i solskjermen på pas.siden, så lyser varsellyset for at bakluka er åpen, men dog ikke helt, kun svakt.... :S (samtidig som sminkelyset lyser altså...) Derfor jeg mistenkte bakluke-el-opplegget litt... er det mikrobrytere her også som kan være synderen?

Alt var så mye lettere før når man hadde eldre bil... Lyste ikke et lys, så var det 1: Pære gåen eller 2: Ledning røket...

850GLTsilver
06/04/12, 08:31
Dette med at kupelys ikke tente da du åpnet innefra, men tente da du åpnet utefra er noe som jeg aldri kan si jeg har opplecd.
Det er i alle tilfelle IKKE dette de to bryterne er for. Samme aksjon uansett hvordan du åpner bilen.
Er også slik at signal fra sentrallås tenner/slukker kupelys direkte.
Releet sjekkes ved å skifte det ut mot et som garantert virker.
Kan nesten høres ut som om det faktisk er releet som er saken her.
Mikrobryterne sitter forøvrig i låsen, og utfyller funksjoner som disse to i døra har for å tenne kupelyset.

Baklukelyset som funksjon av sminkespeil?
Hmmm. Skal i alle tilfelle bestemt ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Studer dette SKJEMAET (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3907202_850_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f) nøye, så finner du muligens svar.
Du finner "Cortesy light" et stykke nedover på sidene der.

V-H
06/04/12, 11:12
Dette med at kupelys ikke tente da du åpnet innefra, men tente da du åpnet utefra er noe som jeg aldri kan si jeg har opplecd.
Det er i alle tilfelle IKKE dette de to bryterne er for. Samme aksjon uansett hvordan du åpner bilen.
Er også slik at signal fra sentrallås tenner/slukker kupelys direkte.
Releet sjekkes ved å skifte det ut mot et som garantert virker.
Kan nesten høres ut som om det faktisk er releet som er saken her.
Mikrobryterne sitter forøvrig i låsen, og utfyller funksjoner som disse to i døra har for å tenne kupelyset.

Baklukelyset som funksjon av sminkespeil?
Hmmm. Skal i alle tilfelle bestemt ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Studer dette SKJEMAET (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3907202_850_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f) nøye, så finner du muligens svar.
Du finner "Cortesy light" et stykke nedover på sidene der.

Ok. Min bil har alltid vært sånn, så tenkte kanskje det var en sånn fiks ide fra Volvo at fører ikke skulle bli blendet av kupelyset hvis passasjeren åpnet sin dør...

Da må jeg finne meg en bil med rele som virker som det skal, evt kjøpe et nytt og prøve...

Ja, stusset litt på den jeg og, men i og med at varsellyset for bakluka lyser svakt når sminkespeil-lyset står på, så trodde jeg kanskje det var noe med kontakten baki der også... Skal vel i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre, men ser at ihvertfall pæreholderene til skiltlysene er opprustet og ser i grunn helt forferdelige ut... Er du helt sikker på at hvis f.eks. en kontakt baki der har begynt å ruste/irre, så ville det ikke ha noe innvirkning på resten av lyset i bilen? Hvis det evt. ligger og kortslutter litt:P

Takker for skjema:) Regner med det er forholdsvis likt ledningsnett på V70 som på 850?